Hur håller man ut tills man har råd att uppgradera datorn?

Permalänk
Medlem

Hur håller man ut tills man har råd att uppgradera datorn?

Tja,

Sitter någon annan i den sitsen att ni har en kass dator och bara ett extrajobb/lågavlönad och knappt hinner ikapp räkningar/mat och inte har pengar över till att uppgradera datorn? (i-landsproblem)

Jag vill gärna veta vad ni har för tankar om hur man kan uppehålla sig tills det går att uppgradera, för ni kanske vet något som jag inte vet. ^^
Det enda jag egentligen spelar "på riktigt" är SC II men så fort det sker sammandrabbningar med mer än 10 units laggar allt för mycket = exit.
Så jag hänger på Newgrounds och spelar najs flashspel som inte kräver en monsterdator direkt, men ändå. Jag är en gamer inuti.

Förutom datorn har jag ett Wii som jag inte rör längre. Annars kanske man kan gå ut, men vem vill göra det? lol

Egentligen ville jag bara skriva av mig, för jag blir så frustrerad och nere. Så mycket att uppgradera, så lite pengar...

nätaggets fläkt låter lite för mycket... skärmen är en gammal CRT som är döende... högtalarna och ljudkortet (inbyggt) är halvkassa (jag som älskar bra ljud!), hela systemet är som sagt långsamt, musen är en vanlig Microsoft Intellimouse eller vad den heter. Den funkar, men är slö i snabba RTS.

Jaja, det var i alla fall skönt att skriva av sig. Ser gärna vad ni har att säga.

Permalänk
Medlem

Tja min 30" skärm pajade till datorn i veckan, fick abstinens direkt eftersom jag inte hade cash köpa en ny omgående, fick ta upp min gamla 20" LCD, men nu har jag skaffat en U2711 monitor och är otroligt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Tja min 30" skärm pajade till datorn i veckan, fick abstinens direkt eftersom jag inte hade cash köpa en ny omgående, fick ta upp min gamla 20" LCD, men nu har jag skaffat en U2711 monitor och är otroligt nöjd.

Den är väl på 27"? Därav namnet. Min CRT är på 19", så det blir väl 18" effektivt eller något. Jag kommer inte kunna hoppa upp till en 27", men om jag jobbar mig upp som alla andra gjort kanske jag kommer dit så småningom, haha. Har siktet inställt på en Dell U2312HM för tillfället.

Permalänk

TS dator i sign är knappast inte kass och det går göra mycket roligt på den, när det handlar om nya krävande spel så bör den klara av det också med de lägsta inställningarna.
Så mitt råd är att lära sig något vettigt med datorn som du kan ha nytta av i arbetslivet för att sedan få bättre betalt. Detta kan vara alltifrån programmering, servers, design, layout till bokföring...

Sedan kan man uppgradera datorn i umgångar, där jag personligen tycker att TS skärm borde ligga högt i prioritet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Alkohol

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Om spel är vad du är ute efter och du anser dig ha en kass dator så ska du genast ta dig an gamla klassiker du minns, glömt och gömt. Chips Charlatan, Baldurs Balle, Mulle Meck bygger en partikelaccelerator eller DotA.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Morrowind borde flyta fint.

Permalänk
Medlem

Som sagt, gamla spel is teh shit...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

kan väl bara prata för mig själv, men jag brukar spela alla de nya spelen som kommer, oavsett om det går så långt så att spelen är så pass krävande så att min dator ej klarar av dem, så lirar jag dem ändå.
annars så hoppar jag helt enkelt tillbaka flera år och spelar lite gamla spel, funkar helt ok, sen kommer dagen då man har råd att uppgradera och då kan man lira dessa spel som inte flöt på så bra på den gamla datorn samt skaffa och invänta nyare spel.
behöver ju inte få rå panik och uppgradera direkt så fort det börjar komma spel som tar kål på datorn ens, gäller att ha lite tålamod.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

kan väl bara prata för mig själv, men jag brukar spela alla de nya spelen som kommer, oavsett om det går så långt så att spelen är så pass krävande så att min dator ej klarar av dem, så lirar jag dem ändå.
annars så hoppar jag helt enkelt tillbaka flera år och spelar lite gamla spel, funkar helt ok, sen kommer dagen då man har råd att uppgradera och då kan man lira dessa spel som inte flöt på så bra på den gamla datorn samt skaffa och invänta nyare spel.
behöver ju inte få rå panik och uppgradera direkt så fort det börjar komma spel som tar kål på datorn ens, gäller att ha lite tålamod.

Mitt problem är att jag inte vill uppleva spelen för första gången på dålig grafik/ljudkvalité, utan helst så bra som möjligt första gången, så att jag kan uppskatta både bilden och ljudet samtidigt som jag hänger med i storyn som spelutvecklarna hade tänkt sig. Man kan ju bara få ett första intryck, och större händelser kommer inte överraska en mer än en gång. Därför har jag typ 30 spel som bara sitter där och väntar på att jag ska uppgradera datorn, haha.

Men en bra sak är att CPU/grafikkort som inte är det allra senaste skriket fortfarande är riktigt bra. Jag hade t.ex. kunnat spela mycket på High, eller om det är lite äldre saker, på Ultra med en AMD 965 och typ 560 Ti. Min poäng är att priserna sjunker mycket eftersom nyare saker släpps, t.ex. den här nya nVIDIA 680 GTX.

Permalänk

Spara, spara och åter spara. Dagen jag bytte ut min A64 x2 var en underbar dag, tänkte precis som dig innan
Sista månaderna med A64'an gav jag bara upp spelandet helt, orkade inte med ett as som t.om. laggade i TF2 på lägsta inställningar.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Blir nästan rörd över förståelsen man får och att det finns andra som är/har varit i samma sits. Vi, de osynliga.

Är gamla spel fortfarande spelvärda? T.ex. Diablo, Baldurs Gate? Vilka andra finns det? Jag har redan klarat Oblivion 2 gånger. Kommer jag gilla Morrowind? För övrigt älskar jag spel som Mech Warrior och Brothers in Arms och typ Call of Duty.

Permalänk
Medlem

Sim city 4 och civilization 2 bör ju fungera felfritt, och där kan du lätt spendera många timmar :). Även Trackmania-spelen är kul även de med ett par år på nacken. Annars har du ju även quake 3/urbanterror/quakelive/wolfenstein:enemy territory som fungerar utan problem på lite tröttare datorer.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

köper billigare komponenter, en gång i kvartalet / halvåret , på rea. sen så spelar jag mest bara wow och det flyter ju på fint. men sen så rinner det ju över ibland och då kan man ju alltid flytta till jobbet, eller raida soprum. alt. finns väl avbetalning :j

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Skrivet av shiroW:

köper billigare komponenter, en gång i kvartalet / halvåret , på rea. sen så spelar jag mest bara wow och det flyter ju på fint. men sen så rinner det ju över ibland och då kan man ju alltid flytta till jobbet, eller raida soprum. alt. finns väl avbetalning :j

Kan tyvärr inte köpa på avbetalning. Jag får ju fortsätta fiska efter bra deals... suck. Men inget är omöjligt. Kanske redan redo om 2-3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Kan tyvärr inte köpa på avbetalning. Jag får ju fortsätta fiska efter bra deals... suck. Men inget är omöjligt. Kanske redan redo om 2-3 månader.

Hur mycket har du möjlighet att sätta av varje månad?
Säg att du kan sätta undan, 600kr
Första månaden så kanske du ser ett SSD erbjudande för 600kr för 60GB (hyfsat vanligt med dom nu), så du köper det som systemdisk (så att du kan ha kvar din nuvarande HDD för mer lagring)
Nu sparar du 2-3 månader och köper på marknaden (beggat) Cpu, Moderkort, RAM, vilket går att komma över för ca 700-1000kr (775socket)
Sen så köper du ett grafikkort (beggat) för 600-1000kr
Sen så återanvänder du ditt nättagg tills du har mer pengar och köper ett vettigt agg

Permalänk
Hedersmedlem

Med lite självdiciplin och långsiktigt tänkande så kan man få råd med dyra saker ganska snabbt. Dra igång och tokspara, lägg inte ut en krona i onödan utan tänk "det här gör att jag får vänta längre på ny dator" innan du köper något. När du sen har pengar så det räcker till allt, köp.

Att hålla på och köpa lite då och då brukar bara göra det dyrare. Priserna går som bekant sällan upp inom datorvärlden (utom vid naturkatastrofer och liknande) så det lönar sig oftast att köpa allt på en gång.

För att göra väntetiden lite roligare, försök lära dig något som du i framtiden kan tjäna pengar på. Det är aldrig fel att kunna grunderna i ett par programmeringsspråk.. eller bara vara överjävigt bra i office-paketet.

Sen finns det ju gott om gamla spel och spel som inte kräver så mycket av datorn som går att spela i ett par år utan att tröttna. OpenTTD och Minecraft kan jag lätt fördriva både en och två veckor med om jag hade den tiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har satt ut en annons i min desperation. Kommer inte ha råd med nya grejer förrän om några månader minst, så jag kommer försöka köpa billigt begagnat för att uppehålla mig tills dess.

En polare tipsade mig också om hur jag kunde lära mig HTML och CSS gratis på nätet, men jag vet inte om jag har motivationen än... men jag vill i alla fall tacka för alla era svar. Det satte ett leende på mina läppar när jag såg alla schyssta tips och förståelsen. creds.

Permalänk
Medlem

Har du microsoft 1.1? Se aldrig ner på den, bästa musen.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Har du microsoft 1.1? Se aldrig ner på den, bästa musen.

Nej, Intellimouse Explorer 3.0.

Permalänk

Min nuvarande dator köpte jag 2005 när den gamla burken totalhavererade, har bara gjort uppgraderingar när komponenter gått sönder, ex. gfx, hdd och vissa delar av moderkortet (då har jag köpt billiga pci-kort som ersättning till ljud och nätverkskort). Nu börjar den dock sjunga lite på sista versen känns det som..

Resonerar som så att om datorn klarar de uppgifter du utför på daglig basis behöver du inte ha något som är bättre. Eftersom moderna spel går fetbort (då det faktiskt inte har funnits några spelmakare de senaste 10 åren som faktiskt släppt ett spel som har både bra spelkänsla och bra story) så är ju prestandan egentligen inget problem. Slutsats, du klarar dig med vad du har så länge du har bild på skärmen och datorn svarar när du ger den ett kommando.

Men visst, flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Nej, Intellimouse Explorer 3.0.

Inte sämsta musen det heller.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Spelar man inte så duger en gammal P4:a forfarande helt klart, man kan ju köpa ny skärm istället eller lite mer minne, byta till modernare chassi, nya PSU tex så har man tagit lite småbitar innan uppgraderingen och då blir det inte så saftigt som att köpa hela kitet på en gång, så brukar jag göra i varje fall och min förra dator är en C2D från sent 2006.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad jag hatar min P4:a men stabil har den varit iallafall. Ivy Bridge here I come!!!!

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Öppna ett konto på Avanza eller Nordnet och börja spara så smått. Under tiden som du väntar på att pengarna ska samla sig på hög kan du ju spela retro-spel.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Känns som om du fokuserar lite mer på kringutrustning mer än själva datorn. Högtalare, mus, skärm etc.

Skit i de för tillfället spara alla pengar till lite hårdvara, dela upp köpet av grejerna så du inte spenderar de sparade pengarna på något annat.
sälj saker, ditt Wii t.ex ?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Köpte ett nätagg och 4870 1gb på marknaden. :b De borde komma den här veckan.
Nätagg kan tyckas varför? Men det var bra för sitt pris och det ska vara knäpptyst. 415 kr inkl frakt för ett riktigt bra agg och samtidigt får jag ner ljudnivån på hela systemet = win. Datorer har man ju bl.a. för upplevelsens skull, och nu förstörs inte det av oljud för min del.

Bara mobo/cpu/RAM kvar! Sen kommer systemet vara "okej".
Lade för övrigt bud på SimCity 4 Deluxe på Tradera, men såg i efterhand att många haft problem med det på nyare datorer, så vetefan hur mycket jag kommer få ut av det. Kanske löser sig. Annars var det inte många kronor det kostade i alla fall.