Spawnrape, ett steg för långt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jag tvivlar starkt på att det finns något spel som är mer obalanserat än Battlefield 3 just nu, i princip hälften av alla Webhallen servrar jag går in på, spelar ingen roll vilket game mode det är, Conquest/Rush, så är dom EXTREMT obalanserade, finns ingen teambalance så långt ögat når, ena laget totalt dominerar och spawn rapar dom i Conquest tex, tar alla baser utom en och bara dödar.

Exempel på hur det ser ut när man joinar en Webhallen 64p Conquest Server och kollar på scoreboard
US: 32 Players (30 av dom är Rank 45+), RU: 28 Players (4 av dom är Rank 45+)

http://i.imgur.com/C4Fxg.jpg
vs http://i.imgur.com/mvuiB.jpg

Sedan när jag säger åt dom att byta lag nästa runda så det blir roligare, då skrattar dom och säger att vi suger.

Jag tycker det bara gör spelet mycket tråkigare, är jag med i laget som är för bra så finns det ingen att döda, och är jag med i laget som är för dåligt, så dör jag bara hela tiden.

Känns som själva beteendet är väldigt barnsligt och omoget, det verkar ju inte heller vara dom mer casual gamersen som gör det, som sagt i princip hela laget är över rank 45, jag skulle säga att average playtime på alla 32 spelare skulle hamna runt 175 timmar/played medans andra lagets average ligger på kanske 30 timmar/played

Så, någon som har en teori bakom detta märkiga beteende? Varför byter dom inte lag? Vad är det som är så roligt?

Du får nog ta och tänka om lite. Spawn rape och att det är obalanserat är två helt olika saker. Spawn rape kan hända om andra laget har en bra taktik eller annat och obalanserat är när antingen servern eller spelare bara spelar för kills.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Det är rätt så tråkigt att detta förekommer. Men i ett spel fullt av olika stats som folk vill bättra på och coola unlocks så är det så här det blir tyvärr. Det finns dock bra servrar med aktiva och bra admins som sätter stop för spawnrape. Spelar själv inte alls på Webbhallens servrar så jag har faktiskt ingen aning om hur det är där.

Brukar om jag själv råkar ut för spawnrape försöka smyga mig förbi motståndarlaget och ta över en bas, då brukar det släppa direkt.
Går inte det så brukar det sluta med ragequit.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk

så fort jag sätter mig i jeten whinar dom så de blir "switch" i spawn rape^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Recon klassen fyller en viktig roll. Dock inte som sniper i hemma bas med 12x sikte. Men utövar det andra laget grym spawnrape så är det inte lätt att bryta sig ur innan ticketsen tar slut. Annars instämmer jag till fullo i ditt inlägg.

Snipers är alla spels avskum och kittet borde tas bort. Det laget med minst snipers vinner alltid. Jag hatar verkligen folk som spelar som sniper.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jag tvivlar starkt på att det finns något spel som är mer obalanserat än Battlefield 3 just nu, i princip hälften av alla Webhallen servrar jag går in på, spelar ingen roll vilket game mode det är, Conquest/Rush, så är dom EXTREMT obalanserade, finns ingen teambalance så långt ögat når, ena laget totalt dominerar och spawn rapar dom i Conquest tex, tar alla baser utom en och bara dödar.

Exempel på hur det ser ut när man joinar en Webhallen 64p Conquest Server och kollar på scoreboard
US: 32 Players (30 av dom är Rank 45+), RU: 28 Players (4 av dom är Rank 45+)

http://i.imgur.com/C4Fxg.jpg
vs http://i.imgur.com/mvuiB.jpg

Sedan när jag säger åt dom att byta lag nästa runda så det blir roligare, då skrattar dom och säger att vi suger.

Jag tycker det bara gör spelet mycket tråkigare, är jag med i laget som är för bra så finns det ingen att döda, och är jag med i laget som är för dåligt, så dör jag bara hela tiden.

Känns som själva beteendet är väldigt barnsligt och omoget, det verkar ju inte heller vara dom mer casual gamersen som gör det, som sagt i princip hela laget är över rank 45, jag skulle säga att average playtime på alla 32 spelare skulle hamna runt 175 timmar/played medans andra lagets average ligger på kanske 30 timmar/played

Så, någon som har en teori bakom detta märkiga beteende? Varför byter dom inte lag? Vad är det som är så roligt?

Det är inte spelet som är obalanserat utan spelarna. Jag håller med om att det gör spelet tråkigt med obalanserade servrar men sånt finns i alla spel och det gäller bara att göra det bästa av det. Vinner man överlägset så leavar antagligen hälften av spelarna nästa gång man byter karta och förlorar man har får man många roliga chanser på multikills då de flesta är på samma ställe. Inte lika kul som jämna servrar men det blir inte roligare än vad man gör det och bestämmer man sig för att bara spela för att vinna när det är uppenbart att man kommer förlora så har man inte alls lika kul som om man accepterar att det finns dåliga servrar och gör det bästa av det. Dock håller jag med dig om att det är mycket roligare när det är jämnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Entusiast

Jag brukar spela med 2 eller 3 polare i bf3. När vi kommer in på en sån här server försöker vi vända matchen. Fungerar kanske i 60% av fallen. Spelar man ensam är det dock inte mycket man kan göra åt saken. Kanske svära lite åt dice för att deras balanseringssystem suger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av ozric:

Snipers är alla spels avskum och kittet borde tas bort. Det laget med minst snipers vinner alltid. Jag hatar verkligen folk som spelar som sniper.

Tycker inte de ska ta bort det,men man borde begränsa det. Det borde vara så att varje team kan ha en sniper var. Spelet skulle bli mycket roligare,finns inget värre en Wake Island där alla ligger på beachen med en sniper.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

När jag kommer in i en match där man blir spawn campad så brukar jag försöka komma förbi och ta över baser. Men när inte det går och dom fortsätter spawn campa så blir jag förbannad ,skriver fula saker och sedan lämnar när jag inte orkar mer.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk

Så länge ena laget har minst en flagga spelar jag, om ena laget får alla brukar jag alltid lämna undantaget om det är nära slutet och jag vill ha krimskrams för att ha vunnit eller slutfört en omgång.
Hur folk kan tycka det är roligt att spamma med mortar i en bas som har ett mycket sämre lag fattar jag inte.

Någon typ av autobalansering skulle vara bra och då inte bara i antal spelare utan även poäng.

Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Precis detta som jag var så skeptisk mot med BF2. Jag kände direkt att publicspelandet påverkades väldigt mycket av poänsamlandet och sedan har det bara gått utför...

När detta händer så byter jag server. Har en såpass begränsad speltid att jag inte tycker det är värt att agera offer för statsfarmare och bli irriterad. Det är väl mest vanligt på servrar som kör 64-spelare att en extrem obalans uppstår runda efter runda. Märkligt nog också ofta på webhallens servrar.

Bra stats = stor snopp

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Finns bara ett val, byta till det sämre laget. Gör man inte det är man helt enkelt en pussy

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Finns bara ett val, byta till det sämre laget. Gör man inte det är man helt enkelt en pussy

Skulle funka om flera gjorde likadant, att springa omkring i basen bland briserande mortargranater och eld från stridsfordon är inte så kul.

Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II

Permalänk
Medlem

Gick in på Webhallen 01, det första jag ser efter att banan laddat och skärmen är svart och ska ladda squadmenu: "Your Team Lost"

Följt av

Typo
Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240