Nytt grafikkort, kommer det flaska?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, kommer det flaska?

Tja! Nu är det så att jag ska köpa ett nytt grafikkort.
Tänkte på den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1157806
Och med det tänkte jag även köpa ett nytt nätagg, detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1019201

Jag undrar om grafikkortet kommer att flaska mycket eller nånting alls om jag har
AMD Phenom X4 9650 2.3 GHz
Jag även 2 st 2gb RAM minnen från HP, som är från en färdigmonterad dator. (inget märke)

Om ni har något annat att rekommendera för även billigare pris (kommer inte betala mer än nu) skulle det vara asnice.

Tack på förhand.

Permalänk

Dina övriga komponenter kommer nog flaska lite ja, är dock inte 100% men.

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort kommer inte att kunna prestera fullt ut eftersom din processor inte är tillräckligt snabb. Det är din processor som "flaskar" resten av systemet.

Permalänk

Det jag reagerar mest på är ramminnet, med 2GB kommer man inte kunna spela nyare spel med högupplösta texturer.
T o m i Crysis 1 så tar 2GB minne slut ibland.

CPUn är visserligen inte ett monster, men man kan spela många spel med bara en 2kärnig C2Duo, så eftersom din har 4 kärnor och iaf är en Phenom 1, så tycker jag inte att det borde hindra systemet allt för mycket, om du inte spelar väldigt CPUintensiva spel, så som RTS.
Hoppas inte att jag har helt fel här, men detta är min egna erfarenhet.

EDIT; ursäkta, missade att det var 2x2 GB!

slarv
Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

lånar tråd, då jag är ute efter ett grafikkort^^,
vad tror ni om min prolle i sign?`kommer den flaska om jag uppdaterar mig till exempelvis 7850?

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semplezz:

lånar tråd, då jag är ute efter ett grafikkort^^,
vad tror ni om min prolle i sign?`kommer den flaska om jag uppdaterar mig till exempelvis 7850?

Samma här Har PhenomII 965BE i 3.6 ghz kommer den flaska med ett 7870/7950?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Det jag reagerar mest på är ramminnet, med 2GB kommer man inte kunna spela nyare spel med högupplösta texturer.
T o m i Crysis 1 så tar 2GB minne slut ibland.

CPUn är visserligen inte ett monster, men man kan spela många spel med bara en 2kärnig C2Duo, så eftersom din har 4 kärnor och iaf är en Phenom 1, så tycker jag inte att det borde hindra systemet allt för mycket, om du inte spelar väldigt CPUintensiva spel, så som RTS.
Hoppas inte att jag har helt fel här, men detta är min egna erfarenhet.

"2 st 2gb RAM minnen" skriver han

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Det jag reagerar mest på är ramminnet, med 2GB kommer man inte kunna spela nyare spel med högupplösta texturer.
T o m i Crysis 1 så tar 2GB minne slut ibland.

CPUn är visserligen inte ett monster, men man kan spela många spel med bara en 2kärnig C2Duo, så eftersom din har 4 kärnor och iaf är en Phenom 1, så tycker jag inte att det borde hindra systemet allt för mycket, om du inte spelar väldigt CPUintensiva spel, så som RTS.
Hoppas inte att jag har helt fel här, men detta är min egna erfarenhet.

Han sa väl att han hade 2 st 2GB'are, Med andra ord 4gb?

Visa signatur

| NZXT Phantom Svart | 2 st XFX Radeon HD7970 3072MB Crossfire | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600Mhz |
| Intel Core i7 2600K 3,4GHz + Noctua NH-D14 | Gigabyte Z68XP-UD3P |

Citera gärna mina inlägg så jag hittar tillbaka igen!

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

lånar tråd, då jag är ute efter ett grafikkort^^,
vad tror ni om min prolle i sign?`kommer den flaska om jag uppdaterar mig till exempelvis 7850?

Datorn kommer inte flaska, det är bra grejer, men av vad jag förstår kommer ett 7850 bara prestara likvärdigt marginellt bättre
http://cdn5.tweaktown.com/content/4/5/4594_21_amd_radeon_hd_7...

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av Robbha:

"2 st 2gb RAM minnen" skriver han

Ursäkta, läste lite slarvigt, ändrade det nu, tack

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Datorn kommer inte flaska, det är bra grejer, men av vad jag förstår kommer ett 7850 bara prestara likvärdigt marginellt bättre
http://cdn5.tweaktown.com/content/4/5/4594_21_amd_radeon_hd_7...

Du menar bättre än mitt 6870 som jag har nu?:)
tack för svar!

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

det kommer inte flaska, speciellt inte vid högre upplösningar. Kolla guru3d testet där dom testar just detta. Visst flaskar det lite, men vid hög upplösning så blir det ändå GPU:n som sätter stopp då appa CPU:er i testet presterar lika där:

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7970-cpu-scaling-perf...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet från en Phenom(1) 9950 så vet jag att den processorn flaskar med 5870(presterar typ som ett 6950) men om du orkar pilla lite och skrämma upp CPUn till uppåt 3ghz så kommer det fungera bra

Skulle dock rekommendera att du skaffar mer RAM. 2gb duger till skrivbordsmiljö, men hela systemet blir sjukt oresponsivt om minnet tar slut.

Om du inte orkar överklocka så kan du ju annars kika efter en beggad 965 el. liknande. Den kommer inte flaska i första taget.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

lånar tråd, då jag är ute efter ett grafikkort^^,
vad tror ni om min prolle i sign?`kommer den flaska om jag uppdaterar mig till exempelvis 7850?

