Du kan alltid kräva att företaget du köpte varan av skall hantera din reklamation. Dustin kan krångla och knorra så mycket de vill men om du absolut vill så måste de ta emot skämen och lösa det gentemot Dell.
Fördelen med att vända sig direkt till tillverkaren är att det oftast går snabbare och ibland också smidigare. Nackdelen är att det kan vara svårare att hävda sina konsumenträttigheter, både de som stadgas i lag och de som ges av praxis hos ARN/domstol etc.
Eftersom detta mig veterligen inte avgjorts av ARN följer nu lite kvalificerade gissningar.
- Köper du en vara av ett företag och vänder dig direkt till tillverkaren när den går sönder (utan att kontakta företaget du köpt den av) kan företaget ifråga avslå dina krav på exempelvis skadestånd, omleverans eller hävning av köp eftersom du faktiskt inte gett dem möjlighet att åtgärda felet.
- Köper du en vara av ett företag och företaget hänvisar dig till tillverkaren när varan går sönder kan du fortfarande ställa krav på företaget du köpte varan av eftersom du faktiskt kontaktat dem och det är på deras inrådan du låtit tillverkaren hantera reklamationen.
- Köper du en vara av ett företag och vägrar följa deras uppmaning att kontakta tillverkaren är företaget framgent skyldiga att hantera din reklamation, även om det innebär merarbete för företaget.