Ingen bild via HDMI från zotac id80

Permalänk
Medlem

Ingen bild via HDMI från zotac id80

Jag köpte nyss en Zotac Zbox ID-80 som jag installerat W7x64 på.

Jag lyckades aldrig få någon bild när jag enbart använde HDMI-kabel till TVn (Sony) så jag letade upp en DVI->VGA kabel och kopplade in den i TVn också. Installerade windows och drivrutiner för nvidia 520M. Nu kommer vi till problemet, i display-instaällningarna visas det klart och tydligt att det är två skärmar kopplade till zboxen, men jag kan inte ställa in en skärmupplösning högre än 13xx/7xx (minns inte exakt) vilket ger mig bild på en liten yta av skärmen och hur jag än gör får jag ingen bild om jag skiftar TVn till hdmi input.

Har prövat att dra hem senaste drivrutinerna från Zotac (de från nvidia går inte att installera, säger att de inte hittar någon enhet som stöds), har prövat att starta upp den med enbart HDMI ikopplad...

Är det något uppenbart jag missar?

Permalänk
Medlem

Ja hdmi stödjer inte den upplösning du valt. Prova 1280x720 eller 1920x1080 i 60hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja hdmi stödjer inte den upplösning du valt. Prova 1280x720 eller 1920x1080 i 60hz

Tack!

Det andra problemet är ju att jag inte kan välja 1920x1080. Grafikkortet verkar inte tro att tvn klarar 1080.

Permalänk
Medlem

Hm, TVn stödjer 1080P? Låter skumt iaf, du har inte fler skärmar inkopplade? Varför säger den 2 skärmar i inställningarna?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrull:

Tack!

Det andra problemet är ju att jag inte kan välja 1920x1080. Grafikkortet verkar inte tro att tvn klarar 1080.

Sällan VGA funkar i 1080p. Prova 1280x720 i 60Hz. Sen switcha till HDMI så borde du få bild.

Permalänk
Medlem

Orio: för att jag har samma tv inkopplad på två sätt (VGA och HDMI)

ozo64: När jag kommer hem prövar jag 1280x720 och hoppas jag får bild från hdmi, då kanske 1080 går att lägga till som en custom resolution i nvidia-inställningarna...

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Sällan VGA funkar i 1080p. Prova 1280x720 i 60Hz. Sen switcha till HDMI så borde du få bild.

VGA kabel fungerar upp till 2048×1536px

sen så borde hans HDMI utgång ge bild så länge han håller sig mellan 800x600 - 4096 x 2160 som hdmi kan hantera sen är det tv'n som sätter begränsningen men under 1920x1080 så borde det vara grönt

så skulle gissa antingen trasig hdmi port på datorn, trasig kabel eller trasig hdmi port på tv'n.

har du fler hdmi prova en annan kabel. och prova sen en annan hdmi port på tv'n.

du kan även prova att stara om datorn med endast hdmi kabeln i.

på min htpc måste ja starta datorn me den inkopplad för att få bild på hdmi porten annars prioriterar den vga porten i förstahand...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad jag menade är att de flesta tv som max stöder 1360x768 över VGA. Vad kabeln klarar är totalt ointressant om TVn inte accepterar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

VGA kabel fungerar upp till 2048×1536px

sen så borde hans HDMI utgång ge bild så länge han håller sig mellan 800x600 - 4096 x 2160 som hdmi kan hantera sen är det tv'n som sätter begränsningen men under 1920x1080 så borde det vara grönt

så skulle gissa antingen trasig hdmi port på datorn, trasig kabel eller trasig hdmi port på tv'n.

har du fler hdmi prova en annan kabel. och prova sen en annan hdmi port på tv'n.

du kan även prova att stara om datorn med endast hdmi kabeln i.

på min htpc måste ja starta datorn me den inkopplad för att få bild på hdmi porten annars prioriterar den vga porten i förstahand...

har prövat två portar på tv, två kablar, och prövat med enbart HDMI. Ska kolla på resten när jag får chansen!

Permalänk
Medlem

Nu har jag ställt om till 1280x720 och prövat två olika kablar, två olika portar på tvn. Ingen bild, även om jag startar om med enbart HDMI i.

Eftersom jag inte ens får en boot-skärm börjar jag misstänka trasig port på zboxen. Eller att jag gör något jävligt fel.

Permalänk
Medlem

Gjorde nu lite frammsteg: efter att jag drog ut och satte in HDMI-kabeln igen under tiden zboxen var igång så kan jag numera välja 1920x1080 och specifiera Hz. Zboxen har klart identifierat att det finns en Sony TV och att den har 1920x1080, 60Hz som native resolution.

Men jag får fortfarande ingen bild. Har prövat omstart efter detta också.

Någon som har några förslag?