Hur funkar intagningspoängen på universitet?

Permalänk
Medlem

Hur funkar intagningspoängen på universitet?

Hej,

Har en fråga ang. hur det går till när man söker till högskola. I gymnasiet är det(väl?) så att poängen beror på hur många som söker, och höjs/sänks baserat på detta. Men på universitet är poängen genomsnittet av de antagna's poäng(det året). Så om en utbildning har 22,5 i snitt, behöver jag ha 22,5 för att ha en chans(dvs platser lottas ut till personer med 22,5 poäng, om det blir platser "över" ges de till de som har 22p.) Eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Antagningspoängen sätts av vad de sökande har för poänger (meritvärde, eller vad det heter). Finns det 20 platser så är det de 20 behöriga sökande som har högst poäng som kommer in (eller, erbjuds plats i första omgången osv). Om det är du och 20 andra som söker till den hypotetiska utbildningen, där 19 av de andra har 22,5 och den 20:e har 11,0 så erbjuds du platsen om du har över 11,0. Finns det 20 platser och bara tre personer söker så kommer alla in (förutsatt att de är behöriga), oavsett deras meritpoäng.
Hur man gör om det är fler sökande med maxpoäng än antalet platser på en utbildning (eller på annat sätt är "oavgjort" mellan en eller fler personer) beror på, men i allmänhet är det lottning, annars kan intervjuer eller prov anordnas, och jag vill minnas att man åtminstone tidigare har använt sig av könskvotering.

Permalänk
Medlem

Allt du behöver veta
http://www.studera.nu/sokresultat.4.27d86368130216405a6800017...

Hur det fungerar angående uttagning.
http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/hurvarderasminameri...

Sedan antar jag också det gäller som det har varit för. På mindre skolor kan det vara lättare att komma in på en utbildning än på ett Universitet som till exempel i Lund, Stockholm, Uppsala och Göteborg.

Permalänk
Medlem

Det du ser i statistiken över tidigare antagna är det lägsta betygssnittet för de som blivit angtagna. Dvs att om någon utbildning hade 22.1 ett år betyder det att den som fick den sista platsen på utbildningen hade 22.1. Lägsta betygssnittet varierar från år till år. När jag började min utbildning låg det på 13 nånting och nu ligger det på 19 tror jag.

Vissa utbildningar kräver maxbetyg (dvs det finns färre platser än sökande med maxbetyg) och då lottas det eller särskiljs med t ex högskoleprov.

Visa signatur

---

Permalänk
Entusiast
Skrivet av e5150:

Antagningspoängen sätts av vad de sökande har för poänger (meritvärde, eller vad det heter). Finns det 20 platser så är det de 20 behöriga sökande som har högst poäng som kommer in (eller, erbjuds plats i första omgången osv). Om det är du och 20 andra som söker till den hypotetiska utbildningen, där 19 av de andra har 22,5 och den 20:e har 11,0 så erbjuds du platsen om du har över 11,0. Finns det 20 platser och bara tre personer söker så kommer alla in (förutsatt att de är behöriga), oavsett deras meritpoäng.
Hur man gör om det är fler sökande med maxpoäng än antalet platser på en utbildning (eller på annat sätt är "oavgjort" mellan en eller fler personer) beror på, men i allmänhet är det lottning, annars kan intervjuer eller prov anordnas, och jag vill minnas att man åtminstone tidigare har använt sig av könskvotering.

För att göra det krångligare finns det dessutom olika urvalsgrupper. Ofta är ett antal platser öronmärkta för högskoleprovet så man kan komma in om man har grundbehörighet för programmet men saknar poäng om man skriver ett bra högskoleprov. En del utbildningar har även antagningsprov. För ett tag sen hade de till exempel delat upp arkitektutbildningen i tre grupper så man kunde komma in på antingen betyg, högskoleprov eller antagningsprov. På läkarutbildningen finns det tydligen en hel uppsjö olika specialantagningar. Har en kompis som ska försöka komma in på att hon är utbildad sjuksköterska och därmed hamnar i en egen urvalsgrupp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Liksom föregående talare skriver finns det flera urvalsgrupper (HP utgör en stor del av dem, har för mig att det är krav på att det ska vara i alla fall 33 %). Utbildningar har dock stor valfrihet i övrigt att välja vilka kriterier de prioriterar så det beror helt på vad du vill läsa.
t
I övrigt gäller i alla fall vad tidigare skribenter sagt. D.v.s. det antagningsresultat du ser är det som den med "sämst" meriter kom in på. Oavsett vilken meriteringsgrund du kollar på.