Permalänk
Medlem

Server processor (AMD)

Hej!
Ska köpa ny processor till servern. AM3/AM3+.

Kommer användas som webserver, mycket PHP osv.
Snabbhet är viktigt men också stabilitet då det kommer vara många besökare.

Har kollat på dessa två.

http://www.webhallen.com/hardvara/109625-amd_phenom_ii_x6_105...
http://www.webhallen.com/hardvara/143146-amd_fx-8120_3.1ghz_8...

Vilken ser bäst ut?

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Tycker 8120, går att sänka volten en aning så får du en bra strömförbrukning.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

som föregående sa, skulle nog ta 8120. om du bara ska ha det för webbserver så behöver du inget kraftigt, bara något som går på lite ström för att få en bättre elräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Tycker 8120, går att sänka volten en aning så får du en bra strömförbrukning.

Betalar inte elräkningen så det spelar ingen roll

Skrivet av Misona:

som föregående sa, skulle nog ta 8120. om du bara ska ha det för webbserver så behöver du inget kraftigt, bara något som går på lite ström för att få en bättre elräkning.

Jag vill ha prestanda, annars är det ingen vits att byta från min 3kärniga athlon processor.

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Betalar inte elräkningen så det spelar ingen roll

Jag vill ha prestanda, annars är det ingen vits att byta från min 3kärniga athlon processor.

Jag har en AMD Athlon xp 3200+ 2.19 Ghz i min webbserver just nu och den klara det utan problem. Som sagt, för webbserver behövs inte mycket. om du ska ha virtuela servrar, hosta spel eller något annat så kan du behöva lite bättre saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misona:

Jag har en pentium d i min webbserver just nu och den klara det utan problem. Som sagt, för webbserver behövs inte mycket. om du ska ha virtuela servrar, hosta spel eller något annat så kan du behöva lite bättre saker.

Asså, som vi ser det nu, så ligger den på 40-70% load när man surfar 4-5 personer på den. Snart kommer vi öppna en sida som kommer ha sa ca 10.000 - 20.000 unika per dag. Till en början, så den kommer ju få några polare snart

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Asså, som vi ser det nu, så ligger den på 40-70% load när man surfar 4-5 personer på den. Snart kommer vi öppna en sida som kommer ha sa ca 10.000 - 20.000 unika per dag. Till en början, så den kommer ju få några polare snart

40-70% på en trekärnig, å fy fan.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

40-70% på en trekärnig, å fy fan.

Finns en minecraft server rullande kanske jag ska tillägga

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Asså, som vi ser det nu, så ligger den på 40-70% load när man surfar 4-5 personer på den. Snart kommer vi öppna en sida som kommer ha sa ca 10.000 - 20.000 unika per dag. Till en början, så den kommer ju få några polare snart

Höga förväntningar med 10-20k per dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Höga förväntningar med 10-20k per dag...

Nej, det är garanterat, flyttning av gammal sida

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Finns en minecraft server rullande kanske jag ska tillägga

Kan ni inte dedikera en kärna till minecraft och resten till OSet och webbservern? (Vet iofs inte hur stor minecraftserver ni har )

men i alla fall, jag hade kört på amd bulldozern 8core om du ska uppgradera

Hur mycket ram har du i burken föresten?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagert:

Kan ni inte dedikera en kärna till minecraft och resten till OSet och webbservern? (Vet iofs inte hur stor minecraftserver ni har )

men i alla fall, jag hade kört på amd bulldozern 8core om du ska uppgradera

Hur mycket ram har du i burken föresten?

ja, ramet bör inte vara något problem, har 16GB.

Tack för tipset

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nu tittade jag bara lite snabbt, men enligt http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx... så bör du väl ganska klart välja den billigare x6-an.

Ska väl tilläggas att jag inte riktigt vet vad en webserver kräver av en processor, men en nerklockad 8120 känns ju rätt uteslutet som någon föreslog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Nu tittade jag bara lite snabbt, men enligt http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx... så bör du väl ganska klart välja den billigare x6-an.

Ska väl tilläggas att jag inte riktigt vet vad en webserver kräver av en processor, men en nerklockad 8120 känns ju rätt uteslutet som någon föreslog.

Icke alls. AMD:s nya linje med budgetorienterade serverprocessrer som riktar sig specifikt mot små webbservrar innehåller just nedklockade varianter av FX-8120, i princip. Dessa presterar bra mycket bättre och är framförallt mer effektiva än en gammal phenom t.ex. Jag hade nog tittat på en sån processor om jag vore ts. De heter Opteron 3200 serien och är snorbilliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Icke alls. AMD:s nya linje med budgetorienterade serverprocessrer som riktar sig specifikt mot små webbservrar innehåller just nedklockade varianter av FX-8120, i princip. Dessa presterar bra mycket bättre och är framförallt mer effektiva än en gammal phenom t.ex. Jag hade nog tittat på en sån processor om jag vore ts. De heter Opteron 3200 serien och är snorbilliga.

Låter ju bra. Var köper man en CPU ur Opteron 3200-serien då? Jag har läst AMD:s pressrelease, men inga CPU:er så långt ögat når.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.