Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Det känns lite som om att tjuvar blir lacka över att alla butiker inför kameror och larm.
Gör man inget olagligt på internet så kommer inte detta påverka din upplevelse överhuvudtaget...

Det handlar inte om vilka som gör något olagligt eller inte. Det handlar om att de loggar vilka du i dagsläget kommunicerar med och det kommer garanterat fler lagar som inskränker på den personliga integriteten, vilket kommer påverka samtliga medborgare i förlängningen.

Permalänk
Medlem

Då så, då vet jag vad jag ska rösta på i mitt första val.

Missnöjespartin som SD vill jag dock absolut inte ha. Gör om, gör rätt, byt ut SD mot PP i riksdagen så att vi slipper skämmas.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaimor:

Det känns lite som om att tjuvar blir lacka över att alla butiker inför kameror och larm.
Gör man inget olagligt på internet så kommer inte detta påverka din upplevelse överhuvudtaget...

Förutom att din bredbands faktura kommer höjas, är du så naiv att du accepterar att bli spionerad på av en tjänst DU själv betalar mot din vilja... Inte många hästar i stallet är min uppfattning. Riktigt läskigt att du uppfattar detta som en småsak, antar du inte har några problem att jag kommer och installerar några kameror hemma hos dig så vi kan vara säkra att du inte begår brott? mhm, kommer imorgon. Ses då.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i politik, men varför har man inte en folkomröstning om detta istället?
Låt folket som ÄR samhället rösta om de vill ha den lagändringen eller inte.
Det är ju inte så att folket i förhand fick reda på vilka partier som var för/mot detta, så att
man därefter kunde ta ställning till vilket parti (i den frågan) man vill rösta på.
Fattar inte varför några andra enstaka personer ska bestämma saker utan att fråga befolkningen först, när
det gäller frågor som påverkar i så stor grad.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Detta är ett till bevis på att det inte spelar någon roll vilket parti ni röstar på. Om röda laget vägrar förstöra en viss sak så förstör höger det med glädje, och vise varse. Men i detta fallet spelade det ingen roll om ni röstade sosse eller moderat för båda lagen var för denna förstörelsen.

Kom ihåg att detta är för vår säkerhet. Al Qaida gömmer sig under varje sten och alla stenar måste övervakas för vår säkerhet.

Det var prat om partipiska angående FRA-lagen. Denna piska är fortfarande lika aktiv. Med stora löner och mycket pengar efter platsen i maktapparaten gör att många politiker böjer sig fram och lyder order. Pengar väger för dom flesta människorna mer än ärlighet. Det är många i dagens samhälle som hellre har mer pengar på kontot och ser majoriteten av befolkningen lida än att vara ärliga.

Tolka inte mitt inlägg som kommunistiskt för kapitalister föredrar kommunism för då har dom inga konkurrenter. Detta ser vi tecken på idag för stora företagen bli större och köper upp varandra. Kraft Foods, Unilever, Bonnier för att nämna tre företag.

EU borde byta förkortning till ED, Europeiska Diktaturen.

Permalänk
Medlem

Riksdagen

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Sverige en demokrati?! JAJAMÄNSAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Hmm.. Du får mig att börja tvivla på om man fortfarande lär ut historia och samhällskunskap i grundskolan..

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Skyll inte på "politikerna"!
1) Det finns enskilda politiker(C) som röstade emot det här idiotförslaget, och det finns hela partier (Mp, V) som röstade emot det här förslaget. Dessutom var det många som lade ner sin röst.
2) Politikerna har bara den makten som vi ger dem. Om du gillar sånt här, fortsätt rösta på M, Fp, S. Om du inte gillar det.. ???? (Du kan nog list ut själv)

### Politics for Dummies ###
1. Tag reda på vad du tycker.
2. Tag reda på vilket parti som tycker som du.
3. Rösta på det partiet.
4. ????!?!?
5. Profit.
### End Message ###

/Själv fritidspolitiker.

Så man får bara säga som man vill vart fjärde år?
och detta är som att välja mellan pest eller kolera

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158941:

Förutom att din bredbands faktura kommer höjas, är du så naiv att du accepterar att bli spionerad på av en tjänst DU själv betalar mot din vilja... Inte många hästar i stallet är min uppfattning. Riktigt läskigt att du uppfattar detta som en småsak, antar du inte har några problem att jag kommer och installerar några kameror hemma hos dig så vi kan vara säkra att du inte begår brott? mhm, kommer imorgon. Ses då.

Vem har sagt att jag tycker att detta är bra eller att jag tycker att det är en "småsak"?

Allt som förhindrar folk från att begå brott är positivt, HUR det görs är en annan femma.
Skulle dom komma på något sätt som inte involverar att logga folk eller på annat sätt "titta" på din trafik och påverka folks frihet men att det skulle bli helt omöjligt att ladda ner film, musik och spel olagligt så skulle jag bli jätteglad.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecoool:

Då kan vi väl lika gärna skrota hela intranät och börja om på stenåldern........

Det är precis vad media vill, för av någon anledning är dem för efterblivna för att räkna, så dem tror att dem tjänade mer innan internet kom.

Skrivet av Johan Holm:

Blir inte mitt internet mycket segare om det måste gå genom VPN servern eller proxy server hela tiden?

Naah, bara från endel, mestadels gratis-vpn. Finns bra VPN för typ 30 spänn som inte gör någon märkbar skillnad.

Permalänk

Är dom dumma i huvudet bara för att jävla riksdagsmän tjänar 50lök i månaden och har råd att köpa filmer för 200+ kr styck för att se den en gång, så har ju fan i mejj inte alla andra de!

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Medlem

Men... så bra! nångång i juli-augusti kommer det inte att finnas kvar en enda pirat, pedofil eller terrorist i detta avlånga land. Det är väl bara dem de ska jaga och spåra eller?
Vi andra som har "rent mjöl i påsen" (vem som nu avgör detta) kan lugnt fortsätta med vårt.

Nästa steg bör vara att störta skiten.
Ut med dem på gatan då de uppenbarligen inte gjort som vi valt att de ska göra.
Jag kan banne mig inte fatta hur vi bara sitter där tysta när de pissar oss i ansiktet!
Deras jobb skall för allmänheten vara helt öppet, vi ska få ta del av alla deras tankar och idéer om hur de ska styra och val de ska göra. Vi har lyft dem dit för att de ska leda oss som vi anser rätt. Gör de inte det så bort med dem.
Jag vill inte ha ett tyst ledande höljt i dunkel.

Viva revolution!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Sverige en demokrati?! JAJAMÄNSAN!

Tydligen har inte vi småfolk något att säga till om, utan höga ämbetsmän hittar på nya lagar och skit. Sedan får vi skylla oss själva för att vi röstat. Har god lust att flytta ifrån detta helvetesland.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Lol på alla som tror att det här kommer att påverka någons bredbandspriser. Det det blir 25kr per svensk internetanvändare. Straffavgifterna från EU för att inte implementera direktivet hade säkerligen blivit minst lika stora.

Kort reality-check för er som skriker om demokratins död: de flesta bryr sig inte om och förstår inte datalagringen.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

www.anonine.com säger jag bara

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Och där gick min röst till Pirat Partiet.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men dessa "folkets representanter" har missat en vital sak: ATT FRÅGA FOLKET!!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det här bör ju starta en marknad för hårddiskar med dålig tillförlitlighet och kanske raid -1 kort som pajar data på alla diskar automatiskt om en hårddisk går sönder.
Lagen kan väl knappast ha specificerat ordagrant exakt hur tillförlitlig lagringen behöver vara, och ingen kommer väl investera i redundans om de inte behöver det, förutom möjligtvis bror duktig Telia kanske. De kommer säkert lagra i 6 år för säkerhets skull.

Permalänk

Tjena. Alltså sure jag kan datorer å shit och bygga ihop en osv. men det där med vpn tunnel har jag noll koll på. hur skaffar man de ? är man helt säker när det gäller nedladdning och sånt ?

we are anonymous we are legion we do not forgive we do not forget expect us!

Permalänk

Börjar kännas rätt uppenbart nu att regeringen inte agerar i mån om folkets bästa.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

När får jag rösta?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

"Hela kostnaden för övervakningen, som beräknas uppgå till minst 200 miljoner kronor, läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna"
Wait.. what?! I helvete heller!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Alltså. Detta är faktiskt inte regeringens fel den här gången. det är påtryckningar ifrån EU.. därför dels det aldrig skulle bli en folk omröstning om sådana saker som denna. Sen kan man ju tycka vad man vill att det är skit osv.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Alltså. Detta är faktiskt inte regeringens fel den här gången. det är påtryckningar ifrån EU.. därför dels det aldrig skulle bli en folk omröstning om sådana saker som denna. Sen kan man ju tycka vad man vill att det är skit osv.

Men då är det regeringens skyldighet att säga ifrån nån jävla gång.
Gå ur EU, dom har aldrig vart till någon större nytta ändå

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Blir inte mitt internet mycket segare om det måste gå genom VPN servern eller proxy server hela tiden?

Jo, jag kör anonine och får 33Mbit hem 25 upp. har annars runt 85/85. men jag betalar gärna i bandbredd mot att vara privat. men antar att detta inte märks på lägre anslutningshastigheter.

EDIT: ifall någon googlar detta. fick precis 73/70Mbit, helt ok för att vara krypterat 128bitar. Tummen upp för Anonine.se
TACK!

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Så länge vi är med i EU är vi tvingade att införa alla direktiv, annars blir det böter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

"Hela kostnaden för övervakningen, som beräknas uppgå till minst 200 miljoner kronor, läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna"

Var faller kostnaden om staten betalar? Skattebetalarna såklart.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Bahnhof! Försök att gå över till Bahnhof ni som kan.. Dom går imot skiten! bättre med mer o mer användare går över till bahnhof, det skulle märkas hos operatörerna!

http://svt.se/2.22620/1.2749633/bahnhof_vi_anonymiserar_alla

gött att man är bahnhof kund sedan många år..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Hahaha, vem fan räknade ut det?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.