Loading Operating System.... ?

Permalänk
Medlem

Loading Operating System.... ?

Hej!

Efter att jag byggt datorn i signen så tar det avsevärt längre tid att starta Windows7 jämför med äldre datorn(intel Q6600). Det som har tillkommit nu är en svart skärm innan Windows laddar där det då står Loading Operating System med en punkt per sek eller något.

Dator är givetvis ominstallerad och Windows7 64bits fungerar utmärkt förövrigt.

Vad är detta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hur många diskar kör du?
Prova att sätta disken du har lagt OS:et på att boota först i BIOS.

Det kan vara att den först försöker boota på en annan disk och försöker läsa om det finns något OS. Hittar den inget går den vidare till nästa.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Har själv ett Gigabyte-moderkort och får samma meddelande när jag har ahci aktiverat.

Det är en s.k bios splash screen och vad jag vet går den inte att bli av med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Hur många diskar kör du?
Prova att sätta disken du har lagt OS:et på att boota först i BIOS.

Det kan vara att den först försöker boota på en annan disk och försöker läsa om det finns något OS. Hittar den inget går den vidare till nästa.

Jag har ju 5 diskar totalt plus en DVD brännare. DVD brännaren står som första och sen kommer SSDn där OS:et ligger. Det måste ju vara rätt? Så hade jag på förra datorn med.

Skrivet av exroz:

Har själv ett Gigabyte-moderkort och får samma meddelande när jag har ahci aktiverat.

Det är en s.k bios splash screen och vad jag vet går den inte att bli av med.

Men upplever du också att det tar lite längre tid att starta då?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bytade till att Asus modekort problemet försvann.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

kolla ifall ACHI är aktiverat, Den snabbar upp vanliga diskar markant också utöver SSDs (min boot tid halveras med ACHI på)

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

kolla ifall ACHI är aktiverat, Den snabbar upp vanliga diskar markant också utöver SSDs (min boot tid halveras med ACHI på)

Jepp de var på slaget, jag har dock inte kvar moderortet lägre, problem solved

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Bytade till att Asus modekort problemet försvann.

Bytade?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Väcker liv i tråden igen eftersom jag har samma problem.

Började med att jag uppgraderade min dator med bl.a. en SSD och fick aktivera ACHI i BIOS, efter det så står det "Loading Operating System" i säkert 30 sek innan systemet startar upp. Har SSD som första boot-disk så det ska inte vara det som är problemet, men jag råkar också ha ett Gigabyte moderkort som TS.

Har även ett till problem, efter att jag aktiverade ACHI ser datorn min WD 2TB lagringsdisk som en USB enhet och jag får upp "Säker borttagning av maskinvara" där den står som en USB enhet. Problemet är att när jag sätter datorn i viloläge och startar upp den igen så hittar inte datorn hårddisken, dock händer det inte efter varje gång den är i viloläge av någon anledning. Efter en riktig omstart funkar allt som det ska.

Uppskattar all hjälp man kan få!

Edit: Har löst problemet med "Loading Operating System", det enda man behöver göra är att ta bort CD/DVD-läsaren som första boot och välja sin SSD istället. Den försöker helt enkelt hitta ett OS på en CD-skiva som inte finns.

Men har fortfarande problem med att hårddisken inte hittas efter viloläge.