Permalänk
Medlem

ZOWIE Celeritas Pro mekaniskt tangentbord

Tjenna!
Sitter på ett blackwidow just nu och är hyffsat nörjd med det, visade sig att jag har lite extra pengar nu och är sugen på zowies mekaniska tangentbord med bruna brytare.
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3322

Första frågan är om ni har testat detta tangentbord och vad ni tycker om det, och hur stor skillnad är det igentligen på blåa och bruna brytare, vet att det är 45 mot 50 gram och bruna är mindre taktil men är det mycket skillnad på dom dvs känner man samma klicka fast bara lite mindre eller mycket?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat tangentborden, men jag har provat brytarna. Jag tycker att de bruna är mycket mindre taktila. Det känner man framför allt när man skriver på dem. Jag spelar inte så mycket.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni dom bruna är i jämförelse till dom blåa i just starcraf 2?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Bruna är mkt lättare att trycka ner, det där motståndet som finns på blå switchar precis före den aktiveras finns inte. Med andra ord är det lättare att råka komma åt knappar utan att man vill det, men man vänjer sig rätt snabbt vid det lättare motståndet i switcharna.

Att spela SC2 med bruna fungerar hur bra som helst, det går väl inte att förklara direkt mer än jag precis gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Bruna är mkt lättare att trycka ner, det där motståndet som finns på blå switchar precis före den aktiveras finns inte. Med andra ord är det lättare att råka komma åt knappar utan att man vill det, men man vänjer sig rätt snabbt vid det lättare motståndet i switcharna.

Att spela SC2 med bruna fungerar hur bra som helst, det går väl inte att förklara direkt mer än jag precis gjort.

Låter bra
Jag är ganska övertygad över bruna nu men har funderat lite om det inte är lika bra att ta ett filco när man ändå ska köpa ett dyrt tangentbord.

Skulle även vilja veta vart jag kan köpa vita keycaps utan text (ett fullt sett med 105st då)
Jag har sett några ställen som säljer svarta bland annat keyboardcompany men har inte riktigt sett vita.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Skulle även vilja veta vart jag kan köpa vita keycaps utan text (ett fullt sett med 105st då)

WASD Keyboards i USA säljer tangenter utan text i nio olika färger. Välj Laser Method = None.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

WASD Keyboards i USA säljer tangenter utan text i nio olika färger. Välj Laser Method = None.

Tack, hade kollat runt på den sidan men inte tillräckligt för att upptäcka att man kunde ändra färg.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HoBb3:

Tack, hade kollat runt på den sidan men inte tillräckligt för att upptäcka att man kunde ändra färg.

Annars kan du beställa hela tangentbordet med vita caps från dem, har inte hört något annat än bra saker om deras tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Annars kan du beställa hela tangentbordet med vita caps från dem, har inte hört något annat än bra saker om deras tangentbord.

Jo verkar vara ganska bra grejer dom har där.
Jag beställde iaf ett Filco med bruna igår, får vänta lite med keycapsen då jag har lite ont om pengar.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Jag har ett Qpad MK-80 med bruna switchar och det är grymt skönt att lira Starcraft 2 med. Fördelen med bruna switchar är att det går snabbare att dubbelklicka på en tangent och så är de väldigt lätta att trycka ner vilket jag gillar. Kollade också på Zowie Celeritas när jag skulle köpa tangentbord men det verkade ha lite tveksam kvalitet.

Jag har endast testat bruna switchar en längre tid så kan inte säga så mycket om de andra switcharna men jag gick bara på vad de sa på TL's forum.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Här är en tråd med lite liknande diskussion.

Skriv gärna vad du tycker om de bruna switcharna jämnfört med blåa för SC2 sen när du fått hem det nya.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kan även tillägga att när det är dags för nya keycaps så rekommenderar jag dig att inhandla sådana med PBT plast istället för ABS.
De är lite dyrare men kommer hålla formen livet ut i princip, och det tar drygt 6 gånger så lång tid för dem att bli blanka och äckliga som ABS keycaps blir efter drygt 2-3 månaders användning.

Permalänk
Medlem

Kan nämnas att maxfps säljer extra tangentuppsättningar (både svarta och vita) till Zowie Celeritas för 199 kr.

Säkert så är det ABS-plast, men det finns utbytestangenter att få tag på i Sverige iaf, och de borde passa de flesta tangentbord med ISO-uppsättning och MX-brytare. Plastverktyg medföljer.
Jag köpte mina vita tangenter för 149 kr innan de höjde priset, men det var helt klart en förbättring med vita tangenter. Hoppas att den svarta textfärgen håller lite längre än den vita färgen som slets ner/bleknade efter ett par veckor.

Ps. Är det fler än jag som har ett Celeritas Pro med brun brytare under mellanslag?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Zowie finns inte med tangentbelysning antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Zowie finns inte med tangentbelysning antar jag?

Nope, endast f9-f12 lyser beroende på vilken som är aktiverad. Samma sak med caps tror jag.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag