Dustin, Dell och mina rättigheter?

Permalänk
Medlem

Dustin, Dell och mina rättigheter?

Skriver en sammanfattning så ni slipper läsa massor av text; har två Dell U2410 köpta genom Dustin. Ena fungerar, andra inte så. Har fått den utbytt tre gånger, alla utbytesskärmar har varit refurbished. Första skärmen fungerade inte menyknapparna på. Andra skärmen var trasig rakt igenom, slocknade, stanna upp, gick inte att stänga av, färgerna var helt galna och så vidare. Tredje skärmen har världens största rosa skugga på vänster halva av skärmen.

Dell skickar ut skärmar utan att ens fråga varför egentligen då man har 3 års till-dörren-garanti men nu är jag så jävla irriterad och trött på att få skitskärmar varje gång att jag inte vill ha den längre, inte den som fungerar heller!

Dustin köper från Dell som företag, man måste ringa till Dustin och få ordernummer för att Dell ska ta ärendet. Dustin gav mig fel nummer tre gånger varpå de skickade ut en betald fraktsedel och bad mig skicka in den till de istället. När jag väl packar ner den hittar jag ordernummer på kartongen, ringer Dell och den stämmer. Sen startar hela karusellen med de trasiga skärmarna eftersom Dell insisterar att de sköter garantin och att jag inte ska skicka den till Dustin.

Så till anledningen av tråden: Vem vänder jag mig till? Det jag undrar mest av allt är ifall någon av företagen kan neka min reklamation eller ifall jag pressar efter en ny skärm neka det.

PS. Båda företagen har varit oerhört professionella och trevliga vid kontakt, jag vet dock inte vad de i Dells serviceavdelning sysslar med!

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Du kan alltid kräva att företaget du köpte varan av skall hantera din reklamation. Dustin kan krångla och knorra så mycket de vill men om du absolut vill så måste de ta emot skämen och lösa det gentemot Dell.
Fördelen med att vända sig direkt till tillverkaren är att det oftast går snabbare och ibland också smidigare. Nackdelen är att det kan vara svårare att hävda sina konsumenträttigheter, både de som stadgas i lag och de som ges av praxis hos ARN/domstol etc.

Eftersom detta mig veterligen inte avgjorts av ARN följer nu lite kvalificerade gissningar.
- Köper du en vara av ett företag och vänder dig direkt till tillverkaren när den går sönder (utan att kontakta företaget du köpt den av) kan företaget ifråga avslå dina krav på exempelvis skadestånd, omleverans eller hävning av köp eftersom du faktiskt inte gett dem möjlighet att åtgärda felet.
- Köper du en vara av ett företag och företaget hänvisar dig till tillverkaren när varan går sönder kan du fortfarande ställa krav på företaget du köpte varan av eftersom du faktiskt kontaktat dem och det är på deras inrådan du låtit tillverkaren hantera reklamationen.
- Köper du en vara av ett företag och vägrar följa deras uppmaning att kontakta tillverkaren är företaget framgent skyldiga att hantera din reklamation, även om det innebär merarbete för företaget.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kan alltid kräva att företaget du köpte varan av skall hantera din reklamation. Dustin kan krångla och knorra så mycket de vill men om du absolut vill så måste de ta emot skämen och lösa det gentemot Dell.
Fördelen med att vända sig direkt till tillverkaren är att det oftast går snabbare och ibland också smidigare. Nackdelen är att det kan vara svårare att hävda sina konsumenträttigheter, både de som stadgas i lag och de som ges av praxis hos ARN/domstol etc.

Eftersom detta mig veterligen inte avgjorts av ARN följer nu lite kvalificerade gissningar.
- Köper du en vara av ett företag och vänder dig direkt till tillverkaren när den går sönder (utan att kontakta företaget du köpt den av) kan företaget ifråga avslå dina krav på exempelvis skadestånd, omleverans eller hävning av köp eftersom du faktiskt inte gett dem möjlighet att åtgärda felet.
- Köper du en vara av ett företag och företaget hänvisar dig till tillverkaren när varan går sönder kan du fortfarande ställa krav på företaget du köpte varan av eftersom du faktiskt kontaktat dem och det är på deras inrådan du låtit tillverkaren hantera reklamationen.
- Köper du en vara av ett företag och vägrar följa deras uppmaning att kontakta tillverkaren är företaget framgent skyldiga att hantera din reklamation, även om det innebär merarbete för företaget.

De hänvisade till Dell då Dustin själva inte sköter garantiärenden på Dell produkter, så blev jag informerad på telefon. Jag får helt enkelt ringa de imorgon igen och hoppas på det bästa. Tack för ditt inlägg!

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Avstängd

Jag har haft exakt samma problem. Fått ta kontakt med Dell direkt och de har byt ut skärmen men fortfarande grovt med felaktigheter. Vill ha pengar tillbaka från Dustin men de kräver att den ska vara inne/bytts 3 gånger innan..

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av arganis:

De hänvisade till Dell då Dustin själva inte sköter garantiärenden på Dell produkter, så blev jag informerad på telefon. Jag får helt enkelt ringa de imorgon igen och hoppas på det bästa. Tack för ditt inlägg!

Hej arganis!

Det tycker jag absolut du ska göra, det är därför vi finns här när något går sönder. Även om vi använder Dells utbytes service (valfritt) för dig så du ska få varan snabbare utbytt så räknas det varje gång som en service åtgärd, vi har alltid fullt ansvar vid varje köp precis som vanligt. Det finns både en policy och rekommendationer från ARN om hur detta ska skötas i samband med upprepade reparationsförsök. Så kontakta vår kundservice när du har tid under dagen och meddela att du haft flertal reparationsförsök på din skärm så hjälper dem dig med andra förslag.

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin