Telias "svar" om frågor gällande datalagrings direktivet.

Permalänk
Medlem

Telias "svar" om frågor gällande datalagrings direktivet.

Bilder:

Dold text

Mitt mail till telia:

Hej telia jag vill veta hu länge ni sparar ip loggar nu och hur mycket extra kostnad som kommer att läggas på kunden efter datalagrings direktivet införts.
kommer ni även att erbjuda kunderna en tunnel av deras ip för att undvika loggning, många skulle tycka det var en bra tjänst. jag vet att banhof som är emot datalagrings direktivet kommer att göra det på alla sina kunder

telias svar:

Hej!
Tack för din förfrågan.
Jag beklagar det sena svaret, eftersom datalagringsdirektivet är rätt nytt har det tagit oss ett tag att reda ut vad som gäller.

Allra viktigast för oss är att måna om våra kunders integritet - och att fortsätta måna om den, men vi måste och kommer också följa den gällande lagstiftningen. Exakt vad det kommer att innebära är för tidigt att svara på eftersom alla pusselbitarna i regelverket ännu inte är på plats.

Datalagringsdirektivet kommer att medföra kostnader såsom anpassningar som måste göras, kostnader för lagring (databaser och säkra system) samt för specifika krav kring utelämnande av uppgifter som till exempel behörig personal och jourtjänstgöring. Det är viktigt att lagstiftaren så snart som möjligt utvärderar lagen och hur den används, och vad den kostat.

Vi sparar uppgifterna i de sex månader vi ålägs att spara dem enligt datalagringsdirektivet.

Vad gäller nya tjänster som till exempel tunnel är det svårt att säga i nuläget. Vi kommer att följa lagen, men eftersom det fortfarande saknas förtydliganden av vad som ska sparas och på vilket sätt kan vi ännu inte säga hur vi kommer att agera. Vi vill dock värna våra kunders privatliv och integritet i så stor mån som möjligt.

Har du några andra frågor eller funderingar är du välkommen åter.

inte särskilt mycket information vi fick från telia men eftersom jag är medlem här då tänkte jag
dela det i alla fall.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Telia redan lagrar information. Någon som kan bekräfta? Dvs. att dom lagrade innan förslaget röstades igenom.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Skrivet av CruiZin:

Jag har hört att Telia redan lagrar information. Någon som kan bekräfta? Dvs. att dom lagrade innan förslaget röstades igenom.

De lagrar uppgifterna i två veckor i nuläget. Jag är dock inte säker på vilka parametrar som sparas men de är enbart för brott som ger fängelse i minst två år som polisen kan hämta ut de uppgifterna. Är det någon som vet om de kommer ändras med Datalagringsdirektivet?

Permalänk
Inaktiv

BLA BLA BLA vi kommer att lämna ut din information och inte erbjuda någon VPN tjänst.

Frågade även Alltele om detta (då dom har en egen VPN tjänst) och svarade helt enkelt att dom inte vet än så länge men att dom måste följa lagen.

Får väl bli att man använder sig av en VPN som inte tillhör en ISP helt enkelt, tills dom förbjuder det för att "stoppa terrorister"
Jävla skämt det här.

Permalänk
Medlem

Anonine har iallafall klara besked:

- Vi på Anonine står fast beslutna om att fortsätta leverera vår anonymiseringstjänst där inga loggar kommer att sparas och vi har planerat ett flertal åtgärder för de olika scenarion som kan komma att utspela sig.

https://www.anonine.com/press/

Läste nånstanns att dom skulle köra en drive under april också där årsavgiften för pptp sänks till 300:- och OpenVPN till 400:-

Permalänk
Medlem

Men.. kommer inte datalagringsdirektivet gälla för alla svenska företag som erbjuder VPN också? Alltså blir det meningslöst med en VPN från Telia eller Bahnhof då de fortfarande måste följa lagstiftningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Men.. kommer inte datalagringsdirektivet gälla för alla svenska företag som erbjuder VPN också? Alltså blir det meningslöst med en VPN från Telia eller Bahnhof då de fortfarande måste följa lagstiftningen.

banhof och andra har garanterat sina kunders anonymitet vad jag vet så det betyder att dom kommer att göra vad
som krävs för att kunderna ska bli anonyma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

banhof och andra har garanterat sina kunders anonymitet vad jag vet så det betyder att dom kommer att göra vad
som krävs för att kunderna ska bli anonyma.

