köpt tangentbord som är böjt mm :/ hur ska man göra för att få ett nytt? Hjälp!

Permalänk
Medlem

köpt tangentbord som är böjt mm :/ hur ska man göra för att få ett nytt? Hjälp!

Hej köpt ett steelseries tangentbord av en här på swec!
Fick hem det idag o det va väll diverse skavanker på det som jag inte visste, men det värsta är att hela tangentbordet är skevt, det "vickar" på skrivbordet, ganska jobbigt! Fanns ingen garanti kvar heller. men borde det inte gå att få ett nytt ifrån steelseries? finns ju ngt "konsumetköpslagen" eller vad det heter som borde kunna jag mig ett nytt även om garantin har gått ut? Eller hur ska jag göra?
Tack på förhand

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Vilket tangentbord är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hej köpt ett steelseries tangentbord av en här på swec!
Fick hem det idag o det va väll diverse skavanker på det som jag inte visste, men det värsta är att hela tangentbordet är skevt, det "vickar" på skrivbordet, ganska jobbigt! Fanns ingen garanti kvar heller. men borde det inte gå att få ett nytt ifrån steelseries? finns ju ngt "konsumetköpslagen" eller vad det heter som borde kunna jag mig ett nytt även om garantin har gått ut? Eller hur ska jag göra?
Tack på förhand

Kort sagt NEJ du kan tyvärr inte få ut på någonting någonstans, har garantin gått ut, du saknar kvitto, köpt i andra hand så har du tyvärr inga chanser alls.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Vilket tangentbord är det?

steelseries 6G V2

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Kort sagt NEJ du kan tyvärr inte få ut på någonting någonstans, har garantin gått ut, du saknar kvitto, köpt i andra hand så har du tyvärr inga chanser alls.

helt säkert? Jaja, då får det isf bli att kräva återköp om det i nte finns ngt man kan göra :/

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

helt säkert? Jaja, då får det isf bli att kräva återköp om det i nte finns ngt man kan göra :/

Fysiska skador/yttre åverkan går aldrig på garantin. Du kan heller ej lämna tillbaka en trasig produkt till en butik om inte garantin gäller. Däremot kanske personen som du köpte den av är schysst och köper tillbaka det, men du har ingen rätt att kräva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

helt säkert? Jaja, då får det isf bli att kräva återköp om det i nte finns ngt man kan göra :/

Ja, är det bara en vänlig SWEC medlem så lär du ju kunna häva köpet men var inte så säker på att ens det går.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Dock kan du ju alltid ta och prata med den du köpte det av. Bara för att han har sålt det är det inte över...

Om personen varit en näringsidkare och sålt tangentbordet till dig hade du kunnat vifta med denna.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Men tyvärr är det inte mycket du kan göra nu, du har köpt det begagnat och utan kvitto... det är bara att tänka sig för när man handlar begagnat...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men... det är inte så att det är olika höjd inställt på fötterna på tangentbordet? Man brukar ju kunna ställa in höjden i 2-3 nivåer.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hej köpt ett steelseries tangentbord av en här på swec!
Fick hem det idag o det va väll diverse skavanker på det som jag inte visste, men det värsta är att hela tangentbordet är skevt, det "vickar" på skrivbordet, ganska jobbigt! Fanns ingen garanti kvar heller. men borde det inte gå att få ett nytt ifrån steelseries? finns ju ngt "konsumetköpslagen" eller vad det heter som borde kunna jag mig ett nytt även om garantin har gått ut? Eller hur ska jag göra?
Tack på förhand

Om du har köpt något av en privat person och varan du erhållit inte stämmer överens med den givna beskrivningen så har du rätt att häva köpet och kräva pengarna tillbaka. Hittar inte § för detta nu men jag är helt säker på att jag läste om detta under gymnasiet!

