Permalänk
Medlem

Qpad MK-80

Nu ska jag köpa detta tangentbordet och jag har så svårt att bestämma mig för blåa eller röda switchar. Nu om jag hade haft en av varje framför mig hade jag kunnat känna på dom och bestämma mig men nu har jag ju inte det! så tänkte höra lite här på swec vad ni tycker?

För övrigt så lutar det mot blåa då jag skriver mycket på datorn för jag programmerar mycket och är lite små kär i det klickljudet också.
Jag spelar välldigt mycket också och många har tydligen nämnt att blåa switchar är inte bra för mycket snabb klickade dvs när man spelar SC2 eller dylik.
Nu är det så att jag kommer klicka mycket när jag spelar dota osv så jag undrar vad skulle vara bäst? och vad tycker ni känns bäst? motivera gjärna varför.

Tack på förhand.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

Nu ska jag köpa detta tangentbordet och jag har så svårt att bestämma mig för blåa eller röda switchar. Nu om jag hade haft en av varje framför mig hade jag kunnat känna på dom och bestämma mig men nu har jag ju inte det! så tänkte höra lite här på swec vad ni tycker?

För övrigt så lutar det mot blåa då jag skriver mycket på datorn för jag programmerar mycket och är lite små kär i det klickljudet också.
Jag spelar välldigt mycket också och många har tydligen nämnt att blåa switchar är inte bra för mycket snabb klickade dvs när man spelar SC2 eller dylik.
Nu är det så att jag kommer klicka mycket när jag spelar dota osv så jag undrar vad skulle vara bäst? och vad tycker ni känns bäst? motivera gjärna varför.

Tack på förhand.

Kan man välja vilka switchar man vill ha till mk 80?

Jag trodde nämligen att blå var exklusivt för just mk80, mk85 har ju röda vet jag.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Kan man välja vilka switchar man vill ha till mk 80?

Jag trodde nämligen att blå var exklusivt för just mk80, mk85 har ju röda vet jag.

Det går att beställa MK-50, MK-80 eller MK-85 med valfria switchar (blåa, röda, bruna eller svarta) via vår hemsida.
http://www.corporate.qpad.se/modules/news/index.php?storytopi...

Ute i butik gäller följande:
QPAD MK-80 - MX Blue
QPAD MK-50 - MX Red
QPAD MK-85 - MX Red

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Valeij
QPAD Pro Gaming Gear

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett mk80 med blåa brytare, det är otroligt givande att både spela och skriva på. Till och med spel som tetris har blivit roligare just pga klickljudet. Jag kan rekommendera blåa brytare, dock får du nog tänkte i långa loppet och se om du och din omgivning kan leva med klickljudet.

Permalänk
Medlem

Jag stog i samma situation som dig för 1 månad sedan.
Gick över till Inet's butik på Sveavägen i Stockholm och kände på röda respektive blåa switchar.

Blåa fördelar:
Klickljudet (underbart MEN inte så uppskattat av en sovande sambo brevid)
Känslan

Blåa Nackdelar:
Repeat på samma knapp (men det handlar om att vänja sig eftersom du måste släppa upp hela tangenten innan du trycker ner den igen, brytpunkten sitter i mitten)

Mitt användningsområde är spel som tex (HoN, SC2) och tycker blåa fungerar mycket bra ändå, nu när jag vant mig.
Blev helt enkelt blåa pga känslan mot röda.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Har med beställt ett MK-80pro, ser fram emot att börja skriva och spela med det

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Sitter med ett mk-85 med blåa switchar.

Till att börja med så är detta tangentbord det mest stabila och sköna jag nånsin haft.
Dom blåa switcharna är sköna och det klickande ljudet är väldigt nice.. när det kommer till spel så fungerar dom
utmärkt där också.. Men jag känner att med dessa switcharna så har jag fått vänja mig vid att gå hela vägen upp
med varje tangent... förut så var jag van vid att inte gå hela vägen upp och kände att jag hade ingen begränsning
när det gäller hastigheten att trycka ner tangenterna.. begränsningen då var att jag hade inget mekaniskt tangentbord

Vad jag försöker säga är att blåa tangenter fungerar utmärkt till spel och speciellt till att skriva med.. men jag saknar det där
lilla lilla extra att jag inte kan vara lika snabb i vissa lägen..
Men sen är jag som person väldigt kräsen på små saker.. men i just spel så kan det där lilla göra det extra som krävs.. men nu pratar vi om väldigt få tillfällen..

Jag har dock inte provat på dom röda tangenterna.. men om jag tex hade satsat på att bli proffessionell inom spel så hade jag även haft ett likadant tangentbord med röda switchar för just den där lilla extra hastigheten..

För att göra det lite kortare så e dom blåa väldigt nice för skrivande och även en standard bra till lite högre nivå spelare.. men om man vill satsa lite mer så tror jag nog att det är dom röda som gäller..

Åsiktor om just switcharna varierar men detta är vad jag känner efter ett par månader med Mk-85..

Hoppas det hjälper dig lite att välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaddey:

Sitter med ett mk-85 med blåa switchar.

Till att börja med så är detta tangentbord det mest stabila och sköna jag nånsin haft.
Dom blåa switcharna är sköna och det klickande ljudet är väldigt nice.. när det kommer till spel så fungerar dom
utmärkt där också.. Men jag känner att med dessa switcharna så har jag fått vänja mig vid att gå hela vägen upp
med varje tangent... förut så var jag van vid att inte gå hela vägen upp och kände att jag hade ingen begränsning
när det gäller hastigheten att trycka ner tangenterna.. begränsningen då var att jag hade inget mekaniskt tangentbord

Vad jag försöker säga är att blåa tangenter fungerar utmärkt till spel och speciellt till att skriva med.. men jag saknar det där
lilla lilla extra att jag inte kan vara lika snabb i vissa lägen..
Men sen är jag som person väldigt kräsen på små saker.. men i just spel så kan det där lilla göra det extra som krävs.. men nu pratar vi om väldigt få tillfällen..

Jag har dock inte provat på dom röda tangenterna.. men om jag tex hade satsat på att bli proffessionell inom spel så hade jag även haft ett likadant tangentbord med röda switchar för just den där lilla extra hastigheten..

För att göra det lite kortare så e dom blåa väldigt nice för skrivande och även en standard bra till lite högre nivå spelare.. men om man vill satsa lite mer så tror jag nog att det är dom röda som gäller..

Åsiktor om just switcharna varierar men detta är vad jag känner efter ett par månader med Mk-85..

Hoppas det hjälper dig lite att välja

Efter att ha läst din text så känns det som att jag kommer bli nöjd, jag är ingen hardcore gamer så jag tror de blå switcharna kommer passa mig.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Bruna, bruna, bruna.

Jag tycker att röda saknar känsla och är lite väl lätta att trycka ned vid skrivning = fler slarvfel.
Bruna är inte lika taktila som de blå och lika lätta att trycka ned som de röda. Men "bumpen" känns när du skriver med lätt hand och gör att du trycker ned lagom hårt.
Blå är näst mest tröga av switcharna, kräver lite mindre kraft att trycka ned än svarta, men jag tror inte det är skälet till att det undviks till gaming, möjligen kan klickljudet bli irriterande när du pratar med dina medspelare.

I valet mellan röda och blå: Störs du inte av ljudet så föreslår jag de blå - just för att du skriver så mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10