Så du menar att Bahnhof står över Sveriges Rikes Lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Så du menar att Bahnhof står över Sveriges Rikes Lag?

det gör dom så klart inte. men alla dessa tjänster lär ju få placera servrarna i länder där dessa regler inte gäller. Då står man inte över lagen eller liknande utan man anpassar sig efter den helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zorp:

Anonine har iallafall klara besked:

- Vi på Anonine står fast beslutna om att fortsätta leverera vår anonymiseringstjänst där inga loggar kommer att sparas och vi har planerat ett flertal åtgärder för de olika scenarion som kan komma att utspela sig.

https://www.anonine.com/press/

Läste nånstanns att dom skulle köra en drive under april också där årsavgiften för pptp sänks till 300:- och OpenVPN till 400:-

Hur funkar denna tjänst? Tappar man något i hastighet? Stod i deras FAQ att man inte tappar men jag måste fråga er ändå som har detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Det banhof tänker göra är att placera samtliga kunder bakom en och samma externa ip-address. De kommer antagligen fortfarande följa lagen och lämna ut vilket internt ip varje kund haft och vid vilken tidpunkt, men den informationen kommer vara värdelös.
För en tilläggsavgift kommer man kunna få ett eget externt ip och därmed vara identifierbar i enlighet med DLDs syfte.

Så har jag förstått VDns uttalanden.

Skrivet av vaporoaroar:

De lagrar uppgifterna i två veckor i nuläget. Jag är dock inte säker på vilka parametrar som sparas men de är enbart för brott som ger fängelse i minst två år som polisen kan hämta ut de uppgifterna. Är det någon som vet om de kommer ändras med Datalagringsdirektivet?

De kommer även kunna få ut abbonentuppgifter gällande brott där andra straff än böter ingår i straffskalan, tex upphovsrättsbrott där villkorlig dom ingår.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Hur funkar denna tjänst? Tappar man något i hastighet? Stod i deras FAQ att man inte tappar men jag måste fråga er ändå som har detta.

Jag använder anonine och är väldigt nöjd. Du kan betala för en månad för att testa, kostar en 50lapp. Jag förlorar möjligtvis 10%. Inget märkbart alltså om man sitter på 100mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det banhof tänker göra är att placera samtliga kunder bakom en och samma externa ip-address. De kommer antagligen fortfarande följa lagen och lämna ut vilket internt ip varje kund haft och vid vilken tidpunkt, men den informationen kommer vara värdelös.
För en tilläggsavgift kommer man kunna få ett eget externt ip och därmed vara identifierbar i enlighet med DLDs syfte.

Åh jävlar, är du säker på att det bli så? Om det stämmer så är jag en som kommer byta leverantör iaf :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Åh jävlar, är du säker på att det bli så? Om det stämmer så är jag en som kommer byta leverantör iaf :/

Bahnhof är bra på marknadsföring i övrigt är dom som vilken ISP som helst. Vilka kunder skulle varit nöjda med att hamna bakom ett mega NAT?

Att bara föreslå det om man ska vara en seriös ISP är sinnessjukt.

Permalänk
Medlem

Så här fungerar det. Enligt lagen om trafikdatalagring omfattas endast de som är anmälningspliktiga och för att vara anmälningspliktig krävs att:

• tjänsten tillhandahålls till en annan (extern) part, på kommersiella grunder och

• tjänsten huvudsakligen utgörs av överföring av signaler (radiovågor, ljusvågor, elektriska impulser etc. som överför informationen mellan sändare och mottagare) och

• tjänsteleverantören har rådighet över överföringen (antingen fysiskt eller via avtal med en annan part)

I en rapport av PTS står att endast de som möjliggör kommunikation är anmälningspliktiga. Jag uppfattar det som att endast de som erbjuder tillgång till de lägre kommunikationslagren omfattas, dvs. förenklat uttryckt internetleverantörer och nät- eller teleoperatörer. Har man redan internettillgång borde kommunikation redan vara möjliggjord, så tjänster som går över ett befintligt nät borde inte i sig vara anmälningspliktiga. Vilka som är anmälningspliktiga ändras inte av datalagringslagen - samma regler har gällt i åtminstone några år - och PTS har en lista över de företag som är anmälda idag. Förutsatt att de företag som är anmälningspliktiga enligt lagen har anmält sig så omfattas endast företagen på den här listan av den nya lagen om lagring av trafikdata.

Det som till en början kan tyckas vara litet märkligt är alltså att om Bahnhof driver en e-posttjänst måste de lagra trafikdata för e-post (eftersom de är en internetleverantör), men om ett annat företag som inte är anmälningspliktigt driver samma e-posttjänst har det inga krav på sig att lagra några trafikdata och omfattas inte alls av den nya lagen.

