tips/tricks och bra att veta för nybörjare på skyrim?

Permalänk

tips/tricks och bra att veta för nybörjare på skyrim?

vad är bra att veta/kunna/ hålla ögonen öppen för när det gäller skyrim? är rätt ny på denna typ av genren av spel mvh martin

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

vad är bra att veta/kunna/ hålla ögonen öppen för när det gäller skyrim? är rätt ny på denna typ av genren av spel mvh martin

Håll dig borta från mainquest och kör massa sidequests först är nog mitt tips

Permalänk
Medlem

Försök att inte powergamea, spelet blir rätt obalancerat i så fall.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Haha ja du ska se när en annan sätter sig och ska lira lite Skyrim.
"Fan i kväll ska jag ta och göra ett par main questar."
5 timmar senare så har jag oftast inte ens varit till gubben/kärringen som jag behöver snacka med för main questen,
utan det har blivit 2-3 andra questar och annat roligt

Lite mer OT:
Ett tips är att försök att gå/kuta/rida dit du ska ist för att använda fast travel.
Man brukar rätt ofta kunna stöta på någon rolig fillur eller kanske en drake eller två

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Haha ja du ska se när en annan sätter sig och ska lira lite Skyrim.
"Fan i kväll ska jag ta och göra ett par main questar."
5 timmar senare så har jag oftast inte ens varit till gubben/kärringen som jag behöver snacka med för main questen,
utan det har blivit 2-3 andra questar och annat roligt

Lite mer OT:
Ett tips är att försök att gå/kuta/rida dit du ska ist för att använda fast travel.
Man brukar rätt ofta kunna stöta på någon rolig fillur eller kanske en drake eller två

Det mest jobbiga med skyrim är nog, att det är omöjligt att göra ett quest utan att få 3 nya under tiden.

Permalänk

Äventyra, ta det lugnt, stressa inte.
Ang. mainquest förstår jag inte varför man inte ska göra det direkt. Finns flera andra kedjequests som går att göra såväl efter som före mainquesten.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

okej låter som rätt straight forward. inte spelat sån typ av spel sen ca diablo 1:P därför man är lite osäker

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Jag är level 60 och har inte ens snackat med greybeards eller vad de heter än

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Se för guds skull till att skaffa dig ett hus så fort som möjligt, förvaring kommer behövas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av da3daluz:

Se för guds skull till att skaffa dig ett hus så fort som möjligt, förvaring kommer behövas!

Hus är ej billigt dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Om det är på pc, § är för konsollen.

Klicka på valfritt obj, och skriv setscale följt av en siffra då 1 är norm storlek, 0,5 är hälften och 2 är dubbelt så stor.

Det roligaste man kan göra under introt, klicka på hästen som drar din vagn och skriva setscale 0.3 (har för mig att det är det minsta man kan få hesten utan att vagnen buggar upp).

Annars när det gäller seriöst lirande så är det alltid smartare om man endast har en two handed, en (eller två) one handed och en båge, då man kanske aldrig kommer att ha användning för den enchantade glass sword om man har en enchantad Daedric Sword..

In conclution;
Släpa aldrig runt på tusen kilo skräp, det är bara irriterande när man hittar någonting man verkligen vill ha och så blir man för tung och måste rota igenom och kasta bort nått.

Permalänk
Medlem

Köp ett hus så att du kan förvara grejer där i huset. Man orkar inte bära speciellt mycket. Hus kostar 5000

Sen är det bara att quest:a loss. Men som nån skrev så är det mest irriterande med skyrim att du inte kan göra en quest utan att råka få på dig 2-3 nya. Questlistan blir så jäkla lång till slut

Visa signatur

2500k | Asus P8Z68-V Pro/Gen3 | 8GB G.Skill 1600MHz | Asus 560Ti DCII TOP | Samsung 830 128GB | LG W2220P
MSI Wind u100 @ 1.92GHz

Permalänk
Medlem

Döda inte kycklingen i Riverwood!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tror det bästa tipset jag kan ge är att minnas att träna efter varje level redan från start. Att skaffa huset i Whiterun som redan sagts är en god ide med. Att börja som tjuv och utveckla dom färdigheterna ger ordentligt med klirr i kassan med om man inte tänkt fuska genom console.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

okej trot jag fått rätt bra grepp på det

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

köpte ett hus i whiterun men vad är meningen med det? ni snackar om storage enda jag hittat när ja små tittat har varigt för vapen

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Alla kistor och skåp kan man öppna och föra över grejer från inventory till. Om du inte uppgraderat huset alls så finns det inte så många ställen att lagra grejer på, men kistan vid sängen ska finnas där afaik. Om du uppgraderar huset så får man fler lagringsboxar. T.ex. Alchemy-delen har en kista som är perfekt att dumpa alla Ingredients.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

köpte ett hus i whiterun men vad är meningen med det? ni snackar om storage enda jag hittat när ja små tittat har varigt för vapen

När du köpte huset fick du en bok också; "Home Decorating Guide". Läs den.

Permalänk
Medlem

Spelet är galet enkelt, så var inte rädd för att köra på (eller åtminstonde öka efter ett tag) en svårare svårighetsgrad.

Permalänk

När du kommit igång och börjat fatta spelet (Level 30+), så rekommenderar jag att modda till det lite, om du känner dig mogen för det... Kan vara en idé att köra klart en hel runda först dock. Kan finnas spoilers eller game mechanics i mods som man inte förstår förrän man spelat igenom det. Dessutom kan det bli frestande att fuska ibland. T.ex. KenMOD - Lockpick Pro. När man lockpickat ett par hundra lås blir man lite less på det

Finns sjukt många bra mods där ute som verkligen förhöjer spelet. Dock känns det ibland som att det handlar mer om mods än gameplayen efter första genomspelningen... Man blir aldrig nöjd Har nog 50 mods installerade nu, minst.

Om du vill kan jag ge dig några tips på basic mods som inte påverkar spelet utom helt ytligt. T.ex. bättre texturer om du har en bra dator.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk

okej tips på bra moddar som höjer grafik och spelglädje?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

okej tips på bra moddar som höjer grafik och spelglädje?

Skrev en lista här på de moddar jag tycker är extra bra/nämnvärda:
#12099158

Beror mest på din egna smak egentligen. Vill du ha snyggare kvinnor i Skyrim så installerar du relevanta mods för det. Vill du ha snyggare/alternativa vapen fixar du sådana mods. Tycker du att drakarna är för lätta att döda så installerar du Deadly Dragons
Det är i alla fall mycket enkelt att modda. Bara att ladda ner deras "Nexus Mod Manager", ställa in den lite grann och sedan är det mycket enkelt att installera mods därifrån.

I övrigt finns det en mycket bra lista över console kommandon här:
http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Console_Commands_%28Skyrim...

Dessa mods är iaf väldigt bra att ha:
SkyUI, Better Sorting, Categorized Favorites Menu. osv.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz