Studier Åk.8 välja bort moderna språk????????

Permalänk
Medlem

Studier Åk.8 välja bort moderna språk????????

Hej! går nu i åk.8 och har moderna språk,En kompis berätta att meritpoäng bara ger 1.5 extra poäng är detta sant?och att man måste välja bort ett ämne jag har inga problem i några andra ämnen förutom språk jag ligger på gränsen till att inte ha godkänt, så då kommer jag att välja bort språk är det inte bättre att jag nu byter till sv-engelska och höjer mig ett snäpp i svenska och i engelska?

Sammanfattning:Om jag har E i Tyska och sen väljer bort det ger det mer poäng än att jag höjer mig ett snäpp i svenska och i engelska och hur många poäng mer ger det?

Tack i förhand!

ps:kommer att välja IT när jag går ut 9 måste jag då ha ett extra språk?

Permalänk
Medlem

Har man betyg i bokstäver nuförtin? Äre inte ig/g/vg/mvg som gäller längre?

När jag gick i högstadiet (2000-2003) fick man i alla fall välja bort ett betyg. Tror jag valde bort bild. (Vilket är lite kul, eftersom att jag är grafiker idag)

Permalänk
Medlem

På min tid var det bara idrott, vill jag minnas, som man fick välja bort. Hade ingen aning om att man fick bokstavsbetyg på gymnasiet... Trodde det bara gällde för högskolan.

Permalänk
Medlem

De har ändrat så många gånger sen man gick i plugget så jag fattar ingenting av betygsystemen numera. Vad är meritpoäng för ngt?

Permalänk
Avstängd

...och varför skulle man vilja välja bort språk? Är skolan inte till för att man ska lära sig värdefulla och upplysande saker? Jag var urusel i språk i skolan, speciellt engelska och tyska. Men det är väl bättre att vara dålig än att inte kunna alls? Det verkar som skolan är alldeles för mycket "taktik" och "kommer jag in på", "är det meriterade med" än kunskapssökande. Men visst, givet att valet står mellan att vara dålig på två språk eller vara bra på ett, så kanske det inte är ett så dumt val ändå att välja bort ett språk och satsa på ett annat. Så det inte missförstås...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

...och varför skulle man vilja välja bort språk? Är skolan inte till för att man ska lära sig värdefulla och upplysande saker? Jag var urusel i språk i skolan, speciellt engelska och tyska. Men det är väl bättre att vara dålig än att inte kunna alls? Det verkar som skolan är alldeles för mycket "taktik" och "kommer jag in på", "är det meriterade med" än kunskapssökande. Men visst, givet att valet står mellan att vara dålig på två språk eller vara bra på ett, så kanske det inte är ett så dumt val ändå att välja bort ett språk och satsa på ett annat. Så det inte missförstås...

Man kan önska att skolan är till för att man ska lära sig, men så är det inte. Det enda som räknas är poängen.
Jag har alltid tyckt att det känns som en dålig lösning. Skolan går idag ut på att vara duktig på två saker, att kunna läsa en text och komma ihåg den nästa dag, samt att kunna formulera en uppsats. Det behöver inte ha ett dugg med kunskap att göra.
Har du dåligt minne och svårt att formulera dig i text har du dåliga betyg i de flesta ämnen, förutom möjligtvis idrott. Men om du inte gillar att fjanta runt med någon boll och leka testosteronstin grottman har du inte så mycket ut från det heller.

Jag har sett flera "skräckexempel" på människor som gått ut med högsta betyg i alla ämnen, men är dumma som spån.

Permalänk
Avstängd

Ja, jag tycker att den lösningen är så dålig att jag inte förstår varför människor med integritet (elever och lärare) ö.h.t. finner sig i det. Om jag har någon egen lösning? Tyvärr, nej...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

TS, ioma du går grundskolan så har du en blekaste aning om vad du kommer göra om 20 år. Om du väljer bort tyska idag, så kommer du förmodligen inte att läsa språket vidare.
Jag gjorde samma sak som du och jag ångrar det delvist. Bytte ut tyskan mot extra engelska, vilket jag hade ytterst liten nytta utan. Jag borde bytt till franska istället. På den gamla goda tiden så fanns inte meritpoäng, bokstavsbetyg eller annat hokus pokus men jag tror samma sak gäller nu som då, det spelar ingen roll vad man läser i grundskolan, huvudsaken är att man läser bra och brett så man klarar sig gott inför framtiden.

DL;DR
Läs språk.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

På min tid var det bara idrott, vill jag minnas, som man fick välja bort. Hade ingen aning om att man fick bokstavsbetyg på gymnasiet... Trodde det bara gällde för högskolan.

jag går ju i högskolan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hapone:

Man kan önska att skolan är till för att man ska lära sig, men så är det inte. Det enda som räknas är poängen.

Brukar det inte bara vara de flummigaste gymnasieutbildningarna som inte alla sökande kommer in på (en lätt överdrift kanske, men ändå)?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte helt och hållet påläst om det här, men jag tycker att det låter lite som att du förväxlar reglerna för antagning till högskolan med reglerna för antagning till gymnasiet. Det låter nämligen som att din vän pratar om meritpoängen vid antagning till högskolan, även om jag inte är helt insatt, som sagt.

Jag har tittat mycket snabbt på det här och efter vad jag förstår av gymnasieförordningen 7:4 (i kommande lydelser) gäller följande. Om du ska börja gymnasiet hösten 2013 räknas summan av de 16 bästa betygen (A ger 20 poäng, B 17,5 poäng, C 15 poäng, D 12,5 poäng och E 10 poäng). Har man fått betyg i fler än 16 ämnen räknas alltså ändå bara de 16 bästa betygen. Om du däremot ska börja gymnasiet hösten 2014 och har läst moderna språk som språkval, räknas värdet av betyget i det plus de 16 bästa betygen i övrigt. Med andra ord kommer man då att få räkna betygen i totalt 17 ämnen om man har läst moderna språk som språkval. Det gör ju att maxpoängen blir 340 i stället för 320 då.

Skrivet av TolkN:

jag går ju i högskolan

Visst menar du väl högstadiet och inte högskolan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Brukar det inte bara vara de flummigaste gymnasieutbildningarna som inte alla sökande kommer in på (en lätt överdrift kanske, men ändå)?

Nu kanske jag missförstod här, men du menar alltså att de vettigare linjerna inte har så höga krav på poäng? Det låter i mina öron som ett extremt stort misslyckande från skolans sida. Om man kommer in på "bra" linjern även med låga poäng försvinner ju poängen med poäng. Hela målet med skolan, det enda sättet att mäta hur effektiv den är, spelar alltså inte så stor roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Jag är inte helt och hållet påläst om det här, men jag tycker att det låter lite som att du förväxlar reglerna för antagning till högskolan med reglerna för antagning till gymnasiet. Det låter nämligen som att din vän pratar om meritpoängen vid antagning till högskolan, även om jag inte är helt insatt, som sagt.

Jag har tittat mycket snabbt på det här och efter vad jag förstår av gymnasieförordningen 7:4 (i kommande lydelser) gäller följande. Om du ska börja gymnasiet hösten 2013 räknas summan av de 16 bästa betygen (A ger 20 poäng, B 17,5 poäng, C 15 poäng, D 12,5 poäng och E 10 poäng). Har man fått betyg i fler än 16 ämnen räknas alltså ändå bara de 16 bästa betygen. Om du däremot ska börja gymnasiet hösten 2014 och har läst moderna språk som språkval, räknas värdet av betyget i det plus de 16 bästa betygen i övrigt. Med andra ord kommer man då att få räkna betygen i totalt 17 ämnen om man har läst moderna språk som språkval. Det gör ju att maxpoängen blir 340 i stället för 320 då.Visst menar du väl högstadiet och inte högskolan?

Tack så mycket! nu fick jag veta vad jag ville veta ja jag menar högstadiet var lite otydlig..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hapone:

Nu kanske jag missförstod här, men du menar alltså att de vettigare linjerna inte har så höga krav på poäng? Det låter i mina öron som ett extremt stort misslyckande från skolans sida. Om man kommer in på "bra" linjern även med låga poäng försvinner ju poängen med poäng. Hela målet med skolan, det enda sättet att mäta hur effektiv den är, spelar alltså inte så stor roll?

Hur många poäng som krävs beror ju dock på hur många platser som finns och hur attraktiva valen är. Naturvetenskap (och, för all del, samhällsvetenskap) har vanligtvis jättemånga platser, kräver förhållandevis hårda studier och leder ändå inte direkt till jobb, vilket till exempel gör att frisörutbildningar och liknande brukar vara mycket svårare att komma in på.

Permalänk
Skrivet av GAPa:

Jag är inte helt och hållet påläst om det här, men jag tycker att det låter lite som att du förväxlar reglerna för antagning till högskolan med reglerna för antagning till gymnasiet. Det låter nämligen som att din vän pratar om meritpoängen vid antagning till högskolan, även om jag inte är helt insatt, som sagt.

Jag har tittat mycket snabbt på det här och efter vad jag förstår av gymnasieförordningen 7:4 (i kommande lydelser) gäller följande. Om du ska börja gymnasiet hösten 2013 räknas summan av de 16 bästa betygen (A ger 20 poäng, B 17,5 poäng, C 15 poäng, D 12,5 poäng och E 10 poäng). Har man fått betyg i fler än 16 ämnen räknas alltså ändå bara de 16 bästa betygen. Om du däremot ska börja gymnasiet hösten 2014 och har läst moderna språk som språkval, räknas värdet av betyget i det plus de 16 bästa betygen i övrigt. Med andra ord kommer man då att få räkna betygen i totalt 17 ämnen om man har läst moderna språk som språkval. Det gör ju att maxpoängen blir 340 i stället för 320 då.Visst menar du väl högstadiet och inte högskolan?

Känns som att du har helt rätt i vad du säger
När jag gick ur nian så fick man 10p för G, 15p för VG och 20p för MVG. Och TS verkar blanda ihop gymnasium och universitet grejer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaptendum:

Känns som att du har helt rätt i vad du säger
När jag gick ur nian så fick man 10p för G, 15p för VG och 20p för MVG. Och TS verkar blanda ihop gymnasium och universitet grejer.

Ja, nej, det var precis likadant på min tid med att man räknade de 16 bästa ämnena etc. Jag hade exempelvis betyg i 18 olika ämnen när jag slutade nian (15 mvg och 3 vg), så när summeringen gjordes räknades 15 mvg och 1 vg. Det hade alltså i det läget inte haft någon betydelse om två av mina vg:n hade varit g:n i stället.

Permalänk

.

Permalänk
Medlem

Fortsätt läsa! Det är mycket bra att ha på gymnasiet!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Skrivet av m0rk:

På min tid var det bara idrott, vill jag minnas, som man fick välja bort. Hade ingen aning om att man fick bokstavsbetyg på gymnasiet... Trodde det bara gällde för högskolan.

de ska införa det för alla nya årskurser på högstadie/gymnasier de som redan gått ett år med g-mvg systemet har det tills de gått ut högstadiet/gymnasiet

Nya systemet kommer vara.

MVG = A
VG+ = B
VG = C
G+ = D
G = E
IG = F

de inför det för att få in flera betygsteg då en VG+ elev får samma som en VG elev i gammla systemet.
fattar inte varför de inte bara kan lägga till alla + kategorier utan ska byta allt...

men är ju sverige vi pratar om gör allt så krongligt och konstigt som möjligt så att man måste vara ingengör för att re ut att bli sopgubbe.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rouge of Darkness:

de ska införa det för alla nya årskurser på högstadie/gymnasier de som redan gått ett år med g-mvg systemet har det tills de gått ut högstadiet/gymnasiet

Nya systemet kommer vara.

MVG = A
VG+ = B
VG = C
G+ = D
G = E
IG = F

de inför det för att få in flera betygsteg då en VG+ elev får samma som en VG elev i gammla systemet.
fattar inte varför de inte bara kan lägga till alla + kategorier utan ska byta allt...

men är ju sverige vi pratar om gör allt så krongligt och konstigt som möjligt så att man måste vara ingengör för att re ut att bli sopgubbe.

Så betygsinflationen sprider sig nu från gymnasiet, ner till grundskolan? Vad ska major Björklund hitta på härnäst?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så betygsinflationen sprider sig nu från gymnasiet, ner till grundskolan? Vad ska major Björklund hitta på härnäst?

Varför blir det betygsinflation? Kraven för de nya betygen är ju inte samma som för de gamla. T.ex är ett A svårare att få än ett MVG.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Vad är kraven för betyg nu för tiden? Det är en smula förvirrande men ofantligt mycket bättre än G, VG, MVG

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Hedersmedlem

Läs språk. Man kan ju diskutera om tyska och franska är de mest givande språken men jag tycker iaf franskan gav en bra sammankoppling med engelskan och latin... vad man nu behöver det till. Själv borde jag ha valt spanska när det begav sig. Och det hade varit trevligt att få läsa kinesiska på gymnasiet (det finns att välja numera på min gamla gymnasieskola, AWESOME!)

Åter igen. Läs språk.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya