Nya kablar klarade 100mbit, egna 1gbit?!

Permalänk
Medlem

Nya kablar klarade 100mbit, egna 1gbit?!

Tjena

Har en lite funderare här... Köpte ny gigabit-router igår, fick med 4 st 2-meters cat 5e -kablar. I all förhoppning kopplar jag in en kabel mellan datorn och nya routern för att sedan kolla vilken hastighet jag fick. 100 mbit står det...Provar lite inställningar så som forced 1gbit, alla energisparfunktioner avstängda osv, hjälper inte! Efter att ha provat ytterligare 3 fabriksgjorda kablar + kablarna jag fick med från telias fiberlan switch ger jag upp....Ingen vill låta mig använda gigabit.

Letar sedan på en gammal rulle jag köpte för minst 7 år sedan, klipper egna länger och kontakterar dom med egna kontakter och kopplar in... Ta-da, 1gbit direkt!

Detta stör mig nå så förbannat... Någon som kan förklara varför?

Det skall tilläggas att _ALLA_ kablar är märkta med "UTP CAT 5e"

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk

Har dom sparat in på några trådar i "nya" kablarna ?

Är 6 st trådar, 3 par, som krävs för att köra gigabit.

Permalänk
Medlem

Cat5e är för 100Mbit. Cat 6 för Gigabit. I ditt fall så är du bara helt kung på att göra egna

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

Cat5e är för 100Mbit. Cat 6 för Gigabit. I ditt fall så är du bara helt kung på att göra egna

Cat5e ska klara gbit.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Cat5 är för 100 Mbit
Cat5e är för Gbit

Permalänk
Medlem

varenda gång blir folk galna när jag skriver nåt, suck.

jag jobbar med detta och är certifierad av Tyco/Amp, inga mätningar går igenom då gigabit i cat5e förväntas. oftast är det kontakterna som är för dåliga men ibland kan man ha tur om det installeras cat5e kabel med cat6 kontakter (installation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

Cat5e är för 100Mbit. Cat 6 för Gigabit. I ditt fall så är du bara helt kung på att göra egna

Kör man Forced gigabit så ska det inte ha något med kabeln att göra? En CAT5e kabel klarar 1000Mbit men anledningen till man vill ha CAT6 I det läget är väll pga att vid den hastigheten så blir det större risk för Crossover talk och större risk för packet loss osv om jag ej minns fel?

Jag menar skillnaden är ju bara tjockleken på kablarna. Jag vet inte just exakt hur datorn känner av på Autoläge osv om den känner att det blir för stor packet loss för att upprätta en gigabit länk och då sänker till 100mbit, men något i den stilen skulle väll låta logiskt i min mening.

Sen är det väll 4 par som krävs för gigabit på CAT5e kabel? Iaf det som wiki hänvisar till
"1000BASE-T Ethernet connections require four cable pairs."
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

Själv kör jag på F/FTP Cat6 Kabel på 23AWG funkar fin fint.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag kör gigabit på mina cat 5e kablar, och nätverket i lägenheten byggde jag för snart 10 år sedan, så det går att köra gigabit på cat5e.

Hur det kommer sig att det inte fungerar för dig med köpta cat5e kablar vet jag dock inte då det fungerar för mig köpte 5meters cat5e kablar för någon vecka sedan och kör gigabit på dom också.

// Jonas Lillman

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

jag jobbar med detta och är certifierad av Tyco/Amp, inga mätningar går igenom då gigabit i cat5e förväntas. oftast är det kontakterna som är för dåliga men ibland kan man ha tur om det installeras cat5e kabel med cat6 kontakter (installation).

Med CAT6 kontakter antar jag att du menar RJ45 kontakt som är anpassad för CAT6? dvs typ större 'insida' på det? Du skulle gärna få kunna länka till ett ställe där det finns att få tag på då jag är väldigt intresserad av 'större' RJ45 anslutningar som gör själva 'i hopklämmandet' lättare

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Med CAT6 kontakter antar jag att du menar RJ45 kontakt som är anpassad för CAT6? dvs typ större 'insida' på det? Du skulle gärna få kunna länka till ett ställe där det finns att få tag på då jag är väldigt intresserad av 'större' RJ45 anslutningar som gör själva 'i hopklämmandet' lättare

Det jag pratade om va i en installation, alltså honorna vi klämmer inga rj45 själva då pris/tid/kvalitet avgör så vi köper färdiga

Skrivet av Exzu:

Kör man Forced gigabit så ska det inte ha något med kabeln att göra? En CAT5e kabel klarar 1000Mbit men anledningen till man vill ha CAT6 I det läget är väll pga att vid den hastigheten så blir det större risk för Crossover talk och större risk för packet loss osv om jag ej minns fel?

Jag menar skillnaden är ju bara tjockleken på kablarna. Jag vet inte just exakt hur datorn känner av på Autoläge osv om den känner att det blir för stor packet loss för att upprätta en gigabit länk och då sänker till 100mbit, men något i den stilen skulle väll låta logiskt i min mening.

Sen är det väll 4 par som krävs för gigabit på CAT5e kabel? Iaf det som wiki hänvisar till
"1000BASE-T Ethernet connections require four cable pairs."
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

Själv kör jag på F/FTP Cat6 Kabel på 23AWG funkar fin fint.

Ja jag menar inte att det inte går, utan bara vad som är driftsäkert (Crossover talk) och vad standarden säger. Sen är det inte tjockleken som spelar roll utan hur dom är tvinnade och om de har ett plast kors i mitten

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Dock så blev man ju inget klokare

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

jag jobbar med detta och är certifierad av Tyco/Amp, inga mätningar går igenom då gigabit i cat5e förväntas. oftast är det kontakterna som är för dåliga men ibland kan man ha tur om det installeras cat5e kabel med cat6 kontakter (installation).

Skrivet av D-light:

Ja jag menar inte att det inte går, utan bara vad som är driftsäkert (Crossover talk) och vad standarden säger. Sen är det inte tjockleken som spelar roll utan hur dom är tvinnade och om de har ett plast kors i mitten

Standarden säger att cat 5e är godkänd för 1000Mbit, inget annat

Vad menar du med att inga mätningar går igenom?

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Enligt cisco som är störst på företagsnät så är cat 5e specat för gigabit.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Standarden säger att cat 5e är godkänd för 1000Mbit, inget annat

Vad menar du med att inga mätningar går igenom?

Mycket material gjort för detta är så dåligt att problem i nätet uppstår (kabel o kontakter)
Därför är Cat6 alltid att föredra för ett stabilt gigabit nät.
vi använder en sån här när det skall mätas in

Permalänk
Medlem

5E standard fixar 1GB och följer man standard så är det lungt. Förslagsvis så kravställer man just på att det ska visas godkända protokoll per port när man beställer installation. Fixar inte leverantörern det så byt.

Sen har Cat6 bättre marginaler mot standard så visst är den enklare att få till.

Har tyvärr fått sluta med praktiskt byggande av när (idag skriver jag bara beställningar på hur många uttag jag vill ha och vart så fixar det sig ) men vi sätter då som sagt hastighetskrav och godkända protokoll som krav sen är det leverantörens huvudvärk att lösa det hela

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

Mycket material gjort för detta är så dåligt att problem i nätet uppstår (kabel o kontakter)
Därför är Cat6 alltid att föredra för ett stabilt gigabit nät.

Använder själv också en DTX-1800. Kablar och uttag är för det mesta lexcom cat6 numera. (EN 50173 class E)

Men förr när cat5e var mer vanligt mätte man ju efter "EN 50173 class D PL". Mäter även idag lite befintliga anläggningar och det är inga problem att få en sådan mätning igenom.

Kom ihåg att cat5e togs fram för att kunna garantera 1gbit, jämfört med cat5 som inte gjorde det.

Måste varit riktigt dåliga kablar/kontakter du har använt dig av om du inte fått igenom en sådan mätning, eller så ställer du instrumentet fel.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Jag jobbar på ett installationsföretag och vi drar uteslutande C6 i alla nät numera, all nyinstallation blir C6.
Dom gånger det blir C5e så är det vid utökande av befintligt C5e nät.

Skulle i alla fall köra med C6 kablar om jag vill köra gigabit, bättre marginaler mot standarden som sagts.

Permalänk
Medlem

Cat 5e som många säger bara klarar 100 klarar 1gbit, men... vad klarar ditt nätverkskort?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Bevisligen 1gibit eftersom han får det att funka med en gammal kabel

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av stefffe:

Tackar för svaren!

Dock så blev man ju inget klokare

Cat5=10/100 Mbit
Cat5e=10/100/1000mbit
Cat6=10/100/1000mbit

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

Mycket material gjort för detta är så dåligt att problem i nätet uppstår (kabel o kontakter)
Därför är Cat6 alltid att föredra för ett stabilt gigabit nät.
vi använder en sån här när det skall mätas in

http://images3.cableorganizer.com/fluke-network/DTX-digital-c...

Där jag jobbar kör vi bara cat5e från uttag i väggen till datorer. Vid switch och patchrack är det dock cat6. Ingen på kontoret har eller har haft problem med gigabit.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Cat5=10/100 Mbit
Cat5e=10/100/1000mbit
Cat6=10/100/1000mbit

Cat6=10/100/1000Mbit upp till ungefär 100m, 10000Mbit upp till 40m vad jag läst mig till.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att kontakterna är felmonterade på kabeln? En Vanlig Cat5 skiljer sig väl inte från Cat5e om man bara kollar till antalet sladdar i kabeln? Det beror väl snarare på hur man monterar själva kontakten. Det kanske är en "bättre" kabel i Cat 5e än bara Cat 5 men på kortare sträckor <25m så borde det inte bli några problem att få 1Gb.
Cat5e på kabeln betyder alltså bara att kabeln är gjord för Cat5e inte att den behöver användas till det (1Gb).

Kontakt för Cat5 vs Cat 5e

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Kan det inte vara så att kontakterna är felmonterade på kabeln? En Vanlig Cat5 skiljer sig väl inte från Cat5e om man bara kollar till antalet sladdar i kabeln? Det beror väl snarare på hur man monterar själva kontakten. Det kanske är en "bättre" kabel i Cat 5e än bara Cat 5 men på kortare sträckor <25m så borde det inte bli några problem att få 1Gb.
Cat5e på kabeln betyder alltså bara att kabeln är gjord för Cat5e inte att den behöver användas till det (1Gb).

Kontakt för Cat5 vs Cat 5ehttp://brooklyncomputergroup.com/Slotions/568a_568b_wiring.gi...

Inget vs där inte.
Båda kopplingarna funkar både till cat5/5e/6/6a/7, bara viktigt att det blir samma i båda ändar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Inget vs där inte.
Båda kopplingarna funkar både till cat5/5e/6/6a/7, bara viktigt att det blir samma i båda ändar.

Okej, blev lite fel. 100Mbit vs 1000Mbit ska det vara? Men man kan iaf koppla på olika sätt oavsett kabel

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Okej, blev lite fel. 100Mbit vs 1000Mbit ska det vara? Men man kan iaf koppla på olika sätt oavsett kabel

Ingen skillnad alls i hastighet heller på kopplingarna, bara det gröna och orangea paret som bytt plats, gör i praktiken noll i skillnad.

I Sverige kopplar vi oftast enligt B, men som sagt, gör man bara lika i båda ändar av kabeln är skillnaden noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

Mycket material gjort för detta är så dåligt att problem i nätet uppstår (kabel o kontakter)
Därför är Cat6 alltid att föredra för ett stabilt gigabit nät.
vi använder en sån här när det skall mätas in

http://images3.cableorganizer.com/fluke-network/DTX-digital-c...

Hejsan verkar ytterst konstigt om ni inte lyckas med detta? vi har gjort det x antal gånger och lyckats, allt handlar ju om vad kunden vill ha. Men Cat6 är definitvt att föredra eller Cat6A som ska klara 10Gb

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN