Monster spawnar i "flat", men inte "default"?

Permalänk
Medlem

Monster spawnar i "flat", men inte "default"?

Jag kör igång en server med "creative" och "flat", där jag bygger (25 klossar ovan mark) en
s.k "monster spawner" som funkar utmärkt.

Problemet är att när jag startar en annan server som jag ändrar till "default" istället för "flat", så
spawnar inga monster alls i en exakt likadan maskin som i "flat" servern.

Är det bristen på kunskap hos mig som gör att jag helt missar en liten detalj/regel som bidrar till detta?

(Blev 2 trådar på kort tid, hoppas jag inte bryter mot några regler. Ber om ursäkt för detta i förväg om så är fallet)

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Jag kör igång en server med "creative" och "flat", där jag bygger (25 klossar ovan mark) en
s.k "monster spawner" som funkar utmärkt.

Problemet är att när jag startar en annan server som jag ändrar till "default" istället för "flat", så
spawnar inga monster alls i en exakt likadan maskin som i "flat" servern.

Är det bristen på kunskap hos mig som gör att jag helt missar en liten detalj/regel som bidrar till detta?

(Blev 2 trådar på kort tid, hoppas jag inte bryter mot några regler. Ber om ursäkt för detta i förväg om så är fallet)

Monster spawnar där det är mörkt. I en vanlig normal värld har du MASSOR med mörka håligheter lite var som helst och dessa gångar stjäl alltså tillgängliga monster ifrån din monster spawner. I en flat värld förekommer inga mörka håligheter (förutom på natten (belysning mannen, belysning)) så då kan du få upp ett ruskigt hög monsterantal på relativt kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Monster spawnar där det är mörkt. I en vanlig normal värld har du MASSOR med mörka håligheter lite var som helst och dessa gångar stjäl alltså tillgängliga monster ifrån din monster spawner. I en flat värld förekommer inga mörka håligheter (förutom på natten (belysning mannen, belysning)) så då kan du få upp ett ruskigt hög monsterantal på relativt kort tid.

Sant. Men jag trodde jag ordnade det genom att leta upp en mindre ö (runt 40x40 klossar).
Så galet mycket gångar kan det ju inte varit, att inte ett enda monster dyker upp i min maskin.
Massa vatten runtom dessutom.
Har jag fattat det rätt, så spawnas det som mest 70 monster/chunk, och det verkar inte vara rimligt
att det finns så många och stora grottor under mig att den siffran skulle vara uppnåd.

Har testat lite igen. Monster spawnar i massor på marken runtom min maskin, på natten då.
Och även på dagen under maskinen eftersom den skuggar.
Men ingen i maskinen, varken på natten eller dagen.
VAD missar jag här??

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

sätt ut massor med facklor där du inte vill att de ska spawna, förutom det så kan det finnas tunnlar under botten på ditt hav

Permalänk
Medlem

70 mobs per chunk är det absolut inte.
Vet inte hur det är i multiplayer, men i singleplayer
sÅ kan det spawna 20-30 av varje sorts mob
(över hela världen)
I mp är det typ 30 mobs totalt per spelare som inte är nära varann.
Så om många är inne på servern så spawnar mindre mobs.
Sen är också spawners buggade i mp, dom man sätter ut själv
Kan ofta inte spawna några mobs, du behöver nåt bukkit plugin för att
få dom som fungerar

//skrompf

Permalänk
Medlem

Jo men såhär. Jag hittar en ö då på cirka 40x40 klossar.
Ön är helt platt och i jämnhöjd med havet.
På ön spawnar ganska många monster så fort det börjar mörkna, förutsatt att jag
är 24 klossar från ön. Detta händer varje natt.
Men om jag bygger en platta (typ 20x20) några klossar över (eller direkt på) öns markyta, och kapslar in plattan
med väggar och tak, så spawnar inte ett enda monster där inne, oavsett dag eller natt.
Det verkar alltså som monster inte spawnar på klossar jag själv placerar ut.
Jag är ensam i servern.

Men å andra sidan, så spawnar dem som tusan om jag bygger en likadan "box" i "level-type=flat".
(Istället för "default").
I båda fallen kör jag "gamemode=1" (creative).

Visa signatur

QC7

Permalänk
Entusiast

Kan man kanske få ett screenshot på det hela? Låter väldigt skumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Kan man kanske få ett screenshot på det hela? Låter väldigt skumt

Det finns inte så mycket att screenshota (och jag vet inte hur man lägger upp bilder).
Tänk dig ett "rum" med 3 klossar till taket, byggd i jord direkt på marken.
Även testat bygga likadant i luften med samma resultat.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Sant. Men jag trodde jag ordnade det genom att leta upp en mindre ö (runt 40x40 klossar).
Så galet mycket gångar kan det ju inte varit, att inte ett enda monster dyker upp i min maskin.
Massa vatten runtom dessutom.
Har jag fattat det rätt, så spawnas det som mest 70 monster/chunk, och det verkar inte vara rimligt
att det finns så många och stora grottor under mig att den siffran skulle vara uppnåd.

Har testat lite igen. Monster spawnar i massor på marken runtom min maskin, på natten då.
Och även på dagen under maskinen eftersom den skuggar.
Men ingen i maskinen, varken på natten eller dagen.
VAD missar jag här??

Det kan finnas en monsterspawner under marken där du befinner dig som stjäl möjliga spawns.
Och KOM IHÅG bygg inte med slabs. Monster spawnar inte på slabs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kagamex:

Det kan finnas en monsterspawner under marken där du befinner dig som stjäl möjliga spawns.
Och KOM IHÅG bygg inte med slabs. Monster spawnar inte på slabs.

Jag har byggt på väldigt många olika ställen utan att lyckas.
Bygger inte med slabs.

Visa signatur

QC7