Moderkort kraschat, finns inget ersättningskort

Permalänk
Keeper of Traditions

Moderkort kraschat, finns inget ersättningskort

Hej hopp,

Mitt moderkort (Asus M4N78 Pro) kraschade för en vecka sedan och skickade då in det till Inet eftersom det fortfarande fanns garanti kvar.

Dem har nu bekräftat att det är fel på kortet, men dem säger också att det inte finns några ersättningskort.

I mailet jag fick stod det att eftersom dem inte längre lagerför produkten erbjuder dem mig att kolla efter en annan produkt istället, och att jag har 887kr tillgodo.

Detta gör ju att jag blir tvungen att köpa ett nytt moderkort, vilket leder till att jag också måste köpa ny CPU och nya RAM-minnen, vilket blir en dyr historia.

Brukar det vara så här med produkter som är ett par år gamla?

Har man inget annat val än att helt enkelt köpa ett helt nytt paket, från samma affär?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Kan dom inte få tag i ett moderkort med samma socket och med ddr2 då blir väl ända valet att uppgradera skulle jag tro.

Du får en 2500k + nått gigabyte moderkort+ 8gb corsair minne för ca. 3100 minus dom pengar du har till godo då.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Drömmaren:

Kan dom inte få tag i ett moderkort med samma socket och med ddr2 då blir väl ända valet att uppgradera skulle jag tro.

Du får en 2500k + nått gigabyte moderkort+ 8gb corsair minne för ca. 3100 minus dom pengar du har till godo då.

Jo, men det blir ändå en dyr uppgradering man verkligen inte behöver.

Jag tycker ju att dem borde kunna få tag i ett kort, inte minst från Asus själva. Men det kanske inte funkar så, jag vet som sagt inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Du har rätt att få pengarna krediterade/återbetalade. Kan de inte få fram något moderkort med samma socket så är kreditering av produkten tyvärr det enda alternativet för dig, ja.

Permalänk
Medlem

Beställ kortet nån annanstans och använd dina tillgodopengar till nått annat du behöver.

Permalänk
Medlem

Har du frågat om du helt enkelt kan få pengarna utbetalade till dig?

Om dom inte har något kompatibelt kort och heller aldrig kommer att få in det kan det hända att dom gör ett undantag från sin vanliga rutin.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Staropramen:

Har du frågat om du helt enkelt kan få pengarna utbetalade till dig?

Om dom inte har något kompatibelt kort och heller aldrig kommer att få in det kan det hända att dom gör ett undantag från sin vanliga rutin.

Jo, jag har skickat ett svar på deras mail med ett par frågor, däribland vad dem menade med "887kr tillgodo" (Man måste ju kunna få tillbaks pengarna åtminstone, tycker jag...), men man lär ju inte få något svar förens kanske tidigast på måndag.

Man tycker ju att det borde finnas något reservkort någonstans, men så är kanske inte fallet då.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jo, jag har skickat ett svar på deras mail med ett par frågor, däribland vad dem menade med "887kr tillgodo" (Man måste ju kunna få tillbaks pengarna åtminstone, tycker jag...), men man lär ju inte få något svar förens kanske tidigast på måndag.

Man tycker ju att det borde finnas något reservkort någonstans, men så är kanske inte fallet då.

Jag kollade runt lite på Prisjakt (har själv ett AM2+ moderkort) och det ser inte för roligt ut. Men se efter om du hittar något kort någonstans så vet du hur det ser ut i praktiken när du får svar. Kan du tänka dig begagnat är det kanske någon som har ett överblivet kort efter en uppgradering.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Asrock har ett moderkort som säljs numera som heter N68C-S UCC i artikelnummer, sök på prisjakt och se vilka butiker som har i lager, dock bara 2 st ddr2 minnesplatser men bättre än inget

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av godspeed:

Asrock har ett moderkort som säljs numera som heter N68C-S UCC i artikelnummer, sök på prisjakt och se vilka butiker som har i lager, dock bara 2 st ddr2 minnesplatser men bättre än inget

Jao, fast jag är lite skeptisk till att sätta in ett micro-ATX kort, det känns väldigt trångt. Vet inte ens om mitt P183 stödjer micro-ATX.

Skrivet av Staropramen:

Jag kollade runt lite på Prisjakt (har själv ett AM2+ moderkort) och det ser inte för roligt ut. Men se efter om du hittar något kort någonstans så vet du hur det ser ut i praktiken när du får svar. Kan du tänka dig begagnat är det kanske någon som har ett överblivet kort efter en uppgradering.

Det verkar finnas några få modeller kvar, nästan alla är dock micro-ATX, som sagt... Begagnad elektronik är jag inte allt för sugen på, känns alldeles för osäkert.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Newklear;12094009"]Jao, fast jag är lite skeptisk till att sätta in ett micro-ATX kort, det känns väldigt trångt. Vet inte ens om mitt P183 stödjer micro-ATX.
----------------------------------
Det passar utmärkt i ditt p183, har själv en freenas med matx kort i detta
Men, har du flera pci-kort såsom extra ljudkort, wlankort o s v så kanske du inte får i detta, men, antingen det eller uppgradera för mig veterligen så finns det i princip bara detta kort att få tag på, då jag själv fått dammsuga distrubitörer efter am2 och am2+ kort det senaste 1-2 åren till datorer som behövt repareras

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Borde han inte kunna kräva motsvarande kort med valfri sockel?
Iom att han måste uppgradera nu.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Om nu inte Inet kan leverera ett likvärdigt kort har du möjlighet att vända dig till andra återförsäljare och begära att Inet står för en eventuell mellanskillnad. Har för mig det kallas för täckningsköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Om nu inte Inet kan leverera ett likvärdigt kort har du möjlighet att vända dig till andra återförsäljare och begära att Inet står för en eventuell mellanskillnad. Har för mig det kallas för täckningsköp.

Jag är tveksam till att det gäller garantiärenden. Som jag förstått det är täckningsköp aktuellt om man beställt något som sedan inte kan levereras och man då beställer från en annan leverantör till ett högre pris.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag är tveksam till att det gäller garantiärenden. Som jag förstått det är täckningsköp aktuellt om man beställt något som sedan inte kan levereras och man då beställer från en annan leverantör till ett högre pris.

Garantivillkor eller ej spelar ingen roll då konsumentköplagen alt köplagen tar upp skadeståndsmöjligheterna. Inet har en skyldighet att följa avtalet. Om Inet vill häva köpet så kan alltså TS kräva skadestånd om butiken inte kan leverera en likvärdig produkt. Prisskillnad, täckningsköp e.t.c regleras där.

Notera att jag endast pratar alternativa möjligheter. Jag själv hade nog tagit pengarna och letat på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Garantivillkor eller ej spelar ingen roll då konsumentköplagen alt köplagen tar upp skadeståndsmöjligheterna. Inet har en skyldighet att följa avtalet. Om Inet vill häva köpet så kan alltså TS kräva skadestånd om butiken inte kan leverera en likvärdig produkt. Prisskillnad, täckningsköp e.t.c regleras där.

Notera att jag endast pratar alternativa möjligheter. Jag själv hade nog tagit pengarna och letat på begagnatmarknaden.

Alltid lär man sig något nytt. Jag hade nog passat på att uppgradera men det är förstås lite beroende på vad man använder sin dator till.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag är tveksam till att det gäller garantiärenden. Som jag förstått det är täckningsköp aktuellt om man beställt något som sedan inte kan levereras och man då beställer från en annan leverantör till ett högre pris.

Precis som Divil säger, det är irrelevant vad som föreligger hävning av köpet. Varan anses felaktig enligt 21 § och 22 § vilket ger honom rätt till ersättning enligt 33 §

Riktar detta mest till TS så han vet sina rättigheter.

Källa: KKL

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Divil:

Garantivillkor eller ej spelar ingen roll då konsumentköplagen alt köplagen tar upp skadeståndsmöjligheterna. Inet har en skyldighet att följa avtalet. Om Inet vill häva köpet så kan alltså TS kräva skadestånd om butiken inte kan leverera en likvärdig produkt. Prisskillnad, täckningsköp e.t.c regleras där.

Några källor på detta?

Hade varit bra att veta.

EDIT: såg ovanstående svar, tack!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dr.Mabuse:

Precis som Divil säger, det är irrelevant vad som föreligger hävning av köpet. Varan anses felaktig enligt 21 § och 22 § vilket ger honom rätt till ersättning enligt 33 §

Riktar detta mest till TS så han vet sina rättigheter.

Källa: KKL

För en som är dålig på det juridiska språket, innebär det att jag kan köpa ett nytt moderkort, för ett högre pris än mitt förra, och inet skall stå för extrakostnaden?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Newklear:

För en som är dålig på det juridiska språket, innebär det att jag kan köpa ett nytt moderkort, för ett högre pris än mitt förra, och inet skall stå för extrakostnaden?

Nej. Skadeståndet brukar stå i relation till nyttjandeavdraget, vilket på elektronik är skyhögt, och gäller enbart vid reklamationsärende och då inte garantiärenden.
Dessa MÅSTE särskiljas, det är helt andra villkor och man kan INTE ändra ett garantiärende till ett reklamationsärende efter att det påbörjats.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zcenicx:

Nej. Skadeståndet brukar stå i relation till nyttjandeavdraget, vilket på elektronik är skyhögt, och gäller enbart vid reklamationsärende och då inte garantiärenden.
Dessa MÅSTE särskiljas, det är helt andra villkor och man kan INTE ändra ett garantiärende till ett reklamationsärende efter att det påbörjats.

Så inget av det som diskuterats gäller i detta fallet?

EDIT: Så detta gäller alltså inte:

Skrivet av KKL:

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av godspeed:

Det passar utmärkt i ditt p183, har själv en freenas med matx kort i detta
Men, har du flera pci-kort såsom extra ljudkort, wlankort o s v så kanske du inte får i detta, men, antingen det eller uppgradera för mig veterligen så finns det i princip bara detta kort att få tag på, då jag själv fått dammsuga distrubitörer efter am2 och am2+ kort det senaste 1-2 åren till datorer som behövt repareras

Jag har dels ett stort GTX580, och ett ljudkort med PCI-anslutning, så om dessa inte får plats så går ju moderkortet bort direkt :/

Det är jobbigt det här med äldre datordelar.

Skrivet av Staropramen:

Alltid lär man sig något nytt. Jag hade nog passat på att uppgradera men det är förstås lite beroende på vad man använder sin dator till.

Grejen är att om jag inte måste, så finns det ingen mening med att uppgradera. Det mest krävande datorn används till är spel, och den processorn jag redan har klarar allt idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Newklear;12094009"]Jao, fast jag är lite skeptisk till att sätta in ett micro-ATX kort, det känns väldigt trångt. Vet inte ens om mitt P183 stödjer micro-ATX.

Det är inte roligt när en dator får några år på nacken. Antikvärde infaller oerhört fort i datorvärlden. Men blocket shopping är en bra sida man kan leta på. Fungerar ungefär som pricerunners etc. Så ibland kan man ha tur. Hittade ett asrock ATX med socket 775 och plats för fyra ddr2:
http://shopping.blocket.se/ASRock_P5B-DE_3383783.htm?cg=11290...

Här är en lista på alla sökträffar på socket 775:
http://shopping.blocket.se/Moderkort/?sp=0&o=1&t=0#!k10429=Co...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ukelele:

Det är inte roligt när en dator får några år på nacken. Antikvärde infaller oerhört fort i datorvärlden. Men blocket shopping är en bra sida man kan leta på. Fungerar ungefär som pricerunners etc. Så ibland kan man ha tur. Hittade ett asrock ATX med socket 775 och plats för fyra ddr2:
http://shopping.blocket.se/ASRock_P5B-DE_3383783.htm?cg=11290...

Här är en lista på alla sökträffar på socket 775:
http://shopping.blocket.se/Moderkort/?sp=0&o=1&t=0#!k10429=Co...

Jo, fast nu är det ju socket AM2+ jag behöver

Men ja, jag får väl titta lite på blocket.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jo, fast nu är det ju socket AM2+ jag behöver

Men ja, jag får väl titta lite på blocket.

Eller varför inte döna upp en annons här, nu när det är fri annonsering? Måste finnas någon som har en sådan bräda liggande hemma.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av VolvoSwe:

Eller varför inte döna upp en annons här, nu när det är fri annonsering? Måste finnas någon som har en sådan bräda liggande hemma.

Åhh, det kan man ju göra, tack för tipset!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

haha, ja jag begriper inte var jag fick socket 775 ifrån. har väl inte vaknat än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

För en som är dålig på det juridiska språket, innebär det att jag kan köpa ett nytt moderkort, för ett högre pris än mitt förra, och inet skall stå för extrakostnaden?

Täckningsköp är den eventuella mellanskillnad som Inet skall stå för om de inte kan leverera en likvärdig vara men du kan köpa den hos någon annan.

Skrivet av Zcenicx:

Nej. Skadeståndet brukar stå i relation till nyttjandeavdraget, vilket på elektronik är skyhögt, och gäller enbart vid reklamationsärende och då inte garantiärenden.
Dessa MÅSTE särskiljas, det är helt andra villkor och man kan INTE ändra ett garantiärende till ett reklamationsärende efter att det påbörjats.

Skadestånd är inte begräsat till enbart reklamation eller nyttjandeavdrag utan kan även omfatta andra kostander som uppstår i direkt relation till ursprungligt fel. Täckningsköp är en form av skadestånd, se mitt svar till Newklear ovan.
Reklamationsrätten är inte disspositiv, så om TS inte får gehör för sitt garantianspråk finns det inget som hindrar att han åberopar sin reklamationsrätt. Däremot kan man inte åberopa båda vid samma tillfälle av naturliga skäl.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dr.Mabuse:

Täckningsköp är den eventuella mellanskillnad som Inet skall stå för om de inte kan leverera en likvärdig vara men du kan köpa den hos någon annan.

Skadestånd är inte begräsat till enbart reklamation eller nyttjandeavdrag utan kan även omfatta andra kostander som uppstår i direkt relation till ursprungligt fel. Täckningsköp är en form av skadestånd, se mitt svar till Newklear ovan.
Reklamationsrätten är inte disspositiv, så om TS inte får gehör för sitt garantianspråk finns det inget som hindrar att han åberopar sin reklamationsrätt. Däremot kan man inte åberopa båda vid samma tillfälle av naturliga skäl.

Så summa summarum, om Inet inte kan få fram ett likvärdigt moderkort, kan jag alltså köpa valfritt, någorlunda likvärdigt, moderkort från vem jag vill och Inet skall stå för den eventuella mellanskillnaden i pris?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Så summa summarum, om Inet inte kan få fram ett likvärdigt moderkort, kan jag alltså köpa valfritt, någorlunda likvärdigt, moderkort från vem jag vill och Inet skall stå för den eventuella mellanskillnaden i pris?

Ja i princip, men tänk på att Inet kan vägra detta och då har du inte mycket till val än att driva igenom ditt krav i domstol. Arn prövar endast tvister överstigande 1000kr för elektronik.