Datorn vill inte pumpa ut 120hz till nya skärmen!

Permalänk
Medlem

Datorn vill inte pumpa ut 120hz till nya skärmen!

Hejsan! Jag har just köpt en ny skärm en stor anledning till detta var att jag ville ha 120hz. När jag gick in i Nvidia Kontrollpanelen så märkte dock att på upplösningen 1920x1080 så går det inte att ha 120hz. Jag gick in och försökte lägga till en "custom resolution" med 1920x1080 120hz men då blev skärmen svart och så stog det "out of range", innan den återgick till vanliga inställningarna. Det går däremot att ha 120hz i andra lägre upplösningar Vad är troligast felet? Är det grafikkortet som inte pallar leverera 120hz i rätt upplösning? Jag har ett GTX 570, tycker den borde klara av uppgiften. Det skulle ju va extremt dåligt om det är så att skärmen själv inte pallar 120hz i den upplösning som ska va på den.

Skärmen är förövrigt en BenQ 23,6" XL2410T.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Vad använder du för kabel?

D-SUB med en adapter till DVI-I eftersom att grafikkortet har DVI-I och Mini HDMI portar.

Skärmen har D-SUB, DVI-D och HDMI. Alla dom tycker man borde klara 120hz med tanke på att det är det som utlovas.

Permalänk
Medlem

Fick du inte med en Dual link DVI kabel(en DVI med alla pins) med skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Fick du inte med en Dual link DVI kabel(en DVI med alla pins) med skärmen?

Jo men det är olika DVI gränssnitt på kortet och skärmen, båda är dual-link men skärmen är DVI-D och kortet DVI-I. Jag hade ingen adapter för ändamålet så jag körde på lösningen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Jo men det är olika DVI gränssnitt på kortet och skärmen, båda är dual-link men skärmen är DVI-D och kortet DVI-I. Jag hade ingen adapter för ändamålet så jag körde på lösningen ovan.

DVD-D passar i DVD-I

Citat:

Your monitor supports playing three-dimensional (3D) content transferred through DVI-D Dual
Link cable. Yet you need to have the appropriate hardware equipment and software programs that
are compatible with 3D playback.

Permalänk
Medlem

Kan ha fel men tror att du måste köra med en dual-link DVI för att kunna använda 120Hz på din skärm.

Permalänk
Medlem

hmm, den enda skillnaden mellan DVI-I och DVI-D är väl de 4 pinnarna runt det stora flatstiftet? bör funka med en DVI-D kabel rakt av.

Jag har inte haft nån 120hz skärm, men har för mig att man måste köra över DVI och med dual-link för att det ska fungera.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Jo men det är olika DVI gränssnitt på kortet och skärmen, båda är dual-link men skärmen är DVI-D och kortet DVI-I. Jag hade ingen adapter för ändamålet så jag körde på lösningen ovan.

d-sub är en form av vga och den klarar inte 120 Hz. gränsen för vga är på 70 Hz

du måste köra med dual link dvi för att få 120 Hz.

dvi-d och dvi-i klarar 120 Hz.

Visa signatur

2013| GTX 780 TI SC 3GB
2012| Fractal Design Define R3 | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | Corsair 1200W 80+Gold | GSkill 16GB 2133MHz | 2x GTX 680 2GB SLI | Intel Core i7 3770K | Asus Xonar DX | Plextor M3 Pro SSD 512GB | LaCie USB 3.0 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

D-SUB med en adapter till DVI-I eftersom att grafikkortet har DVI-I och Mini HDMI portar.

Skärmen har D-SUB, DVI-D och HDMI. Alla dom tycker man borde klara 120hz med tanke på att det är det som utlovas.

varken hdmi eller dsub klarar 120hz.
Det står inte någonstans att alla ingångar ska klara att mata ut 120hz så vitt jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

D-SUB med en adapter till DVI-I eftersom att grafikkortet har DVI-I och Mini HDMI portar.

Skärmen har D-SUB, DVI-D och HDMI. Alla dom tycker man borde klara 120hz med tanke på att det är det som utlovas.

Detta är samma sak som att använda en VGA anslutning. Eftersom du tar bort den digitala delen av signalen med D-SUB adaptern.
120hz stöds inte i fullHD upplösning via VGA.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Du skall endast använda DVI Dual Link kabeln som följde med bildskärmen för att kunna använda 120Hz och kabeln är troligen en DVI-D Dual Link kabel som passar både DVI-D Dual Link och DVI-I Dual Link kontakter.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

DVD-D passar i DVD-I

Skrivet av joel05:

Kan ha fel men tror att du måste köra med en dual-link DVI för att kunna använda 120Hz på din skärm.

Skrivet av Otur:

hmm, den enda skillnaden mellan DVI-I och DVI-D är väl de 4 pinnarna runt det stora flatstiftet? bör funka med en DVI-D kabel rakt av.

Jag har inte haft nån 120hz skärm, men har för mig att man måste köra över DVI och med dual-link för att det ska fungera.

Jo, visst fan passade de och problemet löstes också. Jag antog att de inte passade eftersom de hade olika namn, va dum jag känner mig. Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av rabiat:

Hejsan! Jag har just köpt en ny skärm en stor anledning till detta var att jag ville ha 120hz. När jag gick in i Nvidia Kontrollpanelen så märkte dock att på upplösningen 1920x1080 så går det inte att ha 120hz. Jag gick in och försökte lägga till en "custom resolution" med 1920x1080 120hz men då blev skärmen svart och så stog det "out of range", innan den återgick till vanliga inställningarna. Det går däremot att ha 120hz i andra lägre upplösningar Vad är troligast felet? Är det grafikkortet som inte pallar leverera 120hz i rätt upplösning? Jag har ett GTX 570, tycker den borde klara av uppgiften. Det skulle ju va extremt dåligt om det är så att skärmen själv inte pallar 120hz i den upplösning som ska va på den.

Skärmen är förövrigt en BenQ 23,6" XL2410T.

Tack i förhand!

Jag sitter på samma problem som dig, näst intill iaf.
Jag har samma skärm men har uppgraderat mig från 570 till ett 770. Och jag har problemet att jag kan inte få min BenQ skärm att funka så fort jag uppdaterar mitt grafikkort. Skärmen slocknar då jag kör DVI-D Dual link kabeln, men funkar med HDMI kabel. Dock får jag inte ut 120hz då ..
Några idéer ?