Gammalt nätverkskort och nytt moderkort gillar inte varandra.

Permalänk
Medlem

Gammalt nätverkskort och nytt moderkort gillar inte varandra.

Hej!

Jag byggde mig en dator igår med Asus P8Z68-V PRO GEN3. http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PROG...

Till detta bygge hade jag tänkt sätta i mitt x år gamla trådlösa nätverkskort, D-LINK DWL-G520 http://tiny.cc/eclobw

När jag försöker trycka i kortet i PCI-sloten går det inte ner rent fysiskt. Avståndet mellan chassit och kontakten är för kort. Det "fattas" ca 1mm
(vilket inte låter mycket, men jag har verkligen försökt knö ner kortet utan lycka..)

Är det helt enkelt så att gränssnittet på nätverkskortet är föråldrat eller måste jag bara våga knö ännu hårdare?

Permalänk

Man ska aldrig tvinga ner komponenter i moderkortet det kan göra så att pci-sloten går sönder och det vill vi ju inte. Blir nog till att inhandla ett nytt nätverkskort.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte så att ditt moderkort sitter lite snett i chassit? Lätta lite på skruvarna som håller fast det och prova igen och sen dra fast det igen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Du kan ha använt för korta distanser när du monterade Mobot i förhållande till lådan. Det skiljer en smula på olika distanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Du kan ha använt för korta distanser när du monterade Mobot i förhållande till lådan. Det skiljer en smula på olika distanser.

Distanserna var redan monterade när jag köpte chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiztor:

Distanserna var redan monterade när jag köpte chassit

Det betyder inte att de är rätt för dig.

Permalänk
Medlem

Som ovan sagt man måste kolla så alla distanser matchar med hålen på moderkortet oftast kommer inte alla distanser för monterade på just det sätt som man "ska" ha dom .

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju testa att lossa på moderkortet och pressa det åt rätt håll när du sedan fäster det igen.
Det händer ibland att det blir dåliga bockningar på plåtarna också, jag har en gång köpt ett grafikkort billigt för att det var så felbockat att det inte gick att montera, jag tog loss plåten på det och gjorde om den så det gick att använda, det var inte vackert, men det funkade bra ett par år och eftersom kortet var mycket billigt i inköp så det var en ok lösning.
Du kan kolla så att baksidan på lådan är ok också, har den fått en smäll så kan avståndet till en viss kortplats ha påverkats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Det betyder inte att de är rätt för dig.

Hur skulle en distans som får moderkortet att flyttas 1 mm till höger se ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiztor:

Hur skulle en distans som får moderkortet att flyttas 1 mm till höger se ut?

Det nämnde du inte så hur skulle jag kunna veta det. Är chassit så fel att det passar illa i sidled borde inte heller dina andra kort passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Det nämnde du inte så hur skulle jag kunna veta det. Är chassit så fel att det passar illa i sidled borde inte heller dina andra kort passa.

Jo, saken är den att min GPU gick i, precis...

Så kan ju vara att den är lite lite sned, fast det gör mest utslag längst ner på mobot.

Permalänk
Medlem

Prova mrqaffes förslag.

Om det inte räcker, kan du försiktigt försöka "smida ut" lådan vid kortplatsen
mha hammare och/eller tänger.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Fick böja till nedre delen utav bakplåten som satt ihop med nätverkskortet. Fungerar prima nu!