Permalänk
Avstängd

Mekaniskt tangentbord?

Hej Sweclockare,

Har intresserat mig mer och mer för mekaniska tangentbord den senaste tiden. Idag spelar jag på Corsair K90 och är ganska nöjd. Men gräset är kanske grönare någon annanstans? Efter att ha kikat lite på http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide tror jag iallafall det.

Har funderat på skillnaderna mellan Cherry MX Red och Black - har någon erfarenhet av dessa? Eller några av de andra som nämns?

Vilka tangentbord med Cherry MX Black är att föredra?

Skulle ni vilja bidra med lite åsikter och tips så är jag väldigt tacksam. Jag spelar uteslutande Starcraft II.

Tack på förhand,

John.C

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Spelar du SC2 så vore kanske bruna elelr blåa switchar med en taktil "bump" att titta på?
då vet du precis när varje nedslag sker och du har stenkoll på hur många gånger du klickar etc. elt linjära switchar som ju röda och svarta är saknar ju det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Har ingen riktig åsikt, men jag tycker att du ska in och testa tangentborden innan du köper dem. Alla tycker olika när det kommer till tangentbord.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Helt seriöst så förstår jag inte vad folk gillar med mekaniska tangentbord, har använt acer sk-9620 tangentbordet som jag fick till mitt gamla acer aspire ax3300 och tycker att det är 10 gånger skönare att skriva på än min brors mekaniska, platta knappar och "laptop tangentbord" känslan när man trycker på de är helt underbar med acer tangentborder.

Visa signatur

Case: Custom made: Chieftec Dragon Midtower
Motherboard: ASRock P67 Extreme 6 B3 CPU: Intel Core i5 2500k
GPU: 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB CrossFire RAM: 8GB ( 2x4GB ) Corsair Vengeance DDR3 @1600 MHz
PSU:
Corsair TXV2 650W

Permalänk

Om du tvunget är ute efter ett tangentbord med Cherry MX Black tycker jag att Steelseries 6GV2 verkar vara det bästa valet man kan göra. Det är väldigt avskalat, stilrent och snyggt!

Permalänk
Medlem

Har MX Red och tycker det är riktigt skönt, lite svårt att skriva innan man vant sig då man kommer åt lite andra knappar i början men sen riktigt trevligt. Stod mellan röda och bruna och eftersom att bruna inte finns i så stor utstreckning i Sverige till ett bra pris blev det röda. Prövade svarta men det var hemskt. Som att skriva på tangenter som badade i sirap. Riktigt trögt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ja har mx red och tkr det e helt perfekt låter kanske lite mycket men

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Ja har mx red och tkr det e helt perfekt låter kanske lite mycket men

Är det inte röda och svarta som låter minst? tänker eftersom t.ex blåa har ett klickljud?

Själv är jag supernöjd med mitt Qpad MK-85, med röda Cherry brytare Tycker det är prefekt både för att skriva och spela med.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av AbeS:

Helt seriöst så förstår jag inte vad folk gillar med mekaniska tangentbord, har använt acer sk-9620 tangentbordet som jag fick till mitt gamla acer aspire ax3300 och tycker att det är 10 gånger skönare att skriva på än min brors mekaniska, platta knappar och "laptop tangentbord" känslan när man trycker på de är helt underbar med acer tangentborder.

Jag tycker också att mekaniska knappar går för djupt, annars älskar jag mekaniska knappar med lågt motstånd. Skulle vilja se mekaniska knappar som liknar de som sitter på Sidewinder x4 eller mitt Roccat Arvo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Spelar du SC2 så vore kanske bruna elelr blåa switchar med en taktil "bump" att titta på?
då vet du precis när varje nedslag sker och du har stenkoll på hur många gånger du klickar etc. elt linjära switchar som ju röda och svarta är saknar ju det.

Vilka modeller av tangentbord kan vara bra alternativ om man siktar på bruna eller blå? Gillade vad jag kunde läsa om blå.

Skrivet av Lasergurka:

Är det inte röda och svarta som låter minst? tänker eftersom t.ex blåa har ett klickljud?

Själv är jag supernöjd med mitt Qpad MK-85, med röda Cherry brytare Tycker det är prefekt både för att skriva och spela med.

Jag älskar klickljud, så sådant är helt lungt. ^^

Skrivet av flyawaynille:

Har MX Red och tycker det är riktigt skönt, lite svårt att skriva innan man vant sig då man kommer åt lite andra knappar i början men sen riktigt trevligt. Stod mellan röda och bruna och eftersom att bruna inte finns i så stor utstreckning i Sverige till ett bra pris blev det röda. Prövade svarta men det var hemskt. Som att skriva på tangenter som badade i sirap. Riktigt trögt.

Då är svarta uteslutet. Men MX Blue och MX Brown? Priset spelar inte så stor roll.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ja har mx red och tkr det e helt perfekt låter kanske lite mycket men

Det är inte brytaren som låter, det är du som trycker ned tangenten hela vägen - så ljudet kommer från tangenten som nuddar tangentbordet, inte brytaren. Testa att t.ex. trycka ned tangenten så den bara registreras, då låter den ingenting.

Skrivet av Lasergurka:

Är det inte röda och svarta som låter minst? tänker eftersom t.ex blåa har ett klickljud?

Själv är jag supernöjd med mitt Qpad MK-85, med röda Cherry brytare Tycker det är prefekt både för att skriva och spela med.

Det stämmer, blåa har ett klickljud, däremot har inte bruna det, dock är de taktila som de blåa. Däremot låter det när du trycker ner tangenten hela vägen och nuddar själva tangentbordet med bruna och vilken brytare som helst för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Det är inte brytaren som låter, det är du som trycker ned tangenten hela vägen - så ljudet kommer från tangenten som nuddar tangentbordet, inte brytaren. Testa att t.ex. trycka ned tangenten så den bara registreras, då låter den ingenting.

aa ja vet brukar göra så, så gott de går när övriga i familjen gått o sovit man lär vara rätt försiktig för att det inte ska tryckas hela vägen ner

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AbeS:

Helt seriöst så förstår jag inte vad folk gillar med mekaniska tangentbord, har använt acer sk-9620 tangentbordet som jag fick till mitt gamla acer aspire ax3300 och tycker att det är 10 gånger skönare att skriva på än min brors mekaniska, platta knappar och "laptop tangentbord" känslan när man trycker på de är helt underbar med acer tangentborder.

Det är ju en smaksak, alla gillar inte samma och ingen åsikt är fel. Tycker alla ska prova olika tb och bilda sig sin egen uppfattning, precis som du gjort.

Skrivet av mOOpiTh:

Ja har mx red och tkr det e helt perfekt låter kanske lite mycket men

Som någon redan påpekat så är det för att du trycker dina tangenter i botten, vilket är ganska naturligt att göra men inte nödvändigt. Knapptrycket registreras ca halvvägs ner.

Man kan ta bort tangenterna och sätta tex o-ringar i gummi under. Det gör att du slipper klicket när plast slår i plast.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Jag tycker också att mekaniska knappar går för djupt, annars älskar jag mekaniska knappar med lågt motstånd. Skulle vilja se mekaniska knappar som liknar de som sitter på Sidewinder x4 eller mitt Roccat Arvo.

Som jag svarade till mOOpiTh så registreras knapptrycket ca halvvägs ner. Alltså är det inget problem att sätta distanser, tex o-ringar, under så att nedslaget blir mindre djupt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Då är svarta uteslutet. Men MX Blue och MX Brown? Priset spelar inte så stor roll.

Om du tycker om Cherry MX Blue-brytare så kan jag rekommendera QPAD MK-80. Jag har ett sådant själv och jag är hur nöjd som helst med det, trots att det kostar mycket pengar.

Permalänk
Medlem

brytar är något otroligt personligt på tangentbord, personligen så bashar jag ganska hårt på tangenterna så jag märket ingen skilland på röda eller svarta. jag tycker om ljudet från blåa switchar men olinjäriten av dom är inte så kul för spel, men som sagt mycker personligt, jag vet att media market brukar ha tangentbord med switchar framme för testning och det spellar ingen roll vlicket tangentbord du testar så länge du vet vlicka switchar dom använder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Om du tycker om Cherry MX Blue-brytare så kan jag rekommendera QPAD MK-80. Jag har ett sådant själv och jag är hur nöjd som helst med det, trots att det kostar mycket pengar.

QPAD MK-80 - ska kika på det! Tackar så mycket! Finns några andra alternativ för Mx Blue annars?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

QPAD MK-80 - ska kika på det! Tackar så mycket! Finns några andra alternativ för Mx Blue annars?

Jadå!

Das Keyboard Model S Professional
http://www.daskeyboard.com/model-s-professional/

Sedan har jag för mig att det finns något Microsoft-tangentbord med Cherry MX Blue-brytare också.

Permalänk

Lånar den här tråden lite jag också. Har så här som åldrande gubbe börjat spela lite. Började med att köpa en xbox pad och det har ju funkat utmärkt, men alla spel stödjer ju inte det. Så börjar sakta lära mig det här med tangentbordet, men tangentbordet jag har är inte bra för spel, någon logitech mini modell. Så, har inte en aning om vad jag ska ha, man pratar om mekaniska här, kanske det jag ska ha?? Någon som kan tipsa? Eller duger ett Logitech G105 som är billigt just nu?? O sedan får jag testa mig fram vad det lider?
Hilfe . (Testar mig fram i Mass Effekt 3, MW3, BF3, riktigt kul men tar tid) . Köpte en Logitech G400 mus vilket funkar okej för mig just nu.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

QPAD MK-80 - ska kika på det! Tackar så mycket! Finns några andra alternativ för Mx Blue annars?

Jag gillar Filcos tbs. Men beroende på om du vill ha macroknappar så kanske det inte är något för dig. Har förstått att macros är guld värt i RTS spel.

Skrivet av orbsaaeri:

Lånar den här tråden lite jag också. Har så här som åldrande gubbe börjat spela lite. Började med att köpa en xbox pad och det har ju funkat utmärkt, men alla spel stödjer ju inte det. Så börjar sakta lära mig det här med tangentbordet, men tangentbordet jag har är inte bra för spel, någon logitech mini modell. Så, har inte en aning om vad jag ska ha, man pratar om mekaniska här, kanske det jag ska ha?? Någon som kan tipsa? Eller duger ett Logitech G105 som är billigt just nu?? O sedan får jag testa mig fram vad det lider?
Hilfe . (Testar mig fram i Mass Effekt 3, MW3, BF3, riktigt kul men tar tid) . Köpte en Logitech G400 mus vilket funkar okej för mig just nu.

Mja, känns som mekaniska tangentbord är lite för entusiasterna och nostalgikerna (som tittar tillbaka till 80talet). Det är absolut inget som behövs för att spela. Logitechs tb har jag inte använt själv men det ser inte så dåligt ut, det kommer fungera utmärkt.

Valfritt tangentbord från http://www.inet.se/kategori/657/speltangentbord fungerar utmärkt. Vet att många använder och gillar Microsoft SideWinder som är ytterligare något billigare än logitech, i alla fall i inets prislista.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker att vanliga tagentbord är grymt sköna vid fps. Svarta brytare är skönt allround, lite tunga men det vänjer man sig vid.

mk-80/mk-50 är grymma med blåa brytare. Verkligen det skönaste jag haft. Fast så fort man spelar fps så tar det lite krafter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag personligen tycker att vanliga tagentbord är grymt sköna vid fps. Svarta brytare är skönt allround, lite tunga men det vänjer man sig vid.

mk-80/mk-50 är grymma med blåa brytare. Verkligen det skönaste jag haft. Fast så fort man spelar fps så tar det lite krafter.

Jag ser att mk-50 går att få med valfria brytare på QPads hemsida, finns det alternativet även hos vanliga återförsäljare? Vad är skillnaden mellan mk-80 och mk-50, för den delen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Jadå!

Das Keyboard Model S Professional
http://www.daskeyboard.com/model-s-professional/

Sedan har jag för mig att det finns något Microsoft-tangentbord med Cherry MX Blue-brytare också.

Tack så mycket! Det ser ju otroligt bra ut! Gillar den helsvarta: http://www.daskeyboard.com/model-s-ultimate/

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anaii:

Jag gillar Filcos tbs. Men beroende på om du vill ha macroknappar så kanske det inte är något för dig. Har förstått att macros är guld värt i RTS spel.

Ska kolla på det! Men macro-knappar är inget krav. Använder bara 1-0, wasd, ctrl, shift, numpad och musen. (H)

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Tack så mycket! Det ser ju otroligt bra ut! Gillar den helsvarta: http://www.daskeyboard.com/model-s-ultimate/

Mjo, de gör bra tangentbord. Dock hade jag nog aldrig klarat mig med helsvarta tangenter, någon gång ibland måste man ändå kolla så att fingrarna ligger på rätt tangenter.

Permalänk

Spelar också en hel del Starcraft 2 och personligen tycker jag Svarta switchar är aningen för "hårda" att trycka ner. Sitter själv på bruna och kan inget annat än att rekommendera dem.

Permalänk
Medlem

Här kan du se vad endel StarCraft II proffs använder: http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Pro_gear
De flesta är antagligen begränsade till de tangentbord eventuell sponsor har i sortimentet dock.

Använder själv ett 6GV2 men tycker de svarta brytarna har lite trögt motstånd och sneglar på röda/bruna istället.
BoxeR använder bruna switchar och han är ju typ för starcraftvärlden vad Chuck Norris är för kampsportvärlden så..

Den största skillnaden mellan blåa och bruna switchar som jag förstår det är att en blå switch måste släppas upp helt för att kunna registreras igen vilket ger bruna en viss fördel om man dubbeltappar mycket (StarCraft II). Jag tror HugSeal har en bra poäng vad gäller blåa/bruna switchar kontra svarta/röda för strategispel hsh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Mjo, de gör bra tangentbord. Dock hade jag nog aldrig klarat mig med helsvarta tangenter, någon gång ibland måste man ändå kolla så att fingrarna ligger på rätt tangenter.

Naaaäääeehhh. Svart ska det vara!

Beställde ett... ^^

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av powerlol:

Här kan du se (mest på kul) vad endel StarCraft II proffs använder: http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Pro_gear
De flesta är antagligen begränsade till de tangentbord eventuell sponsor har i sortimentet dock.

Använder själv ett 6GV2 men tycker de svarta brytarna har lite trögt motstånd och sneglar på röda istället.
Ett tangentbord med bruna switchar skulle jag iofs inte säga nej till om det inte var för att jag var så snål.
BoxeR använder bruna switchar och han är ju typ för starcraftvärlden vad Chuck Norris är för kampsportvärlden så..

Den största skillnaden mellan blåa och bruna switchar som jag förstår det är att en blå switch måste släppas upp helt för att kunna registreras igen vilket ger bruna en viss fördel om man dubbeltappar mycket (StarCraft II). Jag tror HugSeal har en bra poäng vad gäller blåa/bruna switchar kontra svarta/röda för strategispel hsh.

Detta var ju otroligt intressant! Jättetack! Lät lite sarkastisk där, men det är jag inte.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Naaaäääeehhh. Svart ska det vara!

Haha, whatever floats your boat.

Skrivet av JohnnyBabay:

Beställde ett... ^^

Trevligt, får hoppas att du blir nöjd! Var köpte du det förresten? Så vitt jag vet finns det inga svenska återförsäljare av Das Keyboard nämligen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Mjo, de gör bra tangentbord. Dock hade jag nog aldrig klarat mig med helsvarta tangenter, någon gång ibland måste man ändå kolla så att fingrarna ligger på rätt tangenter.

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=938

Jag är sjukt sugen på att köpa ett sånt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24