Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter ram byte

Hej. Jag köpte 4gb ram minne till min burk. Satte i dem så man ska göra så starta jag datorn så börja det blinka rött o pipa. Så tänkte jag bara att de satt fel eller något så tog jag ut de nya o hade kvar de gamla. Men det funkar fotfarande inte, fick samma problem att de binka o pep. Vilket det aldrig gjort innan.. Grafikkortsfläktar, processorfläkt, chassifläktarna, hårddisk allting sånt funkar men datorn vill ändå inte starta.

Hjälp snälla, tack!

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Medlem

Du måste sätta minnena i korrekt minnes slot, till exempel A1 A2 B1 B2 C1 C2

Alltså ska du ha dom i A1, B1, C1 etc., kolla i din moderkorts bok

Visa signatur

[ Processor i9 9900K 4,9ghz, 1,34V-- Grafikkort Asus strix 1080 TI OC -- Minnen Corsair 16 Gig minnen 3200 mhz DDR4 -- Hårdiskar 1x Samsung 850Evo -- Nätagg 850W Corsair gold -- CPU KylareThermaltake Floe Riing RGB 360 TT Premium -- Chassi Thermaltake View 71 Tempered Glass RGB Plus Svart

Permalänk
Medlem

Jag skrev ju att de gamla som jag hade funkar heller inte och de flytta jag inte på.. Men ja, jag testa det med, funka ej.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Medlem

Ja du skrev det, dock när det blinkar rött och piper betyder att de troligtvis sitter fel, kan ej hjälpa mer än så... brukar alltid vara sådär med minnen om man sätter i fel slot.

Visa signatur

[ Processor i9 9900K 4,9ghz, 1,34V-- Grafikkort Asus strix 1080 TI OC -- Minnen Corsair 16 Gig minnen 3200 mhz DDR4 -- Hårdiskar 1x Samsung 850Evo -- Nätagg 850W Corsair gold -- CPU KylareThermaltake Floe Riing RGB 360 TT Premium -- Chassi Thermaltake View 71 Tempered Glass RGB Plus Svart

Permalänk

Testa med clear cmos, är du osäker på hur det går till kan du kolla manualen eller google.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5Ghz / Gigabyte GA-P67A-UD7 / Kingston Hyper-x 4x2 GB DDR3 cl8 @ 1600Mhz / PowerColor Radeon HD 5970 / Sys disk: Intel X25-M SSD 80GB / Lagring: 9,5TB / Silverstone FT02B / Chieftec Nitro Series 1200W 80+ Bronze / Win7 64Bit Ultimate EN

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Medlem

och dom sitter helt i ?

Permalänk
Medlem

Ja dem sitter helt i..
Kan det vara så att jag råkat sabba moderkortet genom att jag petat på det utan att vara jordad? Fast de vore också konstig med tanke på att fläktarna funkar och processor.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar det om du endast har en sticka i?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Funkar det om du endast har en sticka i?

Nej.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det med stor säkerhet ditt nätagg som gett sig, så kolla med ett annat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

flasha bios, fungerade för mig när jag köpte minnen som nyare än mitt moderkort. Kolla patch notes(eller vad det kallas) om det står något om uppgraderat stöd för ram eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då är det med stor säkerhet ditt nätagg som gett sig, så kolla med ett annat.

Men grafikkortet får ju ström så som chassifläktar, hårddisk m.m

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Skrivet av ingheden:

Men grafikkortet får ju ström så som chassifläktar, hårddisk m.m

Tycker du ska göra det som Poccahontas skriver. Har du clearat cmos, alternativt ominstallerat drivrutinerna till ditt moderkort?

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Tycker du ska göra det som Poccahontas skriver. Har du clearat cmos, alternativt ominstallerat drivrutinerna till ditt moderkort?

/S

Har clearat cmos, fast bara med den RTC saken. Ska testa med batteriet sen. Men jag får liksom ingen bild på skärmen alls när jag startar, så det blir lite svårt

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingheden:

Men grafikkortet får ju ström så som chassifläktar, hårddisk m.m

Eftersom nätagget har olika spänningar/rails så kan det vara ett av dem som gått hädan, så även om vissa saker funkar så går inte allt ändå.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eftersom nätagget har olika spänningar/rails så kan det vara ett av dem som gått hädan, så även om vissa saker funkar så går inte allt ändå.

Hur kan jag veta att det är det?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingheden:

Hur kan jag veta att det är det?

Genom att testa med att annat nätagg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Genom att testa med att annat nätagg.

Eller eventuellt med en multimeter (väl?)

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Genom att testa med att annat nätagg.

Har inte direkt ett extra nätagg liggandes..

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingheden:

Har inte direkt ett extra nätagg liggandes..

Har du möjlighet att testa med en kompis nätagg? Kanske stoppa minne och/eller graffe i hans/hennes dator för att klargöra felet?

http://www.hardocp.com/article/2010/11/22/cooler_master_gx_65...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du möjlighet att testa med en kompis nätagg? Kanske stoppa minne och/eller graffe i hans/hennes dator för att klargöra felet?

http://www.hardocp.com/article/2010/11/22/cooler_master_gx_65...

Jag satte i stickorna i pappas dator, funka hur bra som helst. Är det nätagget då som har gått?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingheden:

Jag satte i stickorna i pappas dator, funka hur bra som helst. Är det nätagget då som har gått?

Det kan faktiskt vara moderkortet som gett sig också, eller om du har otur både det och nätagget. Du skulle ju kunna koppla hans nätagg till dina grejer om det är tillräckligt starkt vill säga?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Vad för RAM-minne köpte du?
Vad för moderkort försöker du använda dom på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det kan faktiskt vara moderkortet som gett sig också, eller om du har otur både det och nätagget. Du skulle ju kunna koppla hans nätagg till dina grejer om det är tillräckligt starkt vill säga?!

Det är en halvsleten HP så nätagget är bara på 300w. Fast dock det vore konstigt om moderkortet lagt sig för att de fläktar jag kopplat direkt till moderkortet fungerar.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Vad för RAM-minne köpte du?
Vad för moderkort försöker du använda dom på?

Jag köpte a-data's gaming stickor,1600 mhz cl9. Moderkortet är Asus M4A89GTD-PRO/USB3

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testa nollställa bios? Det kan ev förbättra situationen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du testa nollställa bios? Det kan ev förbättra situationen.

Been there, done that.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath