Vad gör OSX till världens mest avancerade OS?

Permalänk
Medlem

Vad gör OSX till världens mest avancerade OS?

Vad är det som gör att Apple kan kalla sitt OSX för världens mest avancerade operativsystem?

Hade det varit rent falskt hade väl Microsoft stämt dem för att få bort påståendet?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Native Sandboxing, UNIX och andra stabila grejer. OS X = UNIX.

Någonting som stör mig är folk som säger "Visst, OS X är bra för den som vill ha någonting enkelt, men vi som vill kunna ändra vårt system efter eget tycke kör Windows.." Lol...

Permalänk
Medlem

Sandlådan har ju folk tagit sig förbi utan några större problem.

Antagligen så är det för att dom har gjort det ordentligt från grunden. Till skillnad från microsoft som verkar bygga på gammalt OS med en hög patchar.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Huruvida Mac OS X är bättre än Windows eller inte kan ni ta i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/957165-pc-elle...

Håll resten av forumet rent från liknande tjafs, tack.

*Tråd rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tack Andreas!

Denna tråden ska bara utreda varför Apple (och resten av världen) känner att de har fog för att kalla OSX för världens mest avancerade operativsystem.. Hur vida det är det eller inte tar vi i den andra tråden!

Hur länge har Apple kallat det för världens mest avancerade? Dök det upp i samband med Snow Leopard?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Här är lite vad Apple anser är så revolutionerande med deras OS https://developer.apple.com/technologies/mac/

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Tycker nog att det mest låter som Apple skryt, sandboxing är väll inget nytt funnits länge inom *nix, sedan att windows kanske har sina brister det är väll en annan sak.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk

Tycker inte det är världens mest avancerade OS innan de har skaffat ett riktigt filsystem, att de har hängt kvar vid det värdelösa HFS+ så länge de har är katastrof.

Förövrigt tror jag de syftar på UNIX-grunden, deras Core-APIer samt att de kör på en microkernel.

Jag har för mig att Apple har kallat det för världens modernaste OS sen innan 10.0 kom ut, har för mig att Jobs nämner det i en förhandsvisning av systemet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Tycker inte det är världens mest avancerade OS innan de har skaffat ett riktigt filsystem, att de har hängt kvar vid det värdelösa HFS+ så länge de har är katastrof.

Förövrigt tror jag de syftar på UNIX-grunden, deras Core-APIer samt att de kör på en microkernel.

Jag har för mig att Apple har kallat det för världens modernaste OS sen innan 10.0 kom ut, har för mig att Jobs nämner det i en förhandsvisning av systemet.

Förvisso inte ett filsystem, men Lion förde med sig Core Storage.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Till att börja med är väl "avancerat" ett ganska vagt begrepp. Är det de operativsystem som har flest funktioner som er mest avancerat eller är det systemet med krångligast logaritmer?

Tror det bara är där för att låta flashit, så som inovation hela tiden används när apple beskriver något Men nån annan får gärna påpeka vad det fasta begreppet för "avancerat" är.

Permalänk
Skrivet av DrRotmos:

Förvisso inte ett filsystem, men Lion förde med sig Core Storage.

Jo visst, men det hjälper ju inte jättemycket när filsystemet som ska hålla alla ens filer intakta fortfarande till viss del är trasigt. Samt singeltrådat, vilket drar ner prestandan en hel del i moderna system.

Förövrigt kan jag jag rekommendera Siracusas (skribenten av artikeln ovan) rant angående filsystem i OSX:
http://5by5.tv/hypercritical/56
http://5by5.tv/hypercritical/57

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det som gör att Apple kan kalla det världens mest avancerade är för att media varit bländade av Jobs och att Apple har världens hitills mest effektiva PR-maskineri. Inget annat.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Vad är det som gör att Apple kan kalla sitt OSX för världens mest avancerade operativsystem?

Rätten att uttrycka sin åsikt? För något annat låter det inte som.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som sagt, en bra marknadsavdelning.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det som gör att Apple kan kalla det världens mest avancerade är för att media varit bländade av Jobs och att Apple har världens hitills mest effektiva PR-maskineri. Inget annat.

Säger inte emot dig eller något. Men om inte OS X är världens mest avancerade OS. Vad är det då? Och mest inressant: Varför?

Jag säger inte någonting om vad som är mest avancerat. Tycker Windows och OS X har sina för- och nackdelar.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?