Inte speciellt.
ska nog fanken hålla fortet om än överklockad.
Är ju inga i7or/i5or inte.. Men fungerar ju bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Inte speciellt.
ska nog fanken hålla fortet om än överklockad.
Är ju inga i7or/i5or inte.. Men fungerar ju bra.

Tack!:)
nej, det är ju inte det,men jag måste säga att jag är otroligt nöjd över prollen tbh, spelar mest css,hon,lol och ibland bf3. så behöver inte en i7^^.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Semplezz:

Tack!:)
nej, det är ju inte det,men jag måste säga att jag är otroligt nöjd över prollen tbh, spelar mest css,hon,lol och ibland bf3. så behöver inte en i7^^.

Du ska inte använda HP minnen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du ska inte använda HP minnen.

om du tittar i sign så ser du att jag har corsair 1600mhz:P, tror du skrev till fel

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag söker alltså efter att kunna köra bf3 på high eller tom ultra. Jag har 4gb 2x2
Men är det en bra idé att överklocka till 3 ghz? Har för mig att det finns nån stor tråd här om överklockning och hur man gör. Har ingen aning så kan någon snäll själ länka den till mig?

Permalänk
Skrivet av samuel32:

Tack för alla svar. Jag söker alltså efter att kunna köra bf3 på high eller tom ultra. Jag har 4gb 2x2
Men är det en bra idé att överklocka till 3 ghz? Har för mig att det finns nån stor tråd här om överklockning och hur man gör. Har ingen aning så kan någon snäll själ länka den till mig?

Tveksamt om ett 7850 ens klarar sig speciellt bra på high, kanske om du överklockar det så kan det klara sig bra.

Dock förutsatte jag att du spelar i 1920x1080 nu, men vilken upplösning har du på skärmen?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tveksamt om ett 7850 ens klarar sig speciellt bra på high, kanske om du överklockar det så kan det klara sig bra.

Dock förutsatte jag att du spelar i 1920x1080 nu, men vilken upplösning har du på skärmen?

enligt prestandatest ås är 7850 bättre än 6870, jag har 6870 och spelar stabilt på high:) har dessutom bara 1GB

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

enligt prestandatest ås är 7850 bättre än 6870, jag har 6870 och spelar stabilt på high:) har dessutom bara 1GB

Detta är ju högst subjektivt. Du kanske är jätte nöjd när du springer runt i caspian border och har 35-45fps. Själv blir jag tokig när den går under 55. Kanske är en vanesak dock

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Semplezz:

om du tittar i sign så ser du att jag har corsair 1600mhz:P, tror du skrev till fel

Skrev till fel

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

enligt prestandatest ås är 7850 bättre än 6870, jag har 6870 och spelar stabilt på high:) har dessutom bara 1GB

Jo, fast åsikter är ju subjektiva, och kollar man på Sweclockers tester så ligger 7850 PRECIS på 60FPS strecket, och dippar ibland ner till ca 50FPS, och det är dessutom i singleplayer, så på det största banorna lär väl frame raten ligga runt 50, kanske t.o.m 40-45, vilket jag i mitt nuvarande väldigt bortskämda skick ( Har man fått smaka på 120FPS så är det plågsamt att gå tillbaka till 60FPS till och med xD) inte skulle stå ut med.

Så TS får överklocka, då kortet sägs klocka väldigt bra, eller så får han leta sig till en lite högre prisklass, förutsatt att han inte tycker att ~50FPS räcker alldeles utmärkt, och då är ju 7850 perfekt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuel32:

Tack för alla svar. Jag söker alltså efter att kunna köra bf3 på high eller tom ultra. Jag har 4gb 2x2
Men är det en bra idé att överklocka till 3 ghz? Har för mig att det finns nån stor tråd här om överklockning och hur man gör. Har ingen aning så kan någon snäll själ länka den till mig?

Du kommer inte kunna köra BF3 på high eller ultra med en 9650:a. Tveksamt om ens cpun går att klocka nämnvärt. Har själv haft en likadan cpu och i jämförelse med min athlon X2 i 3.8GHz är den slöare. Den orkade inte ens driva mitt 6970 på high. Visst skaffa ett 7850 men du kommer garanterat inte få glädje av de där extra fps som kortet klarar av eftersom processorn förmodligen kommer att jobba 100% hela tiden.

cpu scaling
cpu jämförelse mellan 9650 och x2 265

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Du kommer inte kunna köra BF3 på high eller ultra med en 9650:a. Tveksamt om ens cpun går att klocka nämnvärt. Har själv haft en likadan cpu och i jämförelse med min athlon X2 i 3.8GHz är den slöare. Den orkade inte ens driva mitt 6970 på high. Visst skaffa ett 7850 men du kommer garanterat inte få glädje av de där extra fps som kortet klarar av eftersom processorn förmodligen kommer att jobba 100% hela tiden.

cpu scaling
cpu jämförelse mellan 9650 och x2 265

Tror dock att just i BF3 så presterar nog 9650 bättre med tanke på att BF3 är bra på att utnyttja flera kärnor. Borde prestera som en Ahtlon X4 isf.

Tror också att det är missvisande i många tester där dem visar FPS-snittet i testet. När CPu:n flaskar, så är det främst lägsta FPS som påverkas, dvs att man får stora dippar när det t.ex. händer mycket i spelet och CPU:n inte hinner med att skicka information till GPU:n. Skulle alltså hellre vilja se att man jämför minsta uppmätta FPS.

EDIT: Sweclockers egna test är bra, även om prestandan förmodligen är bättre i BF3 nu efter alla uppdateringar och nya drivrutiner.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm