Fabriksgaranti på död hårddisk

Permalänk
Medlem

Fabriksgaranti på död hårddisk

Har en extern disk där strömtillförseln lagt av. Det är en Western Digital My Book2 Studio.
Disken är inköpt 2009-01-06 så jag antar att reklamationsrätten inte är tillämpningsbar. Däremot lämnades det 60 månader Fabriksgaranti som jag har valt att nyttja. Skickade in en RMA som blev beviljad och fick till svar:

Citat:

Då vi saknar ersättningsprodukt kommer vi att göra en återbetalning. Ditt ärende är slutbehandlat och utbetalning sker inom 10 arbetsdagar

Inköpspriset var 1875:- + 99:- frakt. Jag får nu tillbaka ~1200:-.
Är det rimligt eller ska jag försöka få en ny disk? Butiken i fråga har en enligt mig motsvarande disk för 1395:- i lager.

Innan jag nämner vilken butik det rör sig om tar jag gärna emot feedback på om mina krav är rimliga eller om jag är ute och cyklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Har en extern disk där strömtillförseln lagt av. Det är en Western Digital My Book2 Studio.
Disken är inköpt 2009-01-06 så jag antar att reklamationsrätten inte är tillämpningsbar. Däremot lämnades det 60 månader Fabriksgaranti som jag har valt att nyttja. Skickade in en RMA som blev beviljad och fick till svar:

Inköpspriset var 1875:- + 99:- frakt. Jag får nu tillbaka ~1200:-.
Är det rimligt eller ska jag försöka få en ny disk? Butiken i fråga har en enligt mig motsvarande disk för 1395:- i lager.

Innan jag nämner vilken butik det rör sig om tar jag gärna emot feedback på om mina krav är rimliga eller om jag är ute och cyklar...

Låter som en rimlig summa i mina öron.

Med strömtillförseln menar du chassit eller disken? För om disken funkar kan du ju ta pengarna och sen montera ur hårddisken och sätta den som en intern i datorn.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Ska man inte få tillbaka ursprungspriset?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Jag tycker nog att man bör få en likvärdig disk på garantin. d.v.s borde du då fått 1395kr. Eller är jag oxå ute och cyklar?

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hur stort var lagringsutrymmet? 1200 låter högst rimligt om det inte handlade om över 2 TB.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

hade en död wd raptor. kontaktade wd fick en ny. inga problem

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Låter som en rimlig summa i mina öron.

Med strömtillförseln menar du chassit eller disken? För om disken funkar kan du ju ta pengarna och sen montera ur hårddisken och sätta den som en intern i datorn.

Det har du helt rätt i. Jag är ganska övertygad om att disken fungerar felfritt och att det bara är chassit som är trasigt.
Men jag lär väl inte få tillbaka disken + pengarna nu när jag tänker efter.

Skrivet av godspeed:

Ska man inte få tillbaka ursprungspriset?

Jag borde väl åtminstånde få tillräckligt för att köpa en likvärdig produkt kan man tycka, som de säljer för 1395:- (+frakt)

Skrivet av ZaInT:

Hur stort var lagringsutrymmet? 1200 låter högst rimligt om det inte handlade om över 2 TB.

Rör sig om 1TB. Men jag tycker inte det ska ha någon betydelse?

Permalänk
Medlem

Om du skickar den direkt till WD så får du en likadan eller motsvarande nyare modell, gjorde det nyligen på min MyBook Studio 1TB själv och fick en nyare modell med display och grejor som min gamla inte hade. Dock får man ju betala frakten till WD själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Om du skickar den direkt till WD så får du en likadan eller motsvarande nyare modell, gjorde det nyligen på min MyBook Studio 1TB själv och fick en nyare modell med display och grejor som min gamla inte hade. Dock får man ju betala frakten till WD själv.

Den är redan skickad till butiken i fråga.

Har jag någon möjlighet att inte acceptera deras försök till återbetalning? Med alla fraktkostnader skulle det nog inte vara lönsamt ändå. Då är det nog billigare att bara köpa ersättningsprodukten själv för 1395:-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xerbee:

Den är redan skickad till butiken i fråga.

Har jag någon möjlighet att inte acceptera deras försök till återbetalning? Med alla fraktkostnader skulle det nog inte vara lönsamt ändå. Då är det nog billigare att bara köpa ersättningsprodukten själv för 1395:-

Föreslå för dem att du kan ta hårddisken för 1395:- direkt i utbyte för din defekta disk, så får de mindre administrativt att göra, och du får en ny disk utan att behöva lägga någon mellanskillnad.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Ska man inte få tillbaka ursprungspriset?

Dom har väl gjort ett nyttjandeavdrag och eftersom disken är tre år är det nog rimligt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag ska nog nöja mig med de ~1200:- jag får. Ser det som en bra bonus till en kommande Xeon E5a istället.
Men vilken djungel det är med konsumenträtt, tummen upp till alla som hjälper till att reda ut det här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Dom har väl gjort ett nyttjandeavdrag och eftersom disken är tre år är det nog rimligt.

-------------
Just tusan, det hade jag inte en tanke på ens, jag är lite distraherad av en pågående avslutande av tjänst för tillfället så jag halvläste bara, ledsen för missuppfattningen:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Eftersom att det är utanför reklamationsrätten och disken enbart täcks av tillverkarens garanti så kan de egentligen ge dig vad som helst beroende på vad som står i garantivillkoren som följde med produkten alt. gick att läsa direkt på sidan när du beställde.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”