Din profil på Sweclockers är offentlig

Permalänk

Din profil på Sweclockers är offentlig

Detta kanske är allmänt känt här, men för mig var det en obehaglig överraskning när jag provade att googla mig själv och fick upp min profilsida här på Sweclockers. Utan att jag vara inloggad kunde jag fritt läsa mitt namn, vad jag har för nick, vilka trådar jag varit delaktig i och vilka svar jag skrivit.

Jag skulle önska att Sweclockers inte publicerade denna information hur som helst.

Som motåtgärd plockade jag bort mitt riktiga namn ur min profil.
Om detta strider mot någon regel som Sweclockers har, då vill jag inte vara medlem.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av losdrivare:

Detta kanske är allmänt känt här, men för mig var det en obehaglig överraskning när jag provade att googla mig själv och fick upp min profilsida här på Sweclockers. Utan att jag vara inloggad kunde jag fritt läsa mitt namn, vad jag har för nick, vilka trådar jag varit delaktig i och vilka svar jag skrivit.

Jag skulle önska att Sweclockers inte publicerade denna information hur som helst.

Som motåtgärd plockade jag bort mitt riktiga namn ur min profil.
Om detta strider mot någon regel som Sweclockers har, då vill jag inte vara medlem.

Finns inga krav att ha sån information i sin profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av losdrivare:

Detta kanske är allmänt känt här, men för mig var det en obehaglig överraskning när jag provade att googla mig själv och fick upp min profilsida här på Sweclockers. Utan att jag vara inloggad kunde jag fritt läsa mitt namn, vad jag har för nick, vilka trådar jag varit delaktig i och vilka svar jag skrivit.

Jag skulle önska att Sweclockers inte publicerade denna information hur som helst.

Som motåtgärd plockade jag bort mitt riktiga namn ur min profil.
Om detta strider mot någon regel som Sweclockers har, då vill jag inte vara medlem.

Upptäckte själv samma sak för inte så länge sedan. Blev till att ändra för mig med.
Brukar googla mig själv (och min email) för att se så att det inte dyker upp något. Har upptäckt att t.o.m. eniro har fel adressuppgifter, och telefonen är registrerad på företaget. Känner mig hyffsat stalkersäker

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av losdrivare:

Detta kanske är allmänt känt här, men för mig var det en obehaglig överraskning när jag provade att googla mig själv och fick upp min profilsida här på Sweclockers. Utan att jag vara inloggad kunde jag fritt läsa mitt namn, vad jag har för nick, vilka trådar jag varit delaktig i och vilka svar jag skrivit.

Jag skulle önska att Sweclockers inte publicerade denna information hur som helst.

Som motåtgärd plockade jag bort mitt riktiga namn ur min profil.
Om detta strider mot någon regel som Sweclockers har, då vill jag inte vara medlem.

Det är lugnt, det finns inget som kräver i våra regler att du registrerar dig med namn - det är valfritt. Din e-mail är däremot dold.

Att det är sökbart beror på att man oavsett om man är inloggad eller inte kan läsa profilinformation. Jag vet inte om det finns planer på att ändra detta i framtida versioner av hemsidan, du/ni är varmt välkomna att använda feedbackforumet för att lyfta fram era önskemål.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Vad är det för farligt med att ditt namn visas?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuttokova:

Vad är det för farligt med att ditt namn visas?

Bra fråga! Fast en felställd fråga!

En gammal men underskattad och okänd regel när det kommer till säkerhet och säkerhetsinformatik: det är inte beskyddarens uppgift att skapa säkerhet efter vilka scenarier denne kan komma på. Din fråga är alltså felställd. Saker ska skyddas av slentrian, inte tvärt om.

Det sägs att typiskt förvaringsutrymme för juveler och guld när folk åker på semester är i en tom matförpackning i frysen. Alla kommer på samma sak individuellt och tror att de är genier. Inbrottstjuven går förstår direkt dit, eftersom han är ett proffs på sitt "yrke", medan den som har något att skydda är amatör.

Detta är genomgående för datasäkerhet, flygsäkerhet, polisarbete, säkerhetspolitik, whatever. Mycket av de pseudo-"krafttag" som myndigheter tar mot terrorism eller lagbrytare i allmänhet vilar på denna, rent och skärt pseudovetenskapliga, grund.

Så, frågan är alltså inte vad man kan göra med uppgifterna. Det kan man nämligen inte förutsäga eller föreställa sig, men en expert på vissa typer av kartläggning eller brott kan. Saker ska alltså skyddas förutsättningslöst. Vi kan utgå från att det är "farligt" att profilen är sökbar, även om vi inte kan föreställa oss ett scenario. Scenario-baserad säkerhet är dålig och vilar inte på en evidensbaserad grund.

Edit: För att parafrasera din egen signatur: allting som kan vara ett säkerhetshål är ett säkerhetshål.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Lan:

Det är lugnt, det finns inget som kräver i våra regler att du registrerar dig med namn - det är valfritt. Din e-mail är däremot dold.

Att det är sökbart beror på att man oavsett om man är inloggad eller inte kan läsa profilinformation. Jag vet inte om det finns planer på att ändra detta i framtida versioner av hemsidan, du/ni är varmt välkomna att använda feedbackforumet för att lyfta fram era önskemål.

Bra att det inte finns något krav på namn.

I så fall skulle jag önskaatt profilinformation endast går att läsa för inloggade, det blir lite väl offentligt om det kommer fram bland de första träffarna på en googlesökning tycker jag.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill att ditt namn skall synas, varför skrev du då in det?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av losdrivare:

Detta kanske är allmänt känt här, men för mig var det en obehaglig överraskning när jag provade att googla mig själv och fick upp min profilsida här på Sweclockers. Utan att jag vara inloggad kunde jag fritt läsa mitt namn, vad jag har för nick, vilka trådar jag varit delaktig i och vilka svar jag skrivit.

Jag skulle önska att Sweclockers inte publicerade denna information hur som helst.

Som motåtgärd plockade jag bort mitt riktiga namn ur min profil.
Om detta strider mot någon regel som Sweclockers har, då vill jag inte vara medlem.

Så du registrerar dig på ett forum och fyller frivilligt i ditt fullständiga namn på din profil, google indexerar din profilsida, du googlar ditt fullständiga namn, google fungerar som det ska och ger dig en länk till din profil, och du reagerar med att bli överraskad och känna obehag? Och sen beskyller du sweclockers för att "publicera din information"???

Skrivet av losdrivare:

Bra att det inte finns något krav på namn.

I så fall skulle jag önskaatt profilinformation endast går att läsa för inloggade, det blir lite väl offentligt om det kommer fram bland de första träffarna på en googlesökning tycker jag.

Eller så fyller du inte i informationen som du inte vill ska vara tillgänglig? Då slipper du få träffar på google samtidigt som folk som vill ha sina uppgifter tillgängliga för vem som helst får ha det så. Googlar man på "Edin Mehinovic" så är första resultatet hans profil här med namn och allting och jag antar att han vill ha det så, precis som många andra. Andra fyller inte i någon information alls och slipper googleträffar som länkar hit, så jag ser inte problemet. Ska någon beskyllas är det väl förresten google snarare än sweclockers?

Citat:

För att kunna delta i diskussioner och använda SweClockers tjänster krävs det att du registrerar dig som medlem. Du registrerar dig genom att fylla i ett enkelt formulär och därefter bekräfta medlemskapet via e-post. Innan du blir medlem måste du läsa, förstå och godkänna följande regler:

Friskrivning
Alla inlägg i SweClockers forum, kommentarer till artiklar, gallerier samt annonser i marknad är användargenererad information. SweClockers, moderatorer och medarbetare kan inte hållas ansvariga för innehållet. Villkor och regler kan ändras utan förvarning.

