3G hastighet med nya iPad, vad får ni?

Permalänk
Medlem

3G hastighet med nya iPad, vad får ni?

Hej.

Hade sedan tidigare ett 4G abonnemang hos Tele2 och beställde därför hem ett tvillingkort på det abonnemanget till min nya iPad.

Tycker det blir ganska dålig hastighet, ligger runt 0,5-5mbit runt om i Linköping. Har kollat min kompis iPad2 med Tele2 och han får lite bättre hastigheter! Min pappas iPad2 däremot ger sämre resultat, han har Telia.

Är det rimligt tycker ni? Skulle va kul om ni med iPad3 kunde tanka appen "bredbandskollen" och se vad ni får. Skriv gärna operatör samt medelvärde och högsta.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk

Din ipad kan inte använda 4G, men det visste du väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Din ipad kan inte använda 4G, men det visste du väl?

Ja, det vet jag.

Men phonehouse utlovade 20-30mbit, och kanske runt 15 i "verkligheten". Sen så fick feber.se runt 25mbit, glömde länka till det i första posten.

http://feber.se/ipad/art/239151/nya_ipad_fyra_gnger_snabbare_...

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Innan du kan dra några slutsatser får du nog testa den i lite olika områden och tider. Om du aldrig kommer över 5 mbit är något fel dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Ja, återigen, det är 3g. Radio. Delat medium, basstationer, you name it!

Jag tog hem min 3g-dongel från sommarstugan för att köra lite tester av diverse utrustning hemma inför sommaren.
Fick en smärre chock över hur jäkla kasst det funkar trots jag bort centralt i Stockholm.

Sena kvällar/nätter/tidig morgon får jag ut ungefär 2,5 Mbit på mitt 7,2 Mbit modem/abbonemang.
Det är väl inte totalt crap men ändå en bit under vad man förväntat sig.
Hur som helst, runt prime-time middags/kvällstid säg 17-22, när alla kommer hem och börjar tanka pr0n, ligger jag nere under 0,5 Mbit. Sämsta klockningen jag hade igår var 0.090 Mbit.

Så, slutsats? Iaf tele2's nät är löjligt överbelastat här och var.
Skulle halvt även bekräfta det genom att se att tele2 börjat _stänga av_ kunder med för hög förbrukning:
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=4233

Hur som helst, det är bara inse att man måste se 3/4g/mobilt bredband som en "best effort"-tjänst, går inte att lita på siffror/driftsäkerhet över huvud taget, aldeles för många parametrar som spelar in.

EDIT:
Mitt 6Mbit Telenorabb klockar in på runt 4Mbit dagtid inne kring hötorget, verkar som att deras nät är bra mycket mindre belastat.

Permalänk
Medlem

Så är det. Trådlöst är helt beroende av hur många som använder det samtidigt och hur hög belastningen är. Det finns en begränsning för ur mycket man kan skicka i luften samtidigt.

Permalänk
Medlem

Självklart förstår jag att det beror på tid och plats. Ska prova lite mer senare.. Men tele2 support själv sa att runt 3-6mbit var normalt. Skulle ändå uppskatta om ni med iPad3 kan se vad ni får och med vilken operatör, då jag troligtvis byter om det inte blir bättre än såhär.

Återkommer när jag gjort fler mätningar.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Som som sa ovan är tele2's nät sjukt överbelastat på de flesta ställen, har haft mobilt bredband från dom i ca 3år nu, och max jag har varit uppe i är 9mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplizZ:

Som som sa ovan är tele2's nät sjukt överbelastat på de flesta ställen, har haft mobilt bredband från dom i ca 3år nu, och max jag har varit uppe i är 9mbit

Vad tråkigt. Har ju använt det här abonnemanget ett år nu och det har varit skitbra. 5-6mb/s utan problem när jag tankar i bilen, ibland ännu snabbare. Men det är ju 4G nätet. Tänkte att det skulle flyta bra på iPaden. Får kanske säga ifrån tvillingkortet och köpa hos någon annan operatör då.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Körde ett litet snabbt test (bredbandskollen) mitt i centrum, Göteborg på en SGS2 = ca 1Mbit ned och 1Mbit upp. Dessutom ser man verkligen att nedströmningen pausas lite då och då. Skrattretande säger jag bara, skrattretande. Sista gången jag förnyar mitt Tele2 abonnemang.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Körde ett litet snabbt test (bredbandskollen) mitt i centrum, Göteborg på en SGS2 = ca 1Mbit ned och 1Mbit upp. Dessutom ser man verkligen att nedströmningen pausas lite då och då. Skrattretande säger jag bara, skrattretande. Sista gången jag förnyar mitt Tele2 abonnemang.

Intressant, men nu handlar tråden varken om mobiltelefoner eller Samsung.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Intressant, men nu handlar tråden varken om mobiltelefoner eller Samsung.

Nej, men sååå jävla stor skillnad är det inte. Det är med största sannolikhet inte fel på din ipad, utan felet är snarare relaterat till Tele2's nät, och då är den intressanta informationen hur nätet preseterar, inte _exakt_ vad för sorts enhet som används.

Skrivet av Husmus:

Vad tråkigt. Har ju använt det här abonnemanget ett år nu och det har varit skitbra. 5-6mb/s utan problem när jag tankar i bilen, ibland ännu snabbare. Men det är ju 4G nätet. Tänkte att det skulle flyta bra på iPaden. Får kanske säga ifrån tvillingkortet och köpa hos någon annan operatör då.

Går inte att jämföra, 4g-nätet fungerar såpass "bra" som det ändå gör just på grund av att det inte är i närheten av lika många användare där som i 3gnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nej, men sååå jävla stor skillnad är det inte. Det är med största sannolikhet inte fel på din ipad, utan felet är snarare relaterat till Tele2's nät, och då är den intressanta informationen hur nätet preseterar, inte _exakt_ vad för sorts enhet som används.

Jo, om du kollar på artikeln jag länkade, så skiljer det nästan 4gånger i hastighet mellan ipad2 och ipad3. Hur någon Samsung enhet presterar är helt ointressant. Jag förstår också att det är tele2 som failar.

Skrivet av BasseBaba:

Går inte att jämföra, 4g-nätet fungerar såpass "bra" som det ändå gör just på grund av att det inte är i närheten av lika många användare där som i 3gnätet.

Ja, jag inser det med nu. :/

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Intressant, men nu handlar tråden varken om mobiltelefoner eller Samsung.

Skrivet av BasseBaba:

Nej, men sååå jävla stor skillnad är det inte. Det är med största sannolikhet inte fel på din ipad, utan felet är snarare relaterat till Tele2's nät, och då är den intressanta informationen hur nätet preseterar, inte _exakt_ vad för sorts enhet som används.

Skrivet av Husmus:

Jo, om du kollar på artikeln jag länkade, så skiljer det nästan 4gånger i hastighet mellan ipad2 och ipad3. Hur någon Samsung enhet presterar är helt ointressant. Jag förstår också att det är tele2 som failar.

Jo jag förstår att mitt inlägg var en smula OT men jag ville egentligen bara bidra med data gällande Tele2s kassa 3G nät så som BasseBaba skrev. Men visst har informationen gällande SGS2 inget att göra med ipad2 vs ipad3.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

4mbit centrala Göteborg 15:00. Telia dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

4mbit centrala Göteborg 15:00. Telia dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Fick 8/1 hemma nu, det är ju ok att surfa med men jag hade hoppats på att kunna tanka serier från en ftp i 2mb/s. Det ör nog bara att glömma.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Jo, om du kollar på artikeln jag länkade, så skiljer det nästan 4gånger i hastighet mellan ipad2 och ipad3. Hur någon Samsung enhet presterar är helt ointressant. Jag förstår också att det är tele2 som failar.

Absolut, men sålänge du inte kan bekräfta att 3g-nätet där du testar klarar 4x hastigheten så är det ju inte ipad3:ans fel.
Därför kan det vara intressant att testa med andra HSUPADSPA+++++ enheter (eller vafan nu radiodelen som klarar ~42 Mbit blivit kallad) för att se hur nätet presterar. Om andra enhter får 4x hastighet så kan man börja misstänka att iPaden har problem.

Här har vi hur fint tele2 presterar kvällstid hemma hos mig, jämfört med telenor, testat för runt nån halvtimme sen.
Det enda jag kan ge tel2 är att det på nått sätt blev 8 ms bättre responstid.

Edit:
Är det video du är ute efter kan jag rekommendera VPN+GoodPlayer appen+Samba/cifs, den klarar utan problem att streama SD-kvalité på nån megabits hastighet.
720p fungerar relativt ofta, men är lite mer tungdrivet på min iPad2 på grund av att avkodningen inte riktigt orkar med.
Men är det en "bra" komprimerad fil så fungerar även 720p helt okej, dock behöver man uppemot 10Mbit för att det ska smida okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men sålänge du inte kan bekräfta att 3g-nätet där du testar klarar 4x hastigheten så är det ju inte ipad3:ans fel.
Därför kan det vara intressant att testa med andra HSUPADSPA+++++ enheter (eller vafan nu radiodelen som klarar ~42 Mbit blivit kallad) för att se hur nätet presterar. Om andra enhter får 4x hastighet så kan man börja misstänka att iPaden har problem.

Här har vi hur fint tele2 presterar kvällstid hemma hos mig, jämfört med telenor, testat för runt nån halvtimme sen.
Det enda jag kan ge tel2 är att det på nått sätt blev 8 ms bättre responstid.
http://i.imgur.com/NqMcP.png

Edit:
Är det video du är ute efter kan jag rekommendera VPN+GoodPlayer appen+Samba/cifs, den klarar utan problem att streama SD-kvalité på nån megabits hastighet.
720p fungerar relativt ofta, men är lite mer tungdrivet på min iPad2 på grund av att avkodningen inte riktigt orkar med.
Men är det en "bra" komprimerad fil så fungerar även 720p helt okej, dock behöver man uppemot 10Mbit för att det ska smida okej.

Tack för mätning och tips. Har aldrig trott en sekund att felet ligger i ipaden. Självklart är det tele2 som är skit, har jag redan skrivit. Ska gå på dom samt phonehouse mer imorgon! Wifi ger mig däremot 40mbit upp och ner, det är riktigt imponerande!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Min nya ipad 3 får ja nästa ut fullt av mitt abonnemang. 20 mbit har jag.. Och bor nästa i skogen ! 17mb ner å 1.5 up

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

http://https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/p...
Min nya ipad 3 får ja nästa ut fullt av mitt abonnemang. 20 mbit har jag.. Och bor nästa i skogen ! 17mb ner å 1.5 up

Operatör?!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Inaktiv

Är det en nyhet att 3G-nätet är överbelastat på de flesta platser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Är det en nyhet att 3G-nätet är överbelastat på de flesta platser?

Ja, för mig. Aldrig kännt mig begränsad tidigare.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Hedersmedlem

7,7/1,2 Mb/s (telia, max borde vara 6 Mb/s) (2,1/1,1 Mb/s med iphone4).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mocka:

Körde ett litet snabbt test (bredbandskollen) mitt i centrum, Göteborg på en SGS2 = ca 1Mbit ned och 1Mbit upp. Dessutom ser man verkligen att nedströmningen pausas lite då och då. Skrattretande säger jag bara, skrattretande. Sista gången jag förnyar mitt Tele2 abonnemang.

Skrivet av majje:

4mbit centrala Göteborg 15:00. Telia dock.

Detta var ganska intressant. För såvitt jag vet så har Tele2 inget nät alls, dom använder sig av Telias.
Skulle inte förvåna mig om Tele2-kunderna är dom som offras först när belastningen går upp.

Skulle vara kul att se hur din iPad presterar på precis samma ställe och samma tid med ett Telia abenomang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Detta var ganska intressant. För såvitt jag vet så har Tele2 inget nät alls, dom använder sig av Telias.
Skulle inte förvåna mig om Tele2-kunderna är dom som offras först när belastningen går upp.

Skulle vara kul att se hur din iPad presterar på precis samma ställe och samma tid med ett Telia abenomang

Jo, bara två lika enheter kan göra det där intressant. Jag la min ipad3 med tele2 brevid min pappas ipad2 telia och min var klart snabbare, men det bör den ju vara också då ipad3 har stöd för snabbare 3G.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Frågan är nog mer vilken frekvens som operatören använder sig av. Eftersom att 3g nätet använder väldig många olika typer av frekvenser för att överföra signalen. Har ipad2 inte turbo 3g = HSPA+. Ja där ser man hur Apple mjölkar skiten ur sina kunder genom att inte erbjuda dem något som har funnits under en längre tid.

Permalänk
Avstängd

Det är bara Tre i Sverige som ger höga hastigheter på nya iPad. Skillnaderna är nästan 5ggr bättre prestanda. Det har dessutom betydligt bättre täckning än något LTE-nät.

199:-/månad ingen bidninstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Det är bara Tre i Sverige som ger höga hastigheter på nya iPad. Skillnaderna är nästan 5ggr bättre prestanda. Det har dessutom betydligt bättre täckning än något LTE-nät.

199:-/månad ingen bidninstid.

Källa på det? Får jag det bekräftat så är det taget!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Sötast
Skrivet av Husmus:

Källa på det? Får jag det bekräftat så är det taget!

Tror nog att du fortfarande inte fattat vinken med näten.

TRE, just där du bor kanske ger 0.1 Mbit, bara för att någon annan har 20000mbit 1km från dig så gör det ingen skillnad för din del.

Mitt i centrala Trelleborg får jag med Telia c:a 0.5Mbit om allt står rätt till, däremot om jag är 2 KM bort så har jag 3Mbit.

Att TRE har ett allmänt mycket bättre 3Gnät är sanning och ingen nyhet, men om det är bra där just du bor kan ingen här svara på.

Permalänk
Medlem

Alltså LTE nätet är inte ens klart. Sedan att jämföra LTE med 3g nätet är som att jämföra äpplen mot päron. 3g nätet kommer som max upp i lite över 50mbit/s och har en längre svarstid. LTE advanced vilket är nästa standard och som får kallas för höghastighets mobilt bredband. Kan komma upp i flera hundra mbit/s med snabbare svarstid. Nackdelen är att Apple är sist ut med tekniken på sina prylar och sedan har dem mage att säga att man är först med tekniken.
Sedan angående LTE så är 3 sist ut i leken. Både Telia och net4mobility har redan byggt ut i stor städerna och uppgraderar sina master. Vilket har att göra med att både Telia och net4mobiltiy roffade åt sig stora delar utifrån PTS auktion om frekvenserna.