Permalänk
Medlem

Hur ska man montera sin dator ?

Jag har beställt alla delar som behövs och ESD-armband för jag ska montera själv ...
Ha aldrig monterat en dator förr och behöver hjälp ... Någon som vet någon bra sida där man får hjälp eller någon som kan skriva ner osv ... Har alla delar förutom gpu:n och HDD:n och Nätagget , hur långt kan man montera då ? Och var ska fläktarna sitta osv ? Har ett Bitfenix shinobi ... Är det någon som vet om kylaren till AMD Phenom 955 är bra ? ...

Permalänk
Medlem

1. Mobo + cpu + cpukylare + RAM minne brukar jag börja med. Montera ihop dessa utanför chassit! Glöm ej moderkortsdistaner!
2. Dra 8pin från nätagget till mobo(längst upp i vänstra hörnet)
3. I med fläktar, dvd spelare, hdds. Allt utom GPU.
4. Dra nätaggskablar
5. Dra sata kontakter
6. I med GPU

Detta är min lilla ordning:)

Stock kylaren till AMD duger till att kyla prollen från överhettning men det stannar nog där. Det blir ganska varmt och dem låter. Dock klarar den sin uppgift om du inte ska överklocka.

Hur många fläktar har du? Men skit i att sätta fläktar i fronten om du inte har över. De fläktarna tillför inte så mycket.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i5-2500K Processor 4,7Ghz Moderkort: GIGABYTE Z77X-D3H Internminne: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE Grafikkort: XFX HD6950 2048MB Dual Fan OC System Disk: Corsair SSD Force 3, 120GB Hårddisk: 2x Seagate 320 GB Chassi: Corsair 650D Nätagg: Fractal Design Newton R2, 650W 80+ Modulär Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit Tangentbord: Logitech G15 V1 Mus: Steelseries Ikari Laser Headset: Soundblaster omega3 wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns en ungefär 2h lång video på youtube om du söker på: how to build a computer 2012 version. Kan ej länka från mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Bra tillvägagångssätt förresten! Det är såklart lite risky när man inte har byggt förr men bara du tar det lugn och sansat och följer guider (de kan du ju läsa innan, typ när du väntar på grejerna) så kommer allt gå bra. Du kommer defenitivt att lära dig hur man bygger en dator, det är ett som är säkert!

Lite tips:
Var metodisk genom hela momentet, från förberedelser till slut.
Plocka iordning både innan och efter och håll koll på alla manualer, dessa kan vara bra att ha (lol vad gammal jag låter, dem finns ju på internet)
En grundregel kan också vara att behöver du ta i så det känns som att du riskerar att ha sönder något så är du fel ute. Inga kontaker i en dator passar nästan (med våld) på fel ställe. De glider in där de ska, om man säger så.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Jag använd mig av Neweggs filmer som har länkats ovan och min dator går än

Permalänk

Enda tipset jag kan ge är Ta det LUNGT låt det ta den tid det tar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

1. Mobo + cpu + cpukylare + RAM minne brukar jag börja med. Montera ihop dessa utanför chassit! Glöm ej moderkortsdistaner!
2. Dra 8pin från nätagget till mobo(längst upp i vänstra hörnet)
3. I med fläktar, dvd spelare, hdds. Allt utom GPU.
4. Dra nätaggskablar
5. Dra sata kontakter
6. I med GPU

Detta är min lilla ordning:)

Stock kylaren till AMD duger till att kyla prollen från överhettning men det stannar nog där. Det blir ganska varmt och dem låter. Dock klarar den sin uppgift om du inte ska överklocka.

Hur många fläktar har du? Men skit i att sätta fläktar i fronten om du inte har över. De fläktarna tillför inte så mycket.

Jag har två fläktar + en fläkt som man fick med från början som sitter längst bak

Skrivet av Captain Donut:
Skrivet av janee:
Skrivet av Superlight:

Finns en ungefär 2h lång video på youtube om du söker på: how to build a computer 2012 version. Kan ej länka från mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av blagi:

Bra tillvägagångssätt förresten! Det är såklart lite risky när man inte har byggt förr men bara du tar det lugn och sansat och följer guider (de kan du ju läsa innan, typ när du väntar på grejerna) så kommer allt gå bra. Du kommer defenitivt att lära dig hur man bygger en dator, det är ett som är säkert!

Lite tips:
Var metodisk genom hela momentet, från förberedelser till slut.
Plocka iordning både innan och efter och håll koll på alla manualer, dessa kan vara bra att ha (lol vad gammal jag låter, dem finns ju på internet)
En grundregel kan också vara att behöver du ta i så det känns som att du riskerar att ha sönder något så är du fel ute. Inga kontaker i en dator passar nästan (med våld) på fel ställe. De glider in där de ska, om man säger så.

Skrivet av tobbelias1:

Jag använd mig av Neweggs filmer som har länkats ovan och min dator går än

Skrivet av Madmoremax:

Enda tipset jag kan ge är Ta det LUNGT låt det ta den tid det tar...

Tack för alla svaren ! Har alla delar förutom nätagg och GPU och HDD som jag får imorgon hur långt kan jag bygga igentligen ?

Permalänk
Medlem

du kan bygga väldigt långt, nägagg sätter man in nästan sist enligt mig, gpu och expansionskort kommer efter

grafikkortet är det bara att sätta in, slarva in bord strömsladden till det bara. samma sak med hdd du behöver 1sata + 1 strömkabel för varje så du vet och har det frammer och redo att kopplas i

bild på hårddiskar bakifrån när de är ikopplade (mina ^^) http://tinypic.com/r/123bcxh/5

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt att montera ihop en dator kommer du att märka. Ett par saker kan jag tipsa om, det är trögt att sätta i ram minnena, man får ta i lite. Är du helt 100 på att du sätter i dom på rätt håll (det ser du på kontakterna) så får du trycka ganska hårt.

Ju mer saker du monterat, desto pilligare och trångare blir det i lådan. Montera CPU, minnen och CPUkylare på moderkortet innan du monterar i det i lådan.

Ta fram alla prylar och lägg upp dom så du har dom redo så att säga.
Montera ihop det sakta men säkert, ha inte brottom.
Försök att dra kablarna snyggt från början. Se till att ha buntband hemma så du kan fästa dom (snyggt=bra luftflöde)

Detta är bra att ha, buntband, fick/pannlampa, skruvmejsel, avbitare och pincett om du råkar tappa ner en skruv på moderkortet när det börjar bli färdigmonterat. det kan vara svårt att få ner fingrarna då.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av blagi:

En grundregel kan också vara att behöver du ta i så det känns som att du riskerar att ha sönder något så är du fel ute. Inga kontaker i en dator passar nästan (med våld) på fel ställe. De glider in där de ska, om man säger så.

Nja, det där håller jag inte riktigt med om. Mitt grafikkort får man trycka till hyfsat för att de ska sätta sig, mina RAM-minnen måste man trycka till rejält för att de ska sätta sig och min 24-pins-kontakt är också en sådan som kräver ganska mycket kraft för att fastna. Det är till och med så att moderkortet börjar att flexa när man ska trycka i 24-pins-kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealcub:

du kan bygga väldigt långt, nägagg sätter man in nästan sist enligt mig, gpu och expansionskort kommer efter

grafikkortet är det bara att sätta in, slarva in bord strömsladden till det bara. samma sak med hdd du behöver 1sata + 1 strömkabel för varje så du vet och har det frammer och redo att kopplas i

bild på hårddiskar bakifrån när de är ikopplade (mina ^^) http://tinypic.com/r/123bcxh/5

Skrivet av KingCobra:

Det är ganska enkelt att montera ihop en dator kommer du att märka. Ett par saker kan jag tipsa om, det är trögt att sätta i ram minnena, man får ta i lite. Är du helt 100 på att du sätter i dom på rätt håll (det ser du på kontakterna) så får du trycka ganska hårt.

Ju mer saker du monterat, desto pilligare och trångare blir det i lådan. Montera CPU, minnen och CPUkylare på moderkortet innan du monterar i det i lådan.

Ta fram alla prylar och lägg upp dom så du har dom redo så att säga.
Montera ihop det sakta men säkert, ha inte brottom.
Försök att dra kablarna snyggt från början. Se till att ha buntband hemma så du kan fästa dom (snyggt=bra luftflöde)

Detta är bra att ha, buntband, fick/pannlampa, skruvmejsel, avbitare och pincett om du råkar tappa ner en skruv på moderkortet när det börjar bli färdigmonterat. det kan vara svårt att få ner fingrarna då.

Skrivet av Subdubwise:

Nja, det där håller jag inte riktigt med om. Mitt grafikkort får man trycka till hyfsat för att de ska sätta sig, mina RAM-minnen måste man trycka till rejält för att de ska sätta sig och min 24-pins-kontakt är också en sådan som kräver ganska mycket kraft för att fastna. Det är till och med så att moderkortet börjar att flexa när man ska trycka i 24-pins-kontakten.

Tack så sjukt mycket för all hjälp ska börja bygga nu återkommer om jag behöver hjälp !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Nja, det där håller jag inte riktigt med om. Mitt grafikkort får man trycka till hyfsat för att de ska sätta sig, mina RAM-minnen måste man trycka till rejält för att de ska sätta sig och min 24-pins-kontakt är också en sådan som kräver ganska mycket kraft för att fastna. Det är till och med så att moderkortet börjar att flexa när man ska trycka i 24-pins-kontakten.

Så kan det vara, men du känner ju ändå när de går i ordentligt. Inte blir det iaf som andra, sämre kontakter.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Jag har beställt alla delar som behövs och ESD-armband för jag ska montera själv ...
Ha aldrig monterat en dator förr och behöver hjälp ... Någon som vet någon bra sida där man får hjälp eller någon som kan skriva ner osv ... Har alla delar förutom gpu:n och HDD:n och Nätagget , hur långt kan man montera då ? Och var ska fläktarna sitta osv ? Har ett Bitfenix shinobi ... Är det någon som vet om kylaren till AMD Phenom 955 är bra ? ...

Jag kör min 955a i 3.6GHz utan bekymmer iaf.
Använder kylaren som följde med.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

1. Mobo + cpu + cpukylare + RAM minne brukar jag börja med. Montera ihop dessa utanför chassit! Glöm ej moderkortsdistaner!

Känns oerhört krångligt? Man ska ju sätta dit ett antal småskruv så att moderkortet sitter fast i chassit, är det då inte väldigt krångligt att ha kylare monterad samtidigt? Kanske inte blir så krångligt om man har en stockkylare men.
Jag brukar iaf montera moderkortet först och sen i med komponenterna. Men det är jag, jag kanske gör fel

Permalänk
Medlem

Var ska fläktarna helst sitta ?

Permalänk
Medlem

sätt fläktarna som utsug, luft hittar alltid in, men värre att hitta ut

Permalänk
Skrivet av NoNaMeD:

sätt fläktarna som utsug, luft hittar alltid in, men värre att hitta ut

Med det tillvägagångssättet kommer det bli ett undertryck i chassit som i sin tur kommer att leda till att damm kommer att dras in i chassit överallt där det inte är helt tätt. Det är bättre att ha insugsfläktar som gör att ett sådant undertryck inte uppstår, och givetvis att de insugsfläktarna då har dammfilter också så att man har kontroll på dammet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNaMeD:

sätt fläktarna som utsug, luft hittar alltid in, men värre att hitta ut

Skrivet av Subdubwise:

Med det tillvägagångssättet kommer det bli ett undertryck i chassit som i sin tur kommer att leda till att damm kommer att dras in i chassit överallt där det inte är helt tätt. Det är bättre att ha insugsfläktar som gör att ett sådant undertryck inte uppstår, och givetvis att de insugsfläktarna då har dammfilter också så att man har kontroll på dammet.