Av de som omfattas av datalagringen kräver lagen endast att de lagrar trafikdata för sådan data som de behandlar - det finns inget krav på att de skaffar sig uppgifter som de inte behandlar inom sin verksamhet. Såvitt jag kan se är ett sätt att undgå lagringsplikten därför för dem som omfattas av lagen (internetleverantörer och nätoperatörer) att lägga ut vissa av sina tjänster på underleverantörer - företag som inte omfattas av datalagringslagen eftersom de inte bedriver en anmälningspliktig verksamhet.

I förarbetena till lagen som reglerar vilka som är anmälningspliktiga (och därmed omfattas av datalagringslagen) står om VPN:

Citat:

S.k. virtuella privata nät (VPN) etableras vanligen inom större organisationer för anslutningar mellan olika enheter, t.ex. kontor eller industrianläggningar. Organisationen disponerar en del av det allmänna kommunikationsnätets resurser för sin interna kommunikation. Med termen VPN avses även uppkoppling av säkra förbindelser, t.ex. genom kryptering, vid uppkoppling av anställda eller kunder som befinner sig på platser utanför organisationens egna nät.

Såväl VPN som innebär reservering av överföringskapacitet som VPN för säker uppkoppling med hjälp av kryptering kan ske över ett allmänt kommunikationsnät. Det gör inte att den som tillhandahåller ett VPN är skyldig att särskilt anmäla denna verksamhet.

Det är inte helt lätt att säga hur väl denna definitionen av VPN stämmer överens med moderna anonymiseringstjänster. Det finns vissa saker som skulle kunna tala för att sådana tjänster är anmälningspliktiga, men mycket tycker jag talar emot. Beroende litet på hur man ska tolka vad PTS skriver så skulle man kunna hävda att en anonymiseringstjänst inte i sig möjliggör kommunikation (eftersom den underliggande internetförbindelsen som möjliggör kommunikation redan finns).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Bahnhof är bra på marknadsföring i övrigt är dom som vilken ISP som helst. Vilka kunder skulle varit nöjda med att hamna bakom ett mega NAT?

Att bara föreslå det om man ska vara en seriös ISP är sinnessjukt.

Personligen så känns det som att de fick slut på IP addresser och "löste" det hela med PR.

Permalänk
Medlem

haha tror ni att dom får samma globala ip överallt nej dom tunnlar det så att dom får samma ip när dom går förbi loggnings systemet sedan dekrypteras trafiken igen eller så kan man fortfarande nå rätt dator medens ip adress utifrån.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xobust:

haha tror ni att dom får samma globala ip överallt nej dom tunnlar det så att dom får samma ip när dom går förbi loggnings systemet sedan dekrypteras trafiken igen eller så kan man fortfarande nå rätt dator medens ip adress utifrån.

http://svt.se/2.22620/1.2749633/bahnhof_vi_anonymiserar_alla

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Har du någon länk där man kan läsa mer om hur Bahnhofs system ska fungera?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Låter som att Bahnhof kommer kunna sälja av en jäkla massa IP-adresser.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag är inte emot bra lagar. Men det här är ju sinnessjukt. Dags att demonstrera, ut på gatorna med er

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Jag är inte emot bra lagar. Men det här är ju sinnessjukt. Dags att demonstrera, ut på gatorna med er

Det har ju redan protesterats mot lagen innan riksdagen beslutade om den. Tyvärr var uppslutningen dålig. Speciellt förvånad var jag över att alla de politiska ungdomsförbunden är kritiska mot lagen, men trots det gick det inte att se att något av dem mobilserade medlemmar till att gå ut och protestera.
Lagen gäller för övrigt från och med 1 maj, så det kanske är ett lämpligt datum för en kommande protest - dagen då elektronisk fotboja införs för alla som brukar bära en mobiltelefon med sig (ens rörelser kommer att registreras och lagras i 6 månader). I propositionen står det förresten att de brottsbekämpande myndigheterna egentligen hade velat att geografisk position skulle lagras varje minut för att möjliggöra än mer finupplöst kartläggning av människors rörelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Har du någon utbildning inom IT, specifikt IP nätverk över huvud taget? Om inte tycker inte jag att du ska uttala dig. Innan det kommer upp några officiella tekniska detaljer om det hela så är det ganska säkert att utgå ifrån att det kommer att handla om NAT på ISP nivå.

Dessutom, Bahnhof har idag ca 300 000 IP addresser, de delar ut 5-10 publika IP per kund. Nu så har ju många kunder en egen NAT router men jag tror det är säkert att räkna med att 2-3 IP addresser per kund. Detta skulle innebära att Bahnhof har en maximal kapacitet på 100-150k bredbandskunder. Dessutom så håller de tydligen på att rulla ut obiltelefoni tjänster, vilket ytterligare skulle öka deras behov av IP adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Funkar bra för mig. Blir nerkopplad kanske 1-2 ggr i månaden, och märker ingen minskning i hastighet. Och när det är lite störningar som det var i januari pga av kapacitetsuppgradering så lämnar dom snabbt kompensation genom förlägning av abonnemanget.

Och ett par hundra för ett år är ju ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tor_M:

Det har ju redan protesterats mot lagen innan riksdagen beslutade om den. Tyvärr var uppslutningen dålig. Speciellt förvånad var jag över att alla de politiska ungdomsförbunden är kritiska mot lagen, men trots det gick det inte att se att något av dem mobilserade medlemmar till att gå ut och protestera.
Lagen gäller för övrigt från och med 1 maj, så det kanske är ett lämpligt datum för en kommande protest - dagen då elektronisk fotboja införs för alla som brukar bära en mobiltelefon med sig (ens rörelser kommer att registreras och lagras i 6 månader). I propositionen står det förresten att de brottsbekämpande myndigheterna egentligen hade velat att geografisk position skulle lagras varje minut för att möjliggöra än mer finupplöst kartläggning av människors rörelser.

Det är faktiskt så att jag blir rädd.
Det tjatas om integritet och om hur viktigt det är, jag är en av dom som tycker att det är viktigt. Nu så går det i motsatt riktning.

Jag har ingenting att dölja som är brottsligt, men oavsett det så kanske jag inte vill att någon utomstående ska veta att jag har rosa kalsonger med bromsspår på mig för att de satt en osynlig sändare på dom, som bara behörig personal får ta del av.

Behörig personal, ja du hör ju. Och man kallar dom så fint för folkvalda.

Som sagt upprördheten kommer inte utav att man har något att dölja men vissa saker vill man inte att folk ska få reda på. Jag vet inte hur och i vilken mån, men detta datalagringsdirektivet kommer att missbrukas på ett eller annat sätt av just den ''behöriga'' personalen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XpreS:

Jag har ingenting att dölja som är brottsligt, men oavsett det så kanske jag inte vill att någon utomstående ska veta att jag har rosa kalsonger med bromsspår på mig för att de satt en osynlig sändare på dom, som bara behörig personal får ta del av.

Behörig personal samt resten av världen. http://www.dn.se/nyheter/sverige/skatteverkets-folkbokforing-...
Finns det sparat är det bara en tidsfråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Har du någon länk där man kan läsa mer om hur Bahnhofs system ska fungera?

Skrivet av Sir. Haxalot:

Har du någon utbildning inom IT, specifikt IP nätverk över huvud taget? Om inte tycker inte jag att du ska uttala dig. Innan det kommer upp några officiella tekniska detaljer om det hela så är det ganska säkert att utgå ifrån att det kommer att handla om NAT på ISP nivå.

Dessutom, Bahnhof har idag ca 300 000 IP addresser, de delar ut 5-10 publika IP per kund. Nu så har ju många kunder en egen NAT router men jag tror det är säkert att räkna med att 2-3 IP addresser per kund. Detta skulle innebära att Bahnhof har en maximal kapacitet på 100-150k bredbandskunder. Dessutom så håller de tydligen på att rulla ut obiltelefoni tjänster, vilket ytterligare skulle öka deras behov av IP adresser.

jag har inte sagt att jag har någon utbildning inom IT men jag är aldrig fullärd så det finns inget stopp för att jag skulle kunna göra framtiden.

jag bara antog att banhof skulle lösa det på annat sätt eftersom att tunnla alla via samma ip i slutändan skulle det bli väldigt tråkiga konsekvenser för användaren många webbsidor blockerar ip'n som använder för många anslutningar.
det jag trodde var att man tunnlade informationen mellan filtret och en annan tunnel såhär.

du --> Banhof delar ut ip > tunnel > filter > dela ut ip adress igen. --> internet.

men eftersom jag inte har någon utbildning inom nätverk så kanske detta är omöjligt.
förlåt om man är lite okunnig eller snarare för lite påläst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Behörig personal samt resten av världen. http://www.dn.se/nyheter/sverige/skatteverkets-folkbokforing-...
Finns det sparat är det bara en tidsfråga.

Men snälla finns det ingenting man kan göra åt detta? Dom måste ju fatta att dom behandlar sin egen ras, människan, som kreatur?

Visa signatur