230V -> 12V 10A Adapter med cigguttag?

Permalänk
Medlem

230V -> 12V 10A Adapter med cigguttag?

Hej swec. Jag tröttnade på att köpa luft på burk för att rengöra mina datorer hela tiden, så jag impulsköpte en 12V luftkompressor: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162572429

och tänkte att det skulle räcka med att köpa vilken 230V->12V adapter som helst, så jag köpte den här:
http://www.net2world.se/sp%C3%A4nningsomvandlare/33/n%C3%A4ta...

Dock missade jag att kompressorn krävde 10A vid 6bar tryck, så nu går kompressorn knappt igång. Finns där nätadaptrar som faktiskt kan driva den, eller var det här ett väldigt dumt köp?

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk

Om du har ett gammalt nätaggregat kan du ju ta det och modda lite. Annars fungerar ju en batteriladdare (för bilbatterin) lite kraftigare varianten om du har en sådan
Annars köpa en nätdel som klarar att leverera 12V ala 10A känns inte direkt värt för att driva en kompressor för 300kr.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kostar 10A säkert minst 500:-. Classe hade en för 499:- (150W) men den har utgått. Googlade lite snabbt men hitta inget bra.
Du råka inte ha ett bilbatteri liggandes ?

*edit* läste visst fel, det var 12-230v som Classe hade.. Får skylla på lång arbetsdag

Permalänk
Medlem

Ptja, jag har ett corsair 650W liggande, det borde ju klara det med råge, men hur kopplar jag det till kontakten? Det är en kontakt som är gjord för att sättas i biluttag. Innebär detta att jag måste skala sladdar och allt det? Inte för att det är något problem, men jag är osäker på hur jag skulle gå till väga för att koppla ihop dem.

Skalar jag av båda kontakterna och "knyter" ihop kopparn och lindar lite eltejp runt, bara? Det ska ju gärna vara en framtidssäker lösning, så att jag kan använda det under en längre tid.

Och nej, jag har tyvärr inget bilbatteri liggande.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemmitbh:

Ptja, jag har ett corsair 650W liggande, det borde ju klara det med råge, men hur kopplar jag det till kontakten? Det är en kontakt som är gjord för att sättas i biluttag. Innebär detta att jag måste skala sladdar och allt det? Inte för att det är något problem, men jag är osäker på hur jag skulle gå till väga för att koppla ihop dem.

Skalar jag av båda kontakterna och "knyter" ihop kopparn och lindar lite eltejp runt, bara? Det ska ju gärna vara en framtidssäker lösning, så att jag kan använda det under en längre tid.

Och nej, jag har tyvärr inget bilbatteri liggande.

Koppla det till ett 12voltsuttag(likadant som sitter i bilen) så slipper du sabba kopplingarna. Finns att köpa dessa lösa. Annars kopplar du ihop båda kablarna med en "sockerbit" eller liknande och gör en riktig koppling med det så att det håller.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b