Permalänk
Medlem

Nvidia till AMD fel

Hallå allihopa!
Fick hem mitt nya grafikkort idag men glädjen försvann ganska snabbt.

Får inte rätt på de hela

steg 1:
byter ut de gamla Nvidia gtx460 till mitt nya monster 7970, startar
resultat: bilden hade ändrats till 800x600, en massa sträck och färgschemat ser ut som att de har ändrats till 8-bit, blev lite fundersam men jag trodde att de berodde på att jag inte hade installerat drivrutinerna..

steg 2:
installera drivrutinerna och startar om
resultat: efter inloggning krachar drivrutinerna och återställer sig själv ca 25 gånger på raken därefter fick jag svart skärm.. oron växer..

steg 3:
startar i felsäkert läge avinstallerar Nvidia drivrutinerna (fortfarande sträck och 8-bit), omstart
resultat: svart skärm

steg 4:
startar i felsäkert läge ominstallerar AMD drivrutinerna och dubbelkollar att alla nvidia drivrutiner var borta
resultat: svart skärm

steg 5:
drar ut hårddisken, start.
resultat: skärmen blinkar svart vitt x( (och visar no boot drive typ som de ska vara)

steg 6: byter till de gamla grafikkortet
resultat: inga sträck eller problem, gränssnittet ser lite kontigt ut förmodligen pga att inga drivrutiner var installerade.

genom detta tror jag att jag kan utesluta att det är drivrutinerna som är fel/krockar

använder windows 7
har ett 750W corsair nätagg som borde räcka.
installerade till och med om hela windows utan förbättring på problemet

Har ni några förslag på ytterliggare felsökningar får ni gärna komma med de

jag har aldrig bytt ett grafikkort från nvidia till amd så jag kanske har missat något..

tack på förhand för all eventuella tips

hur de ser ut nu
http://youtu.be/Z7qgAlATKSw

Permalänk
Antielefant

Returnera kortet på ångerrätten och ta ut ett 680 istället

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolle87:

Hallå allihopa!
Fick hem mitt nya grafikkort idag men glädjen försvann ganska snabbt.

Får inte rätt på de hela

steg 1:
byter ut de gamla Nvidia gtx460 till mitt nya monster 7970, startar
resultat: bilden hade ändrats till 800x600, en massa sträck och färgschemat ser ut som att de har ändrats till 8-bit, blev lite fundersam men jag trodde att de berodde på att jag inte hade installerat drivrutinerna..

steg 2:
installera drivrutinerna och startar om
resultat: efter inloggning krachar drivrutinerna och återställer sig själv ca 25 gånger på raken därefter fick jag svart skärm.. oron växer..

steg 3:
startar i felsäkert läge avinstallerar Nvidia drivrutinerna (fortfarande sträck och 8-bit), omstart
resultat: svart skärm

steg 4:
startar i felsäkert läge ominstallerar AMD drivrutinerna och dubbelkollar att alla nvidia drivrutiner var borta
resultat: svart skärm

steg 5:
drar ut hårddisken, start.
resultat: skärmen blinkar svart vitt x( (och visar no boot drive typ som de ska vara)

steg 6: byter till de gamla grafikkortet
resultat: inga sträck eller problem, gränssnittet ser lite kontigt ut förmodligen pga att inga drivrutiner var installerade.

genom detta tror jag att jag kan utesluta att det är drivrutinerna som är fel/krockar

använder windows 7
har ett 750W corsair nätagg som borde räcka.
installerade till och med om hela windows utan förbättring på problemet

Har ni några förslag på ytterliggare felsökningar får ni gärna komma med de

jag har aldrig bytt ett grafikkort från nvidia till amd så jag kanske har missat något..

tack på förhand för all eventuella tips

hur de ser ut nu
http://youtu.be/Z7qgAlATKSw

Det har aldrig någon sin hänt på någon av mina amd kort , och inte på mitt nya 7970 i heller , du borde nog returnera kortet och få ett nytt.
Prova installera äldre drivrutiner , länk här : http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/previous/Pages/...

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt att koppla in alla kablarna?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Returnera kortet på ångerrätten och ta ut ett 680 istället

Detta hade jag nog gjort, faktiskt. Är AMD-boi i vanliga fall, men 680 ser riktigt bra ut faktiskt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Du har inte glömt att koppla in alla kablarna?

Nopp, båda 8 pin kablarna är inkopplade..... de lyser till och med en diod på grafikkortet som visar att den har ström från båda 8pin kontakterna

Permalänk
Medlem

Fabriksfel bara att skicka tillbaka och hämta ut ett 680. Hade samma skit på mitt första 580 som kom DOA. Ringde komplett.se det var köpt, fick pengarna och köpte ett nytt på Inet istället.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Sådär gjorde mitt gamla 6600GT när det brunnit upp

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Grafikkortet som dött..
Få ett nytt

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|