Permalänk
Medlem

Utgångspunkten för all kommunikation på internet för mig handlar om att jag inte lägger ut mer än nödvändigt. Jag märker ofta att det är väldigt väldigt många som inte gör det och jag tror det är något som kommer drabba dem på något negativt sätt. Det finns absolut ingen som helst anledning att lägga ut sitt namn för allmän beskådan t.ex.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

De tre senaste inläggen har i princip rätt (Derox, WaR, Sentenced) och jag håller med. Men det är inte riktigt så enkelt. Det finns en annan gammal sanning när det kommer till IT-säkerhet: utbildning fungerar mycket dåligt. Användare får virus, sprider personuppgifter, hittar på värdelösa lösenord, etc, trots att de rent intellektuellt egentligen vet att det inte är bra idéer.

När det kommer till registreringar på hemsidor finns ytterligare problem:
1) Det allvarligaste är nog slentrianförfrågan av personuppgifter. En hel del sidor samlar in och begär fler uppgifter än vad de behöver för att tillhandahålla tjänsten i fråga. Typfallet rör personnumret som nästan varje butik, servicesida, myndighetssida och många andra sidor begär på ren slentrian ("vi gör en databas på våra användare, få se nu vilka fält vi ska ha...") trots att det inte behövs för att utföra tjänsten i fråga, speciellt när det _inte_ är pengar eller korttransaktioner inblandade
2) Man kan ha varit registrerad på en sida i åratal (eller som här, över ett decennium!) och varit komplett ovetandes om problemet när man registrerade sig. Att ändra uppgifter i efterhand kanske inte går, eller så är skadan redan skedd tack vare t.ex. google cache
3) Ingen lusläser användaravtal. Det är inte heller praktiskt möjligt och det är löjligt att begära det (att sådant gäller som juridiska avtal är helt stolligt. Det är också högst oklart om de faktiskt gäller). Det är nämligen ställt bortom rimligt tvivel att A) få eller inga läser dessa och B) om alla läste det som de var låtsasförpliktiga till skulle det gå åt hundratals arbetstimmar per år för detta
4) Policys kan ändras utan att användare känner till det

Nr 2 gäller ju t.ex. på SweClockers. Även principen om att kännedom om integritet inte lönar sig gäller nog här, liksom Nr 3 - jag hade t.ex. inte en susning om att dessa uppgifter var sökbara utanför swec, trots att jag säkerligen har stött på det flera gånger från sökmotorer utan att reflektera ett skvatt över det. Edit: Även Nr 1 kan sägas gälla här. Som svar på Derox fråga kan man ju fråga sig om hur många användare som vet att de kan avstå från att uppge uppgifter och riktiga sådana. Ibland är det ju osäkert och man tror att man är skyldig att uppge riktiga sådana. Detta kan bara lösas med lagstiftning eller att hela mentaliteten hos kunder och företag nyktrar till.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

De tre senaste inläggen har i princip rätt (Derox, WaR, Sentenced) och jag håller med. Men det är inte riktigt så enkelt. Det finns en annan gammal sanning när det kommer till IT-säkerhet: utbildning fungerar mycket dåligt. Användare får virus, sprider personuppgifter, hittar på värdelösa lösenord, etc, trots att de rent intellektuellt egentligen vet att det inte är bra idéer.

När det kommer till registreringar på hemsidor finns ytterligare problem:
1) Det allvarligaste är nog slentrianförfrågan av personuppgifter. En hel del sidor samlar in och begär fler uppgifter än vad de behöver för att tillhandahålla tjänsten i fråga. Typfallet rör personnumret som nästan varje butik, servicesida, myndighetssida och många andra sidor begär på ren slentrian ("vi gör en databas på våra användare, få se nu vilka fält vi ska ha...") trots att det inte behövs för att utföra tjänsten i fråga, speciellt när det _inte_ är pengar eller korttransaktioner inblandade
2) Man kan ha varit registrerad på en sida i åratal (eller som här, över ett decennium!) och varit komplett ovetandes om problemet när man registrerade sig. Att ändra uppgifter i efterhand kanske inte går, eller så är skadan redan skedd tack vare t.ex. google cache
3) Ingen lusläser användaravtal. Det är inte heller praktiskt möjligt och det är löjligt att begära det (att sådant gäller som juridiska avtal är helt stolligt). Det är nämligen ställt bortom rimligt tvivel att A) få eller inga läser dessa och B) om alla läste det som de var låtsasförpliktiga till skulle det gå åt hundratals arbetstimmar per år för detta
4) Policys kan ändras utan att användare känner till det

Nr 2 gäller ju t.ex. på SweClockers. Även principen om att kännedom om integritet inte lönar sig gäller nog här, liksom Nr 3 - jag hade t.ex. inte en susning om att dessa uppgifter var sökbara utanför swec, trots att jag säkerligen har stött på det flera gånger från sökmotorer utan att reflektera ett skvatt över det. Edit: Även Nr 1 kan sägas gälla här. Som svar på Derox fråga kan man ju fråga sig om hur många användare som vet att de kan avstå från att uppge uppgifter och riktiga sådana. Ibland är det ju osäkert och man tror att man är skyldig att uppge riktiga sådana. Detta kan bara lösas med lagstiftning eller att hela mentaliteten hos kunder och företag nyktrar till.

Jag är ju paranoid så jag googlar ju mitt eget namn och sådant lite då och då för att se vad som visas upp faktiskt. Jag är rätt nöjd med att vara någorlunda svåridentifierad särskilt med mitt ovanliga namn. Tyvärr så leder engagemang i SweClockers att man nog egentligen kan lista ut rätt mycket om mig och därmed kunna de facto identifiera mig. MEN det där skriver jag enbart för att jag är paranoid förstås.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Samtidigt ska man inte oroa sig allt för mycket över vad folk och fä läser och lär om en. Det går alltid att förneka uppgifterna på olika sätt, lägga in motstridiga uppgifter i efterhand eller i helt andra sammanhang, ta bort en hel del uppgifter och låta resten vara.
Fast i sann bud-anda ska man kanske påminna om att folk och fä ofta tar fram det värsta hos sig själva när det kommer till känsliga och/eller personliga uppgifter. Det i kombination med vad som tidigare sagts, att man aldrig kan förutse vad som behöver skyddas samt vad som ens är värt att skyddas (vi kan byta regering, homosexuella får dödsstraffet osv), leder oss lätt till att tro att vi måste vidta de mesta åtgärder för att hålla vår person anonym. Det stämmer tyvärr, till mycket.
Jag hoppas att detta ändras. Inte som så att vi slutar vara medvetna om vår person i det sociala sammanhanget utan snarare att vi börjar se annorlunda på varandra. Att vi börjar inse, på riktigt, att man begår misstag, tycker annorlunda av goda anledningar, hatar, ljuger och begår brott.
Skulle du anställa en mördare? Nej, men däremot skulle jag anställa en SDare, en ponnyhatare eller ordförande för polska nationella furrysällskapet. Jag har suttit för länge på The Internet Hate Machine för att tro att det finns människor utan hundar i garderoben. Alla är lika mycket sämst när det kommer till person, ungefär.
Men det handlar inte om anställning eller andra tänkbara scenarion som sagts innan, utan om inställningen. Genom att ta hand om sin offentliga person så tar man hand om sitt liv precis som att man duschar varannan dag och bäddar sängen även om man inte rör sig bland folk eller ens planerar att göra't. Frågan jag vill gå in på är om man kan ändra inställningen utan att för den sakens skull försämra sin offentliga person. Slappna av, sluta vara så försiktig, utan att göra avkall på något annat.

Så Sweclockers då. Spelar det fortfarande roll vad vi säger här och ifall vi uppger våra riktiga namn eller ej?
Ja. Men det behöver inte vara negativt eller positivt. Lika gärna som man kan bli lynchad för att hata katter så kan man bli prisad för att gilla hundar. Skillnaden mellan denna anonyma värld och att röra sig hemma, på stan och någon hel annanstans med eller utan bekanta är liten. Skulle vi gå på stan i mask, rustning och med en backup av vår själ i datorn där hemma så skulle det inte var anågon skillnad alls.
Swec är ett av de forum där jag upplever folk som mindre anonyma av sig och där många användare tar hand om sin offentliga person (bara denna tråden är ju en bra hint om vad jag menar). Det känns bra. Swec är lite närmare att sitta i samma rum som resten av medlemmarna än många andra forum, folk uppför sig men säger fortfarande sin hjärtas mening och stämningen är god men inte tofflig. Jag tror att det bl.a. är pga slarv med personliga uppgifter, förstå mig rätt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Om man har ett ovanligt namn så är rätt väg att gå att byta namn, om det inte är så att man via sitt unika namn kan använda det som ett varumärke. T.ex. om man är författare, designer eller något så kan det vara bra att heta Tyke Mörbult eller något liknande. När man sedan har ett vanligt namn och arbetsgivare får tiotusentals träffar, ja lycka till för dem att se vem som är en...

Sedan ska man såklart tänka på var man använder sitt namn..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Googlar jag på mitt namn så hittar jag en författare och en advokatbyrå.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om man är rädd att sitt namn kommer ut offentligt har man ofta något att dölja.

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Om man är rädd att sitt namn kommer ut offentligt har man ofta något att dölja.

De flesta har något att dölja, även om ens garderob skulle vara ren så behöver inte ens anor vara det. Jag har t.ex före detta polare vars närmsta anor både har våldtagit och mördat, vilket finns dokumenterat att läsa för den som vill. Och dessa f.d. polare lever i en fantasivärld och vet inte skit, samtidigt som de har häng ut alla pedofiler som en "gillar-grupp" på facebook.

Nå i vilket fall så är det dumt att vem som helst kan läsa allt som man skriver på Internet, då det hör till att skriva en massa skit, av anledningen att man vill ha roligt. -Alltså man sitter inte i varenda inlägg och funderar, vad skulle min framtida arbetsgivare tycka om det jag skriver nu.. Arbetsgivare kan i sin tur störa sig på mycket, som att man lägger ner mycket tid på spel..

Så mitt råd är såklart att tänka på var man skyltar med sitt riktiga namn, sedan tycker jag det är dumt att döpa barn med riktigt ovanliga namn. Skulle det visa sig att ens barn i framtiden får en stor talang inom något område, där dennas namn skulle kunna vara ett fint varumärke så kan barnet byta namn då. Såsom många artister och skådespelare har gjort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

De flesta har något att dölja, även om ens garderob skulle vara ren så behöver inte ens anor vara det. Jag har t.ex före detta polare vars närmsta anor både har våldtagit och mördat, vilket finns dokumenterat att läsa för den som vill. Och dessa f.d. polare lever i en fantasivärld och vet inte skit, samtidigt som de har häng ut alla pedofiler som en "gillar-grupp" på facebook.

Nå i vilket fall så är det dumt att vem som helst kan läsa allt som man skriver på Internet, då det hör till att skriva en massa skit, av anledningen att man vill ha roligt. -Alltså man sitter inte i varenda inlägg och funderar, vad skulle min framtida arbetsgivare tycka om det jag skriver nu.. Arbetsgivare kan i sin tur störa sig på mycket, som att man lägger ner mycket tid på spel..

Så mitt råd är såklart att tänka på var man skyltar med sitt riktiga namn, sedan tycker jag det är dumt att döpa barn med riktigt ovanliga namn. Skulle det visa sig att ens barn i framtiden får en stor talang inom något område, där dennas namn skulle kunna vara ett fint varumärke så kan barnet byta namn då. Såsom många artister och skådespelare har gjort.

Fast jag tycker också att det är väldigt konstigt att beskylla alla runt omkring för att det kommer ut vad man själv sagt. Internet är helt publikt och allt som hamnar på internet kommer föralltid finnas kvar och kommer föralltid att vara tillgängtligt för alla. Det är grundregeln. Om man vill skriva något som inte bör läsas av alla får man se till att inte skriva det på internet. Ansvaret ligger ju på den som skriver skiten, inte den som råkar förmedla det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast jag tycker också att det är väldigt konstigt att beskylla alla runt omkring för att det kommer ut vad man själv sagt. Internet är helt publikt och allt som hamnar på internet kommer föralltid finnas kvar och kommer föralltid att vara tillgängtligt för alla. Det är grundregeln. Om man vill skriva något som inte bör läsas av alla får man se till att inte skriva det på internet. Ansvaret ligger ju på den som skriver skiten, inte den som råkar förmedla det.

Om du syftar på sweclockers och namn som TS pratar om, så minns jag inte hur det ser ut när man registrerar sig här, vilket säkerligen också har ändrat sig. Men när det är så att ens namn är sökbart genom google, så är det inte dumt att detta på något sätt framgår, då många troligen inte tänker på detta. För personer med ovanliga namn så kan detta innebära något som de inte tänkte på, speciellt i tider då arbetsgivare m.m inte ovanligtvis googlar ens namn, email etc för att kolla upp en innan anställning.

Att klaga på den som förmedlar en viss information som man inte vill ska spridas kan man göra, nu är dock detta inget problem här vad jag vet. Utan mer på andra ställen där folk hängs ut, jag syftar t.ex. på youtube där en hel del bråk, mordhot m.m. har gjorts p.g.a. uthängningar.. (jag syftar på användare som hänger ut och trakasserar varandra)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Om man är rädd att sitt namn kommer ut offentligt har man ofta något att dölja.

Det blir ett jävla jobb att hålla reda på allt man skriver och överväga om det är något ens framtida arbetsgivare, nån kompis eller någon annan kan ta anstöt av eller som kan missförstås eller vad som helst. Det behöver alltså nödvändigtvis inte vara att man försöker dölja något i sig utan att det alltid är bäst att ta det säkra före det osäkra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Om du syftar på sweclockers och namn som TS pratar om, så minns jag inte hur det ser ut när man registrerar sig här, vilket säkerligen också har ändrat sig. Men när det är så att ens namn är sökbart genom google, så är det inte dumt att detta på något sätt framgår, då många troligen inte tänker på detta. För personer med ovanliga namn så kan detta innebära något som de inte tänkte på, speciellt i tider då arbetsgivare m.m inte ovanligtvis googlar ens namn, email etc för att kolla upp en innan anställning.

Att klaga på den som förmedlar en viss information som man inte vill ska spridas kan man göra, nu är dock detta inget problem här vad jag vet. Utan mer på andra ställen där folk hängs ut, jag syftar t.ex. på youtube där en hel del bråk, mordhot m.m. har gjorts p.g.a. uthängningar.. (jag syftar på användare som hänger ut och trakasserar varandra)

Det är ju det delen med att "allt du skriver på internet går att läsa av alla för alltid" kommer in.

Fast vad har mordhot med saken att göra? Om du mordhotar någon i kommentarsfältet på YouTube och din chef läser det får du ju skylla dig själv. Blir du mordhotad så är det ju bara att anmäla det till YouTube i första hand och i förlängningen till polisen om det är allvarligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju det delen med att "allt du skriver på internet går att läsa av alla för alltid" kommer in.

Allt vad man skriver på Internet är dock inte enkelt att spåra och vad jag har uppfattat så får inte forum lämna ut IP-adresser till vem och hur som helst.
Man ska dock vara fullkomligt medveten att både Ip-adress och lösenord kan läckas ut och det gör det från olika ställen rätt som det är.
Gäller det personuppgifter så har många forum val där man kan välja hur mycket man vill lämna ut, att sedan detta kan bugga rejält (facebook) är inte bra.

Iaf det jag pratar om är att det är god sed att upplysa användare med vad som händer om man t.ex. ger sitt riktiga namn, hur det fungerar här vet jag dock inte.

Skrivet av Zotamedu:

Fast vad har mordhot med saken att göra? Om du mordhotar någon i kommentarsfältet på YouTube och din chef läser det får du ju skylla dig själv. Blir du mordhotad så är det ju bara att anmäla det till YouTube i första hand och i förlängningen till polisen om det är allvarligt.

Jag pratade om uthängningar som sedan ledde till mordhot med mera, där problematiken var själva uthängningen.
Och det finns många vägar att övertala folk att sluta och ta bort information, det fungerar dock inte så bra på youtube och liknande.. Det finns många exempel på detta, där det resultaterade i att de blev internetkändisar..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Om man är rädd att sitt namn kommer ut offentligt har man ofta något att dölja.

Det är ganska ironiskt med tanke på att ditt namn inte står i din profil. Det får mig förstås att undra vad du har att dölja.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Allt vad man skriver på Internet är dock inte enkelt att spåra och vad jag har uppfattat så får inte forum lämna ut IP-adresser till vem och hur som helst.
Man ska dock vara fullkomligt medveten att både Ip-adress och lösenord kan läckas ut och det gör det från olika ställen rätt som det är.
Gäller det personuppgifter så har många forum val där man kan välja hur mycket man vill lämna ut, att sedan detta kan bugga rejält (facebook) är inte bra.

Iaf det jag pratar om är att det är god sed att upplysa användare med vad som händer om man t.ex. ger sitt riktiga namn, hur det fungerar här vet jag dock inte.

Jag pratade om uthängningar som sedan ledde till mordhot med mera, där problematiken var själva uthängningen.
Och det finns många vägar att övertala folk att sluta och ta bort information, det fungerar dock inte så bra på youtube och liknande.. Det finns många exempel på detta, där det resultaterade i att de blev internetkändisar..

Fast om man alltid utgår från grundregeln att allt kan komma att läcka ut så behöver ju inte varenda liten sida tala om det för en hela tiden. Jag trodde det var självklart att personuppgifter kan dyka upp lite här och var. Helt plötsligt är det någon som hackar en sida och plockar hem en databas och sen ligger allt på piratebay. Det är så internet fungerar och att då skylla på varje enskild sida blir väldigt konstigt. Det är samma sak som om man pratar skit om någon i verkligheten. Hör någon kan det komma ut och spridas till folk som inte borde höra det. Kan man inte stå för det man säger och skriver bör man antingen vara tyst eller så får man ta konsekvenserna. Vill man inte uppge sitt riktiga namn på forum är det bara att skiva Kalle Anka överallt.

Blir så trött på folk som skyller på facebook när de själva lägger ut fyllebilder och skriver dumheter om chefen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Är ganska kul att folk numera vill sitta anonyma bakom en bildskärm.

Skrämmande utveckling eller hur?

Inget skrämmande, inget nytt. Istället för att folk nu drar sig med falsk identitet afk så kan man leva ut hela sitt behov av anonymitet framför skärmen. Ett säkrare, mer tryggt samhälle, där människor får vara vilka de är och ingen kan tysta en genom hot om våld eller förföljelse av person.

Skrivet av Likvid:

Om man är rädd att sitt namn kommer ut offentligt har man ofta något att dölja.

Japp
Gäller för övrigt mer än bara namn och nämnd orsak. Man kan vara rädd om sin person för att man vill bygga på just sin person pga kommande affärer, exempelvis gäller det traders på tradera.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Om du inte vill att ditt namn skall synas, varför skrev du då in det?

Jag registrerade mig för en massa år sedan så jag kan inte redovisa exakt vad jag tänkte just då. Dock kan jag säga att det enligt min erfarenhet är VÄLDIGT OVANLIGT att en profil på ett forum går att läsa för icke-medlemmar i det forumet och alltså blir också profilen sökbar för sökmotorer som google. Jag är med i ett otal antal fora och det här är första gången jag varit med om något liknande.

Jag startade den här tråden för att andra medlemmar på Sweclockers ska bli medvetna om fenomenet och kunna ta ställning till ifall de vill ha sina namn synliga och sökbara i profilen eller inte. Jag utgår ifrån att det inte direkt annonseras någonstans att profilen är offentlig och sökbar, annars hade jag aldrig själv skrivit in namnet, så därför tänkte jag att det kan vara bra att gå ut med en mer tydlig varning.

Det är självklart upp till var och en att avgöra om de vill ha sitt namn i profilen eller inte. Visst, jag är inte bekväm med det och jag vill inte att det ska gå att få fram information om mig genom en google-sökning. Inte för att jag har något direkt att dölja eller för att jag är särdeles unik eller intressant, men bara för att jag INTE VET och INTE KAN KONTROLLERA vad informationen kan användas till och vad eventuella användare kan dra för slutsatser av informationen.

Bristfällig och ofullständig information i fel sammanhang läst av en person med fel förutfattade meningar kan leda till felaktiga slutsatser. Det behöver man inte vara paranoid för att förstå.

Är man lite mer paranoid (eller bara normalbegåvad) så inser man också att internet är en outsinlig och ständigt ökande källa till information om individer, och människor med olika funktioner och agendor i samhället försöker (även det i ökande grad) använda sig av denna information på många olika sätt. Eftersom den ofullständiga och sammanhangsberoende informationen tolkas i bulk av algoritmer konstruerade av operfekta människor kommer informationen tolkas med inslag av generaliseringar och förutfattade meningar och alltså ha en viss felmarginal. Slutsatserna av informationen kommer ändå att användas, för att det är enkelt, för att det är tillgängligt och för att felmarginalen accepteras - helt enkelt på grund av att användarna av informationen inte bryr sig om individerna och informationen är korrekt tillräckligt ofta för att vara användbar. Men omvänt, för individen - potentiellt sätt du eller jag - kan en felaktig slutsats ha stora konsekvenser, till exempel avslag på en jobb- eller låneansökan. Till exempel att du eller jag anses ha intressen som kopplas samman med en "felaktig" personlighetstyp eller anses ha åsikter som inte skulle "passa" till en viss befattning.

Om någon känner sig 100% säker på att ovanstående aldrig kommer kunna hända, känn dig då helt trygg med att lägga ut information om dig själv på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av losdrivare:

Om någon känner sig 100% säker på att ovanstående aldrig kommer kunna hända, känn dig då helt trygg med att lägga ut information om dig själv på internet.

Lägg inte ut någonting om dig själv på Internet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

För egen del har jag ändrat mitt nick här på SweC till mitt riktiga namn & det är jag på avataren.
Försöker att uppföra mig & vara mig själv så mkt som möjligt här & då ser jag ingen anledning att
vara särskilt hemlig med mina personuppgifter här heller.

Vill jag sitta & vara anonym surfar jag till mitt anonyma nick på FB via Tor & säger saker jag
inte kan stå för i vanliga fall där, istället för här. Googlar man mig kan man nog hitta mig IRL, men so what?
Har inget Facebook-konto längre heller, man behöver ju inte vräka ut hela sitt liv på nätet om man inte vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Om man är rädd att sitt namn kommer ut offentligt har man ofta något att dölja.

Ja, och har man (tror att man inte har) inget att dölja så har man inget liv. "Ingenting att dölja"-argumentet är söndersågat vid fotknölarna för länge, länge sedan. De naiva och obildade politikerna ringde och ville ha tillbaka sitt argument.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."