Tips på låtar till akustisk gura?

Permalänk
Medlem

Tips på låtar till akustisk gura?

Nu står det still. Vill ju kunna ha några "hits" till sommarn att spela på gitarren, men det står still, har svårt att hitta några kul låtar att spela.
Är väl inte världsbäst på att spela gura, men kan ju en del, gärna med lite enklare plock och grejer.

Är det någon som har några sköna låttips så vore jag grymt tacksam!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ziggy stardust är en grym låt som inte är speciellt svår att spela.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=nVy8D8TsiR0

Shinedown - Simple man.

Håller på att lära mig den själv

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

White Lion - When the Children Cry
Inte överdrivet svår att spela, och man kommer ihåg den lätt när man väl lärt sig verserna!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Redemption Song (Marley)
Diverse Fogerty-alster
Hönan Agda+Trasiga skor (Cornelis)
A laugh and a ½ (D.A.D.)
Wonderful Tonight, Tears in Heaven (Clapton)
Den Gröna Termosen (Meduza)

Permalänk
Inaktiv

ojoj listan kan göras lång, nu vet jag visserligen inte om du kan sjunga men om du har lite röst så lite gamla Ebba grön, eric clapton, bruce springsteen och en hel del andra artister som gör sig så bra på akustiska gitarrer, men det är väl stålsträngat att föredra för clapton

Edit: efter lite tanke så kom jag på ett par till artister så som "the man in black" alltså Johnny Cash, Eminem (om man nu gillar den sortens musik) och Sting. Det mesta går hem när man är trubadur (men det viktiga är att man ska kunna sjunga). Som trubadur så får man ju ta reda på vart man är så ändrar man låtvalen efter åldersgruppen, tex så funkar inte eminem på en husvagnscamping på midsommar men det kanske funkar bättre på midsommarfesten med polarna.

Men sedan är låtvalen viktiga beroende på var du har tänkt spela de och vad du har som syfte att spela lite gura.

Permalänk
Medlem

Har stålsträngad, och får tacka grymt mycket för alla tips!

Permalänk
Inaktiv

Vad gillar du för sorts musik? jag kanske kan ge lite olika låtval...

Permalänk
Medlem

Jadu, det mesta faktiskt, mer eller mindre allätare, så tyvärr är det svårt att specificera.

Permalänk

Oasis - wonderwall samt Dont Look back in anger är ju definitionen av lägereldslåtar.

Neil Young - Heart of Gold

Eagle eye cherry - Save Tonight

Death Cab - Follow you into the dark

Där har du några enkla låtar som är väldigt populära samt som de flesta människor kan texterna till.

Permalänk
Medlem

martin jondo - jah gringo
jason mraz - i'm yours
3 doors down - kryptonite
everlast - black jesus
rufus wainwright - halelujah
plain white t's - hey there delilah
rise against - hero of war och swing life away
björn rosenström - raggarrock
de lyckliga kompisarna - allmosor
etc...
sen är det väl ett gäng av låtarna i axis of awesomes mashup på 60+? låtar som använder liknande ackord som funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

några förslag
gypsy kings version av - hotel california (the eagles)
beethoven - moonlight sonata
metallica - fade to black
metallica - nothing else matters
eric clapton - tears in heaven
guns n roses - dont cry
guns n roses - patience
guns n roses - november rain

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruhler:

"Hotel California", "Patiens".

Preziz. Själv spelar jag Hotellet i G & Tålamodet i C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

A laugh and a ½ (D.A.D.)

Yes! Ska väl dock egentligen vara capo på den?

Mer danskt, Kim Larsen/Gasolin' - This is my life. Går att spela både rock-n-rolligt och lugnt och mjukt http://www.youtube.com/watch?v=UY0g_SJjA6Q http://www.youtube.com/watch?v=1KXNHcDRvgE