Permalänk

Asus Crosshair CPU LED (Röd)

Hejsan.
Fick hemma mina minnen idag som ska sitta i den nya datorn. Kopplade in alla sladdar enligt boken. Satte minnena rätt. Och allt annat också. Men när jag startar datorn, så lyser CPU leden röd konstat, och CPU fläkten startar inte. CPU fläkten är så klart kopplad till CPU_FAN. Men dom startar dock om jag kopplar dom till PWR_FAN but still, CPU leden är röd. Vet inte alls vad jag ska göra, eftersom detta är min första AMD dator. CPU kylaren hade jag innan på min Intel dator, och då funkade den hur bra som helst. Om ni behöver mer info, så skriv bland kommentarerna, så ska jag svara så gott jag kan
Specs kommer nedanför

Moderkort: Asus Crosshair IV Formula
CPU: AMD Phenom II x6 1090t
Minnen: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART
Grafikkort: Geforce 9600GT 1gb
HDD: Westen Digital 1tb 7200RPM
PSU: Corsiar TX650W V2
CPU Kylare: Cooler Master V6 GT

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Det som står i manualen är att om CPU_LED lyser rött så är spänningarna till CPU:n "Crazy high".
Kolla kapitel 2-1 i manualen för att se vad de olika lysdioderna på moderkortet betyder.

Rensa BIOS och testa igen, kan vara att ett värde på CPU spänningen har låst sig i bios från testningen av moderkortet.
Läs även igenom hela kapitlet 2 då det innehåller mycket bra info om felsöknings möjligheter som moderkortet har.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det spelar någon roll, men Corsairs vengeance-minnen ingår inte i QVL (qualified vendors list, dvs. förteckningen över med moderkortet kompatibla ramminnen), se länk nedan

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM3/Crosshair_IV_Fo...

har visserligen oerhört svårt att föreställa mig att detta skulle vara anledningen, men kan vara värt att kolla upp. Jag hade provat att resetta BIOS, sen har du även en MemOK!-knapp som kan vara värd att prova (sitter på moderkortet längst ner).

Du kommer inte in i bios, antar jag?

Kolla förresten också så att minnena verkligen sitter i hela vägen ner i botten, när jag byggde min burk med crosshair iv formula tryckte jag inte ner minnena ordentligt, vilket resulterade i att CPU-lampan lös konstant. Jag var övertygad om att jag aldrig skulle kunna montera ramminnena fel då jag gjort det på typ 10 andra datorer innan, men lyckades ändå. Som sagt, kolla för säkerhets skull!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det som står i manualen är att om CPU_LED lyser rött så är spänningarna till CPU:n "Crazy high".
Kolla kapitel 2-1 i manualen för att se vad de olika lysdioderna på moderkortet betyder.

Rensa BIOS och testa igen, kan vara att ett värde på CPU spänningen har låst sig i bios från testningen av moderkortet.
Läs även igenom hela kapitlet 2 då det innehåller mycket bra info om felsöknings möjligheter som moderkortet har.

Tackar för ditt svar, men vet att det är fel LED du syftar på. Den leden jag menar som lyser, är den som sitter brevid ATX 12V kontakten

Skrivet av Finess:

Jag vet inte om det spelar någon roll, men Corsairs vengeance-minnen ingår inte i QVL (qualified vendors list, dvs. förteckningen över med moderkortet kompatibla ramminnen), se länk nedan

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM3/Crosshair_IV_Fo...

har visserligen oerhört svårt att föreställa mig att detta skulle vara anledningen, men kan vara värt att kolla upp. Jag hade provat att resetta BIOS, sen har du även en MemOK!-knapp som kan vara värd att prova (sitter på moderkortet längst ner).

Du kommer inte in i bios, antar jag?

Kolla förresten också så att minnena verkligen sitter i hela vägen ner i botten, när jag byggde min burk med crosshair iv formula tryckte jag inte ner minnena ordentligt, vilket resulterade i att CPU-lampan lös konstant. Jag var övertygad om att jag aldrig skulle kunna montera ramminnena fel då jag gjort det på typ 10 andra datorer innan, men lyckades ändå. Som sagt, kolla för säkerhets skull!

