Hur mycket använder man faktiskt sin surfplatta?

Permalänk

Hur mycket använder man faktiskt sin surfplatta?

Hej!

Jag har suttit i kanske tre eller fyra månader och funderat på om jag ska köpa mig själv en surfplatta, den enda som egentligen hindrat mig har varit om, använder man den verkligen? Jag har en stationär dator, en 13" laptop och en iphone, kommer jag använda surfplattan? I skolan har jag laptopen och hemma sitter jag mest vid den stationära, surfplattan har jag tänkt att använda för att bara chill-surfa i skolan och hemma.
Hur mycket använder ni era surfplattor? Mvh, P.

Visa signatur
Permalänk

Väldigt lite så den skänktes till min far som i sin tur använder den mycket.

Fördelen med den framför datorn är just att den är lite smidigare att ha i soffan eller till småsaker. Om man t.ex. lagar mat efter recept eller vill styra sin nätverksstereo eller surfa i tv-reklampausen. Kan tänka mig att den är rolig till att spela spel på också men just på den punkten är jag själv nästan onaturligt ointresserad. Man kan ha den liggandes, utan att bekymra sig om batteri, vandra runt i lägenheten och bara lyfta på den när man vill kolla något på internet eller får tråkigt etc. Den startar på en sekund och man kan ha den i ena handen. På så sätt var den smidig, om den användes likt en trådlös hemtelefon.

Tyckte dock att man alltid kände sig lite hämmad, det gick inte särskilt fort att skriva in adresser i webläsaren och den klarade inte samma program som min bärbara. Att använda miniräknaren var ett gissel och skärmen var mindre än 13 tum. Blev otålig.

För mig var det en lyxprodukt, en elektronisk morgontidning, en skärmförstorare till mobiltelefonen, en bekvämlighetspryl.
Den kändes väldigt onödig med tanke på vad 3000kr kan användas till istället.

Tillägg. Min pappa läser mycket e-böcker på den och tycker att den är smidigare att ha med sig än vad en bärbar dator är.

Permalänk
Medlem

Jag använder min dagligen som e-bokläsare och för att lyssna på musik med.
Eftersom jag pendlar rätt mycket varje dag så är allt som kan döda den tiden guld värt och då kommer surfplattan in lämpligt.

Fast visst är den kanske inte så användbar i alla lägen som man kanske tror innan man köpt en surfplatta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag använder min iPad2 väldigt mycket! Mycket mer än jag trodde.

Alltid finns den där tillgänglig inom armlängds avstånd i tv-soffan, och det är guld värt. Startar den varje dag efter jobbet typ, och stänger av den vid läggdags.

Jag har annars en stationär hemma, sambon har en bärbar, och i jobbet har jag en bärbar.

Jag är enormt nöjd med konceptet!

95% av användandet är surf, och den är verkligen guld värd för att "kolla upp" småsaker..!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket, istället föra att behöva gå upp och starta datorn varje gång man måste googla något så är det bara att plocka fram plattan, i de lägena måste jag erkänna att det känns som ett väldigt lyckat köp! dessutom så kan man ju ta med den ut i solen, och på semestern samt liknande. Föredrar absolut surfplattor före netbooks.

Permalänk
Medlem

Om du har laptop, stationär och telefon, kommer du antagligen som jag bara ha den till att läsa böcker (om du gör det), streama i sängen, och surfa på toaletten

Permalänk
Medlem

Har också stått i valet o kvalet om jag vill ha en och vad jag skulle ha för nytta av den, men kom fram till att den kommer bara ligga och samla damm. Har datorn i rummet bredvid, på dygnet runt. Streamar film och serier med iphonen innan läggdags. iphonen har jag med mig på stan och har alltid full mottagning på 3g, så jag kan lätt "kolla upp saker" på nätet. Så nej jag köper ingen

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

Tackar så hjärtligt för alla svar! Överlag verkar det som de flesta är nöjda med sina köp.

Skrivet av Kimpur:

Har också stått i valet o kvalet om jag vill ha en och vad jag skulle ha för nytta av den, men kom fram till att den kommer bara ligga och samla damm. Har datorn i rummet bredvid, på dygnet runt. Streamar film och serier med iphonen innan läggdags. iphonen har jag med mig på stan och har alltid full mottagning på 3g, så jag kan lätt "kolla upp saker" på nätet. Så nej jag köper ingen

Jag tycker att skärmen på min iphone är för liten för att kunna streama film osv på, jag ser väldigt mycket på serier innan jag somnar, så, kanske det kommer bli huvudområdet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder min dagligen till att läsa nyheter, surfa på forum och för att läsa e-böcker. Den används även som fjärrkontroll till mitt Sonos-system och min HTPC.

Permalänk
Medlem

Huvudanledning till om jag skulle köpa en Surfplatta skulle vara om det finns möjlighet att styra saker i hemmet som HTPC, lampor etc men också att kunna sitta ute och sola och kolla på serier/film... skulle säkert börja smågoogla lite på den också, tror det är som när man köpte sin första smartphone, ähh jag kommer inte surfa något på mobilen men nu gogglar man typ varje dag då möjligheten finns XD ps. min kompis har en iPad i soffan hela tiden och det är rätt chill men om man har råd och är tekniskt intresserad eller Geek så why not annars känns det mest som en lyxgrej som egentligen inte behövs, min dator står också alltid på och att goggla något tar väll ungefär lika långt tid som att skriva in adressen på touchpaden på iPaden då man har ett tangentbord till datorn

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Självklart är detta personligt, Jag har precis uppgraderat från ipad 1 till 3 använder min flera timmar dagligen, jag surfar, ser film, spelar lite och leker med div appar.
Men samtidigt har jag en kompis som köpte sin ipad 1 samtidigt som mig, han har knappt använt sin då han hellre sitter med sin laptop. Det är högst personligt hur stor användning man har av den. Jag känner inte den begränsningen som många tycker dom får med en surfplatta/Ipad, utan tycker det är världens bästa grejj.

När man är ute och reser eller pendlar så får du dock inte en bättre kompis än en Ipad.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Nvidia GTX 570 - Corsair Vengeance 8GB - Asus P8Z68-V - Corsair Force 3

Permalänk

Kan man inte utläsa ungefär vilken nytta en person skulle ha av en iPad genom att titta på hur personen i fråga använder sin smartphone?

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en spelbärbar så man kan sitta o spela på andra ställen, som i soffan med frugan tex. Men anävnder den inte alls ofta. Funderar på att sälja den

Ja och surfa i soffan också, sorry för offtopic med jag sitter 99% framför desktopen.

Permalänk
Medlem

Använder min iPad 2 MINST en timma om dagen. Kollar på youtube, surfar, kollar på film samt använder den som musikspelare (Bluetooth->adapter->förstärkare)- Använder den även till en hel del facetime. Det är för mig självklart att ta med den till skolan, eftersom jag åker buss 1,5-2h varje dag och den är mycket smidigare än min laptop.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Använder min väldigt lite känns det som. Har den med mig om jag ska åka tåg/flyg eller långa bil-resor, mycket bekvämare med någon surfplatta i så fall än en dator/telefon. Sitter mer med min bärbara dator när jag är hemma.
Använder mest surfplattan för att läsa något (väldigt bra att lägga in div. böcker m.m. som referenser när man behöver kolla upp något), och lite för att spela medans jag väntar på någon rendering eller sånt.

Permalänk
99:e percentilen

Min iPad är ett av de bästa köp jag har gjort. Jag använder den i skolan, i soffan, i sängen, på bussen, i bilen, i taxin, i trappen, i hissen, i hallen ... Jag surfar, lyssnar på musik, spelar lite, kollar videoklipp, kollar Facebook, läser ragecomics, kollar mailen, läser böcker, lägger in manualer, skriver meddelanden med iMessage osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Köpte em iPad 3 idag efter mycket om och men, so far känns det grymt!

Skrivet av Irrationell:

Kan man inte utläsa ungefär vilken nytta en person skulle ha av en iPad genom att titta på hur personen i fråga använder sin smartphone?

Tröttnar lite på min iPhone för det är så liten skärm.

Visa signatur
Permalänk

Sambon fick en ipad istället för sin laptop som börjar bli till åren, hon är dock färdig med studier och dator används mest för surf och titta på filmer, fungerar utmärkt, startat bara laptopen om det är något som kräver e-leg.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Farsan köpte en Ipad, mest att kunna jobba på när han ska skjutsa min lillebror 4 mil enkel resa till sin ishockey träning.
Men den har mest ersatt min mors dator (som överlag är väldigt slö) för att spela spindelharpan, kolla upp träningstider och lite slö surf vid soffan. Blir ju väldigt användbar för de arbetsuppgifter den har och eftersom standbyläget drar väldigt lite ström kan den alltid vara igång och snabbt ta fram informationen.

Dock skulle jag säga att eftersom du har en ipad har du i princip ingen nytta utav en. Jag har en smartphone som jag utnyttjar istället! Dock så har jag alltid min dator igång så vill jag surfa gör jag det där!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Använder min Eee Pad Transformer (första versionen) i princip varje dag. Har den att ta anteckningar på universitet samt att läsa alla PDF och annat digitalt material som vi får tilldelat via universitetet. Hemma används den för att slösurfa i typ sängen, samt ibland att spela upp filmer på hos bröderna via micro-hdmi kontakten då på TV:n. Mycket nöjd i allmänhet med mitt köp, älskar flexibiliteten som Transformern ger med sitt keyboard.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

använder min dagligen, skönt att slänga sig i soffan och glo lite på discovery channel m.m samtidigt som man slösurfar lite efter jobbet.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

använder min dagligen, skönt att slänga sig i soffan och glo lite på discovery channel m.m samtidigt som man slösurfar lite efter jobbet.

Gör precis det just nu faktiskt! x)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag är hemma är aldrig iPaden mer än en meter bort.
Har såklart fler datorer också men att kunna ligga i hörnet på soffan och surfa, styra itunes, xbmc och dreambox, en gigantisk väckarklocka med stoor snooz-knapp samt rdp'a in på den stationära burken uppe är bara för bra, toalettbesök, resor, ja den används otroligt mycket, och dom stunderna jag inte använder den sitter äldsta pojken som klistrad med den, finns väldigt mkt bra och pedagogiska spel och appar.

Ett av dem bästa köpen sett till hur mkt jag verkligen använder prylen, kan bara rekomendera, men alla är vi olika så du vet nog först när du haft en några månader hur mkt du kommer använda den, som tur är så håller beggade i-prylar ett högt andrahands-värde så inga problem med att sälja och inte förlora en massa slantar..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Avstängd

Det är lite knepigt. Det är en produkt som du inte vet innan om du kommer att använda. En platta är grejen mellan smartmobilen och den bärbar datorn. Men det finns även lite val för plattorna. Det finns de rena läsplattorna, som har elektroniskt bläck. De är för personer som är läser böcker på stranden, som reser mycket, eller bara läser mycket böcker. Sedan har du 7 tum's plattorna. De är bra för de är mobila, smidiga, man kan ha dem i väskan osv. Du kan hålla dem i en hand. Men de har ändå mycket större skärm än en mobil och så är det ju också touch.

De stora plattorna på 10 tum, är bra men de är dyrare och mindre mobila eller smidiga. Några tycker att de nästan är som en bärbar dator. Andra tycker att de är bättre än 7 tum, för de är större. Vad som är bäst för dig är en högst personliga sak. Vad som passar dig, vet du efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Min ipad2 har ersatt min laptop till 99%. Trodde inte jag skulle använda den så mycket som jag har gjort. Den följer med mig precis överallt

Permalänk

På resan är den helt klart bäst, Min thinkpad tablet är direkt skönare att se på film på än min laptop, bättre batteritid, smidigare och faktiskt bättre flyt (eftersom min laptop är döende iofs). Spel är såklart kul på den också, men förutom film så ritar jag mycket på den.
Fundera noga på Var du kan använda den. hemma blir det, bortsett från ritandet, fortfarande laptopen som dominerar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Säger som Ozo64.
Gav min laptop till frugan, så köpte jag mig en ipad2.

Film,spel,musik,webtv och t.ex skriver tidrapporter osv på den.
Helt perfekt resekompis och underhållare efter jobbet.

Använder min runt 6h per vardag och 0 på helger då jag har min stationära.
Ångrar inte en sekund faktiskt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Bra på resan.. annars kan det gå månader utan att jag använder min.
Bra att ha att sysselsätta småbarn med (har inga egna men alla säger det och jag märkte det på syrrans och kusinernas)..även 20-månadersungar lär pekskärmsprincipen direkt och blir helt faschinerade och då hade jag ändå inga speciella barnappar på.

Jag fick min genom jobbet och då är den smutt att ha, hade jag pröjsat 7000 skattade pengar hade jag tyckt att jag kunnat använda pengarna bättre.

Permalänk
Medlem

Just det. Batteritiden är ca dubbelt så bra som min macbook pro också.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en liten (7") Nook Color ett tag och använder den mest innan jag stiger upp på morgonen. Läser lite nyheter och kollar e-post och lite forum och liknande. Max en timme/dag, men uppskattar den faktiskt mer och mer för det lilla jag använder den.

Hemma är laptopen aldrig långt bort och på resa har jag en minidator med mig eftersom det skulle vara helt otänkbart att vara utan tangentbord. Det jag använder plattan till skulle jag lika gärna kunna använda telefonen till, men den uschligt lilla telefonskärmen räcker inte till mina gamla trötta ögon! En större telefon tänker jag inte släpa runt med för det lilla den skulle "behövas" till.

Jag läser också lite böcker på den, men jag föredrar e-ink för bokläsning.