Telias "svar" om frågor gällande datalagrings direktivet.
Bilder:

Mitt mail till telia:
Hej telia jag vill veta hu länge ni sparar ip loggar nu och hur mycket extra kostnad som kommer att läggas på kunden efter datalagrings direktivet införts.
kommer ni även att erbjuda kunderna en tunnel av deras ip för att undvika loggning, många skulle tycka det var en bra tjänst. jag vet att banhof som är emot datalagrings direktivet kommer att göra det på alla sina kunder
telias svar:
Hej!
Tack för din förfrågan.
Jag beklagar det sena svaret, eftersom datalagringsdirektivet är rätt nytt har det tagit oss ett tag att reda ut vad som gäller.
Allra viktigast för oss är att måna om våra kunders integritet - och att fortsätta måna om den, men vi måste och kommer också följa den gällande lagstiftningen. Exakt vad det kommer att innebära är för tidigt att svara på eftersom alla pusselbitarna i regelverket ännu inte är på plats.
Datalagringsdirektivet kommer att medföra kostnader såsom anpassningar som måste göras, kostnader för lagring (databaser och säkra system) samt för specifika krav kring utelämnande av uppgifter som till exempel behörig personal och jourtjänstgöring. Det är viktigt att lagstiftaren så snart som möjligt utvärderar lagen och hur den används, och vad den kostat.
Vi sparar uppgifterna i de sex månader vi ålägs att spara dem enligt datalagringsdirektivet.
Vad gäller nya tjänster som till exempel tunnel är det svårt att säga i nuläget. Vi kommer att följa lagen, men eftersom det fortfarande saknas förtydliganden av vad som ska sparas och på vilket sätt kan vi ännu inte säga hur vi kommer att agera. Vi vill dock värna våra kunders privatliv och integritet i så stor mån som möjligt.
Har du några andra frågor eller funderingar är du välkommen åter.
inte särskilt mycket information vi fick från telia men eftersom jag är medlem här då tänkte jag
dela det i alla fall.
KTH student, programmerare, arch användare