Permalänk
Hedersmedlem

Old Timers/Gamers

2012-03-21; 19.56

Övergripande info

Tjena alla,

Jag har varit här på sweclockers sedan ganska många år tillbaka, kanske inte sådär jätteaktivt de senaste 1-2 åren. På sistone har jag börjat fundera mer på en idé jag fick för ett tag sedan, att starta en ideell mindre förening för oss lite äldre gamers. OK kanske inte så jättegammal själv (26), men hade tänkt mig allt mellan 22,23 och 100 :). - Något kul att göra efter jobbet/studierna/vadDetNuÄr helt enkelt!

Tanken var att tillsammans träffas och lira både gamla klassiska spel men även nyare om önskan finns. Kanske även annat än bara spel (öl+magicka? ) Träffa likasinnade osv.

Så, finns det personer här på swec som är intresserade av att träffast kanske 1 gång/v (eller mer om intresse finns? - Vi får förstås boka in dagar/tider efter när folk har tid/lust). Mitt förslag här riktar sig främst till er som bor i Stockholmsområdet, men om det finns fler som vill organisera liknande saker i andra städer och samtidigt koordinare med oss så är det ju rätt trevligt (long term: man skulle kunna ha lite större träffar några gånger om året).

Spelförslag (kom gärna med förslag så fyller jag på listan allt eftersom!):

Några klassiska rts :
Wc2 (och kanske1? ), wc3 känns det för modernt? )
C&C generals, red alert (1), original-C&C

Några klassiska fps:
Q3
HL(1)

Och så kanske lite mer hardcore-grejer:
Baldurs gate (1-"3") - maraton
osv

Och om några av er är intresserade av lite mer udda spel som div flygsimulatorer så är ju det inte heller helt fel ^^ (Även mindre realistiska varianter, shit, tänk er X-wing vs Tie Fighter på 8 man LAN )

Moderna spel som de flesta är bekanta med (eller åtminstone klarar av att spela hjälpligt) t.ex. sc2 etc fungerar ju också. Men helst ska det ju vara något som man kan köra på en laptop (annars krävs ju fullfjädrade LAN med stationära burkar och det är kanske inte något man drar ihop på en kvart..)

Websida/organisation

Är väl något man ska titta på om intresse finns :). Jag lär dock inte kunna koda den, håller mig själv till mer lågnivåsaker som c/cpp/java.

Kontakt

Skriv något här i tråden om det låter intressant. Går även bra att PMa eller kontakta mig på msn eller skype.

msn: ancient_banana_tmuk[````````ÀT´´´´´´´´´]hotmail_DOT_com (jag tar ej emot epost på adressen, den är enbart för msn)
skype: gigurra

Om ni inte vill lägga ut så mkt information(t.ex. enbart tar kontakt med mig över msn/skype) så kan jag försöka hålla en uppdaterad intresselista här i forumet.

Fråga till moderatorerna

Passar detta bättre i något annat forum? Kanske spelforumet eller liknande?
Hoppas jag inte bryter mot några regler, detta kan väl ses som en form av reklam, men syftet är inte att tjäna pengar :).

So far...

Stockholm:
GiGurra,
belga (bor dock inte så jättenära),
A7X (bor dock inte så jättenära)

Gävle:
Nightcrawl,
Kapten Kattskit

.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;12086564']
...kul idé...

.

Kul idé. Hade det varit i Gävle hade jag gärna gett det ett försök iallafall.
Spelen du nämner, har du själv någon erfarenhet av att få igång dessa i multiplayer på moderna burkar? Vissa som bara har typ ipx-stöd brukar ju kunna vara ett problem (som självklart går att ta sig runt, så länge man vet hur och orkar. Själv har jag ju inte nån bra koll på det).

En förutsättning är ju som du säger att det ska vara enkelt att dra ihop något. Då kan det vara en fördel att ha en tydlig instruktion/guide för vad man behöver innan man ska till att ses. Ofta är (eller var, på den tiden) det ju så att det brukar ta någon timme eller två för att få alla att skaffa rätt drivrutiner, hitta rätt patch, felsöka nätverk osv. Jag kan tänka mig att det lätt kan bli så när man ska göra lite specialgrejer just för att få kompatibilitet på moderna datorer.

Ett annat alternativ kan ju vara att alla kör typ Win98 och med hubb. Då fås discobelysning på köpet. Parteh.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightcrawl:

Kul idé. Hade det varit i Gävle hade jag gärna gett det ett försök iallafall.
Spelen du nämner, har du själv någon erfarenhet av att få igång dessa i multiplayer på moderna burkar? Vissa som bara har typ ipx-stöd brukar ju kunna vara ett problem (som självklart går att ta sig runt, så länge man vet hur och orkar. Själv har jag ju inte nån bra koll på det).

En förutsättning är ju som du säger att det ska vara enkelt att dra ihop något. Då kan det vara en fördel att ha en tydlig instruktion/guide för vad man behöver innan man ska till att ses. Ofta är (eller var, på den tiden) det ju så att det brukar ta någon timme eller två för att få alla att skaffa rätt drivrutiner, hitta rätt patch, felsöka nätverk osv. Jag kan tänka mig att det lätt kan bli så när man ska göra lite specialgrejer just för att få kompatibilitet på moderna datorer.

Ett annat alternativ kan ju vara att alla kör typ Win98 och med hubb. Då fås discobelysning på köpet. Parteh.

Har kunnat få igång det mesta tidigare, ska nog inte vara några problem :). BG drar man t.ex. genom Tutu/EasyTutu (bg2-motorn för att driva bg1) och då går allt fint, även i win7 (körde det online med en kompis för något år sedan utan problem).

IPX kan man emulera rätt enkelt om det skulle behövas. Sedan finns ju dosbox och vmware som worst case :).

Det enda jag tror kan bli lite småjobbigt kanske är red alert, men det ska nog gå det med. vmware worst case kanske .

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Letar du efter nå liknande fast då bara spel online så är du välkommen att höra av dig till oldswedishgunners.se

Nightcrawl styr du ihop nått i Gävle så är jag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten Kattskit:

Letar du efter nå liknande fast då bara spel online så är du välkommen att höra av dig till oldswedishgunners.se

Nightcrawl styr du ihop nått i Gävle så är jag på

Jag orkar nog som mest engagera mig med att fixa lite öl och eventuell plats, beroende på antal :). Har nog plats för 4-5 pers med laptops i min lilla lägenhet iaf. Däremot nätverksgrejer och mjukvarukonfigurering och få den biten att fungera får nån annan stå för.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Låter som en utmärkt ide!
Nu är ju jag en bit ifrån Stockholm så någon gång i veckan lär det inte bli för mig, men större träffar el. liknande borde inte vara omöjligt. Jag skulle dock gärna vara med även om jag inte kan dyka upp så ofta

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Låter som en utmärkt ide!
Nu är ju jag en bit ifrån Stockholm så någon gång i veckan lär det inte bli för mig, men större träffar el. liknande borde inte vara omöjligt. Jag skulle dock gärna vara med även om jag inte kan dyka upp så ofta

Samma för mig!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem

Ok har uppdaterat förstaposten mer er. Vi får dra till med någon första-träff och se hur det går

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.