Har frågat på Inet, och dom sa att dom minnena skulle passa, har testat att bara använda 1 minne i taget, och det funkar inte heller. Har kollat noga så dom sitter i. Eftersom varje ram-minne har klickat till
EDIT: Nä, får ingen bild så vet inte ens om datorn i sig startar upp, eller om den bootar eller vad den pysslar med, vet att alla fläktar går i gång, förutom CPU fläkten

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Om du inte har kört Bulldozer processorn förut på detta moderkortet så saknas säkert rätt BIOS version och då blir det detta fel. Du måste i detta fall sätta in en äldre processor och uppgradera med (Phenom eller senare Athlon).

I annat fall om bara minnena är nya så sätt bara in ett minne och få datorn att acceptera hastigheten. Sedan kan du ändra i BIOS så du kör max 1066MHZ och plocka in resterande tre minnen. När du är klar med installationer och annat så kan du trimma in alla de olika minnesparametrarna manuellt så de kör på 1600MHZ.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Om du inte har kört Bulldozer processorn förut på detta moderkortet så saknas säkert rätt BIOS version och då blir det detta fel.
I annat fall om bara minnena är nya så sätt bara in ett minne och få datorn att acceptera hastigheten. Sedan kan du ändra i BIOS så du kör max 1066MHZ och plocka in resterande tre minnen. När du är klar med installationer och annat så kan du trimma in alla de olika minnesparametrarna manuellt så de kör på 1600MHZ.

Moderkortet har aldrig haft en Bulldozer CPU innan. Det har varit samma CPU som jag använder nu, köpte Moderkort+CPU av en kille här på Sweclockers. När man installerar BIOS, Utan att ha en bild, blir inte detta svårt då?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

^^ OK, var inte helt säker på vilken du menade, men om det är den vid ATX kontakten som lyser så tyder den ju på att CPU:n är defekt, enligt sida 2-7...
Du råkar inte ha någon annan CPU att testa med?

Permalänk

Jag läste fel om din processor... Och då behövs ingen uppgradering av BIOS.
Har du aldrig haft datorn igång med andra minnen ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av loefet:

^^ OK, var inte helt säker på vilken du menade, men om det är den vid ATX kontakten som lyser så tyder den ju på att CPU:n är defekt, enligt sida 2-7...
Du råkar inte ha någon annan CPU att testa med?

Nej, tyvärr har jag inte det, och killen jag köpte grejerna av, sa att det funkade precis innan han skickade det till mig, och detta är första gången jag har använt moderkortet. Ska riva ner riggen igen och kolla CPU

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag läste fel om din processor... Och då behövs ingen uppgradering av BIOS.
Har du aldrig haft datorn igång med andra minnen ?

Nix, aldrig. Detta är min första dator med DDR3 minnen. Min gamla dator, som funkade en idag, använder Sockel 775 och massa andra gamla grejer. Men den höll. Inga problem någonstans.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Är ATX12V kabeln den rätta med gula trådar längsmed utsidan av MB och svarta längs insidan ? ...så du inte kopplat in en PCI kabel...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Är ATX12V kabeln den rätta med gula trådar längsmed utsidan av MB och svarta längs insidan ? ...så du inte kopplat in en PCI kabel...

Det var smart tänkt där. Men jag har redan kollat detta, då Nätagget har markeringar på vilka kablar som är PCI-E och inte.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Har du gjort det man först borde tänkt på ? Har du tryckt på BIOS återställningen på baksidan !? (enl. loefet inlägget)

Du skrev tidigare "Den leden jag menar som lyser, är den som sitter brevid ATX 12V kontakten".
Där finns ingen LED, så du menade väl den långa 24-pins kontakten (EATXPWR) !?
(CPU_LED - DRAM - VGA_LED - BOOT_DEVICE_LED).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Har du gjort det man först borde tänkt på ? Har du tryckt på BIOS återställningen på baksidan !? (enl. loefet inlägget)

Du skrev tidigare "Den leden jag menar som lyser, är den som sitter brevid ATX 12V kontakten".
Där finns ingen LED, så du menade väl den långa 24-pins kontakten (EATXPWR) !?
(CPU_LED - DRAM - VGA_LED - BOOT_DEVICE_LED).

Hehe Fel av mig där, ja det är den jag menar. CPU_LED lyser konstant RÖD, får ingen signal från grafikkortet.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Skrivet av Geforce9500gt:

Hehe Fel av mig där, ja det är den jag menar. CPU_LED lyser konstant RÖD, får ingen signal från grafikkortet.

