Permalänk

CPU fläkt på baksidan?

Hejhej!

Har kommit på en sak typ..

Om ni tänker att ett chassi har utskuret vid moderkortet för att kunna eftermontera andra kylningar till CPU'n..

Det är väl "under cpun".
Om man moddar dit en fläkt, som ligger där och suger in kallluft mot cpun "fast underifrån",

borde det inte sänka graderna på cpun?

Det var bara en idé jag kom tänka på från ingenstans...
Kom med tips!

Permalänk
Medlem

Nja enda kontaktytan CPUn har med moderkortet är via prinsen så resultatet blir nog en svalare baksida på moderkortet.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk

På något sätt borde det väl ge en "extra" kyla till cpun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

På något sätt borde det väl ge en "extra" kyla till cpun?

Jodå något ger det säkert, men sannolikt inte tillräckligt mycket för att motivera det höjda priset vid tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

På något sätt borde det väl ge en "extra" kyla till cpun?

Väldigt minimal kylning, troligtvis obefintlig. Att sätta fläkten i datorn skulle ge mer effekt hur som.

Permalänk

Jo det förstår jag ju med

Men hur mycket i ett chassi till exempel är egentligen helt onödigt? Funktioner osv?
Varför inte piffa till det med något sånt? hehehe! Kanske något man borde testa..

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

På något sätt borde det väl ge en "extra" kyla till cpun?

Tror inte så att det ger så mycket. Däremot har jag sett på vissa moderkort ifrån asus att dom har någon plåt bit på undersidan av kortet där komponenterna runt processorn kyls.

9:50 i videon

Permalänk
Medlem

Du får utveckla ytterliggare och ha (fyra!) heatpipes genom skruvhålen på baksidan... och sedan tvista lite så kan du ha en lite kylyta....
fast.. nää.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Han nämnde det i filmen ovan att om man har möjlighet att få kylning bakom moderkortet så skulle man gå för det, vrf inte lixom!

Permalänk
Medlem

Finns massor av info på nätet om andra som testat, så innan du börjar och gå lös med plåtsaxen sök på "Fan behind motherboard" sen får du avgöra om det är värt det eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Tror inte så att det ger så mycket. Däremot har jag sett på vissa moderkort ifrån asus att dom har någon plåt bit på undersidan av kortet där komponenterna runt processorn kyls.

9:50 i videon

http://www.youtube.com/watch?v=SJ4Jyr73tQo&feature=relmfu

De där plåtbitarna på baksidan är oftast(alltid?) till för att "stabilsera" och fördela trycket från CPU-kylare som man skruvar åt hårt.
Utan denna kan man med lätthet knäcka ett moderkort om man har "skruvar" på sin CPU-kylare om man skruvar lite för hårt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ge ett bättre inflöde av luft i lådan om du har en fläkt på den sidan och sänka lådtempen men någon direkt effekt på cpun lär det inte ge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns på xigmatek elysium
Får dit en 120mm's fläkt
Vet inte hur mycket den sänker men den sitter där iallafall

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]