Hjälp mig välja grafikkort HD6570 / 6670 / 6750 / 6770

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja grafikkort HD6570 / 6670 / 6750 / 6770

Är ny på SC och måste börja med ett stort tack till alla hjälpsamma själar på detta forum.

Jag har byggt en budgetgetdator till barnen. (För att få ha min egen nybyggda ifred) Deras behov är inte så stort än (3 & 7år), men det kommer snart. Så jag byggde med möjligheten att uppgradera i framtiden. Samt återvann nätagg, SATA1 HD och X800SE grafikkort från en gammal Dell.
Nätagget har en separat Pci-kontakt och alla molex är ledig.
Tyvärr så är mitt gamla Radeon X800SE 128MB lite för gammalt för att ens matcha intels 3000 grafik och behöver bytas. (Höjs grafikinställningar det minsta i Command and Conquer 4 så bottnar grafikminnet). Annars är burken snabbare än väntat.

Dessa delar använde jag:
Mobo: Asrock Z68 Pro3-M (Funkar kanon med både G840 och i5 2500K)
CPU: Intel G840 Dual core 2,8GHz
Nätagg: 350W 12V=18+18A eller 28A max.
Skärm: BenQ 1280x720 720p (tuschpennor + barn = billig skärm)

Problemet är att jag inte vet hur långt grabbarna kommer med ett HD6570. Jag vet inte heller om CPU och nätagg klarar tex. HD6770 max 1000:-.
Jag har kollat på Youtub efter tester på dessa kort , eftersom de visar i realtid hur korten funkar vid spelande. Problemet är att korten finns med både DDR3 och DDR5. Vilket inte visas i alla tester och ett HD6570 DDR5 ligger betydligt högre i pris än HD6570 DDR3. Så då känns HD6770 som ett bättre köp än HD6570 DDR5.

Jag har också testat effektförbrukningen vid spelande med X800 och det är max 100W vid vägg, vilket ger en hel del överskott till ett bättre grafikkort.
HD6770 förbrukar enligt div. tester ca.114W, men klarar CPU att driva detta kort?
Hur skulle det visa sig om CPU inte räcker till? Det går trots allt att uppgradera CPU lite längre fram när det finns behov.

1. Hur långt kommer man med ett HD6570 DDR3?
2. Skulle systemet funka med ett HD6770? Om inte, så vilket understigande kort kommer att fungera?

Alla konkreta synpunkter uppskattas.

Permalänk

Köp ett 7750, de drar bara ca 45 watt max, behöver ingen strömkabel, och är lika bra som 5750/6750

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra förslag. Läste ett test på techspot och 7750 verkar ligga i nivå med både GTX550ti och HD6770 med betydligt lägre strömförbrukning. Ska kolla vidare på detta kort. Verkar vara rätt så nytt.

Funderar på Gigabyte 7750 på Inet. Så om någon har erfarenhet av detta kort så mottages gärna åsikter om tex. ljudnivån.
http://www.inet.se/produkt/5409406/gigabyte-radeon-hd7750-1024mb

Permalänk
Medlem

Köpte ett 6570 för någon månad sedan och det driver(maxar) i alla fall heroes of newerth utan problem så det kortet kan jag säga är väl prisvärt när jag köpte det för runt 500.

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra pris, antar att det är ett DDR3 kort.
Vart fick du tag i det priset?

Permalänk
Skrivet av Thunna:

Funderar på Gigabyte 7750 på Inet. Så om någon har erfarenhet av detta kort så mottages gärna åsikter om tex. ljudnivån.
http://www.inet.se/produkt/5409406/gigabyte-radeon-hd7750-1024mb

Har ingen koll på Gigabytes kylare, men denna är bra:
CDON
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7750_1gb_ddr5_...
Webhallen
http://www.webhallen.com/hardvara/149250-sapphire_radeon_hd77...

7750 är annars rätt mycket bättre än 6570

Enligt Prisjakt finns det dessutom bara en enda modell av 6570 med DDR5 nu för tiden, alla andra är DDR3.
Den med DDR5 säljs i ett par mindre kända butiker och kostar lite över 600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunna:

Tack för ett bra förslag. Läste ett test på techspot och 7750 verkar ligga i nivå med både GTX550ti och HD6770 med betydligt lägre strömförbrukning. Ska kolla vidare på detta kort. Verkar vara rätt så nytt.

Funderar på Gigabyte 7750 på Inet. Så om någon har erfarenhet av detta kort så mottages gärna åsikter om tex. ljudnivån.
http://www.inet.se/produkt/5409406/gigabyte-radeon-hd7750-1024mb

Du kan läsa mer om Gigabyte Radeon HD7750 1024MB i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunna:

Låter som ett bra pris, antar att det är ett DDR3 kort.
Vart fick du tag i det priset?

På komplett så köpte jag mitt, tror det var rea när jag tog mitt men dom kostar mellan 5-6 hundra.

Permalänk
Medlem

Tack för tråden janee. Den är verkligen aktuell för mig.
Jag provade att söka här på HD7750 tidigare men fick inga träffar. Men söker jag på tex. HD6670 så ger det resultat. Mysko.

Är det någon som har koll på hur mycket HD7750 kan utnyttjas med en G840 CPU.
Enligt det jag har läst tidigare så ska det till ett rätt så kraftigt GPU-kort innan CPUn börjar begränsa.
Enligt AnandTech så ska G840 vara likvärdig (som jag tolkar det) med en AMD A8-3850.
http://www.anandtech.com/bench/Product/405?vs=399
Det skulle vara suveränt. Eftersom jag, som ett litet test, tog den billigast pentium Inet hade på hyllan.

Permalänk
Skrivet av Thunna:

Tack för tråden janee. Den är verkligen aktuell för mig.
Jag provade att söka här på HD7750 tidigare men fick inga träffar. Men söker jag på tex. HD6670 så ger det resultat. Mysko.

Är det någon som har koll på hur mycket HD7750 kan utnyttjas med en G840 CPU.
Enligt det jag har läst tidigare så ska det till ett rätt så kraftigt GPU-kort innan CPUn börjar begränsa.
Enligt AnandTech så ska G840 vara likvärdig (som jag tolkar det) med en AMD A8-3850.
http://www.anandtech.com/bench/Product/405?vs=399
Det skulle vara suveränt. Eftersom jag, som ett litet test, tog den billigast pentium Inet hade på hyllan.

Inte ens ett GTX 560 skulle begränsas av G840, så det är helt lugnt. I de flesta spel begränsar inte G840 ens ett GTX 580, men i exempelvis BF3 kan nog G840 begränsa 580 och 570 lite.

Permalänk
Medlem

Hej & tack Sound S.

Då ska det bli intressant att testa BF3 (som följde med mitt XFX 6870) på smågrabbarnas burk. (xfx 6870 + BF3 + Dirt3 = 1490:- på Inet, kändes mycket prisvärt till mitt eget nybygge).

Det känns mer och mer som att det blir ett strömsnålt Gigabyte 7750OC i budgetburken. Då slipper jag byta på ett tag.

Permalänk
Medlem

Tack till er som har visat intresse för mina problem.

Nu håller Inet på och plockar min order på Gigabyte HD7750.
Skickade ordern 11:50 och får Sms att det plockas 13:05. Vilken service.

Finns intresse till vidare info. om resultatet, så är det bara att knacka in några rader så fortsätter jag med tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thunna:

Låter som ett bra pris, antar att det är ett DDR3 kort.
Vart fick du tag i det priset?

HD7750 har faktiskt GDDR5 på sig

Skrivet av Thunna:

Tack till er som har visat intresse för mina problem.

Nu håller Inet på och plockar min order på Gigabyte HD7750.
Skickade ordern 11:50 och får Sms att det plockas 13:05. Vilken service.

Finns intresse till vidare info. om resultatet, så är det bara att knacka in några rader så fortsätter jag med tråden.

Låter bra det. Ungarna kommer antagligen bli helt nöjda eftersom HD7750 faktiskt är ett riktigt prisvärt kort. Planerar själv att i framtiden ev. köpa ett åt brorsan (satt ihop en dator åt honom av gamla reservdelar som jag hade liggande).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Jag har nu testat lite med det nya Gigabyte HD7750. och det fyller helt mitt behov. Låg ljudnivå, låg temp (42°C med fläkten på 30%) och liten strömförbrukning, 115W för hela burken vid spelande. Varav 16W är det gammla nätaggets förbrukning när datorn är avslagen!
Vid idle ligger förbrukningen på 85W för hela burken. Så kortet drar uppskattningsvis 30-40W vid spel, vilket är suveränt bra med tanke på kapaciteten. Har dessutom också kvar möjligheten till fler komponenter om det skulle behövas. (350W PSU) Kan kanske utnyttja 200W.

Provade att spela CC4 med Max grafik (skärmen klarar endast 1280x720) och fick 30Fps. Vilket räcker för mina smågrabbar.
Kan verkligen rekomendera MSI Afterburner som är fritt att tanka ner, för er som vill kolla vad grafikkortet presterar i spel.

Ps. Kommentaren om DDR3 gällde votargs 6570 ds.