Okay, den första grundläggande processortesten går inte klar och därmed startas inte heller grafikkortet.
Kan du bara bekräfta att du återställt BIOS !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Okay, den första grundläggande processortesten går inte klar och därmed startas inte heller grafikkortet.
Kan du bara bekräfta att du återställt BIOS !

Detta är vad jag har gjort för att felsöka datorn
Kopplat ut och in allt igen
Kollar noga så det inte är felkopplat
Har resetat BIOS på dom 2 sätt jag känner till, vilket är att plocka ut batterit, och klicka på knappen CMOS, och CMOS jumpern är aktiv.
Har kollat minnena var för sig, och i alla 4 DIMM slotsen. Så totalt bytt minne 16 gånger.

Löste problemet med fläkten i alla fall, genom att koppla in båda fläktarna till PWR_FANHEADER. För har 2 fläktar på min CPU fläkt.

Blir galen just nu när det inte funkar, ska lägga mig och sova nu, ringa ASUS direkt kl 9 imorgon för att höra lite med dom och vad dom har att säga om den LEDen. Skulle ju vara tråkigt om det visar sig att CPU är död. Men tror inte det, ser inga konstiga missfärgningar, inga böjda pins m.m + killen skickade CPU direkt i moderkortet, alltså, det satt redan fast i moderkortet, och jag har inte plockat ut den förens idag för att kolla den. Och ja, jag har lagt på ny kylpasta för dom som antagligen kommer att undra Bara så alla vet det och slipper fråga

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Har ringt till Asus i Sverige idag, men dom ger inte ut någon teknisk support för Moderkort. Tråkigt som bara den när jag inte vet hur man ska få tag på dom och få ett snabbt och bra svar utan att behöva skicka mejl och sitta och vänta på att det ska hända något

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Du löste inget genom att koppla fläkten i annat uttag... inget annat än att visa att fläkten fungerar.

Jag provade att koppla upp ett helt rent Gigabyte moderkort (990FXA-UD3) med bara nätaggregatet anslutet.
När jag byglar startknappen så startar CPU fläkten fastän varken processor eller minnen finns på kortet.

Jag har nu även provat att koppla loss ATX12V kontakten ifrån mitt ASUS Crosshair V Formula
och då får jag samma CPU_LED fel som du, MEN processorfläkten i CPU_FAN snurrar normalt.

Var det moderkortet eller processorn du var ute efter när ju köpte begagnat ?
Var killen seriös och befintlig medlem här i forumet ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du löste inget genom att koppla fläkten i annat uttag... inget annat än att visa att fläkten fungerar.

Jag provade att koppla upp ett helt rent Gigabyte moderkort (990FXA-UD3) med bara nätaggregatet anslutet.
När jag byglar startknappen så startar CPU fläkten fastän varken processor eller minnen finns på kortet.

Jag har nu även provat att koppla loss ATX12V kontakten ifrån mitt ASUS Crosshair V Formula
och då får jag samma CPU_LED fel som du, MEN processorfläkten i CPU_FAN snurrar normalt.

Var det moderkortet eller processorn du var ute efter när ju köpte begagnat ?
Var killen seriös och befintlig medlem här i forumet ?

Allt är köpt begagnet av olika personer
CPU+Moderkort är köpt av en här på Sweclockers, en medlem som varit med länge, och verkar seriös, då han svarade nästan direkt på mitt sms och svarade på alla frågor, och sa att han skulle försöka hjälpa mig att lösa problemet.
Nätagget är köpt av en kille på Tradera, då oanvänt och inpackat i plast. Så kartongen har aldrig varit bruten.
Ram-minnen är ju sprillas nya från Inet. Kan det vara så att det är minnena som inte är komplatibla med moderkortet eller ihop med CPU.

https://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4096mb-cl9... dom minnena är de

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Eftersom det är mycket ovanligt att en processor numera går sönder så:

1. CPU_FAN: Fläkt utgången fungerar inte = Moderkort fel.

2. CPU_LED: Processorn arbetar inte = Moderkort fel (omvandlarna runt processorn) eller Nätaggregat fel (ingen +12V via ATX12V kabeln).

Nej, minnena skall inte ge CPU_LED felet eftersom de (DRAM) testas senare och CPU testen skall gå felfritt före resten av testerna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Eftersom det är mycket ovanligt att en processor numera går sönder så:

1. CPU_FAN: Fläkt utgången fungerar inte = Moderkort fel.

2. CPU_LED: Processorn arbetar inte = Moderkort fel (omvandlarna runt processorn) eller Nätaggregat fel (ingen +12V via ATX12V kabeln).

Nej, minnena skall inte ge CPU_LED felet eftersom de testas senare och CPU testen skall gå felfritt före resten av testerna.

Kopplar jag en vanligt fläkt i CPU_FAN startar den fläkten. Det är ju positivt.
2: Hur ska jag kolla om min CPU är död. Har inga polare med AMD datorer som har lust att riva ner sin rigg för hjälpa mig, hur ska jag kolla om jag får ut +12V via ATX12V kablen (Detta är 8 pins kablen va som går till CPU?)

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Då är BIOS standardsatt till DC (3-pin kontakt) vilket även borde kunna driva en PWM (4-pin) fläkt...

Det är inte lätt att kolla utan mätinstrument men kontaktens gula trådar skall vara på samma sida som låshaken.
Du kan koppla loss ATX12V kontakten så ser du att resultatet blir detsamma.

Helst skulle du köra moderkortet på bordet så du både ser bättre och inte kopplar in onödiga enheter när du felsöker.
Du behöver ju bara ha moderkortet (utan minnet), processorn och nätagget för att komma förbi CPU_LED testen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Då är BIOS standardsatt till DC (3-pin kontakt) vilket även borde kunna driva en PWM (4-pin) fläkt...

Det är inte lätt att kolla utan mätinstrument men kontaktens gula trådar skall vara på samma sida som låshaken.
Du kan koppla loss ATX12V kontakten så ser du att resultatet blir detsamma.

Helst skulle du köra moderkortet på bordet så du både ser bättre och inte kopplar in onödiga enheter när du felsöker.
Du behöver ju bara ha moderkortet (utan minnet), processorn och nätagget för att komma förbi CPU_LED testen.

Har kopplat ut moderkortet, CPU och allt annat.
La moderkortet på kartongen som moderkortet kom i. Kopplade ut minnena. Och allt sådant. But still CPU_LED röd :S Ska jag börja anta att nätagget är paj. Eller något annat

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Då är BIOS standardsatt till DC (3-pin kontakt) vilket även borde kunna driva en PWM (4-pin) fläkt...

Det är inte lätt att kolla utan mätinstrument men kontaktens gula trådar skall vara på samma sida som låshaken.
Du kan koppla loss ATX12V kontakten så ser du att resultatet blir detsamma.

Helst skulle du köra moderkortet på bordet så du både ser bättre och inte kopplar in onödiga enheter när du felsöker.
Du behöver ju bara ha moderkortet (utan minnet), processorn och nätagget för att komma förbi CPU_LED testen.

Är det meningen att ATX12V kablen ska ha 8 sladdar, 4 st som är Gul/svarta och 4 st som är svarta?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Har kopplat ut moderkortet, CPU och allt annat.
La moderkortet på kartongen som moderkortet kom i. Kopplade ut minnena. Och allt sådant. But still CPU_LED röd :S Ska jag börja anta att nätagget är paj. Eller något annat

Jag hade ett exakt likadant problem i höstas!

Dock fick jag det när jag installerade vattenkylning och CPU:n blev skadad.

Visste dock inte det föräns i efterhand så jag skickade in mitt moderkort till komplett(IV formula) för jag trodde det var det som var problemet. Fick tillbaka ett V formula istället och hade samma problem. När jag testade med en annan CPU så fanns inte problemet.

Så kolla på CPU:n, är där pins böjda? sitter den i rätt?

Permalänk
Skrivet av Geforce9500gt:

Är det meningen att ATX12V kablen ska ha 8 sladdar, 4 st som är Gul/svarta och 4 st som är svarta?

Alla nätaggregat har en del kablar som sitter fast inkopplade. Det är bland dessa du skall kolla.
Dels den breda 24-pins och för ATX12V finns en 4-pins och/eller en 8-pins som kan vara delbar i 2x4-pin.

Är du osäker så skall du använda den 4-pins som har gula och svarta trådar. Man kopplar då in 4 av 8 stift i moderkortet.
Kontakten är nycklad för att inte kunna sättas fel.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av MarkusX:

Jag hade ett exakt likadant problem i höstas!

Dock fick jag det när jag installerade vattenkylning och CPU:n blev skadad.

Visste dock inte det föräns i efterhand så jag skickade in mitt moderkort till komplett(IV formula) för jag trodde det var det som var problemet. Fick tillbaka ett V formula istället och hade samma problem. När jag testade med en annan CPU så fanns inte problemet.

Så kolla på CPU:n, är där pins böjda? sitter den i rätt?

Tackar för ett bra svar, kände också att "Nej, säg inte min CPU är paj" testade att koppla in den i min polares dator, inga problem. Okej, då har vi kommit så långt, testade med hans minnen i mitt moderkort, funkar bra, dock samma LED som lyser. Tror dock vi har hittat problemet. Läs lite längre ner så kommer du förstå

Skrivet av Waxinator:

Alla nätaggregat har en del kablar som sitter fast inkopplade. Det är bland dessa du skall kolla.
Dels den breda 24-pins och för ATX12V finns en 4-pins och/eller en 8-pins som kan vara delbar i 2x4-pin.

Är du osäker så skall du använda den 4-pins som har gula och svarta trådar. Man kopplar då in 4 av 8 stift i moderkortet.
Kontakten är nycklad för att inte kunna sättas fel.

Detta nätagg har en 8pins som är delbar i 2x4pin. Har kollat dessa, och dom ser helt okej ut, även 24pins kontakten. Tror dock vi har hittat det som spökar med oss.
Vi fick för oss att testa moderkortet funktion ROG Connetion. Vilket i sig verkade som en bra ide, så vi installerade det på en dator, kopplade in kablen som ska kopplas in. Startar problemet. Väljer att vi vill se lite mätningar på frekvenser med Amper Volt och temp på CPU. (O.C avstängt)

Detta är resulteten vi fick fram
AMPER: Drog ut sladden ur nätagget efter den gick strax över 46 amper, denna startade på 20 Amper, och stig snabbt (Runt 5 sec) upp till 46 amper
Volt: 2,3 Volt
Temp: 70
Tror boven i mitt problem är nätagget som är fuckat. Och det är därför CPU inte vill starta riktigt. Eller är jag helt ute och cyklar i min teori?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Jag mätte mitt MB via ROG och starten hoppar mellan: 30 - 70 - 50 - 80 - 80++ - 50 - 10 - 50 - 10A ...
För min Bulldozer så skiftade spänningen från max 1,48V - 1,0V.

CPU BUS: 200.0
PCIE: 100.0
CPU: 1.38750
CPU/NB: 1.17500
CPU VDDA: 2.50000
DRAM: 1.50000
HT: 1.20000
NB: 1.10000
SB: 1.11300
NB 1.8V: 1.80200
VDDR: 1.20575
VDDPCIE: 1.11300

Temperatur CPU: 38 grader !! inte 70 grader...
Kanske fungerar inte kylningen så processorn stängs ner ?!
Kan du konstatera att kylpastan har smetats ut ordentligt så kylarfästet sitter rätt monterat ?

Min FX-8150 maxar på 57 grader vid full last.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag mätte mitt MB via ROG och starten hoppar mellan: 30 - 70 - 50 - 80 - 80++ - 50 - 10 - 50 - 10A ...
För min Bulldozer så skiftade spänningen från max 1,48V - 1,0V.

CPU BUS: 200.0
PCIE: 100.0
CPU: 1.38750
CPU/NB: 1.17500
CPU VDDA: 2.50000
DRAM: 1.50000
HT: 1.20000
NB: 1.10000
SB: 1.11300
NB 1.8V: 1.80200
VDDR: 1.20575
VDDPCIE: 1.11300

Så det är normalt att amperen hoppar? Men inte att den endast stiger ?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Ja det är normalt att strömmen hoppar mellan 10 och 80+ ampere.
Strömmen följer spänningsvariationerna som du också monitorerar.

Strömmen som visas är inte +12V -strömmen utan den omvandlade CPU -strömmen.
I mitt fall 1,5V * 80A = 120W

Det onormala är din temperatur på 70 grader som inte processorn är tänkt att fungera på.
Du kan omöjligen ha kylaren rätt monterad mot processorn.

EDIT: Din processor skall ha:
CPU VDDA Volt: 2.5V
CPU Volt: 1.35V

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA