Permalänk

phenom 2 temperaturer

Hur kan jag mäta min temperatur på min phenom 2 960t? Cpuid vägrar visa dem.

Permalänk
Skrivet av MorganShlorgan:

Hur kan jag mäta min temperatur på min phenom 2 960t? Cpuid vägrar visa dem.

Hwmonitor kör jag, funkar utmärkt...
Dock så ligger jag på 54c på load med cm hyper 212 evo, när jag lirar bf3 i ett par timmar, är det bra eller dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Rekommenderar speedfan och hwmonitor

Edit: Cpuid visar inte temps, utan bara clock och vcore.

Permalänk

är inte cpuid och hwmonitor samma sak?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar HwInfo Har fungerat klockrent hittils Har haft den i ca 3 år

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorganShlorgan:

är inte cpuid och hwmonitor samma sak?

Nu blandade jag ihop cpuid med cpu-z, du får ursäkta mig för det. cpuid är tillverkaren där cpu-z används för speciellt cpu-core och klock och där hw monitor är för övervakning av temps som sin specialtiet.

Permalänk

Själv rekommenderar jag Coretemp

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

CoreTemp är najs! Bra skrivbords-gadget också, om man kör windows.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Varnar dock för att p2 prollarna har en hemsk temp sensor. Om du får värden runt 16-18 eller liknande så är detta FEL! Så jag rekommenderar dig att inte tro på temps under ~35C

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LTsm:

Varnar dock för att p2 prollarna har en hemsk temp sensor. Om du får värden runt 16-18 eller liknande så är detta FEL! Så jag rekommenderar dig att inte tro på temps under ~35C

Yep, det som han säger: Min 1100T kan ligga på 13 grader i ett rum som är 20 grader varmt, lägg alltid till ungefär 10 grader så får du din rätta temperatur

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Hwmonitor kör jag, funkar utmärkt...
Dock så ligger jag på 54c på load med cm hyper 212 evo, när jag lirar bf3 i ett par timmar, är det bra eller dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, max är 60C tror jag. Ligger runt 54-57 i load jag med.

Som sagt http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html visar rätt temps

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Min 1100T visar rätt oftast, jag använder bara speedfan för att kolla temps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Brukar ligga på runt 45 grader efter två timmars bf3 spelande, och har stock fläkten, så det är ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Rekordmedlem

61-71 är maxtemp enligt amds datablad, men det uppges inte vilket det är på alla cpuer de har listade på hemsidan.
Jag gjorde ett test och pinade min 6kärns upplåsta 960T med prime 95 utan att låta fläktarna gå igång, så den fick bli varm å go. När den segade sig upp till 62 grader så sänkte den frekvensen till 1600Mhz och började kyla ner sig och jag stängde ner prime95 strax efter det för att låta den gå ner till sin normala temp kring 40 grader där den är vid normalt bruk för mig, man kan tydligt se punkten när den stryper sig på den här tempkurvan.
Man behöver inte heller vara rädd för att köra varmt, det är så man gör om man vill ha en tyst dator, då aktiverar man bara fläktarna om det verkligen ska köras med maxprestanda långa tider kontinuerligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som sagt, temperaturer runt 20 grader är oftast fel, men det betyder inte att man ska lägga på 10 grader även i load, för där visar coretemp mer korrekt än CPU-temp enligt AMD.

Det beror på att tempgivarna bara är bra kalibrerade nära maxtemp för CPUn, eftersom deras huvudfunktion är att förhindra överhettning, inte ge information om idle-temp.

Vad visar programmen du kör? Har du senaste versionen och har du provat flera program, dvs både HWMonitor och Coretemp?

Har du överklockat/låst upp kärnor så kan tempgivarna balla ur också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Så man kan alltså gå efter core-temp? Har alltid trott att det är när CPU-temp går upp mot en 60 grader man ska vara försiktigt, för att för tillfället om jag gejmar långa sessioner så kan CPU gå upp mot en 41-42, men core bara 25.. Så jag kan alltså ta det lugnt och ha 35 grader högre på core utan att oroa mig?

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan väl säga att det enda som egentligen är intressant är när cpuns maxtemp nås så den klockar ner sig, nerklockningen sker omedelbart som ni ser i tempdiagrammet, jag har alltså en som har 61 som max för den klockar ner direkt givaren ger 62 och man ser även att den troligen inte hade stigit särskilt mycket mer heller eftersom kurvan nästan planat ut helt på exakt 61 grader i mitt fall, det påverkas förstås av tempen i rummet, men det var ganska varmt ( kring 26-27 grader) efter de 15 minuter jag pinade cpun för att få den varm nog för att klocka ner.
Det visar också att ninjan är en bra självdragskylare.
Man kan om man vill & vågar ta reda på var ens egen kombination av delar tar stopp tempmässigt, och min tempsensor verkar dessutom stämma rätt bra om jag nu har en 61 graders cpu och sensorn funkar fast cpun är upplåst. (åtminstone på min cpu)
Jag brukar bara bry mig om att datorn är totalt stabil och inte lägga någon större vikt vid tempen, men jag har främst pysslat med tysta byggen och lägger mig gärna nära maxtemp och min fläkt, men normalt sett så får fläktarna starta innan det klockar ner sig, det är bra att ta reda på maxtemp så man vet vad ens delar har för egenskaper och kan trimma in kylningen därefter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På tal om skrivbordsgadget så finns speedfan också som gadget där du kan få upp allt från spänning på de olika linorna till temps och fläkthastigheter. Fungerar bra för mig eftersom att jag inte kan använda coretemp pga core unlock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liqqan:

Så man kan alltså gå efter core-temp? Har alltid trott att det är när CPU-temp går upp mot en 60 grader man ska vara försiktigt, för att för tillfället om jag gejmar långa sessioner så kan CPU gå upp mot en 41-42, men core bara 25.. Så jag kan alltså ta det lugnt och ha 35 grader högre på core utan att oroa mig?

Ja, så bör det vara. Dock så är det troligtvis inte 35 grader på riktigt, utan kanske 20 med tanke på vad din CPU visar. Har testat en del med mitt system hemma och cores "kommer ikapp" när det ökar, dvs en grad på CPU motsvaras av fler grader ökning på cores.

Vid Idle visar mina cores ca rumstemp på 21-22 grader och CPU-temp visar mer rimliga 35 grader.

Vid full load med CPU på 58-59 ligger cores nästan lika högt, ca 54-55, det ska då vara coretemp som är mer korrekt vid den höga tempen. Som du ser är skillnaden inte 10-15 grader längre utan bara 4-5.

Tror jag fick shutdown-varningen när cores gick till 61-62 och CPU hamnade på 64-65, vilket också tyder på att cores visar mer rätt i full load, då det är de som styr avstängningen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

jag har överklockad 965 den rullar på i 4.3 min ide tdmp e ca 38 bf3 i en natt ger ca 57-58 grader fast det är me http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581326 denna kyllaren den är riktigt bra rekomenderas starkt låg alldrig över 45 med orginal klock

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!