Permalänk
Medlem

Asus Radeon HD6950

Hejsan!

Jag har sedan tidigare ett grafikkort som börjar bli lite gammalt för att spela t ex bf3 har ett radeon hd 4800 1gb kortet funkar helt fel fritt i min dator. Men kände att jag behövde byta upp mig.

Nu har jag stolt vart iväg och köpt mig ett Asus ATI HD6950 2GB Pci-e. Sätter i kortet i datorn och allting går igång men får inte ut någon bild till skärmen? Har inte ryckt ut några sladdar eller så utan har kollat extra noga om allting sitter i och det gör det. Har även provat att ta ut mitt batteri ur moderkortet för att återställa "bios"? fick tips om det funkar fortfarande inte.. Sätter jag tillbaka mitt gammla kort igen funkar allting som vanligt..

Tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Vad har du för övrig hårdvara?
Har du uppdaterat moderkortsbiosen?

Permalänk

Uppdatera till d rätta/nya drivrutinerna?? Kan vara problemet.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Skriver direkt från kvitto på datorn så ifall det står lite skumt får jag be ursäkt.

Processor: AMD Phenom II x4 955 Box 3.2 Ghz/6mb Black Edition
Moderkort: Asus M2N68 Plus NF7025. AM2+, SATA2 RAID 8CH FW
Minnen: Ocz Titanium XTC DDR2 PC6400/800Mhz, CL5
Nätaggregat: Cooler Master Haf 822 - 630W Silent.

Jag har inte provat med att uppdatera biosen för moderkortet då jag inte hittar några.. Har inte heller provat att ladda ner driversen för kortet då jag tog ut det då jag blev orolig att det ev. är defekt.

Tack till er som redan svarat lite snabbt

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Jag har nu uppdaterat bios och drivrutiner för kortet, jag for fortfarande ingen bild. Vilket just nu känns extremt frustrerande. Och jag har ingen aning om hur jag ska lösa det. Asså det här är nog världens dummaste fråga men måste ändå ställa den.

Brevid där jag sitter i Pci-e sladde (6portar) finns ett till utag med (8portar). Är det någon särskiljd sladd jag måste ha där?

Permalänk
Medlem

ja det är klart du måste koppla i båda ström kablarna till kortet

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

men vad bra att jag har fått med nått sådant till kortet också.. Butiken jag köpt det på har stängt också.. Får kolla med nått annat ställe

Permalänk
Medlem

är ju inget du ska "få" så att säga, är en kabel som ska finnas på ditt nätagg
Det du ska ha är ju en pci express 8 pin, eller 6pin + 2 extra pin. kan visa hur det ser ut för mig så ser du klart att jag har en normal 6pin och den andra är 6+2 pin kontakt

ursäkta den extremt dammiga bilden xD

http://i.imgur.com/zDWMs.jpg

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

asså du ska ha sådan extrema tack! Ni alla som kom med tips ska ha tack. Hade aldrig listat ut det där själv att det fanns en +2 pin kontakt. Åter igen tusen tack till er alla. Och gissar på att många kan få sig ett gott skratt av att läsa den här tråden nu. Har ju lyckats typ "dum förklara" mig själv dumare än dum

Allting up n running lite skillnad blev det kanske

Permalänk
Medlem

Och så var det dags med nästa problem. Just nu sitter jag och är otroligt missnöjd med kortet då jag inte alls tycker att det presterar som det ska. Det flyter inte ens på i mediumsettings på Battlefield 3. Fpsen går väldigt upp och ner i spelet går från ca 60 ner till 30 ibland lägre än då. Och det här sker regelbundet med ett par sekunders mellanrum.

Jag har laddat ner ett program för att kolla fläktar samt temperaturen. Gjorde detta pga allting låter helt normalt när jag inte startar något spel. Men så fort jag startar ett spel så känns det som fläktarna får fri spel. Jag är medveten om att kortet ska autokorrigera fläktarnas hastighet. Men det som händer är att när jag kommer in i ett spel så ökar fläktarna väldigt mycket och sänker väldigt mycket så här skiftar det hela tiden och väldigt snabbt. Spelen laggar även i takt med detta.

Jag har ca 40 grader när jag inte gör något alls, så fort bf3 startar och man ska börja spela så ökar tempen till över 100 grader. Laddar upp en bild på logen från att jag kollade tempen samt fläktarnas hastighet. Jag har även ett ljudklipp att ladda upp om ni vill höra vad jag menar med att datorn ökar och sänker fläktarna.

http://ladda-upp.se/image.php?id=7833&size=full

Permalänk
Medlem

vilken sorts kylare är det på kortet? det är inte en direct CU2 eller?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

stämmer bra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molles90:

stämmer bra det

vänta va? är det en direct CU2 eller är det inte xD jag tror jag förvirrade mig själv nu

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

det är en direct CU2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molles90:

det är en direct CU2

ja du då är nått väldigt fel hm... har en direct CU2 själv och den går aldrig över 70C eller 35% fläkthastighet, och då har jag klockat den till 900mhz :/
har du kollat så fläktarna snurrar som dem ska? inget som ligger ivägen för en av dem?
ser att i början i bilden du visade tempraturen, så är det lika som min 12-13% fan speed och runt 50 grader

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

fläktarna snurrar som de ska har ingenting i vägen alls. Precis i början funkar helt perfekt men så fort ett spel startas förändras hela situationen. Ev. defekt kort?

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på kortet, den är med största sanolikhet flaskad av din processor, X4 är kända för o ligga en bra bit bakom tex i5 2500, klocka processorn så lär du tjäna prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molles90:

fläktarna snurrar som de ska har ingenting i vägen alls. Precis i början funkar helt perfekt men så fort ett spel startas förändras hela situationen. Ev. defekt kort?

lästa runt lite på google med folk som hade haft problem med för varma direct CU2 kort.
dem flesta hade löst det genom att ta av kylaren och byta kylpasta
https://bitcointalk.org/index.php?PHPSESSID=2e25dfeb9fbcb3e96...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Det är inget fel på kortet, den är med största sanolikhet flaskad av din processor, X4 är kända för o ligga en bra bit bakom tex i5 2500, klocka processorn så lär du tjäna prestanda.

fast ett 6950 direct CU2 över 100 grader i stock klock... nja känns inte just normalt

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Din processor klarar inte riktigt att dra runt bf3 i 60+ fps. Jag har lyckats med öite överklock att hållq mig över 60 oftast, men jag har ändå rätt stor drops ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åkte idag in med grafikkortet där det konstaterades ganska snabbt att grafikkortet var defekt. Grafikkortet fanns ej i lagar så tog ett GTX 560 ti istället samt pengar tillbaka. Allting fungerar klockrent bf3 spelas på high i ca 65 fps. Tyvärr för min del har jag mycket dåliga erfarenheter från radeon korten så kommer försöka hålla mig nvidia (min personliga åsikt). Så jag antar att det kan anses som problemet löst.

Passar på att tacka alla som tog sig tiden att svara på tråden samt komma med tips och förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Din processor klarar inte riktigt att dra runt bf3 i 60+ fps. Jag har lyckats med öite överklock att hållq mig över 60 oftast, men jag har ändå rätt stor drops ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer inte.

Har en upplåst 555:a och ligger mellan 80-110fps, i 3.6Ghz.

Permalänk
Skrivet av Pingen:

Stämmer inte.

Har en upplåst 555:a och ligger mellan 80-110fps, i 3.6Ghz.

yup, stämmer. Vilka grafikinställningar och vilken upplösning kör du i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

yup, stämmer. Vilka grafikinställningar och vilken upplösning kör du i?

Vill inte vara otrevlig, men det är irrelevant. Du skrev att det inte går att får över 60fps med en 955:a, när det gör det, uppenbarligen.

Snygg edit.

Permalänk
Skrivet av Pingen:

Vill inte vara otrevlig, men det är irrelevant. Du skrev att det inte går att får över 60fps med en 955:a, när det gör det, uppenbarligen.

Snygg edit.

Edit?

Jag kan köra lite benchmarks ikväll om ni vill det...
edit: Körde i medium på en 24p tdm, och fick max 111, min 40, och avg 59 fps med fraps benchmark i 10min. Får inte sämre fps av att häja till high. Har ett upplåst 6950.