Vilket kort / kylare håller lägst ljudnivå samt har vettig prestanda?

Permalänk
Medlem

Vilket kort / kylare håller lägst ljudnivå samt har vettig prestanda?

Hej!

Börjar tröttna på att ha en nästan ljudlös dator med undantag för grafikkortet och nu när det är dags för en uppgradering tänkte jag ta reda på vilket kort jag bör satsa på. Jag har i dagsläget ett Radeon 6850.

Prestandamässigt (Läs: prismässigt) har jag kollat in ett HD 7870 eller HD 7850. så i krokarna under 3500kr. Kör helst ATI men det är absolut inget måste om Nvidias nya kort är mycket bättre eller mycket tystare. Jag har själv dålig koll..

Hur står sig stockkylarna mot Asus DirectCU II, Twin Frozr III och alla andra specialkylare som tillverkarna satt på? Är dom senare betydligt tystare eller är det ungefär samma?

Jag har försökt kolla recensioner men det blir så svårt att jämföra när samma kort får väldigt olika mätresultat vad gäller ljudnivå i olika tester.

Permalänk

Asus DirectCU II är näst intill ljudlös i idle

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

om du är nöjd med prestandan på hd 6850t så kan du nog byta kylaren på den istället går att göra nästan helt passiv (om det är referensdesign på kortet)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Mina noctua fläktar överröstar min Twin Frozr II kylare till och med när jag sitter och lirar BF3 så den kylaren är jävla tyst den med

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

om du är nöjd med prestandan på hd 6850t så kan du nog byta kylaren på den istället går att göra nästan helt passiv (om det är referensdesign på kortet)

http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/430/accelero-s1-plus.ht...

Satte en arctic cooling S1 plus på mitt powercolor 6870 då den överröstade mitt asus directCU 6870.
Blev verkligen förvånade vilka temps jag fick, 40 i idle runt 70 till 75 grader i load helt passivt.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är skillnad på en fläkt som blåser ut varmluften ur chassit och en fläkt som Twin Frozr som skickar det mesta av varmluften från grafikkortet in i chassit.

Beroende på hur temperaturer och luftflöde i ditt chassi ser ut, så kan det vara värt att tänka på. Det är förmodligen inte ett tyst grafikkort du är ute efter, utan en tyst dator. Sitt det en "bra" fläkt på din GPU som skickar all varmluft rakt in i din CPU, så riskerar du att få högre total ljudnivå.