Permalänk
Medlem

Processor användning 100% Hjälp!!

Hej
Jag har sökt lite på SWEClOCKERS om det här men har inte riktigt hittat hjälp så jag startar en egen tråd.

Ja jag har problem med processorn den ligger på 100% på båda kärnorna, jag har sökt igenom hela min dator och hitta 2st virus och då tänkte jag att det var det som va problemet men så jag tog bort dom men nej processorn ligger på 100% och jobbar hela tiden fast jag inte har något program igång.
Vad kan vara problemet?
http://imageshack.us/f/15/ddddkt.png/

Tacksam för hjälp
Mvh//Robin

Ps. Problemet löst och felet va att jag hade fått en malware ett slags virus som heter networkexplorer.exe som tog upp all processor "kraft", scrolla ner och kolla hur jag löste det

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Du ser ju vilka processer där som tar CPU, och hur mycket. AVG verkar vara en.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du ser ju vilka processer där som tar CPU, och hur mycket. AVG verkar vara en.

Ja men Skype och AVG borde väll inte ta upp 100% på processorn? Och i Fredags funka den utmärkt och sen åkte jag till Sthlm över helgen och nu när jag kom hem starta jag datorn och såg att båda kärnorna låg på runt 100% hela tiden

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Testa kolla där vilka processer som tar mycket av cpu om några ihop kommer upp till 100 eller om det är ett program som är boven i dramat. Brukar hända så ibland för mig om något program t.ex firefox om jag inte missminner mig brukar vara en sån som det inträffar med ibland. Jo kan vara om det kommer något pop-up ruta kanske nåja iaf. Brukar bara va att stänga av det, eventuellt starta om programmet så är ofta problemet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häggen:

Testa kolla där vilka processer som tar mycket av cpu om några ihop kommer upp till 100 eller om det är ett program som är boven i dramat. Brukar hända så ibland för mig om något program t.ex firefox om jag inte missminner mig brukar vara en sån som det inträffar med ibland. Jo kan vara om det kommer något pop-up ruta kanske nåja iaf. Brukar bara va att stänga av det, eventuellt starta om programmet så är ofta problemet löst

Jag har stängt ner alla program och till och med startat om datorn men det hjälper inte.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Avstängd

starta datorn i felsäkertläge och se om cpun fortfarande jobbar 100%

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Scanna datorn en gång med Ad Aware och använd hijackthis och analysera loggen. Hittar du inget där så blås skiten.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk

Den där Networkexplorer verkar lurig.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

starta datorn i felsäkertläge och se om cpun fortfarande jobbar 100%

Jag starta datorn i felsäkert läge och då ligger prcessorn normalt runt 5-10%. Vad är felet då?
Och när jag startar datorn normalt kommer det upp "AML Device Install" i cmd vad är det för något har det något med saken att göra?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

Jag starta datorn i felsäkert läge och då ligger prcessorn normalt runt 5-10%. Vad är felet då?
Och när jag startar datorn normalt kommer det upp "AML Device Install" i cmd vad är det för något har det något med saken att göra?

5-10% med bara aktivitetshanteraren, bara det låter mycket tycker jag, jag brukar ligga på 1-3% när jag inte kör några program.. Du kanske har ett trevligt dammlager mellan cpu och cpufläkten, kan va värt att kolla och göra rent, även om det kanske inte påverkar cpu-belastningen så mycket kanske bara påverkar fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Den där Networkexplorer verkar lurig.

japp den är inte med i windows nätverksprylar så den är antagligen ett av virusen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

5-10% med bara aktivitetshanteraren, bara det låter mycket tycker jag, jag brukar ligga på 1-3% när jag inte kör några program.. Du kanske har ett trevligt dammlager mellan cpu och cpufläkten, kan va värt att kolla och göra rent, även om det kanske inte påverkar cpu-belastningen så mycket kanske bara påverkar fläkten?

Ja jag låg också runt 1-5% nu jag fick lov och kolla nu när du sa att din låg runt så, den ligger normalt i felsäkert läge men den ligger inte 1-5% i normalt läge. Håller på att göra en CCleaner och kollar om det hjälper men annars vad kan va problemet? Jag orkar liksom inte ominstallera win...

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Om du sorterar efter CPU så ser du ju vilka processer som använder processorn.

Permalänk
Medlem

Gjorde en googling på networkexplorer.exe och enligt http://regrunreanimator.com/newvirus/malware/networkexplorer-... är det malware. Så du kan ju testa och ta bort den filen och se om det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Gjorde en googling på networkexplorer.exe och enligt http://regrunreanimator.com/newvirus/malware/networkexplorer-... är det malware. Så du kan ju testa och ta bort den filen och se om det löser sig.

Jag hittar inte filen "networkexplorer.exe" längre. Jag sökte igenom datorn med AVG igår och då tog jag bort det viruset tror jag men inte hjälpte det. Kan man göra en restore på BIOS och kolla om det hjälper eller har inte det något med saken att göra?

PS. jag tänkte inte på att sätta på vissa dolda filer och då hitta jag den men jag kan inte ta bort den pga att det står att den är öppen i network explorer

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Jaaa! Äntligen!
Det gick inte att ta bort filen pga att den var öppen och jobba i bakgrunden så jag öppna aktivitetshanteraren gick till processer och den låg längst upp på listan och tog upp all processor "kraft" och nu när jag avsluta processen och tog bort filen ligger jag på runt 5% med steam och skype öppet
Tack för hjälpen allesammans

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Fint att det löste sig!