World of Warcraft Baradin Hold 25man lagg

Permalänk

World of Warcraft Baradin Hold 25man lagg

Hejsan Sweclockers!

Jag köpte en ny komplett dator från självaste komplett.se för att kunna äntligen spela hyffsat laggfritt.

Igår körde jag en BH 20man, på trash, på boss droppar min fps ner till 28fps fast jag har all GFX settings på LOW med DirectX 11.

Min dator

Chassi: Cooler Master Elite 310 Svart/Silver
Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W PSU
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB - ( x4 2gb )
Grafikort: PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort,
Hårdisk: Seagate Barracuda® 500GB
Skärm: Samsung 19" LCD Syncmaster 940B 8ms =(
Operativsystem: Windows 7 Proffesional 64bit ( Äkta license )

Vad jag har förstått är WOW rätt så CPU krävande spel. Men herregud 28fps i fighter? Min 8år gamla dator med AMD AHTLON 3000+ hade nästan lika bra dps i fighter som denna datorn. I självaste idle ligger jag på 75fps med vsync på. Ca 200fps med vsync av i Thunder bluff.

Datorn droppar direkt när den "läser" in andra spelare runt om mig. Det kan va 5st och det kan va 20st, droppar ner direkt.

Jag önskar jag bara kunde ha mina stabila 75fps och hoppas någon här vet vad som kan va fel(om det är något fel)

* Senaste Catalyst Vison Center drivrutiner version 12.2 3/7/2012
* Update Gigabyte BIOS nyare version
* Wow installerat på Lokal Disk (D)
* Kör WoW 64bit
* Jag har testat formaterat / installerat om wow
* Jag har testat stänga av mina 3 addons (fick lägre fps med addons disable (???) Quartz, Omen, Npscan.
* Testade spela BF3 Campagin lagga jag inte ett skit förutom på ett mission ( i stan med pansarvagn)

CPU och GPU temp i WoW och BF3.
WoW
CPU MAX 46c
GPU MAX 60c
BF3
CPU 55c
GPU 78

Jag har druckit lite så ni får ursäkta om jag har skrivit otydligt och dålig formulering.

Undrar ni mer för att kunna hjälpa mig så jag kan sluta FPS dropps i BH25man och andra raids om jag skulle göra en PVE comeback.
NOTE IGEN! Jag har LOW GFX SETTINGS!

Permalänk

Ursäkta. Gjorde tråden i AMD istället för Spel. Om admin kan flytta tråden till mig vore jag tacksam. Hittade inte "Ta bort tråd" så jag kunde göra ny.

Permalänk
Medlem

tror det är din cpu kylare som behöver bytas om du har stockkylare på det är lite för varmt det där på den och din hårddisk måste ju ladda alla gubbar så därför droppar det nog och cpun kan ju även klocka ner sig upp mot 60 grader för att inte överhettas eller krasha

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

tror det är din cpu kylare som behöver bytas om du har stockkylare på det är lite för varmt det där på den och din hårddisk måste ju ladda alla gubbar så därför droppar det nog och cpun kan ju även klocka ner sig upp mot 60 grader för att inte överhettas eller krasha

Jag har bytat stockkylaren till en Cooler Master Hyper TX3 första jag gjorde för stockkylaren lät som x10 jet plan.
Sen igår har jag också börjat köra med öppet chassi. Så temp är inga problem alls nu.

Men klocka ner sig? Den går ju aldrig över 50c ens i WoW. Vad jag har läst runt så är den tempen lugn. Tror nu med öppet chassi att jag inte överstiger 46 grader ens. Ska testa senare inatt. Spelar inte just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fishelefish:

Jag har bytat stockkylaren till en Cooler Master Hyper TX3 första jag gjorde för stockkylaren lät som x10 jet plan.
Sen igår har jag också börjat köra med öppet chassi. Så temp är inga problem alls nu.

Men klocka ner sig? Den går ju aldrig över 50c ens i WoW. Vad jag har läst runt så är den tempen lugn. Tror nu med öppet chassi att jag inte överstiger 46 grader ens. Ska testa senare inatt. Spelar inte just nu.

Har samma problem. WoW är inte optimerat för AMD what so ever. Sad, but true. Kör min i 4ghz. Ingen skillnad mellan 3.2. ><

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Har samma problem. WoW är inte optimerat för AMD what so ever. Sad, but true. Kör min i 4ghz. Ingen skillnad mellan 3.2. ><

Ok ja jävla skit är det. Önska jag kryssa i Intel istället för AMD =).

Fast demonoidz det kanske dyker upp någon som kan hjälpa oss i tråden. Who knows..

Tror inte jag kan köpa Intel proccesor och slänga den jäkla AMD Phenom pga Moderkortet. Och orkar inte byta ut allt när jag köpte denna datorn för 7800kr i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Ok ja jävla skit är det. Önska jag kryssa i Intel istället för AMD =).

Fast demonoidz det kanske dyker upp någon som kan hjälpa oss i tråden. Who knows..

Tror inte jag kan köpa Intel proccesor och slänga den jäkla AMD Phenom pga Moderkortet. Och orkar inte byta ut allt när jag köpte denna datorn för 7800kr i december

wow= dålig optimering. i5 2500k är starkare på varje kärna så det funkar nog bättre i Wow. Men sänk grafiken lite så borde det inte lagga lika mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fishelefish:

Ok ja jävla skit är det. Önska jag kryssa i Intel istället för AMD =).

Fast demonoidz det kanske dyker upp någon som kan hjälpa oss i tråden. Who knows..

Tror inte jag kan köpa Intel proccesor och slänga den jäkla AMD Phenom pga Moderkortet. Och orkar inte byta ut allt när jag köpte denna datorn för 7800kr i december

Jo, surt är det.

Betvivlar det. Har testat _allting_. No success. Postat trådar tidigare om det, men derp.

Ja. Inväntar en 2600k med GTX580 just nu. Du kan ju testa att klocka processorn, men du lär inte vinna allt för mycket på det. Lite iallafall.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Stäng av allt till combat-logen, dissa recount (threat eller någon form av dps mätare) Bra början.
Och 64-Bit klienten är något att föredra att försöka!

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Stäng av allt till combat-logen, dissa recount (threat eller någon form av dps mätare) Bra början.
Och 64-Bit klienten är något att föredra att försöka!

Skrivet av simme300:

wow= dålig optimering. i5 2500k är starkare på varje kärna så det funkar nog bättre i Wow. Men sänk grafiken lite så borde det inte lagga lika mycket.

Hallå. Om ni läser så har jag svarat på både ni skriver =).

Jag använder 64bit WoW. Jag har inte recount. Jag har grafik på absolut LOW settings förutom view distance som är FAIR.

En fråga. Om jag köper en SSD 120gb disk. Kan lagg fps bli stabil? Jag kan säga jag har inte råd med en ny stark proccesor just nu.
Eller om en ny skärm kan göra så fps drop slutar. Jag är inte så jätte kunnig om datorer så skratta inte =).
Jag tror inte en skärm kan lösa fps drops, samma med SSD disk. Men hoppas jag har fel och kan lagg sluta med ny skärm eller en snabb SSD disk istället för den dåliga 500gb hårdisk jag har så slår jag till. Men bara om det verkligen hjälper. Eller 50% att de hjälper.

Permalänk
Skrivet av fishelefish:

Hallå. Om ni läser så har jag svarat på både ni skriver =).

Jag använder 64bit WoW. Jag har inte recount. Jag har grafik på absolut LOW settings förutom view distance som är FAIR.

En fråga. Om jag köper en SSD 120gb disk. Kan lagg fps bli stabil? Jag kan säga jag har inte råd med en ny stark proccesor just nu.
Eller om en ny skärm kan göra så fps drop slutar. Jag är inte så jätte kunnig om datorer så skratta inte =).
Jag tror inte en skärm kan lösa fps drops, samma med SSD disk. Men hoppas jag har fel och kan lagg sluta med ny skärm eller en snabb SSD disk istället för den dåliga 500gb hårdisk jag har så slår jag till. Men bara om det verkligen hjälper. Eller 50% att de hjälper.

Okej, antar att jag inte var helt tydlig:

Stäng av alla addons du har, logga in och högerklicka på "Combat Log" Fliken i chatten och gå till settings. Där ska du få upp ett fönster som du kan ställa in hela combatloggen osv. Gå till "Massange Sources" på *Self -> kills* (dvs alla "kategorier") och bocka ur allt under "Massange Sources".

Om detta INTE hjälper, så gå tillbaka till 32-bit klienten igen.

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Okej, antar att jag inte var helt tydlig:

Stäng av alla addons du har, logga in och högerklicka på "Combat Log" Fliken i chatten och gå till settings. Där ska du få upp ett fönster som du kan ställa in hela combatloggen osv. Gå till "Massange Sources" på *Self -> kills* (dvs alla "kategorier") och bocka ur allt under "Massange Sources".

Om detta INTE hjälper, så gå tillbaka till 32-bit klienten igen.

Okej jag återkommer ska in strax i WoW.

Permalänk

En sak. Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3

Vilken är den absolut bästa spel / video redigering proccers som finns på marknaden för Bra pris.
Jag tror inte jag kan ha intel. Länka gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Hallå. Om ni läser så har jag svarat på både ni skriver =).

Jag använder 64bit WoW. Jag har inte recount. Jag har grafik på absolut LOW settings förutom view distance som är FAIR.

En fråga. Om jag köper en SSD 120gb disk. Kan lagg fps bli stabil? Jag kan säga jag har inte råd med en ny stark proccesor just nu.
Eller om en ny skärm kan göra så fps drop slutar. Jag är inte så jätte kunnig om datorer så skratta inte =).
Jag tror inte en skärm kan lösa fps drops, samma med SSD disk. Men hoppas jag har fel och kan lagg sluta med ny skärm eller en snabb SSD disk istället för den dåliga 500gb hårdisk jag har så slår jag till. Men bara om det verkligen hjälper. Eller 50% att de hjälper.

En SSD är nog den trevligaste uppgraderingen du kan skaffa till WoW, det drar ner laddtider på alla spelare, deras olika texturer för gear och vapen m.m. eftersom WoW laddar sånt "on the fly". När jag skaffade min i Lich King drog det ner laddtiden i ett fullsmockat Dalaran från ca 60s till runt 10s. Inget väntande på att allt ska laddas in efter hand utan allt bara bluddrade fram nästan på en gång.

Du lär inte få stabilt 60FPS konstant oavsett om du köper den snabbaste i7n. WoW kommer att dippa då och då pga hur det är skrivet, även om 64-bit-klienten är lite bättre. Jag bytte upp mig från en Athlon x4 på 3GHz till en överklockad 1090t på 4GHz, skillnaden blev ca 10FPS högre i minimum, men jag går fortfarande ner till 35-40 med high settings på mitt HD6850 ibland.

Intel ger dig nog högre FPS över lag, men som sagt kan du inte räkna med att alltid hålla dig över 60.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

jag har runt 40-55 fps i baradin hold 25man ultra settings med min dator i sign, så det borde vara något konstigt...

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att det inte ska gå ens på low...
För övrigt så är wow dåligt på AMD, båda CPU och GPU, men inte SÅ dåligt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

jag har runt 40-55 fps i baradin hold 25man ultra settings med min dator i sign, så det borde vara något konstigt...

Skrivet av Rydisen:

Känns konstigt att det inte ska gå ens på low...
För övrigt så är wow dåligt på AMD, båda CPU och GPU, men inte SÅ dåligt.

När jag hade min 965BE med 1 GTX460 så kunde jag inte köra Ultra, men nog fan klarade den medium/high utan större drops, speciellt i så visuellt okrävande miljöer som Baradin Hold.

Dock stämmer det att WoW är sjukt ooptimerat för AMD, byte till 2500k gjorde att jag kunde öka till Ultra utan problem.
Men TS dator ska klara bra mycket mer än att få FPS drops på low settings så det är något annat som är problem där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

När jag hade min 965BE med 1 GTX460 så kunde jag inte köra Ultra, men nog fan klarade den medium/high utan större drops, speciellt i så visuellt okrävande miljöer som Baradin Hold.

Dock stämmer det att WoW är sjukt ooptimerat för AMD, byte till 2500k gjorde att jag kunde öka till Ultra utan problem.
Men TS dator ska klara bra mycket mer än att få FPS drops på low settings så det är något annat som är problem där.

Som sagt, även min x6 på 4GHz får drops, men det är ju inte så att spelet flyter jättehackigt hela tiden, bara lite då och då, så det är nog WoW som är skrivet så att det krävs väldigt hög IPC för att driva. I Ultra så märker jag att mitt 6850 får jobba uppåt 90% iaf, men dessa drops dyker ju upp även i lägre upplösning så det har alltsåp med CPU/hur WoW belastar att göra.

Som sagts tidigare så snurrar det en main-tråd, en halvstor ljudtråd och en tredje lite mindre med annat, sen kan det hända att småuppgifter skickas på andra kärnor, men inte så pass att det hjälper mycket att ha en x6 istället för en snabb x3 i princip.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Som sagt, även min x6 på 4GHz får drops, men det är ju inte så att spelet flyter jättehackigt hela tiden, bara lite då och då, så det är nog WoW som är skrivet så att det krävs väldigt hög IPC för att driva. I Ultra så märker jag att mitt 6850 får jobba uppåt 90% iaf, men dessa drops dyker ju upp även i lägre upplösning så det har alltsåp med CPU/hur WoW belastar att göra.

Som sagts tidigare så snurrar det en main-tråd, en halvstor ljudtråd och en tredje lite mindre med annat, sen kan det hända att småuppgifter skickas på andra kärnor, men inte så pass att det hjälper mycket att ha en x6 istället för en snabb x3 i princip.

Hur kommer det sig att just MMO's är oftast de sämst optimerade spelen av alla?!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Hur kommer det sig att just MMO's är oftast de sämst optimerade spelen av alla?!

Att det är dåligt optimerat för ny hårdvara samtidigt har ju med den breda spelarbasen och att många kör på gamla datorer att göra. De lägger mer tid på innehåll som alla drar nytta av, än de få som har en sprillans ny multicore CPU och dubbla grafikkort.

Att det är hög belastning på CPU har ju mycket med mängden spelare att göra.
Det blir så många variabler som måste synkas hela tiden, folk som byter ut alla sina gearbitar med ett knapptryck, ska ju skickas till alla som är i närheten och ser det liksom, det är ju nästan 20 gearbitar som ska laddas in bara det. Pets och mounts poppar fram och din combat log sitter och uppdaterar allt som händer hela tiden och sorterar in det i olika filter.

Största problemet är ju att motorn är såpass gammal att den gjordes för att funka på single core, så även nu ligger det mesta på bara en kärna. 64-bit-klienten fixar ju iaf så att mer kan ligga i minnet och snabba upp, men de behöver få ut beräkninsbelastningen på fler kärnor om det ska flyta bättre.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fishelefish:

Hejsan Sweclockers!

Jag köpte en ny komplett dator från självaste komplett.se för att kunna äntligen spela hyffsat laggfritt.

Igår körde jag en BH 20man, på trash, på boss droppar min fps ner till 28fps fast jag har all GFX settings på LOW med DirectX 11.

Min dator

Chassi: Cooler Master Elite 310 Svart/Silver
Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W PSU
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB - ( x4 2gb )
Grafikort: PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort,
Hårdisk: Seagate Barracuda® 500GB
Skärm: Samsung 19" LCD Syncmaster 940B 8ms =(
Operativsystem: Windows 7 Proffesional 64bit ( Äkta license )

Vad jag har förstått är WOW rätt så CPU krävande spel. Men herregud 28fps i fighter? Min 8år gamla dator med AMD AHTLON 3000+ hade nästan lika bra dps i fighter som denna datorn. I självaste idle ligger jag på 75fps med vsync på. Ca 200fps med vsync av i Thunder bluff.

Datorn droppar direkt när den "läser" in andra spelare runt om mig. Det kan va 5st och det kan va 20st, droppar ner direkt.

Jag önskar jag bara kunde ha mina stabila 75fps och hoppas någon här vet vad som kan va fel(om det är något fel)

* Senaste Catalyst Vison Center drivrutiner version 12.2 3/7/2012
* Update Gigabyte BIOS nyare version
* Wow installerat på Lokal Disk (D)
* Kör WoW 64bit
* Jag har testat formaterat / installerat om wow
* Jag har testat stänga av mina 3 addons (fick lägre fps med addons disable (???) Quartz, Omen, Npscan.
* Testade spela BF3 Campagin lagga jag inte ett skit förutom på ett mission ( i stan med pansarvagn)

CPU och GPU temp i WoW och BF3.
WoW
CPU MAX 46c
GPU MAX 60c
BF3
CPU 55c
GPU 78

Jag har druckit lite så ni får ursäkta om jag har skrivit otydligt och dålig formulering.

Undrar ni mer för att kunna hjälpa mig så jag kan sluta FPS dropps i BH25man och andra raids om jag skulle göra en PVE comeback.
NOTE IGEN! Jag har LOW GFX SETTINGS!

Sitter med min rig nedanför i 5760x1080p allt maxat utan view distance och Shadow quality och sunshafts.

Då får jag endå drops till 35 fps i raid 25 man samma i 1920x1080p spelar ingen roll om det är 64 bit eller 32 bit client.

WoW är HELT VÄRDELÖST optimerat för hårdvara. Det är bara så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sitter med min rig nedanför i 5760x1080p allt maxat utan view distance och Shadow quality och sunshafts.

Då får jag endå drops till 35 fps i raid 25 man samma i 1920x1080p spelar ingen roll om det är 64 bit eller 32 bit client.

WoW är HELT VÄRDELÖST optimerat för hårdvara. Det är bara så

Det är liksom gjort för gammal hårdvara, helt värdelöst.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av simme300:

Det är liksom gjort för gammal hårdvara, helt värdelöst.

Yes suger

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240