Letar bok tips (post apokalyptiskt tema)

Permalänk
Medlem

Letar bok tips (post apokalyptiskt tema)

Sitter o letar ny bok i detta tema men det är inte lätt o hitta någon. Läst "vägen" och "i am legend" tycker att överlevnads temat i dom är riktigt spännande. Gillade även Metro 2033 mycket, 2034 va inte alls lika bra som föregångaren. Läser helst på svenska men inga problem om boken är på engelska.

Vad finns det mer för post apokalyptiska guldklimpar där ute?

Permalänk
Medlem

Läste själv I am legend för inte så längesedan. Helt klart trevlig läsning, om än kanske lite väl mycket biomedicinska utlägg :).
Har tyvärr inga andra att tipsa om, men jag ska försöka hålla ett öga på tråden för att se om det dyker upp något. Vad kan du säga om vägen? Vem har skrivit den, och vad är den engelska titeln? (föredrar själv att läsa på engelska/originalspråket i de flesta fall)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Läste själv I am legend för inte så längesedan. Helt klart trevlig läsning, om än kanske lite väl mycket biomedicinska utlägg :).
Har tyvärr inga andra att tipsa om, men jag ska försöka hålla ett öga på tråden för att se om det dyker upp något. Vad kan du säga om vägen? Vem har skrivit den, och vad är den engelska titeln? (föredrar själv att läsa på engelska/originalspråket i de flesta fall)

The road av Cormac McCarthy: http://www.bokus.com/bok/9780307386458/the-road/

Finns även som film: http://www.imdb.com/title/tt0898367/

Den är väldigt mörk och handlar mycket om själva överlevandet. Den va lite segstartad dock, men efter ett par sidor så börjar man komma in i boken. Skulle säga att det är helt klart min favorit i detta tema än så länge. Gillar man post apokalyptiska böcker så borde man ha läst den där.

Permalänk
Medlem

Han skrev ju att han läst vägen redan i första posten?

Jag kan rekommendera The gunslinger(revolvermannen) av Stephen king. Det är en hel bokserie som utspelas i en lite annorlunda post-apokalyptisk värld. Den är skitbra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Sitter o letar ny bok i detta tema men det är inte lätt o hitta någon. Läst "vägen" och "i am legend" tycker att överlevnads temat i dom är riktigt spännande. Gillade även Metro 2033 mycket, 2034 va inte alls lika bra som föregångaren. Läser helst på svenska men inga problem om boken är på engelska.

Vad finns det mer för post apokalyptiska guldklimpar där ute?

Tyckte inte heller att Metro 2034 var en värdig uppföljare. Stötte nyss på en bok som heter "Förgörelsen" som är en uppföljare till "Släktet"och som jag läser nu och som jag tycker är en väldigt bra bok, dock är den första delen inte post apokalyptiskt då den handlar om hur undergången går till. Andra boken handlar om hur mänskligheten gömmer sig i NYC:s tunnelbanor vilket till en början gjorde mig ganska skeptiskt till boken då jag trodde att det var en billig kopia av metro böckerna eftersom den kom ut förra året alltså efter det att metro 2033 hade kommit ut, men jag kanske har fel- det kanske är en bra kopia med tanke på att första boken verkar helt ok.
Kan inte så många titlar med apokalyptiskt tema då jag läser för det mesta fantasy men du lär hitta några på titlar med samma tema bland Stephen Kings böcker, annars kan du läsa "Stalingrad"- det är ju så nära apokalypsen vi människor förmodligen har kommit fram till....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Han skrev ju att han läst vägen redan i första posten?

Jag kan rekommendera The gunslinger(revolvermannen) av Stephen king. Det är en hel bokserie som utspelas i en lite annorlunda post-apokalyptisk värld. Den är skitbra.

Citera gärna den du svarar.

Det jag skrev var att jag läst I am legend. Därefter menade jag på att jag tyckte att den var bra/intressant och att jag gärna läser något liknande, varpå jag frågade mer angående "Vägen", som jag sedan också fick både svar och länk till av trådskaparen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Den har ja uppskriven redan, men frågan är om man borde läsa boken han skrev innan om zombies med?

Skrivet av Tomas_88:

Tyckte inte heller att Metro 2034 var en värdig uppföljare. Stötte nyss på en bok som heter "Förgörelsen" som är en uppföljare till "Släktet"och som jag läser nu och som jag tycker är en väldigt bra bok, dock är den första delen inte post apokalyptiskt då den handlar om hur undergången går till. Andra boken handlar om hur mänskligheten gömmer sig i NYC:s tunnelbanor vilket till en början gjorde mig ganska skeptiskt till boken då jag trodde att det var en billig kopia av metro böckerna eftersom den kom ut förra året alltså efter det att metro 2033 hade kommit ut, men jag kanske har fel- det kanske är en bra kopia med tanke på att första boken verkar helt ok.
Kan inte så många titlar med apokalyptiskt tema då jag läser för det mesta fantasy men du lär hitta några på titlar med samma tema bland Stephen Kings böcker, annars kan du läsa "Stalingrad"- det är ju så nära apokalypsen vi människor förmodligen har kommit fram till....

Lästa på lite om den där "Släktet" den verkar helt okej så ja skriver upp den med. Får se när ja har tid o ta mig an den bara.

Tack alla för tipsen hittills

Permalänk
Medlem

Du kan få en inbunden version av släktet på adlibris för 45 kr och av förgörelsen för 65 kr så länge rean varar.

EDIT:

Blev själv sugen på att köpa Hungerspelen Och kanske en inbunden version av metro 2033 då jag lånade den från biblan och köpte 2034 istället.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Du kan få en inbunden version av släktet på adlibris för 45 kr och av förgörelsen för 65 kr så länge rean varar.

EDIT:

Blev själv sugen på att köpa Hungerspelen Och kanske en inbunden version av metro 2033 då jag lånade den från biblan och köpte 2034 istället.

Va storpocket som kostade 45 kr där, men ja tog den. Får se när den dimper ner här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Den har ja uppskriven redan, men frågan är om man borde läsa boken han skrev innan om zombies med?

Ja helt klart den är värd en läsning!

Jag har kört båda Zombie böckerna av ''Max Brooks'' i Ljudbok grymt bra speciellt World War Z om man vill ha lite spänning Zombie Survival Guide är lite mer som en rolig historia/fakta bok.

Om du är lite finurlig kan du hitta dom på YT.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

1984 av Orson Welles är given om du inte läst den ännu..

edit: george orwell menar jag givetvis (lol..)

Permalänk
Medlem

A brave new world är också riktigt bra (skrevs också tidigt, likt 1984)
http://en.wikipedia.org/wiki/Brave_New_World

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det nämndes Stephen King förut och han har (förutom the Dark Tower-serien, som egentligen är hans försök till Tolkienfantasy och är asbra) skrivit två böcker som jag känner till som handlar om en postapokalyptisk värld:

The Stand (Pestens Tid, kommer en pest och dödar de flesta och sen är det lite krig mellan gud och satan typ) och Signal (Det går ut en signal över mobilnätet och alla som hör den blir zombies... rätt fräck faktiskt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Det nämndes Stephen King förut och han har (förutom the Dark Tower-serien, som egentligen är hans försök till Tolkienfantasy och är asbra) skrivit två böcker som jag känner till som handlar om en postapokalyptisk värld:

The Stand (Pestens Tid, kommer en pest och dödar de flesta och sen är det lite krig mellan gud och satan typ) och Signal (Det går ut en signal över mobilnätet och alla som hör den blir zombies... rätt fräck faktiskt )

Har faktiskt pestens tid hemma nu sen ett par dagar bara. men ska kika på signal med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lite trådupplivning nu men sen den här tråden har jag läst The Road och The Postman.

The Road var jag inte så förtjust i, verkade som Cormac hade svalt en ordlista dock vet jag inte hur den svenska översättningen blev.

The Postman av David Brin gillade jag däremot. 16 år efter kärnvapenkriget blir Gordon rånad, hittar en död postman, tar hans uniform och rollen. Låter lite galet men väldigt läsvärt och den gav mig rätt mycket Falloutvibbar och det är ju aldrig en dålig sak. Finns även en film med Kevin Costner tror jag, ska vara rätt dålig dock kommer jag inte ihåg den alls men tror jag har sett den

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Lite trådupplivning nu men sen den här tråden har jag läst The Road och The Postman.

The Road var jag inte så förtjust i, verkade som Cormac hade svalt en ordlista dock vet jag inte hur den svenska översättningen blev.

The Postman av David Brin gillade jag däremot. 16 år efter kärnvapenkriget blir Gordon rånad, hittar en död postman, tar hans uniform och rollen. Låter lite galet men väldigt läsvärt och den gav mig rätt mycket Falloutvibbar och det är ju aldrig en dålig sak. Finns även en film med Kevin Costner tror jag, ska vara rätt dålig dock kommer jag inte ihåg den alls men tror jag har sett den

Tänkte precis göra en medveten dubbelpost o be om mer tips eftersom ja läste precis klart "pestens tid" av steven king nu. Vilken fantastisk bok den va o nu när den är slut känner ja att kvällarna kommer bli tråkiga om ja inte fyller dom med ännu en bra bok.

Den där postman har ja hört talas om, även sett filmen som ja inte vart så förtjust i. Men boken kanske är bättre. Men säger du att det ger fallout vibbar tar ja o beställer den inom en snar framtid då, fallout är underbart

Har ni mer tips skulle ja inte bli ledsen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

The Stand (Pestens Tid, kommer en pest och dödar de flesta och sen är det lite krig mellan gud och satan typ) och Signal (Det går ut en signal över mobilnätet och alla som hör den blir zombies... rätt fräck faktiskt )

Själv blev jag ganska säker på koplingen mellan "Pestens Tid" och "Talismanen". Tror nästan att den först nämnda handlar om hur det hade blivit om "Talismanen" hade slutat på annat sätt. Det är ju mycket som stämmer överens med Jack och den andra killen, vargar, teritorierna och svarta mannen osv... Sen nämndes väl Flagg även i den senare boken eller?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X