Nytt kort till äldre dator

Permalänk
Medlem

Nytt kort till äldre dator

Nu är det så att lite extra pengar har ramlat in och min käre Dell dator kan tänka sej en liten uppgradering var det tänk.
För 10 år sen kunde jag det mesta om datorer men är numera inte så uppdaterad, Jag tänkte köpa ett ny grafikkort eftersom jag planerar att lira Tera:Online som släpps i maj. Jag har spelat Betan och det funkar rätt hyffsat men tänkte att det kunde bli lite bättre. Grejen är den att jag vill inte beställa ett kort som sen inte passar när man får hem det så jag tänkte kolla med er här på sweclockers först. Mitt moderkort heter Dell Inc 0PP150 och Chipset nVidia nForce 650i/750i SLI + MCP51 säger mitt program för att identifiera hårdvara(HWiNFO32). Min fråga är då vad för grafikkort passar och vilka passar inte? Nuvarande jag har är ett ATI Radeon HD 3870 X2. Om nån vill ge tips om grafikkort så får jag väl sätta taket vid 2000. Sen har jag 4Gb Ram i burken hade det vart lönt att öka det? Tacksam för alla tips

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag ha köpt ett begagnat 6970 eller GTX 570. Annars är det väl 560Ti/7850 som gäller antar jag.

Permalänk

skriv gärna vilken processor och nätagg du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av FamousDonkey:

skriv gärna vilken processor och nätagg du har

Hans gamla kort kräver ju 8+6 pin pci-e så psu:n borde räcka till de mesta. Dom flesta dell med det moderkortet brukar ha en core2quad. frågan är bara vilken, men tror inte den kommer flaska så hårt.

Permalänk
Medlem

Snabba svar! Vilket nät aggregat jag har vet jag inte, men cpu'n är en Intel core 2 quad cpu 2.4Ghz.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut i Hwinfo32 om datorn förresten. Kanske står om nätaggregatet där vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopp123:

http://i104.photobucket.com/albums/m179/Tnn4/mbmb.jpg

Så här ser det ut i Hwinfo32 om datorn förresten. Kanske står om nätaggregatet där vad vet jag.

Det syns inte vilket nätaggregat du har, du måste öppna datorn och kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Det syns inte vilket nätaggregat du har, du måste öppna datorn och kolla.

Öppnade och kollade, har en "H750E-01" http://www.txcesssurplus.com/servlet/the-8297/Dell-DW002-750W...
Som ligger på 750 watt, vilket ska vara rätt fett om jag förstått det rätt

Permalänk
Medlem

så... begagnat 6970 eller GTX 570 är dom bra då? Kikade på tradera och det var inte många som sålde men det fanns för under 2.000

Permalänk

Du kan ju kika på Swecs egen Marknad också.

HD6970@Marknaden
GTX570@Marknaden

Om du har plats för en kort som tar upp tre kortplatser och hade en budget på 2k så hade jag tittat på den här annonsen. Tack vare den riktigt saftiga kylaren så går kortet antingen väldigt tyst eller kyler fint vid ordentlig klockning och kostar minst 3000 kr nytt så 1800 spänn är ett bra deal.
Info på Prisjakt
Lite info på Swec.

(Om du behöver söka på eller hänvisa till din processor så säg att du har en "Q6600" - det säger mer om den än att det är en Core2Quad 2.4GHz.)

Beträffande minnesfrågan så hänger det på om din Vista Home Premium är 64-bit eller 32-bit. 32-bitars kan bara adressera 3,5 GB minne så då kan du inte utnyttja dina 4 GB. Det blir faktiskt ännu mindre eftersom grafikkortets minne måste adresseras det med och det tar från samma 3,5 GB. Om du vill köra kvar på 32-bit (det vill du inte) så skulle jag inte välja 6970:an ovan eftersom den har 2GB minne vilket dödar systemets minne en del.

64-bitars kan dock adressera *väldigt* mycket mer så då är det inga problem. Jag tror inte du märker någon större skillnad mellan 4 GB och 8 GB i spel, men i en del andra minneskrävande program kanske det kan göra lite skillnad. Minne är billigt så du kan säkert plocka upp 4 GB till utan att bränna hål i plånboken, men jag skulle hellre lägga dem på att köpa en Win7-64bit-licens istället för Vista i första hand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vista versionen jag har är en 32-bitars, visste inte att den hade såna begränsningar. Då har har jag altså rent praktiskt haft 3.5gb ram hela tiden då, och då räknar jag inte med de 512mb mitt nuvarande grafikkort har. Men det får jag ta och fixa då, blir nog ett 64-bit Vista jag skaffar för jag gillar Vista, köpte Win 7 för ett tag sen men sålde det igen. Jag var och kollade i datorn och det verkar som jag nog inte får plats med det monster kortet som kräver 3 kortplatser, mitt nuvarande är brett nog att ta upp 2 men det varkar vara max eftersom på ena sidan om det sitter det ett annat kort och den andra sidan är visserligen ledig på så sätt att inget finns där, förutom den lilla metal saken som täcker hålet på baksidan. Men det finns liksom inget "uttag" i botten att fästa nått kort i. Kanske det får bli ett vanligt 6970 då eller GTX 570? båda begagnade.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1043945

Presterar marginellt sämre än 6970 och 570, så får du ett nytt kort med garantier!

Permalänk

Ta inte illa upp men jag tycker vista är ett uselt op,som aldrig borde släppts. Vista segar ner datorn väldigt mycket,men det antar jag att du redan vet?

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

ja det vet jag att det var så förr, numer med patchar så är de i de närmse identiska, men nu var det grafikkort som gäller. Har lagt ett bud på ett GTX 570 på Tradera, få se hur det går

Permalänk

Ur spelperspektiv tror jag inte att det är några problem med att köra Vista, men annars känns Win7 så mycket smidigare på alla sätt för mig. Om du är nöjd med Vista så stanna på det men byt till Vista x64 - Du lär ju kunna plocka upp en licens av någon annan för en spottstyver eftersom det är så populärt att hata Vista.

Matte70 har annars en vettig synpunkt med GTX560 Ti 448 - ett nytt kort med garanti kan vara *väldigt* skönt.

Visa signatur