Edit: Hittade det! http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/ Bara att dra till tinget.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

steelseries 6G V2

Sitter väl en stålplatta under hela tangentbordet så borde nog gå att böja tillbaka den

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Fysiska skador/yttre åverkan går aldrig på garantin. Du kan heller ej lämna tillbaka en trasig produkt till en butik om inte garantin gäller. Däremot kanske personen som du köpte den av är schysst och köper tillbaka det, men du har ingen rätt att kräva det.

Om köparen inte visste om att tangentbordet var skevt/säljaren inte sagt till om det så har köparen rätt att kräva att säljaren tar tillbaka den såvida de inte haft en "i befintligt skick" avtalan.
Finns faktiskt lagar som styr affärer mellan privatpersoner, för att folk inte ska bli blåsta på sina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Kanske dum fråga men... det är inte så att det är olika höjd inställt på fötterna på tangentbordet? Man brukar ju kunna ställa in höjden i 2-3 nivåer.

nepp, har man det på sidan så ser man att hela skiten ser ut som en banan

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

kort ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Dock kan du ju alltid ta och prata med den du köpte det av. Bara för att han har sålt det är det inte över...

Om personen varit en näringsidkare och sålt tangentbordet till dig hade du kunnat vifta med denna.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Men tyvärr är det inte mycket du kan göra nu, du har köpt det begagnat och utan kvitto... det är bara att tänka sig för när man handlar begagnat...

Jo håller på att snacka med honom, han medela iinget om att det skulle vara ngt fel eller förslitningar mm verken i anonsen eller när jag köpte det.
han svara ny så sa han att det va skevt när han köpte det, med "palla" inte byta det typ! O bara satt massa tejp under tangentbordet. Sen va tangenterna ganska rejält slitna, o då mena han på att det får man ju räkna med när man köper ett bagagnat spel tangentbord? Men det tycker inte jag, allt ska ju nämnas/skrivas i annonsen.. Det finns dom som har spel tangentbord som är äldre men inte är slitna, beror ju på hur mycket man använder det mm ju:)

Jo brukar va försiktig när jag köper begagnat men har funkat bra o bara hatt med bra seriösa säljare o göra:) Men detta va under all kritik!
Skicka den inte ens i riktig vadderad låda mm, utan kom i den klena pappkartongen den ligger i när man köper den..
Jaja, men som sagt finns inte mycket att göra då. Får hoppas kan stå för det o fixa kompensation eller liknande. Tack för hjälpen

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Om du har köpt något av en privat person och varan du erhållit inte stämmer överens med den givna beskrivningen så har du rätt att häva köpet och kräva pengarna tillbaka. Hittar inte § för detta nu men jag är helt säker på att jag läste om detta under gymnasiet!

Edit: Hittade det! http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/ Bara att dra till tinget.

Okej fint, får kolla upp det isf om han inte kan komma med en kompensation av ngt slag.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Om köparen inte visste om att tangentbordet var skevt/säljaren inte sagt till om det så har köparen rätt att kräva att säljaren tar tillbaka den såvida de inte haft en "i befintligt skick" avtalan.
Finns faktiskt lagar som styr affärer mellan privatpersoner, för att folk inte ska bli blåsta på sina pengar.

Han visste det va skevt, det va så när han köpte det men "palla" inte byta det ?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Om köparen inte visste om att tangentbordet var skevt/säljaren inte sagt till om det så har köparen rätt att kräva att säljaren tar tillbaka den såvida de inte haft en "i befintligt skick" avtalan.
Finns faktiskt lagar som styr affärer mellan privatpersoner, för att folk inte ska bli blåsta på sina pengar.

finns inget som heter i "befintligt skick" .. och det går inte att "avtala" dit heller.

med privat säljare har köparen bevisbördan, vilket innebär att du kan reklamera en vara så länge preskriptionstiden för brottet inte gått ut, men du måste kunna bevisa att säljaren visste om felet, och att det fanns på varan innan köparen köpte det.

köper du en vara av ett företag har företaget bevisbördan i 6 mån, dvs det är upp till dem att bevisa att felet INTE fanns innan köpet.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Han visste det va skevt, det va så när han köpte det men "palla" inte byta det ?

om han berättade det för dig så är det ditt eget problem.
om han INTE berättade det för dig så är det bara att skicka tillbaka skiten och kräva pengarna tillbaka ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

lyckades inte ta kort så det syns på bilden, min kamera är inte den bästa men det är på längden, så är den lite som en skål typ

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Om köparen inte visste om att tangentbordet var skevt/säljaren inte sagt till om det så har köparen rätt att kräva att säljaren tar tillbaka den såvida de inte haft en "i befintligt skick" avtalan.
Finns faktiskt lagar som styr affärer mellan privatpersoner, för att folk inte ska bli blåsta på sina pengar.

Skrivet av Solding:

Okej fint, får kolla upp det isf om han inte kan komma med en kompensation av ngt slag.

"I befintligt skick" är en tom fras som inte har någon större påverkan även om det skrivs in i avtal.

Eftersom det inte finns någon standard för vad ett slitet tangentbord är så är min åsikt att du inte kan hävda att du trodde det skulle vara i bättre skick, dessutom så borde du ha undersökt varan innan du köpte den.
Som jag ser situationen får du hoppas på en snäll säljare men att han inte har några som helst krav på sig att kompensera dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Fysiska skador/yttre åverkan går aldrig på garantin. Du kan heller ej lämna tillbaka en trasig produkt till en butik om inte garantin gäller. Däremot kanske personen som du köpte den av är schysst och köper tillbaka det, men du har ingen rätt att kräva det.

Inget av det du skriver stämmer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

finns inget som heter i "befintligt skick" .. och det går inte att "avtala" dit heller.

med privat säljare har köparen bevisbördan, vilket innebär att du kan reklamera en vara så länge preskriptionstiden för brottet inte gått ut, men du måste kunna bevisa att säljaren visste om felet, och att det fanns på varan innan köparen köpte det.

köper du en vara av ett företag har företaget bevisbördan i 6 mån, dvs det är upp till dem att bevisa att felet INTE fanns innan köpet.

tror det blir lite svårt etfer så lång tid o säga att det va böjt när det köptes o nu vill jag ha nytt? Men kan ge det ett försök ju

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

om han berättade det för dig så är det ditt eget problem.
om han INTE berättade det för dig så är det bara att skicka tillbaka skiten och kräva pengarna tillbaka ...

Han berättade INGET för mig. Vill hellre ha ngn kompensation, då jag helst slipper hålla på att skicka tillbaka, o hitta nytt o köpa vänta på det mm

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

"I befintligt skick" är en tom fras som inte har någon större påverkan även om det skrivs in i avtal.

Eftersom det inte finns någon standard för vad ett slitet tangentbord är så är min åsikt att du inte kan hävda att du trodde det skulle vara i bättre skick, dessutom så borde du ha undersökt varan innan du köpte den.
Som jag ser situationen får du hoppas på en snäll säljare men att han inte har några som helst krav på sig att kompensera dig.

jo det har han! http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/
Inte så lätt att undersöka en vara över nätet?
det är säljaren skyldighet att uppmärksamma fel på produkten mm!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget av det du skriver stämmer.

Rätt info kanske du har då

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

jo det har han! http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/
Inte så lätt att undersöka en vara över nätet?
det är säljaren skyldighet att uppmärksamma fel på produkten mm!

"Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt."
"Avalet mellan dig och säljaren gäller
Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om

den inte är sådan som säljaren har sagt

säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som han eller hon kände till

den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter."

Det är ett tangentbord av rätt märke

Att det är lite böjt är INTE av allvarlig karaktär

Inte i väsentligt sämre skick.

Köpare har stor undersökningsplikt alltså bör han kontrollera varan innan han genomför köpet.

Your move

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Rätt info kanske du har då

Eftersom alla uttalar sig om vad som gäller i KKL så borde väl då alla förstå att jag också refererar till densamme?
För den som gillar att fördjupa sig i KKL

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Men OMG, det är ett tangentbord för vadå, 200-300kr

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB