Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk

Jag misstänker att Bahnhoff kommer få ett uppsving av nya kunder om de hittar ett kryphål i lagen. Jag kommer vara en av dem.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Mitt #1337 post! Hurra.

Jävla skit alltså, visst hade det fördelar med lagen. Men nackdelarna väger starkt emot.

Permalänk
Skrivet av Neroth:

Världen, med några få länder undantagna, verkar vara på väg mot ett övervakningssamhälle, där farbror blå och staten har alldeles för mycket makt för sitt eget bästa. När allt kommer till kritan får man inte glömma att de som sitter i riksdagen är människor, och därmed inte kan tilldelas så mycket makt, då de blir korrumperade av den.

Ger man en person för mycket makt kommer personen, nästintill utan undantag, att använda makten för att kontrollera och styra andra på det sätt som den personen tycker är rätt, men som egentligen kanske inte är så bra för andra än honom/henne.

Demokrati är skitkorkat, anser jag, och det är hög tid att någon kommer på något smartare och bättre. Tror knappast detta är civilisationens absoluta höjdpunkt.

Skrivet av Soy_CD:

Och hur hade du tänkt dig det skulle gå till när båda blocken röstade för?

Demokrati är jättebra. Det finns väl inget bättre än att alla som är berörda får vara med och bestämma? Problemet är representativ demokrati... Eller kanske helt enkelt att det inte verkar finnas något parti att rösta på som tycker precis som jag...

Permalänk
Medlem

1984.. snarare 2024... Då är det nog inte så roligt längre...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Behöver fler Stållmans här istället för badphone bad for your freedom användande medborgare. Så går det när man inte lyssnar på vår räddare
Tycker för övrigt att Swec ska ta bort facebook like knappen, uppmana folk att radera sina facebook konton och sluta använda badphones eller mobiler överhuvudtaget

Permalänk
Skrivet av mille666:

http://no.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet

http://en.wikipedia.org/wiki/Telecommunications_data_retentio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Grejen är att SD också röstade ja för detta bara så att du vet.

Nej, SD la, precis som tidigare nämnts, ner sina röster. De 19 nerlagda rösterna var 18 SD och en C.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att först går det till riksdagen och sedan till regeringen?
dvs det är inte helt igenom än? rätta mig om jag har fel

Permalänk
Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

Och till alla er som säger att det inte finns något parti att rösta på... Det finns det ju visst det. Piratpartiet! Hur kan man glömma det enda partiet i Sverige som står upp för mänskliga fri-och rättigheter?

Jag har röstat på den ända sedan de bildades och med tanke på vilka obildade åsnor som sitter i riksdagen och regeringen så ångrar jag mig inte ett dugg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Gäller detta endast ISPs eller även VPN tjänster? Mao, om jag vill ha en vpn, är det ok att ha en svensk eller bör jag skaffa en utländsk?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nja, de var väl egentligen för, men de röstade inte ja.
Röstresultaten finns här.

Vänsterpartiet säger nej, och socialdemokraterna säger ja... Bara jag som tycker att det är lite konstigt?

Jag blir bara ledsen när jag ser att i de allra flesta fallen så röstar alla i ett parti antingen ja eller nej. Dvs de röstar som partiet säger, inte som de själva tycker...

Permalänk

Synd man inte kan gilla 2 gånger.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soy_CD:

Och hur hade du tänkt dig det skulle gå till när båda blocken röstade för?

Tja... jag vet inte... Rösta på något annat parti som inte sitter i riksdagen.. Liberaldemokraterna, piratpartiet eller vilket annat parti som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och hur ska man veta om det man laddar hem är legalt eller inte? Det innebär att man inte kan tanka nåt alls med andra ord? Och då har vi helt plötsligt tonvis med outnyttjad nätkapacitet som skattebetalarna redan betalat för att bygga ut?! 100mbit för att läsa aftonbladet och kolla svt play?

De ser väl om du har haft en anslutning till en person som är känd för att fildela mycket (t.ex. kolla om du anslutit till en torrent tracker och sedan kolla vilket IP du anslutit till) och kan sedan beslagta din dator för att se om du verkligen laddat ner eller inte.

För övrigt tror jag att de flesta personer här överreagerar, precis som när FRA och IPRED gick igneom.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt..

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk

" Det går inte att komma år kontot just nu.
Your account is currently unavailable due to a site issue. We expect this to be resolved shortly. Please försök igen in a few hours. "

Ända sen jag såg denna artikel har jag fått detta på Facebook.

amgzors!!!!!11!

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk

Fyfan. Var fan är vi påväg?! Har "vi" verkligen ett behov av lagen?

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Inaktiv

Detta är ju allt annat än demokratiskt. Hatar mitt land...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Ozzed:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/540108_1...

Och till alla er som säger att det inte finns något parti att rösta på... Det finns det ju visst det. Piratpartiet! Hur kan man glömma det enda partiet i Sverige som står upp för mänskliga fri-och rättigheter?

Jag har röstat på den ända sedan de bildades och med tanke på vilka obildade åsnor som sitter i riksdagen och regeringen så ångrar jag mig inte ett dugg.

De kanske tycker ungefär som jag i denna frågan... Sen kommer alla de andra frågorna också Jag är själv inte så mycket för partier som bara inriktar sig på en enskild fråga.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att dom skulle ha lyssnat på sina respektive ungdomsförbund hur dom ställde sig i frågan och vad jag vet så ställde sig samtliga (Grön Ungdom, Ung Pirat, Ung Vänster, SSU, CUF, LUF, KDU och MUF) emot förslaget om DLD.

"DLD förändrar Sveriges grundlag och bryter mot europeiska konventionen om mänskliga rättigheter. Därför möter förslaget ett stort motstånd hos ungdomsförbunden. DLD är ett direktiv från EU, därför säger regeringen som skrivit propositionen att Sverige är tvunget att ratificera det i svensk lag. Men våra fri-, och rättigheter är och förblir aldrig förhandlingsbara" skriver ungdomsförbunden."

Läs mer: http://www.goteborgsfria.nu/artikel/92514#ixzz1pltSLdC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja, de var väl egentligen för, men de röstade inte ja.
Röstresultaten finns här.

Kanske bara jag som är lite för arg på vad som hänt just nu samtidigt som min samhällskunskap lärare snackade om det idag om att flesta av dem röstat ja på de o de

Permalänk

Jag skulle vilja se siffror om ett år, på hur många barnporr-spridare som de har tagit fast med hjälp av denna lagen...

Permalänk
Medlem

Jaja, bara för polisen att kalla in alla poliser de har å börja åka runt å arrestera piratkopierare då, så får vi se om det är så värt med den här lagen.,

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Syche:

Jag tycker att dom skulle ha lyssnat på sina respektive ungdomsförbund hur dom ställde sig i frågan och vad jag vet så ställde sig samtliga (Grön Ungdom, Ung Pirat, Ung Vänster, SSU, CUF, LUF, KDU och MUF) emot förslaget om DLD.

"DLD förändrar Sveriges grundlag och bryter mot europeiska konventionen om mänskliga rättigheter. Därför möter förslaget ett stort motstånd hos ungdomsförbunden. DLD är ett direktiv från EU, därför säger regeringen som skrivit propositionen att Sverige är tvunget att ratificera det i svensk lag. Men våra fri-, och rättigheter är och förblir aldrig förhandlingsbara" skriver ungdomsförbunden."

Läs mer: http://www.goteborgsfria.nu/artikel/92514#ixzz1pltSLdC1

Får väl hoppas att ungdomarna inte ändrar sina åsikter då, så kanske lagen försvinner om ett par år

Permalänk
Avstängd

Sverige liknar en diktatur mer o mer....

Riksdagen utför inte sina väljares vilja, de utför storföretagens och USA´s vilja, dags för en revoulution alla Franska Revoulutionen dags att hugga huvudet av ormarna....

Som någon mycket smartare än mig sa "The People Should Not Fear Their Goverment, The Goverment Should Fear Its People"

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag tror SD är dom ända som vart imot allting i hela denhär historien? (acta, sopa, pipa, EU!, euron osv. Tänk på ett 1 "ja" röst inte betyder ja för hela partiet )
(But dont quote me on that one, är inte 100%)

Nej....

Jag tror inte Vänsterpratiet är för något av dessa förslag.

Permalänk
Avstängd

Vad händer med Sverige?? dom lägger ner så mycket tid på dom här lagarna som inte kommer funka heller. Gör för fan någon nytta.Är ju inget System längre!!!

Permalänk
Medlem

En handfull terrorister kliver ombord på flygplan och orsakar hemskheter, resultatet blir att samtliga resenärer, världen över utsätts för penalism vid flygningar som bara förvärras. (Terroristerna vann.) Pedofiler tar sig ut på nätet istället för att hålla sig i skuggan och resultatet blir att alla svenskars aktivitet på nätet lagras. Problemet är inte att "ha rent mjöl i påsen" utan känslan av att man övervakas allt mer ju fler såna här skitförslag som går igenom.

Man blir f-n mörkrädd när man ser en sån total dominans avseende Riksdagsröster som ställer sig positiva till detta. Var är partiet som värnar den personliga integriteten???

Piratpartiet borde döpa om sig till Integritetspartiet och få fram frontfigurer som stenhårt kämpar emot allt som kränker den personliga integriteten, både i samhället och på nätet. Det är nog den fråga jag brinner starkast för idag.