Kliar på låren, skinkorna och nu på snoppen.

Permalänk
Avstängd

Kliar på låren, skinkorna och nu på snoppen.

Hej
För ca en vecka sedan började det att klia på mina skinkor och lår, mest på höger sida och det känns som det är utslag där det kliar. Jag hade samma på min arm i 2-3 dagar sen gick det bort men det kliar fortfarande på lår och på rumpan. Nu har det även börjat klia på ena sidan på snoppen.
Någon som har en idé om vad det kan vara?

Har ej haft oskyddat sex.
Kan det ha med kosten att göra? Brukar blanda gainer med lite kreatin men har inte gjort det på ca 2 veckor, kan det bero på det? Har inte heller ätit godis, druckit läsk eller intagit annan skräpkost på ca 2 veckor.
Tycker att det kliar mest när jag är i sängen så det kanske är där det börjar? Men då borde det klia på hela kroppen och inte i kallingarna.

Permalänk
Medlem

skab?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Kan det vara tvättmedlet du använder??

Du ska nog beställa tid hos vårdcentralen med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av running_wild:

Tänken slog mig men känns inte så troligt att det är skabb då jag pluggar distans och har suttit hemma i typ 2 månader.

Skrivet av jonthan:

Kan det vara tvättmedlet du använder??

Du ska nog beställa tid hos vårdcentralen med

Skickades från m.sweclockers.com

Funderade på tvättmedlet med men vet inte. Får kanske beställa tid till läkaren till nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Hej
För ca en vecka sedan började det att klia på mina skinkor och lår, mest på höger sida och det känns som det är utslag där det kliar. Jag hade samma på min arm i 2-3 dagar sen gick det bort men det kliar fortfarande på lår och på rumpan. Nu har det även börjat klia på ena sidan på snoppen.
Någon som har en idé om vad det kan vara?

Har ej haft oskyddat sex.
Kan det ha med kosten att göra? Brukar blanda gainer med lite kreatin men har inte gjort det på ca 2 veckor, kan det bero på det? Har inte heller ätit godis, druckit läsk eller intagit annan skräpkost på ca 2 veckor.
Tycker att det kliar mest när jag är i sängen så det kanske är där det börjar? Men då borde det klia på hela kroppen och inte i kallingarna.

Som tidigaren nämnts - tvättmedlet. Har du bytt? Kan du testa något plagg som inte är nyligen tvättat? Även nya kläder, särskilt mörka jeans, brukar kunna innehålla lite rest-kemikalier från framställningen som kan behöva tvättas bort.

Har du några utslag/märken? (om du bortser från det som uppstår när du kliar...)
Du kan ju ringa vårdupplysningen eller vad det heter, så får du säkert någon rekommendation och saker du kanske bör tänka på i väntan på behandling beroende på vad det kan misstänkas vara.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

Som tidigaren nämnts - tvättmedlet. Har du bytt? Kan du testa något plagg som inte är nyligen tvättat? Även nya kläder, särskilt mörka jeans, brukar kunna innehålla lite rest-kemikalier från framställningen som kan behöva tvättas bort.

Har du några utslag/märken? (om du bortser från det som uppstår när du kliar...)
Du kan ju ringa vårdupplysningen eller vad det heter, så får du säkert någon rekommendation och saker du kanske bör tänka på i väntan på behandling beroende på vad det kan misstänkas vara.

Jag har bara utslag/märken där det kliar. Men jag tyckte det började klia när jag drog på mig ett par nya boxor som jag tvättat innan, kanske är kemikalier där? Vi har bytt sköljmedel men inte tvättmedel sen har jag även börjat cykla mer i skogen och det är riktigt lerigt där.
Jag ringde vårdcentralen och hon ville att jag skulle köpa en receptfri allergimedicin över helgen och se om det blir bättre till början av nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Låter som svamp...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

Börjar komma mer på hela kroppen nu. Men man kan väl inte ha svamp på hela kroppen? Fotsvamp och svamp i underlivet är väl det som finns i svampväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Börjar komma mer på hela kroppen nu. Men man kan väl inte ha svamp på hela kroppen? Fotsvamp och svamp i underlivet är väl det som finns i svampväg?

Kan komma på övrig hud också faktiskt. Finns salvor som är effektiva, kolla med vårdcentralen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Kan komma på övrig hud också faktiskt. Finns salvor som är effektiva, kolla med vårdcentralen.

Ska till vårdcentralen i början av nästa vecka om inte allergimedicinen hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Jag har bara utslag/märken där det kliar. Men jag tyckte det började klia när jag drog på mig ett par nya boxor som jag tvättat innan, kanske är kemikalier där? Vi har bytt sköljmedel men inte tvättmedel sen har jag även börjat cykla mer i skogen och det är riktigt lerigt där.
Jag ringde vårdcentralen och hon ville att jag skulle köpa en receptfri allergimedicin över helgen och se om det blir bättre till början av nästa vecka.

Cyklar du så att du blir svettig? De områden du beskriver är ju ganska typiska områden som lätt blir irriterade vid cykling, dels från tyget som skaver mot huden och blandas även svett in så brukar det lätt kunna irritera huden. Särskilt om man inte har tillgång till dusch direkt efter. Dock är det ju lite konstigt med kliandet på armen.

Men även sköljmedel kan ju innehålla för huden ovana kemikalier gissar jag, och vissa kläder kan behöva tvättas flera gånger. Själv hade jag ett par jeans som färgade av sig i de 6 månader jag hade dom. Stoppade jag en inköpslista skriven på vitt papper i bakfickan så blev den lätt blåfärgad. Billiga jävla skitjeans var det, tur att de gick sönder i grenen efter en kort tid så att jag fick lov att köpa annat.

Själv har jag alltid haft lite eksem och känslig hud, särskilt mot parfymerade produkter, svett och nya kläder. Men då brukar det bli som en rodnad i huden som kan klia.

Hade du märkena innan du började klia dig där eller har de uppstått efteråt, just för att du kliat?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

Cyklar du så att du blir svettig? De områden du beskriver är ju ganska typiska områden som lätt blir irriterade vid cykling, dels från tyget som skaver mot huden och blandas även svett in så brukar det lätt kunna irritera huden. Särskilt om man inte har tillgång till dusch direkt efter. Dock är det ju lite konstigt med kliandet på armen.

Men även sköljmedel kan ju innehålla för huden ovana kemikalier gissar jag, och vissa kläder kan behöva tvättas flera gånger. Själv hade jag ett par jeans som färgade av sig i de 6 månader jag hade dom. Stoppade jag en inköpslista skriven på vitt papper i bakfickan så blev den lätt blåfärgad. Billiga jävla skitjeans var det, tur att de gick sönder i grenen efter en kort tid så att jag fick lov att köpa annat.

Själv har jag alltid haft lite eksem och känslig hud, särskilt mot parfymerade produkter, svett och nya kläder. Men då brukar det bli som en rodnad i huden som kan klia.

Hade du märkena innan du började klia dig där eller har de uppstått efteråt, just för att du kliat?

Aa jag cyklar så jag blir svettig sen skvätter det även upp massa vatten och lera på kläderna. Får se om det går över av allergitabletterna eller inte.

Jag vet inte om märkena kom innan eller efter jag kliat.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har vägglöss som biter dig på natten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xilli:

Det är inte så att du har vägglöss som biter dig på natten?

Jag är noga med att kolla det och det har jag inte. Vägglöss är även lata djur och biter främst i fötter och huvud så det förklarar inte varför det kliar i kallingarna

Permalänk
Avstängd

Nämn inte vägglöss igen har haft det en gång innan och det var bara att kasta det man ägde och flytta sen köpa nytt för att bli av med dessa nu bor jag på ett ställe som jag vet är 100% fritt från vägglöss. Bara för du nämnde det så var jag tvungen att vända upp och ner på säg och sängkläder och kolla igenom allt, hittade inget som tur var men behövde byta sängkläder ändå då dessa inte bytts på typ en månad. kanske ska ta och städa lite också. Kanske är skiten som gör det men jag har alltid haft det stökigt så så det borde ju inte vara det men skadar väl inte att städa och se om det blir bättre...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade det problemet (förutom att det kliade på ballen ), försvann när jag bytte till ett tvätt- och sköljmedel som inte innehöll parfym. Återgick till vanliga grejerna sen, fast använde mindre doser. Gick bra då med.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

ge oss en bra bild så blir det mindre gissande, helst inte på ditt skrev bara

Spontant låter det som ett eksem från att det blivit varmt och svettigt men svamp finns helt klart med som ett alternativ. Har det börjat bli varmt ute än? Sen finns det ju såklart mängder med mer exotiska alternativ som vore trevliga att utesluta om det inte lägger sig.

Att knata ner till vårdcentralen om det inte har gett med sig till måndag tycker jag är en bra ide

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inveramsay:

ge oss en bra bild så blir det mindre gissande, helst inte på ditt skrev bara

Spontant låter det som ett eksem från att det blivit varmt och svettigt men svamp finns helt klart med som ett alternativ. Har det börjat bli varmt ute än? Sen finns det ju såklart mängder med mer exotiska alternativ som vore trevliga att utesluta om det inte lägger sig.

Att knata ner till vårdcentralen om det inte har gett med sig till måndag tycker jag är en bra ide

Langar upp en bild om någon timme när jag ska duscha. Har inte något utslag på ballen men började klia där igår men nu kliar det inte längre på ballen.
Japp det är varmt ute, jag har gått i shorts och tshirt i 4 veckor nu men nu är det kallt igen det har legat runt 14-20 grader ute.

Permalänk
Avstängd

Fick en tablett av morsan mot pollenallergi som jag tog för några timmar sedan och det har inte kliat något alls nu.
Måste nästan vara något jag inte tål, kan det vara pollen? Pollen gör väl inte att det kliar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Fick en tablett av morsan mot pollenallergi som jag tog för några timmar sedan och det har inte kliat något alls nu.
Måste nästan vara något jag inte tål, kan det vara pollen? Pollen gör väl inte att det kliar?

nej pollen gör så att du blir snuvig vad jag vet..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Hur ska vi kunna veta detta? Finns säkert 100 olika sjukdomar. Fråga en läkare istället?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

Var troligtvis för att jag suttit stilla som det inte kliade, gick för att duscha och då började det klia igen på benen.
Har bilder på utslagen på händerna men det är dåliga bilder tagna med mobilen. Har utslag på skinkorna med men tänker inte posta dessa för sist jag postade en bild på min röv fick jag en månads avstängning.

http://www.imagebam.com/image/b928b6182399674
http://www.imagebam.com/image/58689b182399728

Permalänk
Medlem

Jag hade precis likadant på mina händer och armar för någon vecka sedan. Bränner det och kliar på dina handflator också? För mig försvann det i alla fall efter några dagar, tog någon tablett mot nässelutslag. Vet inte om det kan ha berott på de arbetshandskar jag använde ett tag.

Det kliade även något enormt på fötterna ett tag. Det vandrar runt lite som det känner för känns det som.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Entusiast

hej bullen?

Skrivet av MasteraCe:

nej pollen gör så att du blir snuvig vad jag vet..

Pollenallergi kan ge massa roliga symptom förutom snuva. Klassiska exempel är trötthet, kliande ögon och utslag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Var troligtvis för att jag suttit stilla som det inte kliade, gick för att duscha och då började det klia igen på benen.
Har bilder på utslagen på händerna men det är dåliga bilder tagna med mobilen. Har utslag på skinkorna med men tänker inte posta dessa för sist jag postade en bild på min röv fick jag en månads avstängning.

http://www.imagebam.com/image/b928b6182399674
http://www.imagebam.com/image/58689b182399728

Utifrån bilderna du lade upp kan jag säga att det inte är eksem i den formen jag har sett. Däremot har jag haft något liknande på typ händer någon gång. Någon enstaka nästan miniblåsa som har irriterat och varit öm. Men kliat? Nej inte direkt så. De där miniblåsorna har jag dock inte haft någon förklaring till varför, men verkar dyka upp ibland. Miljöer jag kan röra mig i vardagsvis är allt ifrån fuktiga processindustrier till oljiga tillverkningsfabriker och vidare till... vanligt leverne. Men då är det bara någon enstaka och i princip alltid på händerna. Någon allergisk reaktion mot något kanske? Det brukar ha gått över/försvunnit/bortkliat på en vecka. Men som sagt, någon enstaka.

De brukar kunna gå att "klämma" som en finne, de jag råkat ut för. Men där ser dina annorlunda ut också - det verkar saknas blåsa/finne eller liknande. Eksem och hudirritationer som jag har sett är oftast över en större yta. Det där ser mer ut som någon form av mini-bett från nån liten insekt eller nått?

För mig har benen ofta varit ett särskilt problemområde, just veck som bildas. Hur ser knäveck och lår ut? Någon särskild koncentration av dessa rodnader eller är det jämt fördelat? Ett ben på ditt lår ner mot knät eller där det är som värst kan vi nog överleva.

Men om det är något jag har lärt mig på 27 år så är det att huden kan se jävligt konstig och udda ut emellanåt och det kan bero på i princip vad som helst. Har du såna där utspritt på hela kroppen och inte haft det tidigare så hade jag inte tvekat inför ett läkarbesök. Om du inte har gjort det redan så kan det kanske vara bra att prata med dina föräldrar om de finns tilglängliga för att höra efter vad du kan ha haft eller inte haft problem med tidigare i de yngre åren. Tänk också över vad för sorts produkter (tvål/shampoo/balsam/lotion) du kanske använder eller inte använder, och hur ofta. Det kan vara något en läkare kan komma att fråga.

Sedan kliar det alltid mer när man inte är koncentrerad på något. Särskilt vid sängående. Oftast kliar det inte mindre när man kliar hellre. Efter ett nära nog halvt liv med konstand klåda så har jag själv vant mig vid att inte automatiskt klia. Likadant vid myggbett. Ger man fan i att klia så är det betydligt lindrigare, men visst fan "kliar det i fingrarna", lustigt uttryckt, ändå.

Det börjar bli tidigt, ha överseende med de felaktigheter i texten jag gjorde.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Uppsök hudläkare direkt!

Jag har liknande utslag på händer & armar+hårbotten, har gått till hudläkarn och gjort en massa tester med klisterlappar på ryggen men dom får tyvärr inte fram vad det är jag inte tål, det blir iaf inte bättre av att du väntar med det och det e inte kul när du märker att du har får sådana variga utslag runt fingrar och armarna(då man inte kan jobba för att det gör så jädra ont av att hålla på och böjja fingrarna.

tror det har gått 1 år sedan jag fick mina första utslag på fingrar och händerna, sen 2-3 månader efter det så hade jag även skiten på underarmarna .

kliar gör det i stort sett hela tiden s¨man får hålla sig sysselsatt med ngot för att inte tänka på det, men det har blivit bättre med hjälp av diverse lrämer och salvor som doktorn skrev ut, men tyvärr så håller inte det i längden så för min del blir det till att byta yrke . .

Visa signatur

"Mod är vad den fege tar till när han inte törs"- Sven-Erik Ivar Marklund

Permalänk
Avstängd

Bytt sängkläder, tvål och städat och det kliade inte något alls inatt. Kliar mycket mindre nu än vad det gjorde dagarna innan, utslagen på händerna är även borta. Ska se om det blir bättre, kan det ha varit tabletten som gjorde det? Kanske ska avvakta med att ta en tablett idag och se.
Tack för svaren alla.

Permalänk
Avstängd

Kanske ljumsksvamp? Det är inte sådär jätteovanligt och kan behandlas med receptfria salvor. Googla det och se om bilder/beskrivningar liknar det du har och fråga sedan efter något lämpligt på apoteket, t.ex. Lamasil.

Men det är klart, du ska ju inte ha det på "hela kroppen", så någon form av eksem eller allergi ligger troligen närmare till hands.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Det är skumt jag fick typ 20 utslag på handleden ikväll och helt plötsligt var alla borta.

Permalänk
Medlem

Gå till vårdcentralen och ta lite blodprover till allergitest, jag tippar på att du kan vara allergisk mot kvalster.
Jag är det, dock inte mycket, men ibland kan man få nån prick här och där som kliar lite.

Skickades från m.sweclockers.com