Permalänk

Bytte cpu i laptop. Sämre prestanda.

Tja.

Jag har bytt processor i tjejens laptop. En äldre Fujitsu siemens dator som hade en AMD sempron 3200+ (2.0ghz) processor från början.
Bytte först till en AMD Turion 64 x2 på 1,6ghz och fick bättre resultat i windows prestanda test. Bytte nu till en AMD Turion 64 x2 på 1,9ghz och fick sämre reslutat. Hur kommer det sig?? Bios är uppdaterat och allt annat också. Bios visar rätt processor och inget knas med hastighet eller annat.
Kör Windows 7, men dessvärre 32bit när det borde köras i 64bit. Kan det ha betydelse?

Spec cpu:

1,6ghz : http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Turion%2064%20X2%20Mobil...

1,9ghz : http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Turion%2064%20X2%20Mobil...

Visa signatur

You only live once, or do you?

Permalänk

ursäkta att ja inte svarar på frågan men har funderat på byta cpu i min laptop bra länge. hur vet du vilka cpuer som passar bios och vart köper man laptop cpuer?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

ursäkta att ja inte svarar på frågan men har funderat på byta cpu i min laptop bra länge. hur vet du vilka cpuer som passar bios och vart köper man laptop cpuer?

ebay, tradera, datorbutiker både online och butiker.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

bara en tanke men windows prestanda test är inte de bästa... egentligen skulle man gjort ett riktigt CPU test ex OCCT lr liknande. Men som du säger är det konstigt! Känner du någon märkbar prestandaförlust?

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvershadow:

Tja.

Jag har bytt processor i tjejens laptop. En äldre Fujitsu siemens dator som hade en AMD sempron 3200+ (2.0ghz) processor från början.
Bytte först till en AMD Turion 64 x2 på 1,6ghz och fick bättre resultat i windows prestanda test. Bytte nu till en AMD Turion 64 x2 på 1,9ghz och fick sämre reslutat. Hur kommer det sig?? Bios är uppdaterat och allt annat också. Bios visar rätt processor och inget knas med hastighet eller annat.
Kör Windows 7, men dessvärre 32bit när det borde köras i 64bit. Kan det ha betydelse?

Spec cpu:

1,6ghz : http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Turion%2064%20X2%20Mobil...

1,9ghz : http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Turion%2064%20X2%20Mobil...

Är det en TL-50 och en TL-58?

Vad säger cpu-z?

Går båda upp i korrekt hastighet vid last?

Vad får du för värden i andra testprogram?
Testa lite olika benchmarkprogram och kolla specifikt på cpu-prestanda.
Windows egna testprogram är bara ett av flera så kör flera program.

När du använder datorn till dagligt bruk, märker du någon prestandaskillnad?

Skriv ner vad du får för värden i alla olika testprogram så kan vi hjälpa dig att bedömma om det är normala siffror.
Då kan vi ju också säga om det är windows egna testprogram som failar.

Det spelar ingen roll om det är 32- eller 64-bitars windows i detta fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ser även att de CPU:erna som du länkat till är från olika revisioner den gammla G1 och den nya F2, Läser lite om "core stepping" och det ska bara vara mjukvaru-uppdateringar som inte ska påverka större processoregenskaper men vara förbättringsåtgärder, kan ju vara så iallafall finns det en möjlighet att moderkortet i laptopen inte stödjer den nyare revisionen, aldrig hört om något sådant men de e den skillnaden jag ser, men som sagt kan lika gärna vara windows prestanda test som spökar

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk

ursäkta att jag använder din tråd. jag har en model som heter acer aspiere 5738zg enligt acers hemsida levereras min med processorer up till 2,1 ghz medans min ligger på 2,2 ghz. inte rör den alls.

http://ark.intel.com/products/40739/Intel-Pentium-Processor-T...

antar det är tdp värdet man ska gå efter när man byter cpu? och socket sälvklart

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

Det var nog bara Windows prestanda som strulade. Startade om datorn, körde om testet, fick högre poäng.

Visa signatur

You only live once, or do you?

Permalänk
Skrivet av blade80:

Är det en TL-50 och en TL-58?

Vad säger cpu-z?

Går båda upp i korrekt hastighet vid last?

Vad får du för värden i andra testprogram?
Testa lite olika benchmarkprogram och kolla specifikt på cpu-prestanda.
Windows egna testprogram är bara ett av flera så kör flera program.

När du använder datorn till dagligt bruk, märker du någon prestandaskillnad?

Skriv ner vad du får för värden i alla olika testprogram så kan vi hjälpa dig att bedömma om det är normala siffror.
Då kan vi ju också säga om det är windows egna testprogram som failar.

Det spelar ingen roll om det är 32- eller 64-bitars windows i detta fall.

Ja, en TL-50 och en TL-58. Märkte ingen prestanda försämring. Måste varit knas i Windows prestanda test. Cpu id visar rätta siffror.

Visa signatur

You only live once, or do you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

ursäkta att jag använder din tråd. jag har en model som heter acer aspiere 5738zg enligt acers hemsida levereras min med processorer up till 2,1 ghz medans min ligger på 2,2 ghz. inte rör den alls.

http://ark.intel.com/products/40739/Intel-Pentium-Processor-T...

antar det är tdp värdet man ska gå efter när man byter cpu? och socket sälvklart

Just med tanke på att laptoppar är begränsade i olika sammanhang (bland annat strömförsörjning m.m.) så bör TDP och andra externt-påverkande värden vara desamma som innan.

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |