Grenuttag kortsluter grejer i lägenheten?

Permalänk

Grenuttag kortsluter grejer i lägenheten?

För att göra en lång historia kort.
I höstas brände (det luktade bränt) min tvättmaskin och lite senare min diskmaskin helt plötsligt, proppar gick & sånt.
Ringde elfirma som kom och åtgärdade problemet genom att skruva åt nollskruven i proppskåpet. Var tvungen att köpa nya grejer, men sen dess har allt varit frid å fröjd.

Men nu så verkar det vara dags igen. Igår gick min diskmaskin sönder (det luktade inte bränt och inga proppar gick, så det är inte säkert att det är samma fel som förra gången) men något på kretskortet verkar vara vajsing och den går inte så långt i programmet. Har haft en reparatör här som ska fixa problemet.

Men nu till min fråga. Jag försöker lokalisera vad det egentligen är som orsakar dom här över/underspänningarna(?) som har gjort sönder mina grejer och har eventuellt funnit ett samband. Min fråga är om detta skulle kunna tänkas ha något samband, eller om det bara är jag som är ute och cyklar.

Varje gång i samband med att grejerna har gått sönder, har jag av en tillfällighet haft en särskild grenkontakt (som jag bara använder ibland) inkopplad i ett helt annat rum, som förblir helt opåverkat av vad som händer. Men jag undrar ändå om detta grenuttag på något sätt skulle kunna bidra till att grejer på helt andra ställen i lägenheten kortsluts? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack för input i frågan.

Visa signatur

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Permalänk

Låter långsökt, men har du en multimeter kan du ju lätt testa, mät upp olika uttag på olika faser med dosan i- och urkopplad, mät upp grendosan osv.

Om det inte är nollfel igen kanske bara diskmaskinen var ett måndags-ex.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Låter långsökt, men har du en multimeter kan du ju lätt testa, mät upp olika uttag på olika faser med dosan i- och urkopplad, mät upp grendosan osv.

Om det inte är nollfel igen kanske bara diskmaskinen var ett måndags-ex.

Tack för svar.

Har tyvärr ingen multimeter. =/

Ja, jag tycker förstås också att det låter riktigt långsökt, men jag kan ändå inte låta bli att fundera över tillfälligheten. Grenuttagen har hängt med ett bra tag, vet inte riktigt var de kommer ifrån, tror ett av dom låg i lägenheten när jag flyttade in, så de är nog riktiga gamla ras dessutom.

Annars är det ju som du säger, kanske var diskmaskinen ett måndagsex, absolut.
Men låter det inte märkligt att det skulle bli nollfel igen, efter att elektrikern var här och fixade till det i november typ?

Visa signatur

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Permalänk

Nej en vanlig grendosa kan ej skapa såna 'problem'.

Har du haft en dålig åtskruvad nollplint så kan grejor ha tagit stryk som först långt senare går sönder. Dock är alla resistiva laster rätt så okänsliga för en dålig åtdragen nollplint. Övriga laster så som datorer/tv mm gillar sällan inte när det blir över/underspänningar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av thunderinternet:

Nej en vanlig grendosa kan ej skapa såna 'problem'.

Har du haft en dålig åtskruvad nollplint så kan grejor ha tagit stryk som först långt senare går sönder. Dock är alla resistiva laster rätt så okänsliga för en dålig åtdragen nollplint. Övriga laster så som datorer/tv mm gillar sällan inte när det blir över/underspänningar.

Ok!

Ja...fast elfirman skruvade iof. åt nollskruven innan jag köpte och installerade den nya diskmaskinen som nu är paj, så den bör ju inte ha tagit stryk av någon lös nolla.

Grejen är att problemet höll sig enbart till tvätt/diskmaskin. Teven och datorn (som står i andra rum) påverkades inte alls av den lösa nollan och dom har ju typ stått på typ 24/7 emellanåt.=)

Mest troligt så är det säkert helt enkelt så att maskinen var ett måndagsex, eftersom att felet inte liknar det som hände med den lösa nollan, när det luktade bränt och proppar gick.

Visa signatur

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|