Egpytisk - hebréeiska konflikter, 1200 F.Kr.

Permalänk
Avstängd

Egpytisk - hebréeiska konflikter, 1200 F.Kr.

Hej.
Jag försöker bilda mig en uppfattning varför Egyptierna led av svåra plågor och hade det så dåligt när Mose och hebréerna befann sig i Egypten.
Jag har läst på Wikipedia och det här historisk-religiösa ämnet är intressant. Det står om de tio plågorna som drabbade Egypten, bland annat är det tal om många grodor, syrsor och även ett stort mörker m.fl. andra plågor.

Mose var en viktig person historiskt-religiöst då han fick ta emot de tio budorden på Sinai berget. De budorden är väldigt viktiga för Kristna och judar. Han ledde sitt folk mot friheten och kriget i Kanaan ifrån egyptiernas land. Det visade sig att hans styrka visade sig i att han kunde göra sin stav till en orm, fast även att han färgade Nilens vatten blodrött. De egyptiska magikerna lyckades dock med samma sak så därför kände de sig likvärdiga minst sagt. Därefter tog egyptiska officerare sina stridsvagnar och soldater och jagade iväg Moses och folket ifrån Egypten, över Nilen.

Jag har läst att trots Moses viktiga roll inom Judendomen och Kristendomen så finns det en gnostisk lära som är väldigt dualistisk. Den säger att handlingar är antingen onda eller goda. Jag syftar på Mandeismen som tror på ljus eller mörker, de som tror på gnostiska läror är samtliga döpta med vatten. Likadant som Johannes döparen gjorde, han döpte med vatten. Gnostikerna verkar anklaga hebréernas folk för att ibland välja de mörka onda krafterna, något som skulle förklara varför de inte gillar Moses. Även Moses själv var i vissa stunder kritisk mot sitt folk när de helt plötsligt vände sig mot mörkrets krafter och dyrkade en guldkalv. Därför kan det vara så att Mose var herde för ett folk som vände sig mot mörkret och spred plågor mot Egyptierna. Vilket är något negativt och kan förklara varför judiska människor ofta blir utvisade eller förklarade som skadliga. I maktpositioner har judiskt prästerskap dömt både bebisar och vuxna män till döden trots att de flesta var oskyldiga. De hände för 2000 år sedan fast hände även under Sovjet tiden under 1930-talet fram till 1980-talet då miljoner människor skickades till Gulagläger, svältes eller mördades med nackskott. Därefter finns en hemlig mörk agenda där, vilka kom att kallas sionister, fångade in politiska aktivister så att de försvann. Det var under Sovjet perioden i länder ockuperade av kommunisterna där kunde personer försvinna och troligtvis blev de mördade. Det folket som Mose ledde verkar under 1900-talet blivit besatta av de onda krafterna. Även idag är tyvärr detta folkets ättlingar sådana att de går till mörkrets kriminella krafter. Hur den globala maffian kallas, kommunism (under 1900-talet) eller något annat så är det plågsamt för mänskligheten. Maffiamän finns ofta där det handlar om pengar och då tänker man på den förrädiska personen Judas Iskariot, han räknade pengar och skrev även ett brev där han nämnde sådana mörka moraliskt dåliga saker när han påminde oss om städerna Sodom och Gomorra. Det fanns även fler apostlar då det samtliga räknade tolv till antalet. Där fanns även den viktiga aposteln Sant Petrus med sitt viktiga uppdrag och även Paul som skrev tretton skrifter.

Historiskt verkar det vara ett ständigt återkommande tema angående Abrahams ättlingar och politik samt religion. Det finns även ättlingar till de gamla egyptierna som förmodligen åstadkommer något positivt. De gamla egyptierna var skickliga arkitekter och ledare vilket är lite bortglömt, då de verkar ha olika inbördeskrig sedan 700-talet. Egyptierna blev förslavade av Saladin och hans kurdisk-muslimska dynasti när det Bysantinska riket började förlora. Kurder verkar i dagens läge också bli influerade av mörkrets krafter speciellt under 1900-talet och framåt är detta tydligt. I Anatolien var det tal om en etnisk rensning av kristna människor runt året 1915. Idag bor de fortfarande i olika grottor och har ryska automat karbiner som de skjuter mot Nato's säkerhetsstyrkor. Saladins kurdiska folk finns även i Sverige där de visat på gatuvåld i marxistisk-kommunistiska organisationer vilket visar på sambandet mellan kommunismen och en slags semitisk krigsföring mot kristna. Varför jag väljer att kalla det semitisk beror på att lingvistiken avslöjar att hebreiska språket är nästan samma språk som det arabiska språket. Populationen av judiskt troende är ungefär tretton miljoner vilket gör det väldigt konstigt att deras inflytande är så stort idag och även att miljoner människor har dött när de bestämt sig för massmord av icke-judar.

Länkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mose
http://en.wikipedia.org/wiki/Egypt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Abraham
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antonios_Eremiten

För att skapa en diskussion ifrån underlaget som jag har skrivit, så kan vi börja med att tala om människors frihet och fri media. Hollywood har inflytande på våra vanor och kan det vara så att även svenska media-hus är infiltrerade för länge sedan av mörkrets krafter. Ibland riktas kritik mot Asiater för att de på något sätt skulle utföra kommunismens verk i Asien tillsammans med västliga hebréer. Ibland kan man tänka sig att George Orwell beskrev att plasmaskärmar, kameror och trådlösa mikrofoner övervakar oss, de verkar finnas fast ifall de verkligen övervakar oss kan man undra. De personer som försvinner varje år i Sverige, kan de bli bortrövade av mörkrets krafter till någon slags ritualer.

Ni får jättegärna skriva flera rader här i tråden angående detta tema.

Permalänk
Avstängd

Ja, detta är väldigt intressant. Jag förstår dock inte riiiktigt vad det är du vill diskutera, om det är faktiskt (bibel)historia eller den historia som berättas i bibeln, som är två skilda saker.

Rent kort kan jag säga att även om man vet en hel del om dessa förantika perioder i mellanöstern, så vet man mycket lite om enskilda individer. Personer som Moses har antagligen aldrig existerat, åtminstone inte på det sättet som beskrivs i bibeln, men å andra sidan kan det röra sig om antingen verkliga händelser/personer eller om händelser/personer som inte ens bibelns författare anses ska läsas annat än som symboliskt.

Hans Furuhagens bok "Bibeln och arkeologerna" (http://www.bokus.com/bok/9789127122277/bibeln-och-arkeologern...) är en läsvärd översikt över forskningsläget i Levanten och Egypten som rör bibeln. Religionshistorikern Christer Hedin har recenserat boken vet jag i Folkvett, men jag hittar inte artikeln online. Boken ger iaf en sån där jobbig "oh, jag vill veta mer!"-känsla.

Problemet med arkeologin är att mycket arkeologisk forskning, speciellt tidigare, ofta var mer eller mindre "beställningsverk" av diverse (och sinsemellan inte alltid överrens) religiösa (oftast kristna) grupper som vill gräva fram belägg för en viss berättelse. Det är problematiskt rent vetenskapligt eftersom det är "slutsatsen först, beläggen sedan", alltså tvärt om jämfört med hur vetenskap bör bedrivas. Man har alltså haft "spaden i den ena handen och bibeln i den andra".

Skrivet av cosmomenal:

För att skapa en diskussion ifrån underlaget som jag har skrivit, så kan vi börja med att tala om människors frihet och fri media. Hollywood har inflytande på våra vanor och kan det vara så att även svenska media-hus är infiltrerade för länge sedan av mörkrets krafter. Ibland riktas kritik mot Asiater för att de på något sätt skulle utföra kommunismens verk i Asien tillsammans med västliga hebréer. Ibland kan man tänka sig att George Orwell beskrev att plasmaskärmar, kameror och trådlösa mikrofoner övervakar oss, de verkar finnas fast ifall de verkligen övervakar oss kan man undra. De personer som försvinner varje år i Sverige, kan de bli bortrövade av mörkrets krafter till någon slags ritualer.

Hmm. Har du möjlighet att klargöra detta ska vi säga denna något fantastiska idé lite mer utförligt?

Skrivet av cosmomenal:

Ni får jättegärna skriva flera rader här i tråden angående detta tema.

Vilket är temat mer precist?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Wait what?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ja, detta är väldigt intressant. Jag förstår dock inte riiiktigt vad det är du vill diskutera, om det är faktiskt (bibel)historia eller den historia som berättas i bibeln, som är två skilda saker.

Rent kort kan jag säga att även om man vet en hel del om dessa förantika perioder i mellanöstern, så vet man mycket lite om enskilda individer. Personer som Moses har antagligen aldrig existerat, åtminstone inte på det sättet som beskrivs i bibeln, men å andra sidan kan det röra sig om antingen verkliga händelser/personer eller om händelser/personer som inte ens bibelns författare anses ska läsas annat än som symboliskt.

Hans Furuhagens bok "Bibeln och arkeologerna" (http://www.bokus.com/bok/9789127122277/bibeln-och-arkeologern...) är en läsvärd översikt över forskningsläget i Levanten och Egypten som rör bibeln. Religionshistorikern Christer Hedin har recenserat boken vet jag i Folkvett, men jag hittar inte artikeln online. Boken ger iaf en sån där jobbig "oh, jag vill veta mer!"-känsla.

Problemet med arkeologin är att mycket arkeologisk forskning, speciellt tidigare, ofta var mer eller mindre "beställningsverk" av diverse (och sinsemellan inte alltid överrens) religiösa (oftast kristna) grupper som vill gräva fram belägg för en viss berättelse. Det är problematiskt rent vetenskapligt eftersom det är "slutsatsen först, beläggen sedan", alltså tvärt om jämfört med hur vetenskap bör bedrivas. Man har alltså haft "spaden i den ena handen och bibeln i den andra".

Hmm. Har du möjlighet att klargöra detta ska vi säga denna något fantastiska idé lite mer utförligt?

Vilket är temat mer precist?

Finns det något ämne du inte är påläst om? Helt sanslöst ju.

Permalänk
Medlem

Vad ni än gör beställ inte från bokus, tar veckor att få leveransen och deras lager på hemsidan stämmer inte med verkligheten. Köp på amazon.co.uk

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Finns det något ämne du inte är påläst om? Helt sanslöst ju.

Antingen det eller så är han SweC största troll som bara hittar på lite "fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Antingen det eller så är han SweC största troll som bara hittar på lite "fakta"

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Vad ni än gör beställ inte från bokus, tar veckor att få leveransen och deras lager på hemsidan stämmer inte med verkligheten. Köp på amazon.co.uk

Adlibris brukar skicka böcker inom 3 dagar..

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127122271

Sen är ju den här sidan ganska bra om man vill ha snabb tillgång till många religiösa skrifter:
http://www.sacred-texts.com/index.htm

Edit:
Försår dock inte varför Malleus Maleficarum hamnar under neopaganismen... den utrycker ju äkta kristen anda under stor del av senaste milenium

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem

Det här passar bättre på flashback i något underforum om metafysiskt anstrukna politiska teorier.

*Tråd förpassad till historiens slut*

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."