GTX680 Benchmarks @Tom's Hardware

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astrob0y:

Suck. Vad ska det där betyda?

Elmor är en världskänd klockare därav min kommentar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

du klarar dig nog tills GTX 680 v1.5 kommer, om nvidia gör som dom brukar vill säga

680 Ti -.-

Edit*

Sen kommer SE, 680 2,2Cuda osv osv osv. Dem gör en "560" helt enkelt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hmm, om det är som folk säger att 680 är mellan klass hur kan då Nvidia sätta siffran 8 i kort namnet? För den andra siffran på kort namnet har alltid talat om vilken prestanda klass den legat i, t.ex. 7, 8, 9 High och 4, 5, 6 Mid och sen neråt low.

Så om nvidia kör på samma system som vanligt är detta deras High-end kort inte Mid och sen kan det mycket väl komma en 685 eller ett 690 som har GK110.

Permalänk
Hedersmedlem

Eller GTX 682.5

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eller GTX 682.5

haha ja varför inte:D

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Hmm, om det är som folk säger att 680 är mellan klass hur kan då Nvidia sätta siffran 8 i kort namnet? För den andra siffran på kort namnet har alltid talat om vilken prestanda klass den legat i, t.ex. 7, 8, 9 High och 4, 5, 6 Mid och sen neråt low.

Så om nvidia kör på samma system som vanligt är detta deras High-end kort inte Mid och sen kan det mycket väl komma en 685 eller ett 690 som har GK110.

Nu är det så här:

Nvidia har ett internt namnsystem där kretsarna har ett namn. Exempelvis är GF104 GTX 460, GF114 är GTX 560.

Siffran 4 i slutet av kretsnamnet visar att det är en mellankrets.

GTX 680 har kretsen GK104, ser du skillnaden? GF104/114 -> GK104 (F = Fermi, K = Kepler).
Därför är 680 EGENTLIGEN ett 660-kort, MEN, Nvidia har gjort ett så pass bra jobb, så 660 presterar ÖVER 7970. Därför tar de det chill och döper kretsen som GTX 680.

GTX 690 är DUBBLA gpu'er. Det är inte en helt egen krets. De dubbla gpu'erna heter GK104*2. Förstår du? 1+1 = 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Namn kan ändras och ha olika betydelser, precis som loggr som ändras.

Hurvida gtx680 ska ses som ett mellanklass-kort är en komplicerad fråga. För det första är det ju det bästa som finns i dagsläget (antagandes), däremot så är det inte det bästa ur kepler-arkitekturen. Så ser man det ur ett "just nu" perspektiv så borde man anse det vara ett high-end kort. Ser man det ur ett arkitektur perspektiv så är det däremot ett mid-end kort, eftersom att gk100 kommer senare som det också är del utav kepler-arkitekturen.

För övrigt så är det relativt svårt att jämföra kort som inte släpps ungefär vid samma tidpunkt, och det finns en hel drös faktorer att räkna in när man jämför. Men i min mening så är det vad som finns tillgängligt i dagsläget, alltså det bästa som ska räknas som high-end, eftersom att det är det som finns tillgängligt. Vad spelar det för roll att kepler gk100 presterar 70% bättre (om det gör det vet jag icke.) eftersom det inte finns tillgängligt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Även om GK100/GK110 är klara och färdiga för att massproduceras just nu så är Nvidia dumma om dom gör det, kan dom sälja GK104 som är mycket billigare att tillverka som highend kort får de ju mycket högre marginal per sålt kort. Dessutom hackar tillverkningen av 28nm så sätter de för lågt pris innebär det bara att alla kort tar slut på en gång och till en sämre marginal.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Ok alla ni som kör 1080P och funderar på att köpa detta kort. Vad är det för mening då nästan alla spel ger 80+ och 99% av alla bildskärmar endast kan visa 60bilder/s. Jag ser det som så här att köpa ett 680/7970 kort är endast till för dom som kör med flera skärmar. Sweclockers skriver själva att de har svårt att hitta spel som gör dessa kort rättvis. Förr i tiden så kom spelen först med grymm grafik som inte hårdvaran kunde köra. Nu klarar ett mellan kort av nästan alla nya spel med all lullul på. Så min fråga är när kommer nästa speltitel som sätter en ny nivå på alla spel. (själv är jag trött på att färgerna i spelen är så onaturliga) Klarar de nya korten rendering i realtid eller hur mycket data kraft fattas det fortfarande?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ok alla ni som kör 1080P och funderar på att köpa detta kort. Vad är det för mening då nästan alla spel ger 80+ och 99% av alla bildskärmar endast kan visa 60bilder/s. Jag ser det som så här att köpa ett 680/7970 kort är endast till för dom som kör med flera skärmar. Sweclockers skriver själva att de har svårt att hitta spel som gör dessa kort rättvis. Förr i tiden så kom spelen först med grymm grafik som inte hårdvaran kunde köra. Nu klarar ett mellan kort av nästan alla nya spel med all lullul på. Så min fråga är när kommer nästa speltitel som sätter en ny nivå på alla spel. (själv är jag trött på att färgerna i spelen är så onaturliga) Klarar de nya korten rendering i realtid eller hur mycket data kraft fattas det fortfarande?

Men om man har en 120hz skärm och ett referens 480, får man köpa då också eller är det förbjudet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesese:

Korten idag klarar det mesta. Fast det finns något annat som sätter käppar i hjulen för utvecklingen av "tunga" spel. *HOST KONSOLER HOST*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Ser ut att maxa BF3 iaf! Kommer det ett GTX780 kort efter 680 eller hur ser det ut?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ok alla ni som kör 1080P och funderar på att köpa detta kort. Vad är det för mening då nästan alla spel ger 80+ och 99% av alla bildskärmar endast kan visa 60bilder/s. Jag ser det som så här att köpa ett 680/7970 kort är endast till för dom som kör med flera skärmar.

BF3 ultra 1920x1080 minst 60fps u multiplayer går ju inte tex med ensamt 7970?

Visa signatur

Antec Three Hundred | P6T Deluxe V2 | i7 920 @3,6GHz | GTX 680 Windforce | 20GB 1600 Mhz | Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Jag kan ju enkelt svara såhär.
Jag brukar göra paralleller med bilköp, folk verkar fatta lite bättre då.

Du ska köpa en bil i mellanklassen, i mellanklassen kan den dyraste och billigaste skilja ganska mycket i pris, dock så jämför man de två mot varandra efter som de är just mellanklass. Sen har ju alla bilmärken sina flaggskepp.

7970 = AMD:s Ferrari Enzo (Superklass)

GTX680 = nVidias Audi S4 (Mellan-klass, A-klass, kalla det vad man vill men inte Superklass)

Visst ser man skillnad på de två? Ja det gör man ju givetvis. Ska man vara lite rättvisare i sin jämförelse så måste du ju hitta AMD:s Audi S4 vilket i detta fallet bör bli 7870.

En rättvisare bedömning gentemot 7970 kommer när nVidia släppt GK100 kretsen, vilket skulle kunna jämföras med deras Ferrari Enzo.
Detta jag skriver nu har inget med ''FPS per krona'' att göra, bara att man bör jämföra den ena tillverkarens mellanklasskort mot den andre tillverkarens mellanklasskort. Och givetvis är det så att det finns prisskillnader i mellanklassen, men det är som sagt inte vad jag ville få ut av den korta meningen du svarade på, vilket du kanske hade svårt att genomskåda för att du är så inne i ditt eget tänk.

Det är mer rättvist att jämföra GTX680 med AMD 7870 för att båda är mellanklasskort, alltså detta har ingenting med FPS per krona att göra. Man kan jämföra kort kostnadsmässigt sen kan man jämföra dom klassmässigt.

Bara för att GTX560 Ti 448 har bäst FPS per krona gör ju inte det till ett superkort direkt, möjligtvis prisvärt. Men med ditt tänk så borde du ju skaffa ett 560 Ti 448.

Din jämförelse haltar rejält. Det är inte så att en biltillverkares bästa bil automatiskt är en supersportbil, Volvo S80 är en mellanklassbil, och konkurrerar med Audis mellanklassbilar. Bara för att Audi har t.ex. R8 så ska du inte jämföra S80 med R8 och C30 med A8, då jämför du äpplen och päron. Jämför mellanklass med mellanklass och supersport med supersport.
Nu tillverkar inte AMD supersport, de nöjer sig med mellanklass, då ska man inte begära att de ska konkurrera med nVidias supersport. Sedan är det så med nya generationer att de nya mellanklass ofta vinner över de gamla supersport, men det ändrar inte på det faktum att AMD fokuserar på mellanklass. Nu räknar jag såklart dubbelkort i en klass för sig för en liten skara användare, det är väl tillverkarnas skryt Formel 1 satsningar.

Skrivet av tEan:

Så vad kallar du det när den ena tillverkarens topp singelgpu kort blir slaget av konkurrentens mellan kort?.Skulle inte tro att Nvidia har särskilt bråttom med GK110 eller vad nu kretsen kommer heta när deras mellan krets GK104 redan är i topp.De kommer att suga på sina mycket goda marginaler på gtx680 så länge som de bara kan.

Hade däremot 79xx serien presterat som toppkort förväntas göra så hade GK104 inte hetat gtx 680 utan gtx660 och konkurrerat med Amd:s Pitcairn till ett mycket lägre pris.Dessutom hade hade det satt eld i baken på Nvidia att få ut GK110.

Så jo,79xx prestandan är ett riktigt magplask.Särskilt för oss konsumenter som nu får betala 4000-5000:- för mellanklass prestanda.

Att AMDs mellankort vinner över nVidias toppkort är en tillfällighet, så fort nVidia släppt GTX 680 så ör det mellanklass mot mellanklass igen. Du ska inte jämföra klasser över generationsgränserna. AMD har valt att inte göra några toppkort med en GPU, det är deras golden spot strategi. Att det vid generationsskiften som dessa blir så att ett kort designat för mellanklass, såsom 7970 och GK104, tillfälligt är det snabbaste som finns och därmed provisoriskt lägger dem i toppsegmentet ändrar inte vilken typ av design det är. AMD har inte försökt göra toppkort sedan 2900XT. Och nVidias toppkort har blivit kraftigt försenat. Därför är mellanklasskorten relativt ohotade än så länge och har därmed fått ta rollen som toppkort.

Och jag tycker att 7970 presterar bra för att vara mellankort, ungefär som nVidias mellankort, även om det är klart att nVidia är bästa alternativet för oss som köper dem till spel denna generationen. Både snabbare och svalare.

Permalänk

Tack för alla era teorier! Satt själv och funderade på om gtx680 ska va ett high-end eller mid-end. Men blir alltså ett high-end kort trots att de "ska" vara ett mid-end, Men blir ett high-end för att det är nvidias snabbaste kort ut.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Tack för alla era teorier! Satt själv och funderade på om gtx680 ska va ett high-end eller mid-end. Men blir alltså ett high-end kort trots att de "ska" vara ett mid-end, Men blir ett high-end för att det är nvidias snabbaste kort ut.

Precis.

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Ser ut att maxa BF3 iaf! Kommer det ett GTX780 kort efter 680 eller hur ser det ut?

Nej. Nvidia ska så klart lägga ner efter GTX 680...

Hört talas om 580? 480? 285? 9800GTX? 8800GTX? 7800GTX? 6800?

Permalänk
Medlem

Aleshi har missförstått en hel del, filosofin han refererar till ovan var den som gällde när RV770 släpptes. Det är ju kul att leva i dåtid men AMD är inte dummare än att de inser att tiderna förändras. HD7970 ÄR ett toppkort, och själva chippet är designat för att kunna konkurrera med Nvidia Quadro och Tesla för GPGPU och professionella marknader. Pitcairn aka HD7870 är deras mellankort, eller nya HD4870 om man så vill. HD7970 är nya 2900XT. Fast mer, eftersom det är designat för GPGPU också vilket 2900XT inte var. I både GTX680 och HD7870 har man strippat bort GPGPU-funktionalitet till förmån för gaming.

Nvidias svar på HD7970 ÄR GK110, som vi inte vet vad den kommer att heta.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Aleshi har missförstått en hel del, filosofin han refererar till ovan var den som gällde när RV770 släpptes. Det är ju kul att leva i dåtid men AMD är inte dummare än att de inser att tiderna förändras. HD7970 ÄR ett toppkort, och själva chippet är designat för att kunna konkurrera med Nvidia Quadro och Tesla för GPGPU och professionella marknader. Pitcairn aka HD7870 är deras mellankort, eller nya HD4870 om man så vill. HD7970 är nya 2900XT. Fast mer, eftersom det är designat för GPGPU också vilket 2900XT inte var. I både GTX680 och HD7870 har man strippat bort GPGPU-funktionalitet till förmån för gaming.

Nvidias svar på HD7970 ÄR GK110, som vi inte vet vad den kommer att heta.

AMD pratade om att de kör på golden spot strategin så sent som i höstas. Med tanke på att riktlinjerna för 7970 varit klara riktigt mycket längre än så så är det väldigt orimligt att de ändrat sig. Sedan är både storlek och värmeutveckling mer i mellanklasskortens territorium. Hade de verkligen velat göra ett toppkort så hade 3000+ shaders och 500mm²+ varit mer rimligt.

Bygger man ett mindre chip så siktar man inte på högsta toppen.

Permalänk
Medlem

Komplett hintar lite på facebook, kan det vara gtx 680?

Komplett.se: Vi fick också en liten leverans till kontoret...

Komplett.se: Två är bättre än en...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Komplett hintar lite på facebook, kan det vara gtx 680?

Komplett.se: Vi fick också en liten leverans till kontoret...
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/554799_1...

Komplett.se: Två är bättre än en...
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/535533_1...

Vet inte hur det är med 3Dmark egentligen alls, men om man tittar på de där siffrorna verkar ju SLI skala skitdåligt ?
Eller så är det inte SLI, utan ett GTX 670Ti och ett GTX 680 ?
Vi får väl se imorgon

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Men om man har en 120hz skärm och ett referens 480, får man köpa då också eller är det förbjudet?

Det är inte jag som bestämmer men jag tror inte du kommer att tycka att det är värt att uppgradera med tanke på de spel som finns ute idag som kräver ett 680/7970. Men om du byter för att du tycker det är kul att bencha kortet då förstår jag varför man vill byta.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har ni funderat på att sweclockers inte har info om de tester som finns här på sin framsida. Sweclockers brukar ju vara snabba med heta bilder, info om 680. Kan der vara så att de inte vågar göra reklam för tester i förväg.

Det jag menar är att när en ny bild på 680 har kommit ut så har sweclockers visat informationen som en nyhet. Men nu när man riktiga tester så är man helt tyst. vad kan detta bero på........................................................................

Nytt i forumet bilen till höger uppdateras inte heller längre allt för att mörka infon om det som vi skriver om här i forummet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det är inte jag som bestämmer men jag tror inte du kommer att tycka att det är värt att uppgradera med tanke på de spel som finns ute idag som kräver ett 680/7970. Men om du byter för att du tycker det är kul att bencha kortet då förstår jag varför man vill byta.

Nää, det är faktiskt inte uppgraderingen jag är ute efter, dock ett tyst kort, men att få en uppgradering på köpet är inte dumt.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Nej. Nvidia ska så klart lägga ner efter GTX 680...

Hört talas om 580? 480? 285? 9800GTX? 8800GTX? 7800GTX? 6800?

Herregud, har läst att det kommer ett GTX780 i år din pajas! Näe har haft hälften av dom korten men har inte hört talas om dom! Lär dig läsa, frågade om det kommer ett GTX780 _KORT_ efter 680.

Vilken skojare...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Få se förstår jag er rätt nu XpreS och tEan så är den korrekta jämförelse som skall göras Pitcairn (212mm²) mot GK104 (~300mm²) och sedan Tahiti (352mm²) mot den kommande Nvidia kärnan GK110 (tja, hur stor blir den? +500mm²).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

GTX 685 GK110 August 2012 $650.

Bättre då att köpa 2 stycken 7870.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har ni funderat på att sweclockers inte har info om de tester som finns här på sin framsida. Sweclockers brukar ju vara snabba med heta bilder, info om 680. Kan der vara så att de inte vågar göra reklam för tester i förväg.

Det jag menar är att när en ny bild på 680 har kommit ut så har sweclockers visat informationen som en nyhet. Men nu när man riktiga tester så är man helt tyst. vad kan detta bero på........................................................................

Nytt i forumet bilen till höger uppdateras inte heller längre allt för att mörka infon om det som vi skriver om här i forummet

Det finns något som heter NDA, om de skriver om Kepler under NDA får de inte testa kort igen. De mörkar inget i forumet. Jag hittar alltid till denna tråd och alla andra kepler trådar genom "nytt i forumet".

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

jag tycker dom skall göra ÄNNU snabbare kort så jag verkligen KAN få 120 fps i Battlefield till min 120 hz skärm. Det blir vanligare och vanligare att gamers skaffar 120 hz skärmar, och det är till gamers AMD och Nvidia tillverkar sina värstingkort, inte till Sune Office som på sin hörjd spelar MS röj varannan vecka..

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

om Nvidia släpper sin Så kallade Uber GPU i Augusti så kan man lika bra vänta på Radeon 8000 serien.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.