Jag har 2 st zalman case fan som jag ska sätta in , den ena i taket och den andra vet jag ej var ... Någon som vet ?

Permalänk
Medlem

Försöker fixa med sladdarna till HD AUDIO och LED osv ....
Jag har ett ASUS M4A79XTD EVO och vet ej var alla sladdar som tillkommer till chassit ska sitta ... Någon som har någon bra manual ? Fattar inte med manualen som tillkommer till moderkortet ...
Sladdarna heter Power LED + , Power LED - , HDD LED , RESET SW , POWER SW , HD AUDIO tror jag ej har glömt någon nu ...

Tacksam för hjälp !

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Försöker fixa med sladdarna till HD AUDIO och LED osv ....

Skrivet av ISSIS89:

Sladdarna heter Power LED + , Power LED - , HDD LED , RESET SW , POWER SW

För det första, vad menar du med "sladdarn till LED"..? Är det power-LED du menar? Om du vill ha hjälp så kan du åtminstone anstränga dig lite för att göra dig förstådd här på forumet...

För det andra så påstår du först att du vill koppla in ljud bland annat, men sedan nämner du endast sladdar som inte ens kopplas in i närheten av där ljudet ska kopplas in. De som du nämnde kopplas in i den panelen som bilden nedanför visar, medan ljudet kopplas in på ett helt annat ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

För det första, vad menar du med "sladdarn till LED"..? Är det power-LED du menar? Om du vill ha hjälp så kan du åtminstone anstränga dig lite för att göra dig förstådd här på forumet...

För det andra så påstår du först att du vill koppla in ljud bland annat, men sedan nämner du endast sladdar som inte ens kopplas in i närheten av där ljudet ska kopplas in. De som du nämnde kopplas in i den panelen som bilden nedanför visar, medan ljudet kopplas in på ett helt annat ställe.

http://i41.tinypic.com/atssk5.jpg

Är helt ny på datorer så ursäkta mig ... Jag sitter med en massa sladdar som jag sa namnen på innan ( HD AUDIO POWER LED osv ) och jag är osäker på vart dom ska sitta så inget blir fel ?

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Är helt ny på datorer så ursäkta mig

Jag har inte klagat på dina kunskaper gällande datorer. Det jag däremot klagade på var hur otydlig du var. Om du nu är så osäker, och tvunget vill ha hjälp, så kan du väl ta bilder på sladdarna i fråga och visa för oss så att vi får reda på vad det är för några sladdar du pratar om? Istället för att vi ska sitta och gissa oss fram utefter dina beskrivningar.

RTFM annars.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jag har inte klagat på dina kunskaper gällande datorer. Det jag däremot klagade på var hur otydlig du var. Om du nu är så osäker, och tvunget vill ha hjälp, så kan du väl ta bilder på sladdarna i fråga och visa för oss så att vi får reda på vad det är för några sladdar du pratar om? Istället för att vi ska sitta och gissa oss fram utefter dina beskrivningar.

RTFM annars.

Kanske bara är min åsikt, men inte tycker jag du behöver ha den tonen när du ska hjälpa honom. Be bara lite trevligt om mer info och tydligare förklaringar så kommer han säkerligen tillbaka med det.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Be bara lite trevligt om mer info och tydligare förklaringar så kommer han säkerligen tillbaka med det.

Att sitta och skriva dåliga och otydliga meningar, när man vill ha hjälp av folk som gör det frivilligt på sin fritid, anser jag vara rentav respektlöst.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Att sitta och skriva dåliga och otydliga meningar, när man vill ha hjälp av folk som gör det frivilligt på sin fritid, anser jag vara rentav respektlöst.

Som du sa, det är helt frivilligt om du vill hjälpa honom, har man inte några "super bra" datorkunskaper så är det säkert inte så lätt att förklara saker. Han kanske även är ny här på forumet och inte vet riktigt hur han ska gå tillväga. Du kunde exempelvis frågat om bilder på vad han ville har gjort på ett trevligt sett. Självklart tycker jag det är fint gjort av dig att du hjälper honom! Men reagerade bara på tonfallet.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|