Permalänk

LED slinga utan resistorer.

halooj! fungerar det att lägga 4st 3.3V dioder på en 12V slinga ( molex ) ? eller kan man kortsluta nätagget då?

Permalänk
Medlem

Inte utan motstånd, utan motstånd = LED brinner upp.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Inte utan motstånd, utan motstånd = LED brinner upp.

nej det var stabilt med 4st, fast vet ej om nätagget klarar det i längden bara. vi snackar seriekoppling alltså

Permalänk
Medlem

varför skulle inte ditt nätagg palla att driva några LED'er? men dina LED's borde brinna upp av 12 volt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Nätagget ska inte ta stryk, dioderna går på 3V, ser inga problem.

Tror inte personerna ovan kan elen?

Edit: Du ska seriekoppla dioderna (vilket jag antar att du har gjort/gör).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Spänningen kommer att bli ca 3V över varje Lysdiod så den är inte problemet men då resistensen är väldigt låg i en lysdiod kommer strömmen att bli alldeles för hög och de kommer att "brinna upp".

Skriv vilken ström de behöver så kan jag räkna på vilken resistans du ska ha i slingan.

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sörre:

Spänningen kommer att bli ca 3V över varje Lysdiod så den är inte problemet men då resistensen är väldigt låg i en lysdiod kommer strömmen att bli alldeles för hög och de kommer att "brinna upp".

Skriv vilken ström de behöver så kan jag räkna på vilken resistans du ska ha i slingan.

Strömmen kommer väl dock anpassa sig helt efter vad dioderna vill ha?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur som helst ska man inte koppla in lysdioder UTAN förkopplingsmotstånd, bara för att det går så betyder det inte att det är rätt.
R=(Uin-Uf)/If
Motståndet = R i ohm
Uin = Matningsspäning i volt
Uf = Totala framspänningsfallet i dioden/erna typ 3st 3,3V = 9,9V
If = Max ström i framriktningen i ampere

Om man ska beskriva strömföloppet i en lysdiod/vanliga diod så händer nästan ingenting med strömmen, dvs noll tills strax under den specade spänningen, då stiger den fort, väldigt fort, denna nästan okontrollerade strömrusning gör det svårt att endast med spänning styra strömmen i en diod, det krävs förkopplingsmotstånd eller annan strömberänsning för att inte riskera komponentfel eller i värsta fall brand...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Strömmen kommer väl dock anpassa sig helt efter vad dioderna vill ha?

Du kan inte el... helt klart.

Om du tar en diod som är specad 3,3v 40mA, så betyder det inte att den fungerar som en glödlampa att den "drar" 40mA vid 3,3V, utan att den kan dra 300mA vid 3,3V och 20mA vid 3,2V, det är därför man måste ha ett förkopplingsmotstånd för att begränsa strömmen vid eventuella spännings/komponent/temperatur-variationer.

dvs en lysdiod specad 3,3V 40mA betyder att den MAX TÅL 40mA och att det norminella (kan variera) spänningsfallet över dioden vid denna ström är 3,3V.

Däremot finns lysdioder med inbyggt förkopplingsmotstånd/konstantströmsgenerator.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Eftersom en LED är en diod och en diod har en resistans på nära 0 i framriktningen
blir strömmen spänningen/nästan noll vilket blir nästan oändligt.

Brinner det inte direkt så kommer det att göra det väldigt snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Eftersom en LED är en diod och en diod har en resistans på nära 0 i framriktningen
blir strömmen spänningen/nästan noll vilket blir nästan oändligt.

Brinner det inte direkt så kommer det att göra det väldigt snart

Ja ungefär, vid spänningar under Vd så är resistansen väldigt hög för att sjunka snabbt vid spänningar över Vd, titta på bilden, den är generell för dioder, vissa har brantare kurvor och andra flackare.

Den stigande kurvan är strömmen, den stiger pga minskad resistans

Tog en Everlight lysdiod som exempel, denna har en ganska flack kurva som syns på sidan 6
Länk

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Japp, som redovisas ovan ska man aldrig koppla dioder direkt till spänningskällor. Skälet är att strömmen följer spänningen exponentiellt. En mycket liten ändring i spänning ger mycket stort utslag i ström. Eftersom en diod skiljer sig lite från ett annat exemplar kan man alidrg riktigt veta exakt viölken spänning som behövs. Dessutom är beteendet känsligt för temperatur. Motståndet kommer att reglera detta mycket effekttiv så länge spänningen över motståndet är åtminstone lika stor som över dioden. Du kan resonera dej fram till detta rent logiskt, tänk dej att dioden helt plötsligt drar mer ström, då kommer späningen över motståndet att öka->spänningen över dioden minskar->strömmen minskar o vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Du kan inte el... helt klart.

Om du tar en diod som är specad 3,3v 40mA, så betyder det inte att den fungerar som en glödlampa att den "drar" 40mA vid 3,3V, utan att den kan dra 300mA vid 3,3V och 20mA vid 3,2V, det är därför man måste ha ett förkopplingsmotstånd för att begränsa strömmen vid eventuella spännings/komponent/temperatur-variationer.

dvs en lysdiod specad 3,3V 40mA betyder att den MAX TÅL 40mA och att det norminella (kan variera) spänningsfallet över dioden vid denna ström är 3,3V.

Däremot finns lysdioder med inbyggt förkopplingsmotstånd/konstantströmsgenerator.

Tydligen inte nä. Men detta är väl ändå "undantag" för dioder?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Tydligen inte nä. Men detta är väl ändå "undantag" för dioder?

Jag fattar inte vad du menar tråkigt nog.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag fattar inte vad du menar tråkigt nog.

Då inser jag att min kunskap har tagit slut och hoppas jag får lära mig lite mer på elektroteknik sen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

så det jag borde göra är att köra 3 st leds och ett motstånd på cirka 120 ohm ??

Permalänk
Skrivet av jaghetermicke:

halooj! fungerar det att lägga 4st 3.3V dioder på en 12V slinga ( molex ) ? eller kan man kortsluta nätagget då?

http://metku.net/index.html?path=mods/ledcalc/index_eng där kan du räkna ut hur du ska göra

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Avstängd

Ja, som sagt, man ska ha motstånd. Visst, om man lyckas balansera upp kretsen på ren tur kan det fungera, men man är totalt utelämnad till spänningsvariationer i försörjningen och temperaturdrift i dioderna. Och man har ingen kontroll över strömmen. Om man inte vill använda motstånd får man använda en konstantströmgenerator i stället.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Du bör ha en resistor i serie för strömbegränsning. Räkna med ca 10mA

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sörre:

Spänningen kommer att bli ca 3V över varje Lysdiod så den är inte problemet men då resistensen är väldigt låg i en lysdiod kommer strömmen att bli alldeles för hög och de kommer att "brinna upp".

Skriv vilken ström de behöver så kan jag räkna på vilken resistans du ska ha i slingan.

Tjenare, Håller på med samma sak just nu och tänkte kolla om erbjudandet om hjälp står kvar, så som jag förstått det så måste man ha motstånd i varje slinga. Mina dioder = 3,0-3,2v 20mA , har provat att koppla en diod på 3v och det lyser bra, men jag vill göra slingor, hade tänkt mig 4st á 3v 20mA = 12v 80mA , men efter att ha läst här så förstår jag att det kanske inte går, måste jag ha ett motstånd?

Tack på förhand

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Tjenare, Håller på med samma sak just nu och tänkte kolla om erbjudandet om hjälp står kvar, så som jag förstått det så måste man ha motstånd i varje slinga. Mina dioder = 3,0-3,2v 20mA , har provat att koppla en diod på 3v och det lyser bra, men jag vill göra slingor, hade tänkt mig 4st á 3v 20mA = 12v 80mA , men efter att ha läst här så förstår jag att det kanske inte går, måste jag ha ett motstånd?

Tack på förhand

Kopplar du in en LED som är rated för 3.0-3.2v på en 3v-lina behöver du inget motstånd. Ska du däremot koppla in den på datorns 3,3v-lina behöver du teoretiskt sett ha det, om än ett väldigt litet sådant. I realiteten behövs det inte i de flesta fallen, om du kollar på dioders karakteristika i diagrammet som postades tidigare i tråden, så ser du att det finns ett tämligen linjärt område. Den tillåtna maxspänningen ligger förmodligen gott och väl innanför den, med marginal.

Det är ju dock väldigt opraktiskt att koppla in en massa LEDs på 3.3v-linan, det blir väldigt mycket kablage. Du vill jobba med så hög matningsspänning som möjligt, så du kan hänga flera i serie. I datorn blir det som du känner till 12v, om du inte går direkt på 230v. Det senare rekommenderar jag dock inte att du gör, med tanke på att du behöver fråga om det här

För matematikens skull räknar jag inte med 3v framspänningsfall, då det blir för enkelt. Det är bara att hänga fyra LEDs på serie om du matar med 12v-linan, så är du hemma (dock hade jag nog spelat med säkra kort och stoppat in en resistor dimensionerad så strömmen vid kortslutning genom dioderna inte blir större än vad aktuell kanal på nätagget klarar). Låt oss istället säga att du har LEDs med 3.3v framspänningsfall:

Först tar vi reda på hur många LED:s i serie vi kan mata med 12v

12 / 3.3 = 3.6. Närmaste lägre heltal = 3, dvs vi kan mata 3 LEDs

Åsså lite Kirchhoff på det hela för att se vad vi har för restspänning kvar efter 3 LEDs:

12 - 3.3 - 3.3 - 3.3 - x = 0

där x är restspänningen, dvs det spänningsfall vi kommer ha över resistorn. Bara att lösa ut x och beräkna.

x = 12 - 3.3 - 3.3 - 3.3 = 2.1v

Dioderna pallade 20 mA = 0.02 A. Nu tar vi till gamla goa Ohms lag för att räkna ut hur mycket resistans vi behöver om spänningsfallet över resistorn är 2.1v och vi vill ha en ström på 0.02A genom kretsen:

R = U/I = 2.1/0.02 = 105 ohm.

Bara att välja närmaste högre resistans ur E12-serien (om du inte vill jaga röven av dig efter resistorer med icke standardmässiga värden, sådana finns också) vilket blir 120 ohm.

Koppla resistor och LEDs på serie. Glöm inte att LEDs är polaritetsberoende, dvs koppla anod-katod-anod-katod.... osv. Vill du ha mer än 3 LEDs i datorn eller vad det nu var, så är det bara att göra flera sådana här serier, och koppla in serierna parallellt på spänningskällan.

Slänger in en liten illustration över hur du ska koppla ihop alltihopa. De kopplingar du måste göra symboliserar jag med ---:

[+12v]---[d1 anod][d1 katod]---[d2 anod][d2 katod]---[d3 anod][d3 katod]---[resistor]---[jord/minuspol/vad du nu vill kalla det]

Jo just, en till grej jag kan ta med. Speciellt om det blir så att du kör utan resistor bör du fundera på att slänga in en säkring i kretsen som skydd för nätagget, för den händelse att LEDsen pajar och det blir kortis rakt igenom dem. Sådant kan hända med halvledare även om det är ovanligt. Kör du med resistor kommer strömmen aldrig hinna bli så stor, då resistorn brinner upp och fungerar som säkring

Du kan koppla samtliga serier på samma säkring.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du är för lat att kolla upp vad anod och katod är så kan jag säga dig att långt ben är + och kort ben är -

Och jag får tacka föregående skrivare för uträkningen även om det kanske var lite för många tekniska termer för att det ska vara lättförståeligt.

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sörre:

Om du är för lat att kolla upp vad anod och katod är så kan jag säga dig att långt ben är + och kort ben är -

Och jag får tacka föregående skrivare för uträkningen även om det kanske var lite för många tekniska termer för att det ska vara lättförståeligt.

Mjepp, det brukar vara standard. Är benen lika långa, eller man bara vill vara säker på sin sak, kan man titta in i själva LEDen och kolla vilket ben som går var; koppen där inne är katoden.

Fixade till en liten illustration på själva kopplingen, så kanske det är lite tydligare vad jag menar trots de tekniska termerna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sörre:

Och jag får tacka föregående skrivare för uträkningen även om det kanske var lite för många tekniska termer för att det ska vara lättförståeligt.

Jag tyckte det var föredömligt fint förklarat, men jag förstår vad du menar. Jag tror inte det var mycket som som saknades för att det skulle vara lättförståeligt dock:

Skrivet av kaput:

Åsså lite Kirchhoff på det hela...

"Kirchhoff" är i detta fallet Kirchhoffs spänningslag, som egentligen bara säger att energi alltid är konserverad, vilket får till konsekvens att om man summerar spänningarna i en slinga (med tecken! Dvs + för ett håll och - för ett annat) så ska det bli 0. Det är intuitivt om man tänker på/ser det.

En "slinga" är en sluten loop i ett kretsdiagram.

Utan Kirchhoffs spänningslag och strömlag (som "egentligen" bara säger att elektrisk laddning är konserverad) så kommer man ingenstans i kretsanalys, så de är väldigt väl använda.

Skrivet av kaput:

...Ohms lag...

R = U/I

Beteckningar: R är resistans, U är spänning och I är ström. Gäller för resistorer (*).

Skrivet av kaput:

...E12-serien...

En serie med s.k. "föredragna värden" för elektriska komponenter. Genom att "alla" som standard väljer värden från denna serie så vet man vilka komponenter som är lätta att tillgå. Att man valde just den serien har även matematiska anledningar, men det är inte så viktigt för praktisk användning.

Skrivet av kaput:

...LEDs är polaritetsberoende...

En "diod" har egenskapen att den bara släpper igenom ström i en riktning (idealt), så det gäller att sätta den på "rätt håll" (**).

--

(*): Intressant att notera kan vara att Ohms lag är "empirisk", dvs har sin grund i experiment istf mer fundamentala fysikaliska egenskaper, och inte är universell, till skillnad från Kirchhoffs lagar som vi antar gäller till fullo överallt i universum. Också intressant är hur extremt väl den trots allt verkar gälla, ända ner till atomära skalor.

(**): För att återkoppla (hoho) till anmärkningen ovan om Ohms lag så ser vi att Ohms lag inte gäller för dioden då relationerna inte är linjära.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.